Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 06:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Oudoin oireesi?
PostPosted: Tue Mar 07, 2017 01:59 

Mikä on oudoin oireesi, oudoin piirre sairaudessasi tai oudoin saamasi haittavaikutus? Tai oire, joka on sinänsä tyypillinen, mutta siinä on jotain hyvin outoa - tyyliin mahaan alkaa sattua auringossa. Tai se on ikäsi tai sukupuolesi huomioiden hyvin kummallinen.

Minullahan oudointa on sairauteni käyttäytyminen ylipäänsä - stressi aiheuttaa pysyviä elinvaurioita, kaikki hoidot lakkaavat toimimasta, aina viime aikoihin asti minulla oli 12-14 päivän välein selittämätön hyvä päivä, jolle en keksinyt mitään syytä. Sitäkin voisi pitää oireena.

Muita outoja:

- Chiasiemenistä tulee nykyään hirvittävät vatsakivut ja kuumetta, en tiedä onko allergia. Mikään muu ruoka ei aiheuta tätä.

- Ihoni ei siedä vihreä tee -ihotuotteita, mutta voin juoda vihreää teetä. Yhdessä vaiheessa chilille oli kosketusallergia, mutta pystyin syömään sitä kyllä.

- Nykyään noin kerran 1-2 viikossa sattuu oudosti "nenän sisuksiin", yleensä aamupäivällä pari tuntia. Oireella ei ole mitään tekemistä tukkoisuuden, räkäisyyden, flunssan tai poskionteloiden kanssa, se tuntuu kitalaessa ja siitä ylöspäin, esim. pään asento ei vaikuta. En ole onnistunut yhdistämään tätä mihinkään, mutta olen vakuuttunut, että se liittyy sympaattiseen hermostoon ja siitä voisi päätellä jotain.

- Aiemmin gastropareesikivut ja -pahoinvointi iskivät yleensä 10:30-11:30 välillä aamulla, siis eivät vain alkaneet tuolloin vaan sijoittuivat tuohon aikaväliin. En tiedä miksi. Jos niitä oli, se ennusti ainakin 50 prosentin todennäköisyydellä keskivertoa selvästi parempaa päivää.

- Jos syön lisäravinnetta, joka lisää asetyylikoliinin määrää aivoissa, alan nähdä unia, joissa on ihmisiä joiden olemassaoloa en ole muistanut vuosiin. Tämä on ihan fakta, koska huomasin sen pari vuotta sitten - ja sen jälkeen löysin saman huomion muistiinpanoistani jo vuosia aiemmin, minkä olin unohtanut kokonaan.

- Melkein mikä tahansa uusi lisäravinne aiheuttaa nykyään noin vuorokaudeksi ilmavaivoja, jotka sitten katoavat kokonaan. Tämä alkoi pari vuotta sitten.

- Ulkoilu pakkasella, riippumatta vaatekertojen määrästä ja lämpimyydestä, aktivoi alaselkäni triggerpisteet, mikä pysäyttää ruoansulatukseni ja aiheuttaa äärimmäisen kivuliaita vatsavaivoja.

- Noin 3-4 hoitoa, jotka ovat auttaneet, ovat ennen voinnin paranemista aiheuttaneet "kuumuuskohtauksia" eli kohtauksittaista kuumuuden tuntoa. Siihen ei liity merkittävää hikoilua, kuten hormonaalisiin kuumiin aaltoihin.

- En siedä ollenkaan kalkkitabletteja, ne aiheuttavat lihassärkyä. Tämä on siinä mielessä huvittavaa, että ainakin aikoinaan kalkkitabletit olivat suosittu plasebo, koska eiväthän ne tee mitään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Oudoin oireesi?
PostPosted: Tue Mar 07, 2017 01:36 

Minulla on
- samanlaista kipua kuin Maijalla vas. sieraimessa ja korvassa. Korva on välillä niin kipeä etten voi edes puhdistaa sitä.
- jäätelön kylmyys välittyy kitalaen kautta otsaan tuntuen samalta kuin palelukipu sormissa
- vas. kulmakarvan seutua alkaa viiltää tylpästi mikäli syön mm. joulukinkun tai aladoopin ihraa, mitä en muutenkaan tykkää syödä
- nauraessa menetän tajunnan toisinaan, liittyy vagushermon toimintaan. Isä ja siskoni menettävät myös.
- aikoinaan uvula ylettyi (poistettu) kurkunpäähän saakka aiheuttaen hurjia oksentamis+yskimiskohtauksia, jouduin aina lepäämään kun voimat meni
- klitorisspasmi herätti 4.ltä aamuulla; tunnin päästä soitin polille, kun olin sen ja sydäntuntemusten takia ihan loppu, eikä omat keinot auttaneet, ampparilla mentiin, hoidettiin puudutusgeeleillä. Pojat eivät meinanneet uskoa, että en tiedä mitä tehdä/miten hoitaa. On ollut vain kerran ja geeliä on kotona.
- suolititkimusten tulos: suolessa on 2 pussia sisäänpäin olevana, yleensähän ne ovat ulokkeita. Estävät tähystykset. Enää ilma ei tunnu pulputtavana siinä. Mitä on tapahtunut vai onko tunto mennyt.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 07, 2017 07:43 

Minulla ei taida olla muuta outoa kuin se, että oireet on aina kesäajaksi (loppukesäksi) hävinneet käytännöllisesti katsoen kokonaan. Eli olen esim. kesäisin pystynyt käymään 6-7 kilometrin (omaan kuntoon nähden) reippailla kävelylenkeillä täysin ilman mitään ongelmia, vaikka talviaikaan jo 2 kilometrin rauhallinen löntystely on saanut aikaan lihaskipuja, kuumeen nousun ja brainfogin pahenemisen useiksi päiviksi.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 07, 2017 08:58 

Minä olen myös kaikkein toimintakykyisin silloin kun on "suomalainen helle" eli jos ulko- tai sisäilman lämpötila on yli 24 mutta alle 28 astetta. Näin on ollut aina, mutta ero voinnissa korostuu nykyisin valtavasti. Saattaa olla, että se johtuu ainakin osaksi siitä, että homeet eivät tuota helteellä itiöitä.

Ja sitten pissaan kokonaiset kolme litraa päivässä, mikä on kuulema 100 % enemmän kuin naisten normaalin yläraja.

Ja sitten vielä toinen rakkojuttu, vaikkakin tämä sattui jo paljon ennen sairastumistani CFS:ään. Kärsin silloin kroonisesta selkäsärystä, johon kokeiltiin muutaman kerran epiduraalipuudutusta - tuloksetta. Minua varoiteltiin siitä, että monet menettävät rakkonsa hallinnan kyseisen toimenpiteen seurauksena. Mutta minulle kävikin ihan päinvastoin, mikä oli kuulema hyvin harvinainen joskaan ei aivan poikkeuksellinen reaktio. Eli pissa ei tullut ulos lainkaan, siitä huolimatta, että rakkoni paisui ja paisui, kunnes se oli lopulta tuskallisen kipeä. Minut katetroitiin, jolloin yksi pissapussi riitti juuri ja juuri. Hoitaja sanoi, että rakkoni olisi voinut haljeta, jos asiassa olisi vitkuteltu vielä vähän kauemmin. :shock:

Seuraavalla kerralla vuorossa oli vissiin toinen hoitaja, kun hän ei meinannut millään hyväksyä sitä, etten suostunut joumaan mitään hoitoa seuranneen parin tunnin pituisen seurannan aikana. Hoitsu mutisi jotain, että saattaisin tulla huonovointiseksi, jos verensokerisi laskisi tms. :shock: Pidin pääni, eikä katetrointia tarvittu tällä kertaa. :D

Ja vielä yksi alapääjuttu: sain nuorempana (ennen sairastumistani CFS:ään) klitoriksen kestoerektion bentsodiatsepiinia sisältävästä unilääkkeestä. Se ei ollut todellisuudessa ollenkaan niin hauskaa kuin miltä se kuulostaa.

Last edited by Meikäläinen on Wed Mar 08, 2017 07:16, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 08, 2017 12:52 

CFS:ssähän runsaat virtsamäärät ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Syynä voi olla aldosteronin vähäisyys tai diabetes insipidus eli vesitystauti, kuten minulla. DI:ssä keho ei tuota antidiureettista hormonia tarpeeksi. Molempiin on onneksi lääkkeet: aldosteronin korvaa fludrakortisoni ja ADH:n desmopressiini.

Muut oireet kuulostavat kyllä kummilta. En ollut kyllä kuullutkaan epiduraalipuudutuksen käytöstä selkäsärkyihin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 08, 2017 02:51 

Jos joudun liikaa keskittymään esimerkiksi kylään tulevien vieraiden vuoksi tai esimerkiksi ajamaan autolla pidemmän rupeaman, niin lihakseni ja luuni rupeavat särkemään. Erityisesti jaloissa. Tämä on uusi oire ja mahdollisesti häviää kun saan taas D-vitamiinipistokseni.

Ilmeisesti syöttösoluaktivaatio-oire...

Profile  

PostPosted: Wed Mar 08, 2017 07:12 

Maija wrote:
En ollut kyllä kuullutkaan epiduraalipuudutuksen käytöstä selkäsärkyihin.
Kyseessä oli kokeilu, joka liittyi tuolloin muodissa olleeseen teoriaan, jonka mukaan krooninen selkäsärky voisi johtua siitä, että hermot menevät vain jotenkin omia aikojaan sekaisin siten, että viestivät kipua ilman mitään elimellistä syytä. Eli että alussa olisi ihan normaali vauriosta johtuva kipu, joka sitten kroonistuisi sen vuoksi, että kipu jää vain oma-aloitteisesti päälle.

Voihan se ehkä noinkin mennä, mutta minun tapauksessani oli kyse siitä, että välilevyn repeämä aiheutti alkuperäisen kivun. Kun repeämä parani, vaurioituneeseen kohtaan syntyi arpikudosta, jossa on pääsääntöisesti aina muuta kudosta heikempi verenkierto. Minulla on todennäköisesti synnynnäisesti poikkeuksellisen huono verenkierto varmaankin sen vuoksi, että elimistössäni syntyy liikaa serotoniinia. (Aspegerin oireyhtymään saattaa liittyä tällaista.)

Sekä bentsodiatsepiinit että muutkin sedatiivit aiheuttavat minulla särkyä vaurioituneessa kohdassa eli juurikin siiinä arpikudoksessa jossa on ympäristöäkin heikompi verenkierto. Söin bentsoja ensin vuorokausirytmin häiriö vuoksi ja sitten myös itse selkäsärkyyn! :D No eihän se "krooninen" selkäsärkyni parantunut ennen kuin keksin lopettaa ne sedatiivit eli yli kymmenen vuotta jouduin kärsimään "kroonisesta" selkäsärystä, johon lääkärit eivät keksineet muuta selitystä kuin sen, että hermoni ovat menneet jollain mystisellä tavalla sekaisin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 08, 2017 07:15 

Lisää alapääjuttuja :D :
Pieruni eivät haise miltään. :D Johtuu varmaan siitä, että ruokani sulaa hiivasienten eikä metaanibakteerien toimesta.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 08, 2017 07:46 

Eräs CFS:ää sairastava nettituttuni on vakuuttunut erinäisten hoitokokeiluiden, koetulosten yms perusteella, että hän voi paljon paremmin silloin, kun hiiva rehottaa hänen suolistossaan, hän uskoo sen toimivan hänelle jonkinlaisena immunostimulanttina.

No, itsellänikin tuli pysyvien romahdusten sarja sen jälkeen kun olin syönyt pari viikkoa nystatiinia, joten sinänsä en voi tuota omalla kohdallanikaan poissulkea, vaikkakaan en usko tähän syy-seuraussuhteeseen.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 03:59 

Minulla on sellainenkin outous, että vaatteeni likaantuvat tosi hitaasti. Näin on ollut aina, poikkeuksena ainoastaan kainalot.

Eli jos pidän kainalosta väljiä vaatteita ja pesen kainalot ennen kuin ne rupeavat haisemaan, voin pitää nyt maalle muutettuanoi samoja vaatteita monta viikkoa ilman että ne rupeavat haisemaan. Ilmiö on korostunut maalle muutettuani, koska pidän huonelämmöt säästösyistä hyvin alhaisina eli hikoilen huomattavasti vähemmän kuin ennen. Hiuksianikaan ei tarvitse pestä täällä kuin kerran viikossa. Ja varmaan myös yksin eläminen saa elimistöni käymään hitailla kierroksilla.

Ehkä minussa elää turhankin vähän bakteereita? Ehkä hiivatsienet ovat kilpailleet bakteerini hengiltä? Hiivaahaan minussa on ollut jo nuoresta.

Last edited by Meikäläinen on Fri Mar 10, 2017 04:58, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 12:49 

Hmm, minä olen ollut siinä uskossa, että naisten vaatteet alkavat haista käytön myötä lähinnä kainalohien takia? Mutta ehkä tämä perustuu vain omaan kokemukseeni. Minulla on sama ilmiö, mutta kyse ei ole niinkään hien määrästä vaan hajusta. Jos käyn asioilla, saatan joskus hikoilla paljon esim. selästä, mutta se ei haise pahalta, toisin kuin mieheni hiki. Hypoglykemiasta voi seurata voimakasta yöhikoilua ja siinä sama. Olen laittanut eron sukupuolierojen syyksi.

Olen todennut sen olevan totta, että jos peseytyy vähemmän, tarvitsee peseytyä vähemmän. Tätähän sanotaan hiuksista, mutta sama tuntuu pätevän myös vartaloon. Bakteerikanta muuttuu. Hiuksia en pysty pesemään harvemmin kuin kahdesti viikossa, ja sekin on aivan liian kauan suhteessa siihen, miltä ne näyttävät ja tuntuvat.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 03:50 

Maija wrote:
Hmm, minä olen ollut siinä uskossa, että naisten vaatteet alkavat haista käytön myötä lähinnä kainalohien takia?
Jos tuo pitäisi kirjaimellisesti paikkansa, naisten ei tarvitsisi pestä koskaan toppejaan, housujaan tai sukkiaan. :D :D

Kuitenkin monet naiset vaihtavat kuulema esim. alusvaatteensa jopa päivittäin.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 03:56 

No okei. Alusvaatteet ja sukat likaantuvat ja alushousut vaihdan kyllä joka päivä, koska olen todennut, että muuten tulee ongelmia. Mutta housuja pesetän kyllä ihan todella harvoin, yleensä siksi että niihin tulee ulkona jotain likaa tms. Topeissakin ongelma tulee yleensä kainaloista vaikka paljon vähemmän kuin muissa paidoissa (käytän kesällä melkein pelkästään toppeja). Löysät paidatkin minulla kestävät usein pari viikkoa, jos olen vain kotona. Onnistun sotkemaan ne yleensä ennemmin ruoalla.

Oudoista oireista vielä: hypoglykemian aiheuttamassa yöhikoilussa paikat vaihtuvat jännästi. Esim. pari viikkoa sitten heräsin yöllä niin, että pohkeeni olivat aivan hiessä. En ole koskaan aiemmin ollut sieltä hiessä, yöhikoilusta tai muuten.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 05:00 

Miesten vaatteiden likaantuminen saattaa johtua siitä, että he hikoilivat keskimäärin 250 grammaa tunnissa, kun naiset vain 70 grammaa. :shock:

http://www.kaleva.fi/teemat/luonto/mieh ... an/464959/

Profile  

PostPosted: Fri Mar 10, 2017 09:37 

Voi olla,että vaihtelee yksilöiden välillä. Täällä mies pesee farkut kerran kuussa ja kalsarit vaihtuu parisen kertaa viikossa. College pusero vaihtuu pari kertaa viikossa ja hiukset pestään kaks kertaa viikossa. Vaimolta juuri kysyin ja hän sanoi, että vaatteiden vaihto on ihan ok mutta kainaloita voisit pestä useammin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]