Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 02:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Tukehtumisen tunne
PostPosted: Fri Mar 10, 2017 05:42 

Esiintyykö teillä tukehtumisen tunnetta? Ei siis suoranaisia tukehtumisoreita kuten että sieraimet muurautuisvat umpeen, pitäisi haukko henkeä tai vaipuisi tajuttomaksi, vaan sitä, että tuntuu siltä, kuin nenän kautta ei kulkisi riittävästi happea keuhkoihin siitä huolimatta, että sieraimet eivät ole tukkiutuneet ja siitä huolimatta, että sierainten kautta kulkee ilmaa sisään. Ehkä kyse on siitä, että sierainten limakalvot ovat turvonneet vain jonkin verran, minkä vuoksi ilmaa ei virtaa sisään riittävästi?

Se on joka tapauksessa hyvin epämiellyttävää ja tuntemukseen liittyy yleensä sekä fyysisen että kognitiivisen suorituskyvyn laskeminen entisestään kuten kävely-, seisomis- ja istumisvaikeudet sekä kyvyttömyys lukea pitkiä tai vaikeita tekstejä tai kuunnella puhetta radiosta tai se, että väsyy tolkuttomasti puhelinkeskustelun aikana.

Olen huomannut, että tukehtumisen tunne tulee usein korvien ja päälaen välillä sahaavan päänsäryn jälkeen tai että nämä oireet vuorottelevat.

Profile  

Post subject: Re: Tukehtumisen tunne
PostPosted: Sat Mar 11, 2017 03:07 

Oletko varma, että kyse on nimenomaan ylähengitysteistä eikä keuhkoputken ahtaumasta? Kuvailustasi nimittäin tulee mieleen ihan minun tuoksuyliherkkyyteni, joka lievempänä aiheuttaa päänsärkyä ja yleistä huonoa, oksettavaakin oloa ja pahempana se taas on ihan selkeää hengenahdistusta, kuten astmakohtauksessa. Olen siinä käsityksessä, että myös nuo muut oireet johtuvat siitä, että aivot eivät saa tarpeeksi happea, vaikka kurkussa ei vielä kuristavaa tunnetta tunnukaan.

Tuoksuyliherkkyys on siitä salakavala, että toisin kuin kaikki aina kuvittelevat, todella miedotkin tuoksut voi laukaista oireet, joten joskus on vaikea osata yhdistää vaikka jotain hiuksiin käytetyn tuotteen juuri ja juuri havaittavissa olevaa tuoksua siihen. Myös se on hämäävää, että tämä astmatyyppinen oire voi tulla vaikkei astmaa olisikaan. Itselle on pari kertaa käynyt niin, ettei uusi lääkäri ole ensin meinannut uusia Ventoline-reseptiä, kun on vain katsonut tiedoista, että eihän tällä mitään astmaa ole.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 04:21 

Minullakin on tukehtumisen tunnetta, limakalvot ärtyvät henkitorven yläpäästä muutaman sentin matkalta, tulee tunne ahdistuksesta kurkunpäässä ja se aiheuttaa kuivaa yskää. joskus on juotava vettä että kurkun kivulias kuristumistunne lähtee pois. On vaguehermon ongelma. Tilan ilmaantumista edesauttaa nisla-hartia-päänsäryn voimistuminen<-lihasjännitys on nioussut ja kudokset eivät saa riittävästi happea.

Sen sijaan autonomisen hermoston opngelma aiheuttaa sitä, että hengitän liian nopeasti, tuntuu etten saa ilmaa riittävästi ja mikäli puhun tai teen jotain niin hengästyn selvästi. Koen tällöin selvää hapennälkää. Mitattu on että näissä tilanyeissa happisaturaatio on +/-90%. Ainoa keino toipua on lepo.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 11, 2017 11:37 

Minulla epäiltiin aikoinaan astmaa ja käytin pulmikortea ja ventolinea, mutten saanut niistä minkäänlaista apua. Tuoksuherkkyyttä toki on kyllä, mutta tämä "tukehtumisoire" ei liity minulla hajuihin millään tavalla.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 01:10 

Mitäs lääkkeitä käytät? Minulle tuli tämmöinen oire Tratsodonista (Azona), vaikka olin käyttänyt sitä useamman kuukauden ilman mitään oireita.

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 04:34 

Minulla on ollut nyt muutamia päiviä sellaista, että tuntuu että en saa kävellessä happea kunnolla nenän kautta ja keuhkoissa tuntuu myös. Lisäksi makuuasennossa tuntuu, että en saa hengitettyä jos minulla on happiviikset (ilman niitä saan)! Tämä on tosi outoa, koska oloni ei muuten ole mitenkään tukkoinen. Enkä ymmärrä miten voi tuntea saavansa huonommin happea happiviiksillä. Tunne on vain makuuasennossa, ei istuessa. Seurauksena revin happiviikset aina yöllä unissani pois.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Mar 13, 2017 09:25 

Minä en käytä muuta lääkitystä kuin LDN:ää. Plus heikkotehoisia C-vitamiinitabletteja ja ksylitolpastilleja karieksen ehkäisyyn.

D-vitamiinia aion kokeilla seuraavaksi ja aion myös pyytää Pololta aivojen tokkuraisuutta vähentävää lääkettä, jonka nimeä en muista. (Se lääke, jonka vaikutus saattaa jäädä pysyväksi, vaikka sen lopettaisi.)

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 08:18 

Meikäläinen wrote:
D-vitamiinia aion kokeilla seuraavaksi ja aion myös pyytää Pololta aivojen tokkuraisuutta vähentävää lääkettä, jonka nimeä en muista. (Se lääke, jonka vaikutus saattaa jäädä pysyväksi, vaikka sen lopettaisi.)

Mikähän kumma tämä voisi olla? Nyt alkoi kiinnostamaan...

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 11:13 

Nimodipiini.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 02:12 

Maija wrote:
...tuntuu että en saa kävellessä happea kunnolla nenän kautta ja keuhkoissa tuntuu myös. Lisäksi makuuasennossa tuntuu, että en saa hengitettyä jos minulla on happiviikset (ilman niitä saan)! Tämä on tosi outoa, koska oloni ei muuten ole mitenkään tukkoinen. Enkä ymmärrä miten voi tuntea saavansa huonommin happea happiviiksillä. Tunne on vain makuuasennossa, ei istuessa. Seurauksena revin happiviikset aina yöllä unissani pois.

Hyvin tuttuja tuntemuksia. En voi ajatella muuta kuin että on auton. hermostosta kyse. Huomaatko myös että, hengitysfrekvenssi voi vaihdella rajusti, minulla 15-28/min. Ongelmat liittyvät sisään-, ei uloshengittämiseen.

- ilman mitään tekemistä tulee happipula, pitää haukkoa ilmaa kunnolla. Tietysti myös rasitustilanteissa ja toinaan tulee myös syanoosia.

- välillä kun laitan cpap-maskin nenälle, niin en saa maskin kautta ilmaa riittävästi vaikka se muodostaa ylipaineen, vaan on pakko kiskoa ilmaa suun kautta. En sentään poista maskia yöllä. Oli aikoinaan kausia jolloin happinälän hengittelin päivälläkin maskin kansaa.

- ilman maskia en voi nukkua selällään, tuntuu, että jokin painaa kaulan juuressa. Äitillä sama juttu. Siksi on joskus vaikea olla hammaslkr.ssä. Olisko sidekudoselastisuuteen liittyvä juttu.

Vointi on kophentunut (thyroxin?!), sillä en ole moneen kuukauteen käyttänyt happirikastinta. Tinnituksen ja äänille herkistymisten takia alkoi rasittaa liikaa sen ääni.

Nimopdipiini, mutta on nifedipiini (Adalat), sen vuoksi minulla ei olekaan aivosumua ainakaan niin että se häiritsisi tai huomaisin sen. Ajatteleminen ja ymmärtäminen on välillä vaikeaa ja nyt näyttää tulevan tavallista enemmän kirjoitusvirheitä.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 06:30 

Jatta wrote:
sen vuoksi minulla ei olekaan aivosumua ainakaan niin että se häiritsisi tai huomaisin sen. Ajatteleminen ja ymmärtäminen on välillä vaikeaa ja nyt näyttää tulevan tavallista enemmän kirjoitusvirheitä.

Nyt putosin kärryiltä. Minä olen luullut, että aivosumu tarkoittaa juuri sitä, että olo on tokkurainen ja ajatteleminen ja ymmärtäminen on vaikeaa. (Minulla ainakin nämä kaksi kulkevat yksi yhteen rinnakkain.)

Mitä sinä, Jatta, tarkoitat aivosumulla?

Profile  

PostPosted: Tue Mar 14, 2017 09:40 

Aivosumulla voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Minunkin mielestäni se tarkoittaa ennen kaikkea sellaista sumuisuuden, tokkuraisuuden tunnetta, esim. normi-ihmisellä voi olla vähän vastaavaa unenpuutteesta. Ei tajua juttuja, ei pysty ajattelemaan selkeästi, ei ymmärrä lukemaansa tai lukee samaa tekstinpätkää monta kertaa kun ehtii jo unohtaa sen sisällön.

CFS:ssä voi toki olla kognitiivisia ongelmia ilman erityistä sumuista oloa (esim. huono muisti tai unohtaa sanoja puhuessa, vaikka olo on suhteellisen pirteä ja skarppi) ja sekin voidaan laskea brainfogiksi. Minulla nimodipiini auttoi erityisesti siihen sumuisuuden tunteeseen ja joihinkin muihin kognitiviisiin juttuihin, pirasetaami taas enemmän muihin asioihin kognitiossa, kuten kognitiivinen uupuminen ja sanojen unohtelu.

Nimodipiini ja nifedipiini toimivat aika eri lailla, vaikka sukua ovatkin. Nimodipiini vaikuttaa lähinnä aivoverisuoniin.

Etkö pysty pitämään happirikastinta vessassa tms missä se ei ole ihan vieressä? 7,5 tai 10 metrin letku auttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 15, 2017 08:16 

Maija wrote:
Nimodipiini.

Millaisella annoksella ja miten pitkään söit sitä?
Suomessa vissiin aika vaikea saada tähän sairauteen liittyvän aivosumun hoitoon? :(

Quote:
Aivosumulla voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Minunkin mielestäni se tarkoittaa ennen kaikkea sellaista sumuisuuden, tokkuraisuuden tunnetta, esim. normi-ihmisellä voi olla vähän vastaavaa unenpuutteesta.

Unenpuute ja/tai vahvahko humalatila kuvaa sitä aika hyvin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:00 

Itse söin vain puoli tablettia päivässä, yhden paketin (100 kpl) verran eli reilu puoli vuotta. Useimmat ottavat enemmän. Siitä on toki oma ketjunsa Lääkkeet-alueella.

Lähinnä sitä Polo on määrännyt eikä kovin usein, mutta useampi ei-Polon potilaskin on sitä kyllä käyttänyt. Paras perustelu kokeilun saamiseksi lienee se, että lääkettä saa määrätä 12 tablettia päivässä(!) aivoinfarktin jälkitilaan vanhuksilla, joten se lienee turvallinen nuoremmilla 1 tabletti päivässä. Tämäkään perustelu ei kyllä aikoinaan riittänyt saamaan HYKSin neurologia kirjoittamaan Polon jo minulle kirjoittamaa reseptiä uusiksi (toimeentulotukea varten), koska hän oli vakuuttunut, että kokeilu olisi hyvin vaarallinen... Onneksi jotkut lääkärit ovat vähemmän pihalla.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 15, 2017 12:23 

Juuri niin, tarkoitin aivosumulla jotain muuta kuin kognitiivisia ongelmia. Aivosumun hellitettyä opin sen, että kognitiiviset ongelmat voivat olla osa CFS-muutosta, mutta on myös kyse keskittymisestä. Pahimman aivosumun aikaan oli mahdotonta lukea vieraskielistä tekstiä.

Aivosumussa minä vain notkuin ja nuokuin, enkä pystynyt tekeemään mitään, vaikka olin nukkunut pitkät unet. Silloin en olisi pystynyt maalaamaan. Seurassa olin paikalla, mutta en läsnä, tunsin olevani zombi. En pystynyt muistamaan, että miten jokin ajoreitti menee, vaan kuljin matkan ahaa-havainnommalla tai navigaattorin avulla tai asioin helpomman reitin paikoissa. Fyysinen kestävyys oli myös heikompaa ja oli mahdotonta suunnitella mitään, en käynytkään muualla kuin vesijumpassa ja joogassa. Nykyään kyläilemme enemmän. Näin kun sen kirjoitin tähän, voin havaita, että on tn. tapahtunut toipumista.

Aiemmin aivosumu liittyi heikkoon unen laatuun. Mikäli herään kesken unien, niin olen nykyään väsynyt, eikä keho toimi, en ole tokkurainen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]