Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 07:12

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Tukehtumisen tunne
PostPosted: Wed Mar 15, 2017 01:28 

Jatta wrote:
Juuri niin, tarkoitin aivosumulla jotain muuta kuin kognitiivisia ongelmia. Aivosumun hellitettyä opin sen, että kognitiiviset ongelmat voivat olla osa CFS-muutosta, mutta on myös kyse keskittymisestä.

Keskittymisvaikeudet kuuluvat nekin kognitiivisiin ongelmiin.

Profile  

PostPosted: Sun Mar 19, 2017 11:39 

Ihan samanlaista aivosumua minullakin kuin jatalla. Minä koen sen niin, että aivosumu on kognitiivinen ongelma. Minulla mitattiin aivosumussa aivojen kognitiivisia ominaisuuksia ja todettiin, että minun keskittymiskykyni ja muistini olivat selvästi heikentyneet aivosumun aikana.

Tuohon aivosumuun minulla on selkeästi auttaneet vahvat D-vitamiinipistokset ja cetiriziini-antihistamiini. Tästä voidaan päätellä, että minun kohdallani on kyse vähintäänkin siitä, että syöttösolujen ylenmääräinen histamiinin tuotanto aiheuttaa minulle tuota aivosumua. Antihistamiinin vaikutus oli lähes taianomainen, sillä kaikki aivosumu katosi puolen tunnin sisällä Antihistamiinin syömisestä.

Sitten nuo hengitys ongelmat ja tukehtumisen tunne, ne johtuvat minulla myöskin tuosta histamiinista. Jos ei kokonaan, niin ainakin merkittäviltä osin. Söin eilen illalla juustoa ja mämmiä. Mämmissä on salisylaatteja ja juustosta sain histamiinia. Oireet alkoivat noin tunti noiden syömisestä ja jatkuvat edelleen tänään aamulla. Pelkkä salisylaattipitoinen ruoka ei tuota tee.

Kyseessä on minulla selkeä anafylaktiset oireet. Ei kuitenkaan niin rajut, että lääkäriä tarvittaisiin. Valitettavasti en ole löytänyt vielä antihistamiinia, jota suolistoni kestäisi.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 22, 2017 02:30 

Minulla auttoi tuohon tukehtumisen tunteeseen antihistamiinit ja Montelukast.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 22, 2017 10:10 

Aika moni kertoo saaneensa helpotusta Montelukastista. Saa nähdä, mitä sairaalassa mulle määrätään.

Profile  

PostPosted: Tue Mar 28, 2017 04:08 

Eilen sain tarpeekseni tukehtumisen tunteesta ja kävin terveyskekuksen iltapäivystyksessä. Verenpaine oli hyvä ja happisaturaatiokin ihan OK. Silti oli tätä oiretta. Lääkäri määräsi ensiavussa Ventoline-nimistä astmalääkettä, joka annosteltiin kapselista, jossa ylipainehappi muutti aineen höyryksi, jota hengittelin. Siitä oli kyllä selkeä apu aivosumuun vaikken sen takia päivystykseen mennytkään ja jonkin verran tukehtumisen tunteeseenkin mutta ei se kyllä kaikkea tukehtumisen tunnetta pois vienyt. Hengittäminen oli kyllä helpompaa.

Jäinkin miettimään, että mikä osuus asiassa oli ylipainehapella. Huomenna haen apteekista inhalaattoriversion tuosta Ventolinesta. Sitten selviää, mikä osuus oli ylipainehapella ja mikä johtui tuosta lääkevalmisteesta.

Jostakin johtuen nämä oireet ovat pahentuneet iltaa kohti, kuten väsynyt olokin.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 29, 2017 07:18 

Ventoline aiheutti jauheena inhaloituna keuhkoihini ärsytystä ja käynnisti liman tuotannon. Se avasi keuhkoputkea jonkin verran ja hieman helpotti hengenahdistusta mutta ei läheskään niin paljoa kuin terveyskeskuksessa happimaskin kanssa annettu versio.

Jos pitää valita limantuotannon ja hengenahdistuksen välillä, niin valitsen mielummin hengenahdistuksen. Lima keuhkoissa yhteenlaskettuna hengenahdistuksen kanssa on pahempi kuin pelkkä hengenahdistus. Pitää kysyä terveyskeskuksesta, että missä muodossa Ventolinea mulle annettiin siinä happimaskissa. Ehkä se sitten olikin se happi, mikä helpotti hengenahdistusta ja aivosumua.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]