Meikäläinen wrote:
Minun on vähän vaikea uskoa tuohon tulkintaan. En sairasta esim. paniikkihäiriötä.
"Tietääksesi et sairasta paniikkihäiriötä..."
Quote:
ME:n puhkeamisen myötä aloin saada oireita pitkistä keskusteluista täysin mediasta riippumatta, joten minun oli helppo laittaa puhelujen provosoimat oireet pelkän ME:n piikkiin. Vasta kun matkapuhelinkeskustelujen oireistoon ilmestyi tinnitus, pahoinvointi ja pupillimuutokset, aloin epäillä, että matkapuhelinteknologialla saattoi olla myös vaikutusta oireiden ilmaantumiseen. En muista että livekeskustelut olisivat provosoineet aiemmin sentään korvasärkyä, eivät ainakaan tinnitusta, pahoinvointia eikä pupillimuutoksia. Lisäksi sain tässä taannoin oireita jo suhteellisen lyhyistä kännypuheluista.
Puhelimella puhuminen on etenkin autismikirjolaiselle neurologisesti rankempaa kuin livekeskustelut, eikä sitä tietoisesti yleensä edes huomaa. Jos ja kun hermostosi on yliherkistynyt tämän sairauden vuoksi, on oletettavaa, että juuri tuollaiset neurologisesti kuormittavat tilanteet lisäävät oireilua, esim. juuri kertomallasi tavalla.
Quote:
En keksi oikein mitään muuta selitystä tälle, kuin että kännykässä itsessään on jotain ekstraa, joka lisää oireilua.
Kännykässä on se ekstra, että siinä et näe kasvonilmeitä, eleitä, jne. ja vaatii enemmän ponnistelua ymmärtää, mitä toinen tarkoittaa, kuin livekeskusteluissa.
Quote:
Olen myös harrastanut pitkiä lankapuhelinpuheluja monessa elämäni vaiheessa saamatta niistä koskaan minkäänlaisia neurologisia oireita.
Silloin et vissiin saanut oireita myöskään mistään muusta vielä, joten ei todista mitään.
Quote:
Asia olisi varmaan helppo selvittää lankapuhelimen avulla. Sääli, ettei minulla ole oikein mahdollista tähän, koska kaikki muutkin ovat luopuneet niistä.
Ei ole, koska plasebovaikutus on olemassa, kun etukäteen jo arvelet, että et saa oireita lankapuhelimesta, et niitä välttämättä saa ja toisaalta kun oletet saavasi niitä kännykästä, saat niitä.
Helpompi koe olisi tehdä niin, että menisit jonnekin kauas sähkönlähteistä ja kaverisi pistäisi kännykkää korvallasi yhteys päällä, mutta ei kertoisi sinulle, koska se on päällä ja koska ei ole. Sitten koe pitäisi toistaa useampia kertoja. Jos tällöin voit voinnillasi tuntea, koska kännykkä ja puhelinyhteys on oikeasti päällä ja koska kännykästä on akku irti, sitten voi kännykän sähkökentät olla syynä oireisiisi. Yllätysyllätys, tuon kaltaisia kokeita on tehty varmaan tuhansia ympäri maailmaa, ja YHDESSÄKÄÄN NIISTÄ "sähköyliherkät" eivät havaitse milloin kännykkä/sähkökentät ovat läsnä ja milloin eivät ole, vaan oireilu tulee vain ja ainoastaan, kun "sähköyliherkkä" LUULEE kännykän/sähkökentän olevan läsnä.