Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:38

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Väkivalta/pahoinpitely ja oireiden paheneminen
PostPosted: Sat Aug 19, 2017 04:41 

Moikka! Mahdollisesti kategooria on tälle aiheelle väärä ja kysymyskin vähän ehkä hölmö mutta kyselempä kuiteski..

Elikkäs onko kellään cfs sairastavalla kokemusta siitä,mitä fyysisen väkivallan kohteeksi juotuminen aiheuttaa voinnille? Toki varmaankin hyvin hyvin yksilöllistä mutta ihan kyselen josko vastaavia kokemuksia löytyy muilta..

Oon ollu suht ok kunnossa tähän saakka, mitä nyt muutamia romahduksia ollut,oon tehny nipinnapin selviten 50% työaikaa hoitoalalla,jonka vuoks sit mitään muuta ei ookkaan kyenny tekeen,...Ja siis cfs dg on täs tovin ollut ,oireita tosin pidempäänkin,muutamia vuosia.Nyt oon Tays:n työryhmän "käsittelyssä" kun dg on varmistunut.

Varsinaiseen asiaan....siis töissä jouduin asiakkaan pahoinpitelemäksi,sain useita rajuja iskuja keskivartaloon ja käsiin.Tämän päälle jouduin istuun 3h päivystyksessä,mitä mun kroppa ei kestäis paremmissakaan olosuhteissa...Ihmeen kaupalla ei mikään mennyt siis poikki vaan ruhjeilla ja venäyksillä selvisin.Ja olihan tilanne myös henkisesti aika raskas.Nyt vointi on totaalisen romahtanut siihen pisteeseen että esim puhuminen,kävely,seisominen on todella raskasta ja väliin ei onnistu ollenkaan.Ääni ja valoherkkyys on pahentunut huomattavasti ..vanhoja oireita,joista jo luulin päässeeni eroon on palannut.Tuntuu vähän epätoivoiselta että tästä vielä itsensä sais kyhättyä jonkinmoiseen kuntoon.
Useasti oon aloittanu ns alusta tän ittensä "kuntouttamisen" jos näin voi sanoa mut näin pahaksi ei oo ennen vointi mennyt (ihan ensimmäisiä alkuoireita lukuunottamatta)

Olo on aika väsy niin tekstin loogisuus ehkä kärsii ja saattaa olla vähän sekavaa ja ekaa kertaa tänne kirjottelen nii on vähä hapuilua tän koko jutskan käyttäminen.. :lol:

Profile  

Post subject: Re: Väkivalta/pahoinpitely ja oireiden paheneminen
PostPosted: Sat Aug 19, 2017 05:27 

Olen joutunut useita kertoja väkivallan (en erityisen rajun tai vaarallisen, mutta toki henkisesti traumaattisen) uhriksi sairauteni aikana, useiden eri henkilöiden taholta. Nämä ovat aiheuttaneet stressiä, joka ei ole tehnyt (tietenkään) hyvää sairaudelleni, mutta mitään massiivista pahenemista en ole niistä kokenut, kurja kuulla että sinulle niin kävi. Olen toisaalta saanut monia muita kertoja akuutista stressistä ilman väkivaltaa pysyviä elinvaurioita, mikä tosin on hyvin poikkeuksellista jopa CFS:ssä.

Periaatteessa mikä tahansa rasitus voi pahentaa CFS:ää pitkäaikaisesti, mutta tuntuu hieman oudolta, että noin paljon, kun kuitenkin olit vielä jossain määrin (vaikkakin hyvin heikosti) työkykyinen. En siis millään tavoin epäile sanojasi, yritän vain miettiä mekanismeja. Tuli mieleen, että voisikohan sinulla olla lisämunuaisen vajaatoiminta?

Saatko siis hoitoa CFS:ääsi? Mainitset TAYS:n eli asunet Tampereen alueella, oletko Olli Polon hoidossa? Tärkein CFS-hoitohan on liian rasituksen välttäminen ja riittävä lepo, mutta myös kunnon hoidoilla, etenkin Polon hoidoilla, voi yleensä saada kuntoa paljonkin ylös. Moni saa toki apua myös lisäravinteista, ruokavaliomuutoksista yms. Varmaan olisi hyvä miettiä myös pyörätuolin ja avustajan tarvetta, vaikka asianmukaisella hoidolla hyvin mahdollisesti pääset vähintään aiempaan kuntoon (ennen pahoinpitelyä) ja parempaankin takaisin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]