Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 10:54

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: kuukautiskierron yhteys oireisiin
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 04:42 

hei,

oletteko huomanneet jonkinlaista yhteytta oireidenne ja kuukautiskierron eri vaiheiden kanssa?

olen itse huomannut selkean yhteyden kiertoni ja oireiden pahenemisen valilla, lahinna siis siten, etta kierron jalkipuoliskon olen kipea, kun taas alkupuolella toimintakykyni on kohtalainen. valilla ero hyvan ja huonon jakson valilla on ollut todella selkea, jopa niin, etta kierron jalkipuolisko alkaa jo ennalta pelottaa.

viimeisimman huonon jakson huipentuma oli oikeasti pelottava, todellisuudentajuni hamartyi, lyhytkestoinen muisti ei tuntunut lainkaan toimivan ja siita seurasi erittain sekava ja pelokas olo. ajantaju ja aistit pettivat. nukkumalla tuosta sekavuudesta paastiin, ja seuraava paiva oli jo parempi. en tieda, johtuiko tuo kehon omien hormoonien coctailista, vai liittyisiko prednisoniin (josta minulla tosin vain 5mg/vrk menossa).
tai tietenkin tassa voi alla olla joku muu piileva sairaus, joka joko itse aiheuttaa tuollaista sekavuutta tai reagoi hormooneihin...

-hanna

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 04:54 

Itse olen käyttänyt e-pillereitä lähes koko sen ajan kun olen ollut sairaana (ensimmäiset ~8 kk en käyttänyt, mutta sairauteni oli varsin lievä silloin enkä ole koskaan juurikaan kärsinyt ns. naisten vaivoista). Viestisi perusteella sinulla ei ilmeisesti ole käytössä mitään hormonaalista ehkäisyä, oletko miettinyt e-pillereiden aloittamista vai onko siihen jokin este? Itselläni pillereiden kanssa ainoa oire on se, että kuukautisten ensimmäisenä päivänä saan helpommin migreenin kuin muina päivinä ja saatan olla hieman ärtyisä.

CFS:hän on vahvasti yhdistetty hormonaalisiin juttuihin, tosin ei ole tarkkaa tietoa siitä, millainen yhteys näiden välillä on. Sairaus on kuitenkin naisilla paljon yleisempi kuin miehillä ja monilla oireet tosiaan pahenevat voimakkaasti kuukautiskierron tietyissä vaiheissa. Lisäksi CFS on erään tutkimuksen mukaan yleisempi naisilla, joiden äideiltä on poistettu kohtu - minäkin kuulun näihin. Monet naiset ovat jostain syystä hyvin herkkiä omille hormoneilleen - eräs tuttuni on jopa allerginen omille naishormoneilleen (!). Hänellä ei siis ole CFS:ää, mutta tietyt ajat kuukaudesta ovat helvettiä ja hän on joutunut jopa sairaalaan allergisten reaktioiden takia.

En usko, että nuo oireesi johtuisivat prednisonista, koska kuukautiskierron ei pitäisi juurikaan vaikuttaa sen toimintaan eikä sen muutenkaan pitäisi aiheuttaa tuollaista "tokkurasekavuutta" (ylikierroksilla kulkeva sekavuus, mania ja psykoosit ovat mahdollisia mutta käsittääkseni vain suurilla annoksilla, luokkaa 20-40 mg päivässä tai enemmän).

Profile  

Post subject: .........
PostPosted: Sun Dec 02, 2007 11:13 

.............

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 02:51, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 09:48 

mulla oli hormoonikierukka elokuun loppuun asti: poistin sen 'varmuuden vuoksi' siinä toivossa että vatsakivut vähenisivät. ja kyllähän ne vähenivät. muuta hormonaalista ehkäisyä en ole aloittanut, mutta täytyy ottaa seuraavalla lääkärivisiitillä puheeksi. noin 10 v sitten olen syönyt pillereitä, mutta totesin niiden vaikuttavan nuppiin vähän liian rajusti. mutta mikäli vaihtoehtoina on lievä hulluus pillereillä tai totaalinen hulluus ilman pillereitä, niin valinta on helppo tietenkin tehdä.

Profile  

Post subject: Re: kuukautiskierron yhteys oireisiin
PostPosted: Sun Dec 06, 2015 10:02 

Minulla parani ärtyneen paksusuolen oireyhtymä, kun lopetin yhdistelmäpillerit (Cypretyl). Harmi, että 10 vuotta vastaavia mutustin ja kärsin rajuista suolisto-oireista..

Kirjoitin lisäksi kurkunpäänturvotuksen sekä kroonisten kipujen yhteydestä estrogeeniin täällä, jos kiinnostaa: viewtopic.php?f=14&t=1829.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 06, 2015 11:58 

Minulla muuten helpotti pillerien/renkaan käytön lopettamisen jälkeen nekin päänsäryt, joita ei pystynyt suoraan yhdistämään renkaaseen. Rengasta käyttäessä huomasin, että noin viikon verran ennen kuukautisia oli aina yhtäjaksoista päänsärkyä. Kun lopetin renkaan käytön, tämä päänsärky hävisi saman tien ja noin 1-2 vuoden kuluessa muukin päänsärky hävisi. Ehkä sattumaa, ehkä ei?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 11:22 

Miulle ei missään nimessä suositella pillereitä.
Yksi hypoteesi on sairastumisestani, että johtuin Mercilon ehkäisypilleristä.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 12:23 

Mira, naisten negatiivisissa e-pillerikokemuksissa päänsäryt ovat olleet niitä tyypillisimpiä sivuoireita mielialanailahteluiden lisäksi. On siis erittäin mahdollista, että e-pillerit ovat niitä sinulle aiheuttaneet. Migreeni on toinen sellainen, jota e-pillereiden käyttäjillä on enemmän kuin pillerittömillä.

Sielulintu, minä olen myös syönyt Mercilonia. Kerrotko lisää?

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 02:49 

Vaikuttava tekijä voi olla myös progesteroni, ei välttämättä estrogeeni. Esim. APD (Autoimmune progesterone dermatitis) aiheuttaa kaikenlaisia kummallisia oireita (nimestään huolimatta paljon muitakin kuin iho-oireita). Tauti ei ole tunnettu Suomessa ja maailmallakin kai lähinnä tutkimusvaiheessa.

Progesteronitaso nousee kuukautisten aikana. Helppo konsti kokeilla, onko progesteroni syyllinen, on esim. lakristijuuriteen juominen kuukautisten aikaan. Lakritsijuuri on vahvasti antiprogesteroninen. Myös Bromelaiinia kannattaa kokeilla. Jos nämä kaksi yhdessä helpottavat oireita, syy voi olla progesteronissa.

Lakritsijuuriteetä ei kannata juoda isoja määriä eikä muutamaa päivää enempää putkeen, se nostaa herkästi verenpainetta.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 03:01 

Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itse olen tuon HAE-epäilyn vuoksi perehtynyt vain tuohon bradykiniinin (ja sitä kautta estrogeenin) osuuteen kroonisessa kivussa. Progesteronia käytetään joillakin HAE-potilailla kohtauksien estämisessä.

Ikävä kyllä en voi juoda ollenkaan lakritsinjuurta, vaikka verenpaineeni on erittäin matala. Se ei kuulemma sovi hyvin yhteen hypokalemian kanssa. Bromelaiini (estää bradykiniinin vaikutuksia) palaa taas käyttöön, kun sain tänään HAE-testit alta pois.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 03:07 

Eräs yhdysvaltalainen lääkäri tutkii juuri HAE-taudin yhteyttä nimenomaan korkeaan progesteronitasoon ja hänen hypoteesinsa mukaan juuri progesteronitason nousu aiheuttaisi HAEssa ongelmia, ei estrogeeni, kuten on tähän asti oletettu.

Bromelaiini vaikuttaa myös progesteronitasoja alentavasti (toki alentaa myös bradykiniinitasoja), se toimii hyvin HAEn tukihoitona (myös kversetiini, berberiini ym). Laitoinkin tuonne toiseen ketjuun jo muita HAEen liittyviä juttuja vastauksena sun viestiin. Voit laittaa myös privaa, jos haluat lisäinfoa HAEsta.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 03:53 

Kiitän tuhannesti infosta! Nyt ymmärrän tämän progesteroni/estrogeeni-taiston noissa julkaisuissa.

Huomasin viestisi tosiaan hieman viiveellä. Voisin olla sinuun yhteydessä, kun saan HAE-tulokset.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 12:32 

Kai se Mercilon aiheutti jonkun hormonihäiriön.

Nyt todettu että puutteita hormoneista ja siihen pregnenolone.

Tutkimukset jatkuu miulla nyt sitten tammikuussa.

Kannattaa tutkituttaa hormonitasot laajasti MDD kautta.

No miulla ei todellakaan ole korkeat progesteroni tasot.

Last edited by Sielulintu on Tue Dec 08, 2015 04:26, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 03:36 

Mitäs siiheen laajaan pakettiin kuuluu?

Minulta on mitattu hormoneista aldosteroni, estradioli, follikkelia stimuloiva hormoni, kortisoli ja prolaktiini.

* Ja testosteroni unohtui listasta.

Last edited by Ankufi on Tue Dec 08, 2015 05:38, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 08, 2015 04:20 

Täällä näkyy. Avaa malliraportti!

http://www.mdd.fi/ammattilaiset/laborat ... -hormones/

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]