Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:38

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
 Post subject: Re: kuukautiskierron yhteys oireisiin
PostPosted: Mon Feb 29, 2016 02:18 

Maija, minulla on siis testo yli viiterajan ja silloinkin, kun viime vuonna oli "menopaussi" oli kaikki muut mitatut hormonit viiterajoissa (mm. estrogeeni). Aldosteroni mitattiin lyhyellä (muistaakseni kahden päivän) Florinef-katkolla ja oli viitearvojen alarajoilla.

Estrogeenihan vaikuttaa ainakin histamiinin vapautumiseen, joten sitä kautta voi olla MCAS-oireileville ongelmallinen. Progesteroni ei tietojeni mukaan vapauta histamiinia, mutta HAEssa muistaakseni se meni näin: kolmasosa hyötyy siitä, kolmasosa ei koe hyöytyä eikä haittaa, kun kolmasosalle on yhtä haitallinen kuin estrogeeni.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 02:18 

Tämä on Maija mulle kiinnostava tieto, että proge auttaa CFS:ssä. Koska itselleni kokemus on aina ollut juuri päinvastainen ja raskausaika uupumuksineen ja huonovointisuuksineen oli yksi elämäni kamalimmista jaksoista. En ole ikinä ollut niin uupunut ja heikko, paitsi muutaman ekan kuukauden tämän nykyisen romahdukseni alussa. Vahvistaa edelleen näkemystä, että mua vaivaa jokin muu kuin CFS (eihän mua auta myöskään kortisoni eikä suolaveden juominen :? )

Kummallista, ettei CFS:ään voida kokeilla proge-lisää, jos se tuntuu niin monia auttavan. Bromelaiiniahan pidetään ainakin joissain julkaisuissa antiprogesteronisena. Samoin esim. papaijaa ja lakritsinjuurta. Tämä nyt on vain yrttifoorumien tietoa, joten korjatkaa, jos olen väärässä.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 02:29 

Minusta tämä vain vahvistaa sitä, että CFS:ää on montaa tyyppiä. Minulla näyttäisi olevan tätä MCAS- ja HAE-oireilua sen vuoksi, että kaikki tuhmat aineet bilettää liikaa minun sisällä. Kaikki tähän liittyvät salpauslääkitykset ovat parantaneet vointia sekä e-pillereiden lopettaminen. Voi olla, että tämä minun tyyppi (SIRS, PSS) on lähempänä homeperäistä tyyppiä, jota sinä saatat Potilas edustaa. Oletko Maija lukenut näistä eri tyypeistä? Mitä tyyppiä sinä edustat?

Kortisoni auttoi minulla vasta, kun sain Florinef-lääkityksen. Eli sillä akselilla voi tosiaan olla häikkää. Suolavesi auttaa hypovolemiaan, mutta onko sitä pakko olla, jotta voisi olla CFS? Siihen en osaa vastata.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 02:43 

Melkein minkä vain hoidon kanssa menee niin, että osa CFS:ää sairastavista saa apua, osa ei huomaa mitään ja osa menee huonommaksi, toki suhdeluvut vaihtelevat. Osaa auttaa beetasalpaaja, osaa beeta-agonisti. Jne.

Itsellänihän on klassinen ME äkillisellä virusinfektioalulla. Se on sitten aiheuttanut aivolisäkkeen vajaatoiminnan, mistä on seurannut laaja-alaisia hormonipuutoksia. Mutta onhan niitä monella.

Progesteronia on tutkittu myös esim. eläimillä MS-taudin hoidossa. SLE:ssä on alentuneet progesteronitasot, mutta progestageenin käyttö voi lisätä tukosriskiä heillä (ei kuitenkaan pahenemisvaiheita). Ongelma naishormonitutkimuksessa on usein se, että tutkitaan yhtä hormonin muotoa ja yleistetään vaikutukset laajemmin. Esim. belgialainen hormoniasiantuntijalääkärini sanoi, että progesteroni ja dydrogesteroni (jota nykyään käytän kun sain vuoto-ongelmia ja kokeiltiin vaihtaa, kun progesteronin edut olivat kadonneet) ovat ainoat progestageenit, jotka eivät nosta rintasyövän riskiä, vaan voivat jopa laskea sitä. Monet HRT-tutkimukset taas on tehty Premarinilla, joka on hevosperäinen estrogeenivalmiste ja sisältää monia ihmiselle vieraita estrogeenejä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 02:58 

Olisi mielenkiintoista selvittää, että miten bakteerin aiheuttaman sepsiksen ja virusperäisen CFS:än tyypit eroavat toisistaan. Miksi CFS:ää tyypillisesti sanotaa virusperäiseksi?

SIRSin ja virustartunnan ero on vain se, että toisessa aiheuttajana on virus ja toisessa on bakteeri, joka aiheuttaa joko sepsiksen, vaikean sepsiksen tai septisen shokin. Molemmat tilat voivat aiheuttaa vaikeita jälkitiloja pysyvine vaurioineen.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 03:54 

Siksi että CFS:n virusperäisyydestä on näyttöä 1930-luvulta asti, satoja tutkimuksia joissa on testattu verinäytteitä, lihasbiopsianäytteitä, suolistobipsioita, antiviraalisia lääkkeitä jne. Nämä on käyty kirjassani läpi, toki sen jälkeen on tullut paljon lisää. CFS on esiintynyt lukuisina epdemioina, joiden ainoa mahdollinen aiheuttaja on enterovirus. Tutkimukset osoittavat, että CFS:ssä on ainakin osan ajasta kyseessä krooninen virusinfektio (joka joskus jopa paranee viruslääkkeillä), eikä siis vain virusinfektion jälkitila. Itsellänikin viruslääkkeet auttoivat - sinulla varmaan eivät auttaisi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 04:55 

Mihin kategoriaan sinä sijoittaisit sitten krooniset bakteeri-infektiot ja niiden jälkitilat? Ovatko ne CFS:ää, nimetäänkö ne bakteerin mukaan (kuten borrelioosi) vai sen mukaan, missä vaiheessa ne ovat menossa (sepsiksen jälkeinen syndrooma)? Luulisi, että kroonisista bakteeri-infektioista sekä niiden jälkitiloista on myös jonkinlaista näyttöä olemassa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 07:33 

Sehän on ihan luokittelusta kiinni, minä en osaa tuohon vastata. Emme tiedä tarpeeksi siitä, auttavatko esimerkiksi samat hoidot (paitsi antiviraalit ja antibiootit), jos sairauden syynä on virus tai bakteeri, tai kenties jokin muu. Jotkuthan ovat sitä mieltä, että ME on ainoastaan enterovirusten aiheuttama tauti, edes muut virukset eivät kelpaa. Mutta jotkut tutkijat ovat löytäneet CFS-potilailta tyypillisesti sekä virus- että bakteeri-infektioita, siis molempia samoilla potilailla. Byron Hyde sanoi ennen, että ME:n voi aiheuttaa vain enterovirus, mutta on sittemmin alkanut puhua myös rokotteiden aiheuttamasta "sekundäärisestä ME:stä".

Tällä foorumilla ovat tervetulleita kaikki CFS-sateenvarjon alle menevät sairaudet, kuten krooninen mykoplasma, krooninen borrelioosi ja monet muut. Käytännössähän me emme juuri kenestäkään voi varmudella sanoa, mikä heidän sairautensa aiheuttaa. Sinä sairastuit sepsiksen jälkeen, muttei voi osoittaa, etteikö enteroviruksella ole siinä osaa. Eikä voi varmasti sanoa, ettei minulla ole mitään kroonista bakteeri-infektiota, vaikken siihen uskokaan. CFS-epidemioissa on helpompaa, koska esimerkiksi tarttumistapa ja itämisaika kertovat, mistä patogeeneistä voi olla kyse. Tiedämme siis, että heillä varmuudella syynä on entrerovirus, mutta voihan heilläkin osalla olla vaikka mykoplasmaa lisänä.

Asiaa toki sekoittavat, että samakin sairaus voi olla erilainen varhais- ja myöhäisvaiheessa, mistä CFS-tutkimuksissa on saatu näyttöä, jokin sytokiini voi ensin olla koholla ja sitten alentunut. Lisäksi meillä on monia oheissairauksia. Jos otetaan kaksi CFS-potilasta ja toisella on lisäksi aivolisäkkeen vajaatoiminta ja toisella taas PCOS, niin onhan heillä tietysti päinvastaiset testosteroniarvot. Joillain meistä on myös esimerkiksi geneettisiä poikkeamia lääkkeiden metaboliassa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 29, 2016 09:29 

Hometoksiini/ylikuormitus-"CFS" lienee mulla se todennäköisin. Mutta miten CFS eroaa tästä elimistön fyysisestä ylikuormitustilasta ja siitä seuraavasta romahduksesta, joka voi olla vuosia kestävä tilanne ja josta myös voi jäädä ainakin joitain pysyviä vaikutuksia (esim. sydänvaikutukset)?

Tätä olen itse viime aikoina selvitellyt mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi. Ainoastaan siitä tuntuu olevan jonkinlainen yksimielisyys, että fyysinen romahdus esim. monisairauksisuuden ja pitkäaikaisen liiallisen rasituksen (+homeiden?) yhdistelmän vuoksi olisi korjaantuva tila, kun taas CFS ei sitä ole.

Ja miksiköhän lähes kaikki mun oireet tuntuvat noudattavan kk-kierron rytmiä... Tätä olen ihmetellyt mutta en ole löytänyt asiaan selvyyttä.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 25, 2016 02:26 

Minulla kuukautisten muutama ensimmäinen päivä pahentavat ortostaattisen intoleranssin oireita niin pahasti, että olen melkeinpä sängyn pohjalla kokonaan.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 2 hours [ DST ]