Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 01:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Levottomat jalat
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 12:36 

Onkohan tästä jo topikkia?

Luulin saaneeni tämän vaivan kuriin magnesiumilla, jota olen syönyt säännöllisesti tammikuusta lähtien. Tämän viikon olen joka yö herännyt levottomiin jalkoihin joskus n. 1.00-3.00 välillä. Samalla on palannut se vaiva, että on kylmä ja kuuma vuorotellen (peitto päälle-peitto pois -syndrooma). Täytyy kestää tuonne ensi keskiviikkoon, kun tulee ne verikokeen tulokset, josko olis tällä kertaa raudan puute.

Kuinka moni täällä kärsii tästä? Mikä on auttanut?

Profile  

Post subject: Re: Levottomat jalat
PostPosted: Fri Oct 02, 2009 01:03 

Levottomat jalat on siitä "hyvä" vaiva, että siihen löytyy yleensä apu luontaistuotteista ja ravintolisistä. Raudanpuutteen lisäksi folaatin puute on yleinen syy. Myös GABA:n ja dopamiinin puutokset voivat aiheuttaa levottomia jalkoja ja näihinkin löytyy luontaistuotteista usein apua (esim. dopamiiniin DL-fenyylialaniini tai tyrosiini). Myös orapihlaja, E-vitamiini, rutiini ja pyknogenoli voivat auttaa. Tuo lämmönsäätelykyvyn samanaikainen heikkeneminen voisi viitata GABA-puutokseen (itse en kärsi RLS:stä, mutta GABAB-reseptoreihin vaikuttava baklofeeni on selvästi helpottanut lämmönsäätelyongelmia).

Syy saattaa löytyä myös triggerpisteistä, mutta valitettavasti en tiedä, mitkä triggerpisteet aiheuttavat levottomia jalkoja.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 01:06 

Kiitos Maija! Baklofeeni on ilmeisesti reseptilääke? Sitä kannattaisi varmaan kokeilla ainakin.

Profile  

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 01:28 

Baklofeeni on reseptilääke. Siitä on vain pari julkaisua RLS:n hoidossa, joten en tiedä miten hyvin se siihen tepsii, mutta siitä voi kaiken kaikkiaan olla apua hyvin monenlaisiin oireisiin nystagmuksesta eli silmävärveestä matkapahoinvointiin ja refluksitautiin (ja mukaan lukien joitain vaikeasti hoidettavia, CFS:ssä yleisiä oireita kuten nuo lämmönsäätelyhäiriöt). Ja koska se on lihasrelaksantti, siihen voi vielä olla mahdollista saadakin resepti, vaikka sitä ei yleensä käytetäkään lihasrelaksanttina samalla lailla kuin jotain Sirdaludia (vaan esim. MS-tautiin liittyvän spastisuuden hoidossa).

Minulle on myös hieman auki, miten RLS:n hoito käytännössä toimii siinä mielessä, että hoitoja on aika paljon ja ne vaikuttavat hyvin eri asioihin. Eli pitääkö aina löytää juuri se sille potilaalle "yksi ja oikea" hoito (koska monet RLS:n syythän ovat puutostiloja), vai voiko olla monia mahdollisia hoitoja, jotka kaikki ratkaisisivat ongelman samalla potilaalla. Tähän en osaa vastata. Itse en tosiaan vaivasta kärsi vaan olen perehtynyt siihen lähinnä siksi, että se on CFS:ssä niin yleinen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 02:23 

Tuo baklofeeni voisi olla kokeilemisen arvoinen. Minulla on mm. voimakas matkapahoinvointi ja refluksiongelmia myös (joka voi liittyä näihin viljajuttuihinkin).

Levottomiin jalkoihin on liittynyt tällä kertaa sellainen jännä pikku sivuseikka, että säärilihaksissa väreilee elohiirimäisiä hyppäyksiä siellä täällä. Faskikulaatiot on ilmeisesti harmittomia.

Profile  

Post subject: levottomat jalat
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 08:51 

Tyttäreni kärsii levottomista jaloista muttei haluamitään lääkitystä siihen. Onko teistä kenelläkään tietoa luonnonmukaisista hoitomenetelmistä. Tyttäreni ei suostu käyttämään lääkkeitä. Mm. kalkki, magnesium, B-vitamiini, sinkki jne. ovat jo käytössä. Lisäksi olen neuvonut välttämäämänn vetoa, pitämään jalat lämpimänä ja pitämään yöllä säärystymiä tai housuja sekä olen pyytänyt venyttelemään enemmän.

Hänelle tuli oireet esiin, kun hän alkoi kävellä linja-autolle aamuin illoin. Lihakset ovat hyvässä kunnossa, sillä hän käy salilla, mutta saisi venytellä enemmän. Oireet eivät tulleet aiemmin esiin, kun hän liikkui autolle tai asui työpaikan vieressä.

Hän syö pääsääntöiusesti terveellisesti välttäen turhia hiilareita ja gluteinia.

Profile  

Post subject: Re: levottomat jalat
PostPosted: Tue Oct 06, 2015 10:50 

Tästä on jo ketju, siirrän siihen. Käyttäkää pliis hakua ennen uusien ketjujen tekemistä, tässäkin vanha ketju löytyy oikein hyvin.

Parhaat hoidot levottomiin jalkoihin ovat rauta (ferritiini pitäisi saada yli 70:n) ja metyylifolaatti (foolihappoa pitäisi tietysti välttää eli luultavasti se "B-vitamiini" aiheuttaa vain harmia). Rauta otetaan aina eri aikaan kuin sinkki. Dopaminergisistä lisäravinteista kuten tyrosiini voi olla apua. Tonicvettäkin voi käyttää, siinä on kiniiniä. Ei nyt ehkä optimaalinen lääke.

Polon mukaanhan levottomat jalat on jonkinlainen CFS:n esiaste tai lievä variantti tms. En kyllä käsittääkseni tiedä ketään jolla vaiva olisi "kehittynyt" CFS:ksi.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 07, 2015 01:00 

Kiitos tiedoista, kerron terveisesi hänelle.

Löysin levottomat jalat -juttuja tapaan "minulla on tämä..." tms. mutta en löytänyt mielestäni oikeaa ketjua.

Minulla on ollut tyttäreni ikäisenä levottomat jalat, niin että olen nukkuessa mm. riiputtanut jalkoja lattialla tai jopa nukkunut paljaalla lattialla. Tyttäreni oireet vaikuttavat samalaisilta. Hänellä on muitakin samoja oireita/ongelmia jo kuten oli minulla, kuten pohjekipu, selän pitkät lihakset ovat krampissa, nukkuu huonosti, on hyvin väsynyt ja kiukkuaa sen vuoksi, alavireinen, ei siedä hiilareita, gluteinia ja laktoosia, vatsa-suoliongelmia jne.

Hän ei lähde lääkäriin/halua lääkkeitä. Onneksi käyttää suolaa ja on kiinnostunut siitä miten mikäkin ruoka-aine sopii/vaikuttaa.

Profile  

PostPosted: Wed Oct 07, 2015 02:55 

Maija wrote:
Parhaat hoidot levottomiin jalkoihin ovat rauta (ferritiini pitäisi saada yli 70:n) ja metyylifolaatti (foolihappoa pitäisi tietysti välttää eli luultavasti se "B-vitamiini" aiheuttaa vain harmia). Rauta otetaan aina eri aikaan kuin sinkki.

Ja raudan kanssa pitäisi ottaa C-vitamiinia, muuten ei rauta imeydy.

Quote:
Polon mukaanhan levottomat jalat on jonkinlainen CFS:n esiaste tai lievä variantti tms. En kyllä käsittääkseni tiedä ketään jolla vaiva olisi "kehittynyt" CFS:ksi.

Minulla on käynyt juuri näin. Ensiksi oli levottomat jalat, sitten mykoplasman jälkeen tuli uupumusoireilut siihen päälle. Nyt on siis sitten sekä levottomat jalat että uupumusoireilut jne. Levottomiin jalkoihin ei auttanut eikä auta mikään muu kuin diapam, tosin LDN on vähentänyt sitä oireilua selvästi.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]