Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Aug 21, 2017 01:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: verikaasuanalyysi
PostPosted: Wed Nov 18, 2015 06:57 

Onko jollakin tehty tuommoinen koe, valtimoverestä, laskimoverestä tai kapillaariverestä?

Olin eilen iltapäivällä keuhkolääkärillä ja keskustelimme mm. mahdollisesta asidoosista ja hyperventilaatiosta ja nestetasapanohäiriöistä. Sain lähetteen verikaasuanalyysiin, ja tänään minun piti kysellä tulokset soittamalla.

Valitettavasti suuressa laboratoriossa ei pystytty tuota koetta ottamaan. Näytteenotto kapillaariverestä (sormenpäästä) olisi onnistunut, mutta puuttui laite, millä mittaukset olisi voitu tehdä.

Laboratoriohoitaja sanoi, että tuo on akuuttikoe, ja pitäisi tehdä sairaalan ensiavussa tai verinäyte pitäisi lähettää Kelataksilla pikaisesti johonkin laboratorioon, jossa se voidaan heti analysoida. Heitin ajatuksen, että helpompihan minut olisi lähettää kokonaisena sellaiseen laboratorioon, mutta ei tämä ole niin akuuttia.

Nuori laboratoriohoitaja tai laborantti, mikä lieneekään titteli, tutki kyllä sinnikkäästi mahdollisuuksia ja pahotteli, että meni kauan aikaa eikä koetta saatu siellä tehdyksi. Minä puolestani olin rauhallinen ja sanoin, ettei minulla ole mitään kiirettä. Kysyin, että onko siellä joku muu henkilö, joka asiasta tietäisi. Hän sanoi, ettei siellä enää ole paljon muita. Hän oli asiasta huolissaan ja todella velvollisuudentuntoinen. Hän lupasi selvittää sitä ja soittaa minulle, kun tietä, että voiko sen kokeen tehdä siellä. (Onhan siellä yksityissairaalakin samassa talossa.)

Kiikutin sen lähetteen kopion yliopistosairaalan sisätautipolille, jossa minulla tulee olemaan joulun edellä käynti. Annoin sinne myös lyhennetyn kertomuksen lääkärien lausunnoista nykyiseen hengitysvaikeuteeni mahdollisesti liittyvästä sairasteluryppäästä tämän vuoden tammikuusta lähtien. Siinä on lääkärien kirjaamia asioita 25 käyntikerralta. (Tuossa ei kyllläkään ole kaikkia lääkärikäyntejä tältä vuodelta, olen karsinut tähän kuulumattomat asiat pois.) Siitä näkyy, miten tilanteeni on edennyt tämän vuoden aikana.

Kävin jo kerran lokakuussa sisätautipolilla (lähete oli elokuulta) hengitysvaikeuksien, rytmihäiriöiden ja heikotusten vuoksi. Silloin lokakuussa otettin vain perusverenkuva ja jokunen muu perustutkimus. Tarkkoja kertomuksia ei haluttu ottaa sinne.

Katsotaan nyt, että saanko polilla ehkä ensi vuonna tuon kokeen, kunhan ensin käyn joulun edellä siellä polilla vastaanotolla. Koska tuo koe on niin hankala suorittaa analyysien keskityksen vuoksi, niin olen keksinyt itse paremman ratkaisun. Tiedän keuhkolääkärin, joka pystyy muulla tavoin tutkimaan hengitystilanteeni. Hän pystyy mittaamaan jotenklin mm. hiilidioksidin, happeahan mittaan itsekin oksimetrillä sormenpäästä. Huomenna varaan hänelle ajan.

Profile  

Post subject: Re: verikaasuanalyysi
PostPosted: Wed Nov 18, 2015 08:36 

Minulta on otettu muutaman kerran. Ottaja on ollut siihen koulutuksen saanut labra-tai sairaanhoitaja. Lääkärikin voi olla ottaja, yl. akuuttipaikoissa. On otettu kliinisen yksikön polilla joko ranteen ja kyynärtaipeen kohdasta valtimosta ohuen ohuella neulalla suoraan vaguumiruiskuun, ei satu ollenkaan, vaikka luulis niin.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2015 09:24 

Kysyin yhteispäivystyksestä neuvoa kohtaukseen, jonka sain syödessäni. Hengitysvaikeus paheni heti syödessä ja pulssi lähti kirimään. Näytin miehelle pulssioksimetria, jossa oli sillä hetkellä lukema 129, kysyin mitä minä teen. Hän oli järkyttynyt ja kysyi, mitä sinä olet ennen tehnyt, kun sinulla on ollut jotakin outoa oiretta. Sanoin soittaneeni yhteispäivystykseen. (Jos minulle tulee jokin vakava kohtaus, niin mieheni ei varmaan pysty mitään tekemään!). Lähdin soittamaan ja pulssi kiri 150:een ja otin oksimetrin pois soittaessani.

Päivystyksessä sanottiin, että jos hengitys vaikeutuu niin, ettei tule toimeen tai pulssi on jatkuvasti yli 110, niin sitten pitää tulla sinne. Koska otin syödessäni iltabeetasalpaajan, niin pulssi alkoi rauhoittua. Tulen toimeen hengitysvaikeuden kanssa, jos hengitän ihan pinnallisesti ja rauhallisesti.

Posket ja huulet ovat ihan punaiset. Täytyy mitata kohta, onko kuumetta. En tiedä, mitä tämä on. Mittasin, ei ole kuumetta. Täytyy koettaa veden ryyppäämistä, sillä olen monesti saanut kummat oireet pois.

Muistin vasta äsken, että minähän sain pari päivää sitten avaavan keuhkolääkkeen, vaikkei minulla astmaa olekaan. Otin sitä n. 15 minuuttia sitten, taitaa helpottua hengitys.

Käyn nykyään joka toinen päivä lääkäreillä, mutta en saa apua tuohon hengitysvaikeuteen. En halua käyttää protonipumppulääkkeitä, koska luuelen niiden pahentavan tilannetta. Ei minulla ole närästystä. Siskoni sanoi, että osta Silica Tonicia, hän saa vatsaärsytyksen sillä pois. En jaksanut tänään lähteä sitä etsimään.

Jos menen jonnekin lääkärille, niin ei tämmöisiä vaikeusia uskota, jos ei varsinainen kohtaus ole sillä hetkellä päällä. En osaa näytellä kamalan sairasta.

Keskustelin miehen kanssa siitä keuhkolääkäristä, jolle meinasin tilata ajan. Hän sanoi, että tuo lääkäri on jo aika vanha... Ja varmaan hänen mittauskoneensakin on.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 11, 2017 11:34 

Mä otin happo/emäs -tasapainon (1542 cB-HE-Tase), joka on kait suppea verikaasuanalyysi ja ammoniakin (1071 fP-NH4-ion).

14.12cB-Happamuusaste 7.36 7.35 - 7.45
14.12cB-Hiilidioksidiosapaine 4.0 kPa4.5 - 6 kPa
14.12cB-Standardibikarb 16.6 mmol -- 22 - 26 mmol/l
14.12cB-Emäsylimäärä -7.3 mmol -- ≤ -2.5 - 2.5 mmol/l
14.12fP-Ammonium-ioni 33 umol -- ≤ 50 umol/l

Metabolinen asidoosi siis, ammoniakki ok.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]