Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 17, 2018 04:15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aminohappotestit
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 12:47 

Olen pohtinut erilaisten aminohappojen vaikutusta ihmisen vointiin ja jaksamiseen. Onko muilla tietoa esim aminohappotesteistä? Ilmeisesti voidaan tehdä testi myös kotona ja lähettää labraan tutkittavaksi. Voisiko jonkin aminohappovalmisteen käytöstä olla hyötyä väsymykseen?

Profile  

Post subject: Re: Aminohappotestit
PostPosted: Sat Apr 07, 2018 05:50 

Minä itse kävin HUS laboratoriossa yksityisen lähetteellä teettämässä aminohappotestin virtsasta (1062). Sen hinta taisi olla jotain 250 euroa. Sama testi KYS laboratoriossa olis ollut vissiin alle 100 euroa.

Itse tankkasin aminohappoja lääkärin neuvosta ennen testiä ja silti oli muutama alle viite arvojen. Lisäksi kun tarkemmin katoin niin yksikään arvo ei ollut yli puolta väliä eli joikainen oli lähempänä alarajaa kun ylärajaa. Olen tankannut paljon aminohappoja mutta en ole tuntenut että olisi ollut oloon mitään vaikutusta. Tosin arvot ei tahdo oikein nousta vaikka noita tankkaa joten en osaa sanoa että vaikuttaisiko sitten oloon jos arvot nousisi tappiin asti.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 08, 2018 08:46 

Aminohappojahan voi ottaa yksittäisinä tai sitten valmisteina, joissa on kaikki välttämättömät aminohapot (tai pelkkää BCAA:ta). Näillähän on hyvin erilaiset vaikutukset, koska aminohappoyhdistelmillä haetaan proteiinisynteesiä ja yksittäisillä aminohapoilla taas jotain tiettyä vaikutusta.

Esim. tryptofaani siltään otettuna voi auttaa masennukseen koska se on serotoniinin esiaste ja tyrosiini voi tuoda lisää energiaa, koska se on dopamiinin esiaste. Mutta kun otetaan yhdistelmää, jossa on näiden lisäksi muutkin tarvittavat aminohapot, keho käyttää ne lähinnä proteiinien tuotantoon. Molemmista lähestymistavoista voi olla apua CFS:ään. Iso osa potilaista saa ravinnosta liian vähän proteiinia. Polohan on antanut aminohappovalmisteita myös suonensisäisesti, ja sillä saa usein hyviä tuloksia.

Eri asia, miten paljon aminohappotesteistä on apua, koska esimerkiksi alhainen aminohappo X ei tarkoita suoraan, että aminohappo X:n käyttäminen ravintolisänä lievittäisi oireita, metaboliset prosessit ovat monimutkaisia. Useimpia aminohappoja voi ihan vain itse kokeilla, että saako niistä apua.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed May 09, 2018 09:01 

Koitin aminohappoa, jossa on BCAA:ta. Se maistuu tosi kitkerältä. Miten tuon saisi alas helpommin kun se on niin pahan makuista? Tosin, ei mun tarvi sitä varmaan kauaa syödä kun suolisto mouruaa siihen malliin vain yhdestä mitallisesta. Se ei ehkä sovi mun suolistollleni.

Joku voisi sanoa, että miten niin ei sovi, eihän se ole muuta kuin aminohappoja, joita muutenkin syöt kun syöt proteiineja. Kokeilemani tuote on vielä pelkkiä aminohappoja ilman lisäaineita. Mutta halutut aminohapot erotellaan muusta proteiinista erilaisilla alkoholi ja happo-emäs pesuilla ja prosessissa käytetään mukana myös muita kemikaaleja. Vaikka aminohapot vielä vesipestään lopuksi, käytetyistä kemikaaleista jää jäämiä tuotteeseen. Niille jäämille minä voin olla yliherkkä aivan kuten esim olen yliherkkä puhtaalle D-vitamiinille tai kalsiumsitraatille.

Lääkäri sanoi, että minun pitäisi ottaa kalsium- ja magnesiumkarbonaatin käytön takia aminohapot tyhjään mahaan ennen ruokailua. Hänellä ei ilmiselvästi ollut tietoa aminohappojen valmistusprosessista eikä näköjään ole hallussa kemiakaan tältä osin.

Kun aminohapot erotellaan toisistaan happoja hyväksi käyttäen, niiden rakenne denaturoituu. Se on siis valmiiksi sulavaa vaikkei mahalaukku tuottaisi suolahappoa lainkaan. Eli valmistusvaiheen happokäsittely hajottaa proteiinin rakenteen samoin kuin sen hajottaisi mahalaukussa suolahappo.

Lääkärin ajatus siitä, että aminohapot pitäisi syödä ennen ateriaa perustui kysymykseeni siitä, että onko mahahappojen neutraloituminen kalsiumkarbonaatin tai magnesiumkarbonaatin käytön takia haitaksi aminohappojen imeytymiselle kun hän ensin ehdotti, että ottaisin aminohapot tunnin päästä ruoan jälkeen. Olin tuolloin väsynyt enkä muistanut aminohappojen valmistusprosessia.

Ehkä aminohapot pitäisi syödä ruoan yhteydessä minimoiden suoliston ärsyyntymisen.

Profile  

PostPosted: Wed May 09, 2018 04:09 

Aminohappolisiä ei kannata ottaa proteiinipitoisen ruoan kanssa, mutta esim. omenan tms kanssa voi ottaa.

Itse jauheen voisi yrittää sekoittaa voimakkaaseen mehuun.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed May 09, 2018 10:46 

Appelsiini- tai omenatuoremehu ja Lidlistä sellainen väriltään punainen tuoremehu joka on sekoitus eri mehuja, suurin osa omenaa siinäkin. Riippuu tietysti siitä mitä pystyt juomaan. Näillä minä olen toistaiseksi pärjäillyt aika hyvin.

Kun vaan saa maun sen verran siedettäväksi että menee alas, niin voi juoda vielä päälle tilkan pelkkää mehua.

Profile  

PostPosted: Thu May 10, 2018 08:13 

Valitettavasti ainoat juomat, mitä pystyn juomaan ovat päärynämehu, vesi, riisijuoma, soijajuoma, kaurajuoma ja maito. Eikä mun tarvi näköjään yrittää noita aminohappovalmisteitakaan käyttää. Suolisto tulehtuu. Ärsytysreaktio oli hyvin voimakas. Eikä se ole ihme kun tuo valmistusprosessi on tuollainen.

Epäilen, että tuo aminohappovalmiste olisi kaiken lisäksi tehty eläinperäisistä tuotteista tai fermentoimalla. Jos se on tehty sisäelimistä, niin niissä on huippupaljon amiineita ja jos vain lihaksista, niin niissäkin sitä on ja niiden amiinipitoisuus lisääntyy kun liha vanhenee ja kun sitä kypsennetään tietyillä menetelmillä. Fermentointi useimmiten tuottaa paljon amiineita, joskus myös salisylaatteja. Mutta bakteereita on paljon erilaisia, joten on ihan mahdotonta tietää tuotteen amiini/salisylaatti sisältöä. Minun reaktioni tuli sekä amiineista että salisylaateista mutta myös kemiallisesta ärsytyksestä. Harmi. Tämän jälkeen en edes yritä koittaa muita aminohappovalmisteita. Olisi pitänyt selvitellä tuotteen valmistus ennen kuin kokeilee sitä. Nyt menee taas pari viikkoa, että oireet helpottaa. :(

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]