Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 11:47

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Borreliatestit Saksasta
PostPosted: Tue Apr 23, 2013 05:26 

Moikka,

toivottavasti tämä viesti on oikeassa paikassa..

Kyselen, onko kukaan tilannut borrelioositestejä tuolta Saksasta bca-klinikalta? Haluaisin poissulkea borrelioosin mahdollisuuden sekä testauttaa mahdolliset sivuinfktiot (Suomen testeihin en luota).

Osaatteko neuvoa kuinka asiassa täytyy käytännössä menetellä, laittamalla sähköpostia bca:n? Minkälaista pakettia kannattaisi pyytää ja mitä nuo testit suurin piirtein kustantavat (luin jostain että jopa tuhansia euroja, voiko olla..?).

Osaisiko joku (Maija? :) ) kertoa mikä noiden testien mekanismi oikeastaan on ja miksi ne olisivat herkempiä havaitsemaan borrelioosin yms. kuin nämä Suomen testit?

Kiitän kovasti jos osaisitte auttaa! :D

Profile  

Post subject: Re: Borreliatestit Saksasta
PostPosted: Tue Apr 23, 2013 07:14 

Minun testini (kaksi eri testiä) maksoivat luokkaa 250 euroa. Mutta tein sen hollantilaisen lääkärini kautta ja maksaahan niiden putkiloiden kuljettelukin jne, joten ehkä siitä sai jotain "tukkualea". Vaikea kuitenkaan uskoa, että hinta voisi tuosta nousta tuhansiin!

En nyt muista, mitä nimenomaisia testejä siellä tehdään, koska minulla menevät ne lukuisat eri borrelioositestit aina sekaisin keskenään (enkä pysty nyt kaivamaan omia tuloksiani). Kyse ei kuitenkaan ole PCR:stä, tai ainakaan minulta ei sitä tehty, ja lääkärini sanoi, että sen voi tarvittaessa testata täällä Hollannissa. Sekään ei kai ole pohjattoman kallista, hyvin hidasta kyllä (olisiko jopa 2 kk tulosten valmistumiseen).

Joka tapauksessa kyseessä on erilaisella, herkemmällä menetelmällä tehtävät testit kuin Suomessa + niissä testataan myös muita borrelialajeja kuin Borrelia burgdorferi. Oheisinfektioiden testausta ei ainakaan siihen pakettiin kuulunut, jonka lääkärini minulle tilasi, mutta voi olla, että niitä saa erikseen. NalleKarhu (joka siis ei myöskään asu Suomessa) teetti samat testit, mutta en ole varma, testattiinko myöskään häneltä oheisinfektioita. Häneltähän borrelioosi siis löytyi, minulta ei.

Suomen borrelioosiyhdistyksen foorumilla tiedetään varmaan aiheesta enemmän. Tai sitten kysy rohkeasti suoraan ko. paikasta.

Siirtäisin tämän ketjun mieluummin alueelle CFS, vaikka siinä ei nyt suoranaisesti CFS:ää käsitelläkään, jos sinua ei haittaa.

EDIT: Hollantilaisen foorumin mukaan olisivat LTT (muistaakseni lymphocyte transformation test) ja T-cell spot. Ainakin kuulostavat tutuilta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Apr 23, 2013 08:48 

Mä oon just käymässä läpi samaa hommaa mutta vaan Tanskassa. Mä teen ton jutun Optimal Performancen kautta koska ne tekee yhteistyötä Tanskan Nordic Labsin kanssa jolla myös labroja Saksassa. Homma etenee ainakin mulla niin että kävin eka personal trainerin vastaanotolla jolle kerroin mun tarinan. Sen jälkeen se laitto mailia sinne Nordic Labsiin josta sovittiin soittoaika mulle missä käydään koko mun tausta läpi (160e). Mutt mä teen sen puhelun tuolla vastaanotolla koska mun englanti on sen verta huonoa et toi traineri puhuu mun puolesta. Sitten puhelun perusteella lääkäri suosittelee mitä kaikkea näytteitä borrelian lisäksi kannattaa otta. Mulle sanottiin että hinnat on aika korkeita ja jos multa tutkitaan useampia infektioita esim 5 infektiota niin hinta vois olla esim 1500e ja tulosten saamiseen menee joku 1kk. Varattiin toi puhelin aika reilu viikko sitten ja sain sen vasta toukokuun lopulle. Samalla vastaanotolla multa katottiin mihin rasvat on kertynyt ja sen perusteella tutkittiin miten mulla hormoonit toimii. Niin ja ennen puhelua joudun täyttämään sinne Tanskaan nipun papereita mun oireista ja elämästä jotta saavat tarkeman kuvan.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 23, 2013 09:34 

No niin, olen ollut yhteydessä Lyme borrelioosiliittoon ja sieltä tuli tällainen vastaus (en usko että pahastuvat jos sen tähän kopsaan)

Ja joo, Maija, siirrä vaan tämä ketju oikeaan paikkaan, anteeks taas kun meni piparilleen.. 8)

"Kun otat ensin yhteyttä BCA-klinikkaan, he lähettävät toimintaohjeet sekä tietoa hinnoista.

- Täytä saamasi oirelista ja oheisinfektiolista. Ovat englanninkielisiä.

- Lähetä listat heille.

- Paluupostissa saat verinäyteputket.

Testien hintoja löydät heidän kotisivuiltaan http://www.b-c-a.de/index.php?id=110&L=1

mutta esim. Borrelia Elispot LTT 184,49 €, CD3-/CD57+ cells 106,68 €, Ehrlichia Elispot LTT 84,81 €, Ehrlichia IgM- and IgG antibodies 89,19 €, Bartonella IgG antibodies 89,19 €, Bartonella DNA-PCR 174,87 €.

Usein aluksi ”testipakettien” hinnaksi muodostuu noin 1500 – 2000 euroa.

Täysin samanlaisia testejä ei Suomessa ole käytössä. Testit ovat arvokkaita, mutta niin ne ovat myös Suomessakin yksityissektorilla."

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]