Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 10:23

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: CFS ja glukagonipitoisuus
PostPosted: Mon Mar 31, 2014 06:09 

Tämä kiintoisa kysymys meinasi jäädä ainakin itseltä huomaamatta, kun on kilpparikeskustelussa.

Panu wrote:
Sain tänään P-Glkg kokeen tulokset.
Arvot olivat 42.0 ng/l (viitearvo 60-177/kaikki) Mitä tästä voi päätellä?

Profile  

Post subject: Re: CFS ja glukagonipitoisuus
PostPosted: Mon Mar 31, 2014 06:35 

Itselläni on sellainen tilanne, että oma lääkärini vaatisi minulta menoa (omalla kustannuksella tietenkin) glukagonitestiin.

Kun sairastan myös ykköstyypin diabetesta, niin omalla kohdallani en näe tuosta glukagonin mittaamisesta mitään hyötyä. Sekaisin tuo(kin) taso taatusti on.

Mutta entä asian informaatio sairaalle, jolla ei ole diabetesta?

Profile  

PostPosted: Mon Mar 31, 2014 07:43 

Tämän tuloksen saatuani tänään olen ollut toiveikas, että voiko kaikki lihas- ja jännejumini johtua tuosta glukagonipitoisuudesta. Lääkäri sai tulokseni ja lupasi tuumailla asiaa. Hän soittaa tässä parin päivän sisällä ja kertoo jatkosta. Sinänsä tämä on minulle iso asia, sillä tämä on toinen verikoe rt3- kokeen lisäksi, jossa on ollut jotain häikkää. Jospa tämä ratkaisisi, edes osan oireistani.

En tosiaan kehdannut rueta tekemään tälle uutta topicia, sillä koin että se olisi jotenkin häiritsevää tehdä joka asiasta oma topicinsa. Mutta toivottavasti muutkin saavat tästä keskustelusta apua. :)

Profile  

PostPosted: Mon Mar 31, 2014 11:28 

Sulla Panu on tuossa rt3-ketjussa tosi kattava oireittesi "esittely", joten sikälikin on varmaan luontaista sulle jatkaa siihen. Tämä yksi tärkeä teema monista oli kuitenkin kiintoisa nostaa esille. :)

Oma lääkärini muodostaa teoriaa, että koko CFS olisi seurausta alhaisesta glukagonipitoisuudesta. Siksi tahtoisi minutkin mittauttaa. Itse olen sitä mieltä, että minua hän ei voi käyttää teoriansa todisteena. Minähän mittaan verensokeriani jatkuvasti, joten sokeri- eli glukoositasoni ei voi olla tietämättäni liian alhaalla. Liian vähäinen glukagonitaso aiheuttaisi verensokerin laskua. Sokeriaineenvaihduntani kun ei muutenkaan toimi normaalisti, joten glukagonitasoni mittaaminen olisi mielestäni turhaa. Saatan toki olla väärässäkin.

Glukagonin säätelemänä maksa korjaa ja estää ainakin "terveellä" juuri tuota liian matalaa verensokeria. Maksahan tuottaa glukagonin vaikutuksesta vereen glukoosia. Sikäli teoria siitä, että glukagonin puute voisi aiheuttaa uupumuksen, on varsin uskottava.

Välihuomiona mainittakoon, että käsittäkseni äärikarppaajilla ei ole maksassa varastosokeria, mitä glukagoni voisi tarpeen tullen muuntaa sokeriksi vereen?

Ihmettelen ainakin omalla kohdallani, mitä mahdolliselle alhaiselle glukagonipitoisuudelle insuliinhoitoisen diabeetikon kyseessä ollen voisi tehdä. Pistetyn insuliinin tehtävä kun juurikin on vähentää glukagonin eritystä. Voiko minulla edes olla liian alhainen glukagonitaso, kun joudun päivittäin taistelemaan liian korkeaa verensokeria vastaan pistettävällä insuliinilla?

Lihakseen pistettävää glukagonia on itselläni tälläkin hetkellä jääkaapissa vakavan hypoglykemian hätäensiavuksi. Koskaan en onneksi ole tuota tarvinnut. Matalia sokeritasoja kuitenkin "aiheutan" kehoni ulkopuolelta pistettävälla insuliinilla silloin tällöin vahingossa, mutta käsittääkseni ei elimistöni itse voi ilman ulkopuolista insuliinia matalaa verensokeria aiheuttaa.

Sori. Sotkin joukkoon diabetesta ja totaalimaallikon ihmettelyä. Omalta osaltani nuo jutut vain sattuvat liittymään kokonaisuuteen varsin kiinteästi.

Huhhuh. Nyt väsyttää. Saatoin kirjoittaa ihan pehmoisiakin. Älkää uskoko ilman arviointia! 8)

Profile  

PostPosted: Thu Apr 03, 2014 04:58 

Nyt sain soiton lääkärikeskuksesta ja glukagonilöydös sopii kuulema Cfs:ään. Olen jo neljäs cfs potilas jolta on löydetty matalat glukagonipitoisuudet kyseisessä lääkärikeskuksessa. Toistaiseksi tälle ei rueta mitään toimenpiteitä tekemään, mutta otan asian puheeksi kardiologin vastaanotolla loppukuusta.

Toivottavasti tämä selittäisi ainakin lihas/jännekivut ja säryt.

Profile  

PostPosted: Thu Apr 03, 2014 05:04 

Onkohan meillä(kin) Panu sama lääkäri? Onhan tuo mainiota, jos löytyy selittävää tekijää tai ainakin yhteistä tekijää.

Mainiota varsinkin, jos tuolle on jotain tehtävissä. Em. syistä en edelleenkään mittauta tuota itseltäni, en ainakaan omalla kustannuksellani.

Hienoa, jos löytyy jollekin teorialle vahvistusta!

Profile  

PostPosted: Thu Apr 03, 2014 05:36 

Lääkärini toimii Lääkärikeskus lupauksessa Kuopiossa. Pitää tosiaan toivoa, että tätä teoriaa tutkittaisiin lisää ja jonkunlainen helpotus oireisiin tai tautiin löytyisi. :)

Profile  

PostPosted: Thu Apr 03, 2014 07:22 

Kuulostikin tutulta. Meitä on täällä useita. Ittellä on nyt sellainen olo, että minun on turha enää tuonne mennä, koska en suostu menemään glukagonitutkimukseen.

No, hädän tullen sitten taas menen. 8)

Profile  

PostPosted: Fri Apr 04, 2014 06:54 

En ole kuullut tällaisesta löydöksestä ennen, mielenkiintoista. Minähän kärsin vaikeasta hypoglykemiasta (jonka uskon johtuvan aivolisäkkeen vajaatoiminnasta, tällä hetkellä lähinnä kasvuhormonin puutos jota olen siis alkanut korjata kasvuhormonipistoksilla). Mutta hypoglykemia on minulla varsin uusi juttu verrattuna CFS:ään. Glukagonipitoisuuksia minulta ei ole koskaan mitattu eikä tehty muitakaan hypoglykemiaan liittyviä tutkimuksia kuin pitkä sokeri, paastosokeri ja insuliini (jota erittyy liikaa).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]