Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 04:13

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Leposyke ja happisaturaatio
PostPosted: Thu Dec 04, 2014 02:43 

Ostin pulssioksimetrin, joka on siis laite, jolla voidaan mitata happisaturaatiota ja pulssia. Ostin sellaisen mallin, joka näyttää pulssin siniaaltona tms ja siitä näkee, onko se kunnolla paikoillaan jne, muutenkin laitteen tarkkuutta oli kehuttu paljon.

Happisaturaatio minulla menee välillä alle 95:n, vaikka yleensä se on se 99. Olisi kiinnostavaa tietää, millaisia saturaatioita on ennen hoidon aloittamista mitattu jollain, joka olisi hapesta hyötynyt.

Pulssi voi minulla vaihdella hyvinkin nopeasti 70-95 välillä. Ainahan ihmisen pulssi vaihtelee levossakin, mutta mikähän määrä/vaihtelunopeus leposykkeen vaihtelussa on normaalia? Osaisikohan esim. pulla sanoa?

Ennen T3:n aloittamista en saanut verenpainemittarin sykemittarilla koskaan mitattua alle 90:n sykkeitä (tosin en myöskään yli 100), sen jälkeen ne laskivat yleensä reiluun 70:een.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Leposyke ja happisaturaatio
PostPosted: Thu Dec 04, 2014 04:24 

Mikäli happisaruraatioprosentti käy hetkellisesti alle 95, niin 95 tai sitä korkeampaa arvoa pidetään riittävänä. Normaali vaihteluväli on 97-99%.
Keuhkotautipotilailla päälle 90 olevat arvot ovat riittävät.

Kun minulle tehtiin köyhän miehen rasitustesti, niin silloin havattiin, että se laski 93%. Lääkäri kävelytti minua melko lujaa käytävää pitkin ja portaat ylös ja alas.Totesi vain, että rasituksessa tapahtuu happipitoisuuden laskua, mutta ei tarvitse tehdä mitään, arv ot riittävät.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 08:35 

Siitä on aika kauan kun minä niitä olen mittaillut, nykyään vain joskus. Minusta leposyke ei paljoakaan vaihtele, jos ei jotakin asiaa muuta (esim. lääkitystä). Minulla, kun on pieni beetasalpaaja-annos rytmilääkkeenä, niin ei senkään takia paljon vaihtele, siinä se on 60:n molemmin puolin. En yleensä mittaile sitä makuulla, joten voi olla matalampikin. Minun pulssioksimetrissä pulssin näkee vain hyvin lyhyeltä ajalta kerrallaan, antaakohan se sen vain 4 s vai 4 lyönnin ajalta ja sitten mittaa seuraavilta. Tällä tavalla se vaihtelee jonkin verran enemmän hetkittäin (siihenhän vaikuttaa normaali respiratorinen arrhythmia). Jos on eteisvärinä, niin hetkittäiset pulssioksimetrin lukemat vihtelevat todella paljon. Useammin mittaan pulssin ranteesta kädellä 15 tai 30 s tai minuutin ajalta, ne ovat tarkempia kuin pulssioksimetrini antamat lukemat. Jos ei pulssioksimetrillä vaihtele kovin paljon peräkkäiset lukemat, niin sitten ne ovat aika luotettavia. Minulla ei ole sellainen malli, joka antaisi tulokset ja mahdollisia laskennallisia suureita muistista pitemmältä ajalta.

Happisaturaatio on minulla yleensä 98-99. Jos on 100 pitempään, niin se voi merkitä hyperventilaatiota. Kyllä minulla joskus käy sadassa, mutta joskus makuulla on kylläkin 95. Sadassa käy usein lenkillä ollessa, silloin ehkä hyperventiloin, kun hengästyn. Ulkona pulssioksimetri helposti hyytyy kylmässä, kylmä kuluttaa patteria, ja sormen verenkierto muuttu vähäiseksi kylmässä. Täytyy sitten vaikka pitää lämmintä paksua lapasta kädessä. Koska mitatri ei tykkää liikkumisesta sormessa (ei siis mittaa, jos on huonosti paikallaan), niin sen voi lenkillä pitää lämpimässä taskussa ja ottaa vain joskus pysähdyttyä mittausta varten sormeen.

Kun olin eteisvärinässä ensiavussa, niin aina välillä hälytin huusi, kun happisaturaatio meni 88:aan. Seurasin monitorista. Kyllähän minulla joskus on tuntemttomasta syystä (rytmihäiriöt tms) sellaista, että leposyke on korkeakin.

Pulssioksimetri on ihan mukava laite itsensä tutkiskeluun.
Medhelpin heart rhythm -keskusteluissa on ollut pulssioksimetrikokemuksia.

Profile  

PostPosted: Fri Dec 05, 2014 04:07 

Minulla 70 tuntuu olevan se normaalisyke, mutta esim. vähän aikaa sitten meni ihan luokkaa alle minuutissa syke pulssioksimetrin mukaan 70->85 ja takaisin. Nyt on vähän aikaa ollut melkein koko ajan yli 90. Hetki sitten kävi 100:ssa, numero mitä en ole aiemmin nähnyt, ja siitä hyvin nopeasti tippui alle 90:n. Olen koko ajan istunut tässä tuolilla enkä ole tehnyt mitään, mikä voisi nostaa pulssia, tyyliin iltapäivälehden lukeminen. :-P

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Dec 05, 2014 04:28 

Oletko varma, ettei sinulla ole eteisvärinä?

Profile  

PostPosted: Fri Dec 05, 2014 07:52 

Maija wrote:
Minulla 70 tuntuu olevan se normaalisyke, mutta esim. vähän aikaa sitten meni ihan luokkaa alle minuutissa syke pulssioksimetrin mukaan 70->85 ja takaisin. Nyt on vähän aikaa ollut melkein koko ajan yli 90. Hetki sitten kävi 100:ssa, numero mitä en ole aiemmin nähnyt, ja siitä hyvin nopeasti tippui alle 90:n. Olen koko ajan istunut tässä tuolilla enkä ole tehnyt mitään, mikä voisi nostaa pulssia, tyyliin iltapäivälehden lukeminen. :-P

Onko sinun oksimetri sellainen, että se näyttää sykkeen määrä/min. Se on uutta, en ole nähnyt sellaista käytössä poleilla. Yl. ne mittaa sykettä reaalihetkessä, eikä koko minuutilta. Niin se on myös sairaaloiden isoissa monitoreissa. Yleensä kannattaa seurata jonkin aikaa ja hiomioida keskiarvo. Ei tarvitse olla paljon arytmiasa tms. kun se näkyy heti luvuissa. mikäli olisi taulu johon se tulostuu, niin voisi katsoa, että onko se likimain tasaista. Saman voi tehdä kuuntelemalla ääni signaalia.

Silloin kun ei ole sydänlääkitystä päällä, niin pienikin asennonvaihti saa pienen pomppauksen aikaan, joka erio ole kuitenkaan merkittävä, kun laskertaan koko minuutilta. Tarkimman tuloksen sykkerestä saat kun lasket, että kuinka monta kertaa sykkeen valo välä'htää 30 tai 60 sek aikana, niin et tule saamaan 90 frekvenssiä. Syke voi luonnostasan vaihdella jonkin vertran sisään js uloshengityksen aikana.

Pulssioksimetri häiriintyy liikkeestä ja huonosta ääreisverenkierrosta sekä siihen vaikuttaa mm. sormen paksuus, ihon väri ja hemoglobiinin määrä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Fri Dec 05, 2014 09:11 

Siis reaaliajassa se näyttää, se numero voi vaihtua joka sekunti. Olen kokeillut myös olla ihan paikallaan. Ei minua kiinnosta se keskiarvo, jonka jo tiedän, vaan juurikin se vaihtelu.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 06, 2014 11:50 

Pulssitason vaihtelu siis nousu voi olla yhteydessä mm. stressiin, peruskontoon, vireyteen, rentoutumisasteeseen, verenpaineen tasoon ja autonomisen hermoston toimintaan tai oikeammin sen toimintahäiriöön. Hb.n lasku tai hengityksen syvyyden muutos voi nostaa pulssitason vaihteluaevoja sekä infektio.

Tietysti voi olla jotain vakavampaakin.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 08, 2014 04:06 

En minä ihmetellyt mistä se johtuu, vaan siitä mikä määrä missä ajassa on normaalia. :-P Jos ei ole normaalia, niin dysautonomian piikkiinhän se menee.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 09, 2014 05:11 

Sitä on mahdoton sanoa, missä ajassa. Silloin kun seuraan pulssin vaihtelua, niin tarkastella R-R ajan vaihtelua ja samalla huomioiodaan verenpaine. ???? Sitä en sitten osaa sanoa mikä vaihtelu on epänormaalia. Oletan kyllä tärkeämpää olevan sen, että onko mitään patologista ja mikä km pulssi.

Profile  

PostPosted: Mon Dec 15, 2014 11:14 

Omat kokemukset on että pulssini dysautonomiaan/potsiin sairastumiseni jälkeen reagoi hyvin hyvin herkästi, jyrkästi suuntaa ylöspäin oli sitten kyse liikkeestä, ajatuksesta tai tunteesta. Palautuu sitten hitaasti. Voi joskus laskeakin nopeasti kun meen makuulle, jos olen ollut rentoutunut/normi-olossa myöskin ennen, silloin vaan se liikemuutos aiheuttaa sen eron pienessä hetkessä. Myöskin jos nukun päikkärit niin herätessä pulssi reagoi voimakkaasti.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]