Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 11:25

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Aivojen sähköinen toiminta - häiriötä siinä
PostPosted: Thu Dec 25, 2014 01:50 

Hei,

Nyt on eräs asia alkanut kummitella. Olenko ymmätänyt vääärin vai näkyykö/liittyykö/onko yhteys, CFS aivojen sähköisen toiminnan häiriönä.

Mikäli on, niin minun täytyy kaivaa vanhat paperit esiin sairaalan arkistosta esiin, sillä 20v menetin tajunnan suihkussa. Minulla oli verenpaineet sata ja alle. Tehtiin EEG ja siinä oli löydöksiä, poikkeavia sähköpurkauksia, mutta en saanut diagnoosia. Kaivan OP.n tutkimukseen sitten ne paperit. Niitä ei ole löydetty, mutta nyt olis syytä etsiä uudelleen jos...

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Last edited by Jatta on Thu Dec 25, 2014 10:35, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject: Re: Aivojen sähköinen toiminta - häitiötä siinä
PostPosted: Thu Dec 25, 2014 12:24 

Olisiko sulla voinut olla peini epilepsiakohtaus tai mikroinfarkti?

Profile  

Post subject: Re: Aivojen sähköinen toiminta - häitiötä siinä
PostPosted: Thu Dec 25, 2014 02:44 

Epilepsiakohtaukset ovat varsin yleisiä CFS:ssä. Itsellänikin on poissaolokohtauksia. CFS:ssä katsotaan olevan keskushermoston sähköistä yliaktiivisuutta, eräänlaista sub-threshold-epilepsiaa (mitenhän tuon nyt sanoisi suomeksi). Tämän takia monella rauhoittavat lääkkeet piristävät, kun ne vähentävät sitä aivojen yliaktiivisuutta.

EDS:ssä ihan "kunnon epilepsia" on myös tavallista yleisempi. Tunnen useita tällaisia ihmisiä. Se ystävä, josta olen sinulle Jatta maininnut, sai ennen sekä poissaolokohtauksia että grand maleja. EDS:ssä on yleisempää sairaus nimeltä periventrikulaarinen heterotopia, jossa "aivosoluja on synnynnäisesti väärässä paikassa" ja se aiheuttaa usein epilepsiaa. Voi olla kuitenkin muitakin syitä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post subject: Re: Aivojen sähköinen toiminta - häiriötä siinä
PostPosted: Thu Dec 25, 2014 09:47 

Hei,

Minulla on joskus mustia hetkiä, jolloin menetän hetkeksi ajan tajunnan. Pitää vissii ottaa puheeksi tk-lkr.n kanssa, jos vaikka tulis sulkea noi pois, mutta täytyy ensin olla hiljaa tästä ja antaa lääkärin minun nykytilaan, en voi kerralla ottaa liikaa asioita esille. Lääkärei ei pysty käsittelemään kerralla kaikkia asioita. Se vois selittää, että miksi hukkaan välillä aikaa niin etten tiedä mitä olen tehnyt. Ehkä kaikkea ei kannata laittaa uupumuklsen piikkiin.

Toi EEG on otettu yli 35v sitten. Sen jälkeen on tehty pään MRI 2005, jossa ei näkynyt infarktista mitään merkkiä.

Muistan, että silloin kysyttiin, että onko mulla hyperventilaatiota tai sellaista, että kehokuva vääristyy ja voin kokea jonkun osan siitä jättimäisenä, vaikka jonkun raajan tms.

kuvaisko tämä suomennos sitä sanaa oikein, matala tai sairauteen liittyen on kehittynyt tavallista herkempi ärsytyskynnysraja, jolla ilmaantuu oireita.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

Post subject: Re: Kaikki oireenne?
PostPosted: Thu Mar 19, 2015 01:28 

Yli kuukauden kesti, nyt sain kopiot. Olen 26v kärsinyt huimauksesta noin parin kuukauden välein 1-2 viikkoa, jota on pidetty tensiogeenisenä tai ortostaattisena. Niskassa ollut jo silloin oikoryhti. Hmm.. minä luulin sen ilmaantuneen myöhemmin.

Samalla on todettu lievästi poikkeava EEG. Laitaosissa on niukasti irritatiivista alfa-theetajaksoista toimintaa. Tausta normaali
-vallitsevana taaksekorustuva 10-11 Hz alfa ad. 80 uV.
- laitaosissa esiintyy lyhyitä irrititaavisen rikkonaisen alfa-theeta- jaksoisen toiminnan eriytiviä episodeja harvakseltaan.
- silmien avaaminen vaimentaa
- fotostimulaatiossa niukkaa ohjautumista
- hyperventilaatiossa ei muutosta (minulla olli tulloin jo hengitysongelmia)

Mitähän tämä löydös oikein tahtoo sanoa, neurologiasta en ymmärrä yhtään mitään. Koen sairasteluni alkaneen murroiässä tai aiemmin.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 20, 2015 01:08 

Kuinkka helppoa/vaikeaa tuollaisiin aivotutkimuksiin on päästä? Kiinnostaisi minuakin.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 20, 2015 01:47 

minulle se tehtiin huimauksen ja pitempikestoisen tajuttomuuden takia, jossa oli etioplogisena tekijänä tensiogeeninen nisks. ms? ortostaattinen huimaus?

Ilmeisesti pitäisi olla epäilys aivojen sähköisen toiminnan häiriöistä ja selvitettäis erityisesti niiden sijaintia aivoissa. Tutkittavat tapahtumat liittyvät ensisijaisesti epilepsiaan tai muihin paikallisiin aivotoiminnan häiriöihin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]