Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 06:46

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kuumeen mittaamisen salat
PostPosted: Sat Feb 07, 2015 08:55 

Miten selitätte seuraavan:

Mittaan nykyisellään kuumetta silloin, kun olen tosi "nuupahtanut" ja posket hehkuu punaisena jostain syystä. Korvakuumemittarilla saan n. 37.6c ja kainalosta samaan aikaan 36.8c.
Samoilla, vuosia käytössä olleilla mittareilla mitattaessa muut perheenjäsenet saa samanlaisia tuloksia. He siis saavat korvasta ja kainalosta keskenään lähes identtisiä tuloksia, toisin kuin minä.
Oireeni tuntuvat oleva päässä (korvien soiminen, näön ja kuulon liika herkkyys, pään hömelömäisyys jne...) +väsymys +kuume korvasta mitattaessa.
Monesti kuvailen tilannetta, että "päässä keittää". Voiko näin oikeasti olla?

Profile  

Post subject: Re: Kuumeen mittaamisen salat
PostPosted: Sat Feb 07, 2015 10:19 

Korvalämpö on sentraalinen lämpö ja siksi korkeampi. Onko sulla sellainen mittari, että sillä voi mitata myös kainalosta vai toinen mittari sitä varten. Mikäli epäililisin mittarin tulosta, niin vaihtaisin digitaalimittarin patterin sekä tarkistaisin tuloksen toisella mittarilla. Oleellista on se, että mittaa lämmön aina samalla mittarilla, mittareiden kesken voi olla vähän eroja.

Nykyään 37.6 lämpö on normaali,vasta yli 38 länpöön lääkärit reagoivat. Sitten on se ryhmä, joille ei nouse lämpöä, vaan ovat alilämpöisiä, siksi kunkin lämpöä tulisi katsoa yksilöllisesti.

Kun minulle tulee väsy, sairas olo ja posket hehkuu, niin silloin lämpö on tavallista matalampi, alle 35. Silloin tunnen, että ikäänkuin luut palelisivat. Mikäli haluan tarkan lämmön niin mittaan aina elohopeamittarilla. Kun minulla oli sairaalainfektio niin korkein lämpö oli 37,2 vaikka crp oli n. 150, se siitä lämpöilystä.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 05:48 

Perheenjäsenilläsi täytyy olla erityisen hyvä verenkierto, koska kyllä terveenkin ihmisen lämpötila voi vaihdella jopa asteenkin verran (samalla mittarilla) riippuen siitä, mitataanko suusta, kainalosta, korvasta vai peräaukosta. Itse mittaan aina suusta, jotta saan suht oikean lämmön. Tietysti vaatii, ettei ole juonut/syönyt. Saan hyvin konsistentteja lukemia: 37,0-37,2C 99 % ajasta, eli vuorokausivaihtelu on olematonta (käytän pillereitä eli en ovuloi). Jos lukema on 36,9, minulla on liian vähän kilpirauhashormonia. Jos 37,3, niin on jokin akuutti infektio tai muu syy kuumeelle päällä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 07:28 

Suusta en ole hoksannut mitata lainkaan. Kiitos teille infosta ja vinkistä.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 07:31 

Suusta kielen alta on minusta tarkin mittaus. Omiin mittauksiin aina verrataan ja samaan aikaan päivästä pitäisi olla melkolailla sama arvo eri päivinä, ellei ole ollut erilainen päivärytmi ja aktiivisuus.

Kun oppii tuntemaan oman päivärytminsä, niin sitten boi verrata onko lämmönnousua/kuumetta mihin aikaan tahansa. Minulla on tänään ollut puolisen astetta lämmönnousua.

Aamulla minulla on lämpö kielen alta normaalisti 36,3-36,4, n klo 16 voi käydä vähän aikaa 37,0-37,2:ssa.

Digitaalimittaria en hyväksy ollenkaan. se piippaa aika pian, lämpö kielen altakin voi olla sillä alle 36. Annan olla sen kauemmin ja katson välillä, lämpölukema nousee koko ajan. Mutta mittari sulkeutuu ennen kuin lukema asettuisi vakaaksi.

Jatta wrote:
Kun minulle tulee väsy, sairas olo ja posket hehkuu, niin silloin lämpö on tavallista matalampi, alle 35. Silloin tunnen, että ikäänkuin luut palelisivat.
Minulla polte ja punoitus kasvoissa on kuivumisen merkki. Huulet ovat ihan punaiset. Korvassa humisee. Kun juo, olo paranee.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 07:44 

Pulla, tuo viimeisin lauseesi on ihan kuin minun suusta!!
Omassa tilanteessani väsymys on toki surkea juttu mutta pään "oireet" kaikista pahimpia ja vaikeimpia selittää auki.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 11:14 

Ruska, pään oireet voivat johtua mm. liian matalasta verenpaineesta tai niskamuutoksista. Voi olla muitakin syitä Väsymys pahentaa pään särkyä, tukkoisuutta ja raskautta. Tinnitus on ikuista, se ei jätä koskaan rauhaan.

pulla wrote:
Jatta wrote:
Kun minulle tulee väsy, sairas olo ja posket hehkuu, niin silloin lämpö on tavallista matalampi, alle 35. Silloin tunnen, että ikäänkuin luut palelisivat.
Minulla polte ja punoitus kasvoissa on kuivumisen merkki. Huulet ovat ihan punaiset. Korvassa humisee. Kun juo, olo paranee.

Juominmen lievittää oloa, mutta ei poista poskien kuumotusta ja luiden palelua. Kamalinta on olla kuumissaan ja paleleva yhtaikaa, saaa kaiken aikaa pelata vatteiden kanssa. LDN aikana tämä on lievittynyt siten, että kuumotus on vähentynyt, mutta olen edelleen alilämpöinen.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Feb 08, 2015 11:42 

Minulla poskien kuumotus ja punoitus johtuu aina joko liiasta tai liian vähäisestä kortisonista, yleensä liian vähästä. Ruumiinlämpöön se ei korreloi. Hyvin suurella osalla CFS-ihmisistähän on alhainen kortisoli.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 09, 2015 02:58 

Kortisolin juuri haluan tietää matala dhean takia, kunhan saan kaikki labrakertymät, nii aion käydä ne kaikki läpi. Yritän saada taas jotain endokroinolog. selvityksiä aikaan tai vähintään, että katsottais tietyt arvot.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Tue Apr 14, 2015 09:07 

Minä(kin) saan noita punotus- ja kuumotteluoireita kun jätän LDN:n pois. Tulee mieleen, että Polollahan oli käsitys, että CFS:ssä "lämpö karkaa iholta", ja siksi iholta mitattu pintalämpötila on alhaisempi kuin esim. suusta tai korvasta mitaten. Mutta on mahdollista myös, että mittaustekniikka jollakin tapaa vaikuttaa.

Jouduin muuten äskettäin vetämään kolme (eri) antibioottikuuria putkeen virtsatievaivojen takia. Tänä aikana jätin LDN:n pois, koska muutenkin CFS-oireet lievenivät. Pari päivää ab-kuurin loppumisesta aloin taas aivastella yks kaks, ja tänä iltana rupes myös kurkku kipeytymään. Tulipa taas vahvistus LDN:n (ja antibiootin) tehosta: ilman ei voi olla.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]