Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vasta-aineista
PostPosted: Sun Mar 08, 2015 11:33 

Minulla oli alkuvuonna 2013 Mycoplasma-vasta-ainetulos IgG 194, IgM negatiivinen.

Helmikuussa 2015 IgG oli alle 0,1 ja IgM 3,1 (huom. erilainen asteikko, viiteyläraja molemmille 10,0). Helmikuussa II näyte reilun kahden viikon päästä I:stä taas erilaisella asteikolla mitattuna IgG 197 ja IgM negatiivinen.

Mitenkähän noita voisi tulkita? Ensin 2 vuotta sitten on vain IgG.tä ja sitten se lähes häviää ja tulee IgM esiin, ja sitten taas se häviää ja tulee IgG takaisin.

Minulla oli kaksi vuotta samoihin aikoihin kuin tänä vuonna paha infektio. Miksi igG on välillä hävinnyt ja pompannut äkkiä taas ylös? Voikohan noihin mittauksiin luottaa?

Profile  

Post subject: Re: Vasta-aineista
PostPosted: Mon Mar 09, 2015 02:11 

Olen ymmärtänyt että mykoplasma käyttäytyy vähän samalla tavalla kuin eräät virukset. Eli kun sen sairastaa, se jää loppuelämän ajaksi kehoon ja saattaa uudelleen aktivoitua kun esimerkiksi sairastuu flunssaan, eli IgG-taso nousee. IgM-tason ei pitäisi kai enää nousta ensimmäisen sairastetun mykoplasma-infektion jälkeen, vaan pelkän IgG-tason. Eihän tuo vasta-ainetesti ole kuitenkaan mikään luotettava. Toivottavasti tulevaisuudessa tähän käytetään paljon luotettavampaa DNA-testiä.

Omalla kohdalla on herättänyt ihmetystä kun minulla on ollut ilmeisesti jo ainakin 2-3 vuotta mykoplasman IgM positiivinen ja IgG-taso noususuhdanteinen. Se kai joko viittaa krooniseen mykoplasmaan tai sitten vain siihen että IgM-taso voi jäädä vuosiksi koholle ensimmäisen sairastetun mykoplasma-infektion jälkeen.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 03:32 

Hei! Onko teillä tietoa, kun ihmettelen näitä mykoplasmatestejä. Osassa on raja-arvona 10, osassa 45. Onko nämä kokonaan eri testit? Mulle tehtiin toi, jossa raja-arvo on 10 ja sain siitä vastaukseksi 15. Eli ei taida kovin pahasti mykoplasma olla mun vaivojen taustalla.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 04:28 

Mikään vasta-ainetesti ei valitettavasti sulje pois mykoplasmaa oireiden aiheuttajana, koska testit eivät ole täysin luotettavia. Vasta-aineiden muodostuminen vaatii immuunijärjestelmän reaktiota mikrobiin. Ja nämä solunsisäiset mikrobit tuppaavat olemaan immunosuppressiivisia, eli tekevät parhaansa estääkseen immuuunijärjestelmää reagoimasta niihin.

Sitä en osaa sanoa, miten paljon tuosta tuloksestasi voi päätellä, joku muu varmaan osaa paremmin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 06:07 

Minulla oli yhdessä näytekerrassa tuo 10 ylärajana. Silloin oli IgM:ää sillä asteikolla, mutta ei yli, ja IgG hyvin pieni. Muut olivat jollakin muulla asteikolla, IgG kaksi vuotta aiemmin lähes 200 ja IgM negatiivinen ja reilu kaksi viikkoa myöhemmien taas lähes 200. Tulkitsen tämän niin, että kahdessa vuodessa IgG oli laskenut ja IgM oli noussut ja kahdessa viikossa IgG nousi kaksi vuotta aiemmin olevaan lukemaan ja IgM oli negatiivinen. Tavallaan nämä kaksi eri Ig-luokkaa menivät ristiin 2015 infektiossa, joka sitten oli mielestäni mykoplasma.

Joku korvalääkärikin sanoi, että IgG n. 200 merkitsi mykoplasmaa. Mittautin vielä kerran vasta-aineent, ja IgG oli jo laskussa, 170. Immuniteetti mykoplasmalle minulla ei kestä kahta vuotta. Siis v. 2013 minulla oli ehkä myös mykoplasma. Kiva, kahden vuoden välein sairastan ehkä sen. Joskus aiemminkin luultavasti oli se, kun oli myös IgM plussaa. IgM:hän nousee ensin ainakin ensi-infektiossa ja sitten nousee IgG ja tavallisesti kai IgM laskee, kun IgG nousee.

Aina pitäisi ottaa vähintään toinenkin näyte parin viikon päästä, jotta näkee minne suuntaan vasta-aineet ovat menossa.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 07, 2016 06:14 

Tarkoitin tossa aiemmin sitä IgG-arvoa. IgM mulla oli alle 10. Mutta mitenköhän korkeiksi tällä asteikolla arvot voi edes nousta?

Profile  

PostPosted: Mon Feb 08, 2016 04:17 

Kai se voi nousta miten korkeaksi tahansa. Itse sairastuin 2013 mykoplasmaan ja silloin IgG oli noin 120, IgM positiivinen. Viime syksynä IgG oli 450 ja edelleen IgM positiivinen. Pari kertaa siinä välissä myös mitattu ja IgG ollut noususuhdanteinen. Lääkärin mukaan noita arvoja ei tarvitsisi seurata, koska IgM voi kuulemma jäädä vuosiksi positiiviseksi akuutin infektion jälkeen ja IgG-taso voi nousta miten korkeaksi tahansa pidemmäksi aikaa, mutta olen itse välillä halunnut ne otattaa. Kyllähän yksityinen lääkäri suostuu niitä seuraamaan kun kerta itse maksaa, kunnallinen tietysti ei.

Edit: ainiin tarkoititkin tuota eri asteikkoa. Selventäisi ehkä kun koko suomessa käytettäisiin labroissa samaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]