Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:26

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kortisoli+DHEA syljestä, verestä? tietoa näytteenotosta
PostPosted: Sun Apr 19, 2015 01:00 

Ehkä jossain jo aiheesta, siirrätkö Maija viestin tarvittaessa oikeaan paikkaan.
Eli mikä ero on jos tuo otetaan syljestä 4x vuorokaudessa tai yhdellä näytteenotto kerralla verestä? Näkyykö niissä samat asiat?

Vaikuttaako sylkitestin tulokseen näytteenotto hetken voimakas tunnetila, mieliala, käytös, jos vaikka on hyvin suuttunut ja äkäinen tai pelokas? Voiko se nostaa stressi hormoonia joka vaikuttaa tulokseen, ja jos niin miten vaikuttaa?
Sylkitestissä on tarkoin määrätty minkä ajan sisällä tulee aamulla herätä sekä näytteenotto aika? Osaako kukaan sanoa miten asiaan vaikutta jos unirytmi on erilainen kun "normi" väestöllä, ettei herääminen ja hereillä olo tuohon aikaan vielä onnistu yrityksistä huolimatta? Miten kesäaika vaikuttaa asiaan?
Miten tuota syljen määrää pystyisi lisäämään niin että saisi sen tarvittavan määrän syljettyä putkeen ?
Olisin kovin kiitollinen vastauksista, jos jollain olisi tietoa edes joihinkin ylläoleviin kysymyksiin.

Profile  

Post subject: Re: Kortisoli+DHEA syljestä, verestä? tietoa näytteenotosta
PostPosted: Sun Apr 19, 2015 01:33 

Eihän siinä voi mitenkään näkyä samat asiat jo siinäkään mielessä, että toinen on kerran ja toinen neljästi. Joillain esim. kortisolin erityksen vuorokausirytmi on sekaisin ja aamuarvo voi olla normaali.

Periaatteessa hyvin hetkellisen tunnetilan ei pitäisi nostaa kortisolia paljoakaan, vaan ennemminkin adrenaliinia. Yleinen "stressaantunut olo" tai mainitsemasi kiihtyneet tunteet voivat kyllä vaikuttaa. Tietysti jos lisämunuaiset eivät juuri toimi, niin ei sen erityksen pitäisi paljon lisääntyä, mutta aika yleistä taitaa olla stressistä harhaanjohtavasti kohonnut arvo, mitä ihmiset murehtivat, kun "oikea" tulos olisikin normaali.

En noihin muihin osaa oikein vastata. Olen miettinyt kyllä paljon esim. sitä vuorokausirytmijuttua, jos vaikka haluaisin matkustaa aikavyöhykkeiden yli niin miten ottaisin lääkitykseni (esim. viime vuonna oli lähellä, etten päätynyt Kiinaan), ja minulta on kyselty myös TSH-kokeen ottoajasta jos unirytmi on poikkeava, mutta en ole löytänyt selvää tietoa. :-/

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue May 19, 2015 04:08 

MInä olen miettinyt tuota sylkitestiä jo vuosia, että kuinka luotettava se on. Nimittäin minulla on ollut vähentynyt syljeneritys.

Jos sitä syljeneritystä lisää esimerkiksi pureskelemalla tyhjää tai katselemalla tai ajattelemalla herkkuja, niin lisääntyykö myös kortisolin erittyminen sylkeen? Vai jääkö kortisolin määrä tilavuusyksikköä kohti pienemmäksi, koska tilavuus kasvaa. En tiedä.

Minä menin kerran erittäin agressiivisessa tilanteessa mielenkiinnon vuoksi mittauttamaan kortisolin. Ei se arvo ollut kovinkaan suuri, vähän yli 400, mikä on normaalin keskitasoa. Luulen, että enemmän se adrenaliini nousee.

Minä en ole koskaan saanut kiinni kovin suuria kortisoliarvoja itselläni, mutta ei niitä ole silloin ennen (työstressin aikana) mitattukaan. Minullahan oli silloin lähes aina diagnoosina exhaustion eli uupumus. En siis tiedä, onko joskus ollut suuria kortisolimääriä, luulenpa, että kortisoli on ollut miluummin matala, kun on ollut jatkuvasti kova meno päällä eikä lomia juuri koskaan.

Profile  

PostPosted: Sun Aug 06, 2017 12:05 

Rimpautin MDD:lle kortisolin tiimoin ja kilpparipaneelinkin hintaa kyselin.
Tuli kuitenkin siihen lopputulokseen että parempi että pistän heiän lääkärille s-postia ja soittelisin maanantaina (jos olen vastauksen saanut) mitä pistetään. Todella ihana täti, melkein itku tuli kun oli niin huolissaan :roll:

Mutta mietein että onko mitään mitä olisi syytä ottaa huomioon kortisoli vrk mittauksessa? Hydrocortisonia (12,5mg) en pysty tauottaa, sen kerroin heti. Hankaloittaakohan paljonkin asiaa?
Adrenaliinihan minulla on ollut n. kk tauolla, mikäli sikäli sillä mitään virkaa on.

Vilkaisin ohimennen myös artikkelia jossa kannabiksen polttajat oli todettu "rennommiksi" ja heidän kortisolinsa ei noussut vissiin samoin ressitestissä. Aloin miettimään voiko polttelu tässä tapauksessa vääristää tuloksia?

Hinnat olivat vissiin vast.ikään muuttuneet eikä eurolleen ollut varma, mutta hinnoiksi antoi:
Sylkitesti 199€
Kilpparipaneeli 296€
Tulkinta 65€

Profile  

PostPosted: Sun Aug 06, 2017 10:00 

Kyllähän se hydrokortisoni valitettavasti vääristää tuloksia aika paljon. Ihmisen elimistö tuottaa normaalioloissa kortisolia (joka siis on sama kuin hydrokortisoni) noin 15-30 mg vuorokaudessa. Eli vaikka elimistösi ei tuottaisi lainkaan kortisolia, niin sinulla on sitä tuon lääkkeen takia elimistössä lähes normaali määrä. Ymmärrän, että et pysty lääkettä jättämään pois, mutta ei sylkitestiä ole myöskään mitään järkeä tehdä sen kanssa.

Kannabiksen polttaminen tuskin tuloksiin vaikuttaisi, sehän ei laske normaalia kortisolia vaan (mahdollisesti) niitä "piikkejä" joita tulee stressistä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Aug 07, 2017 06:09 

Dah! Kiitos taas kerran valistuksesta Maija, en ollenkaan tajunnutkaan annokseni kokoa. Aivan naurettavaahan sitä olisi ottaa. Olisi vain silloin syksyllä pitänyt kun ajatteli.
No, säästyipä rahat.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]