Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 03:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mystinen hpa-akseli
PostPosted: Tue Aug 23, 2016 05:12 

Mitä tarkoittaa kun ACTH on 123 ja kortisoli kuitenkin normaali 572?

Profile  

Post subject: Re: Mystinen hpa-akseli
PostPosted: Mon Aug 29, 2016 08:30 

Up, (up and away) :?

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 09:18 

Minulle kuulostaisi lisämunuaisperäiseltä ongelmalta, mutta voi olla, että nuo ovat myös normaalin rajoissa olevat arvot suhteessa toisiinsa. En osaa valitettavasti mitään sen tarkempaa sanoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 01:13 

Kiitos kuitenkin paljon arviostasi

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 12:55 

ACTH on lisämunuaisten glukokortikosteroidituotantoa säätelevä hormoni, jota erittyy sysäyksittäin ja eritykseen vaikuttavat mm. vuorokauden aika, psyykkinen ja fyysinen stressi sekä veren kortisolitason negatiivinen palautejärjestelmä. Esim. rasitus, pelko ja stressi kohottavat ACTH -pitoisuutta, joten olisi oltava paikallaan ainakin 30 min ennen näytteenottoa. Näytteenottoa varten tulisi olla ravinnotta 12h ja rasittavaa liikkumista ennen näytteenottoa tulisi välttää.

Käsittääkseni arvo tulisi kontrolloida ettei se ole toistuvasti koholla, sillä eritys tapahtuu sysäyksittäin. Kun on kyse kohonneesta acth.sta ja kortisoli on normaali, voi olla olemassa syövän mahdollisuus. Koholla oleva ACTH-arvo voi joskus johtua syövän, useimmiten keuhkobronkussyövän aiheuttamasta ACTH:n erityksestä.

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 09:54 

Kiitos vaan, vaikka nuo tiesinkin.. En vaa oo jaksanu epäillä syöpää ku oon 21 ja oireet täsmää cfs:ään..

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 11:05 

Oletko ajatellut että muissakin sairaukissa on samankaltaisia oireita, kuten voimattomuus, laihtuminen.... Onko sulle tehty cfs-dg? Onko sinulla tapahtunut ihon ruskettumista itsekseen?

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 11:37 

Oon miettinyt kaiken mahdollisen ja mahdottoman.. en ole mitään ruskettumista huomannut.. en ole laihtunut, samassa 74-77kg:ssa paino on pyörinyt.. aivosumut, ja väsymyksen epätyypillinen laatu, sekä neuropaattisen oloiset kivut viittaavat cfs:ään

Mietin pitkään kaikkea muutakin anemian, diabeteksen ja munuaistaudin kautta leukemiaan, mutta labratulokset ja oireiden tarkempi tarkastelu on jättänyt jäljelle vain tämän melkeinpä pahimman...

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 11:46 

Niin, ja ei oo diagnoosia.. oireet alkaneet vuoden alusta ja kaikki diagnostiset kriteerit täyttyvät, ainakin ne mitä on wikipedian mukaan..

Olen HUSsin erikoissairaanhoidossa, ja ne haluaa testata kaiken, sellaisetkin asiat joihin oireet sopii vain kehnosti.. Tällä viikolla lisää verikokeita mm. deksametasonikoe, ja ens viikolla keuhkojen röntgen, varmaankin sen kovan ACTH:n vuoksi..

Itse olen 90% varma että on cfs.. puhkeamisen aikaan oli stressiä, niin positiivista kuin negatiivista, ihmissuhde- ja muitakin muutoksia, olin juuri päässyt masentuneisuudesta yli ja lisäksi sairastin pitkähkön flunssan (influenssako kenties) ja olin samaan aikaan töissä, jossa stressi jatkui huonon tuurin aikaansaaman työpaikkakiusaamisen ja asbestiepäilyn vuoksi.. heti tämän jälkeen muutin uudelle paikkakunnalle ja kämppikseni osoittautui ahdistavaksi.. että.... semmosta... en kuitenkaan ole VIELÄ masentunut

Profile  

PostPosted: Tue Aug 30, 2016 11:59 

Ei varmaankaan HUS julista ihan hevillä ennen tuotteliasta yhteiskunnan jäsentä pelkäksi miljoona euroa maksavaksi hylkiöksi.. Siitä johtuu ettei minulla ole diagnoosia, ei siis siitä etteikö sitä voitaisi asettaa.

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 09:05 

Asbestiasia on varmaan tutkittu myös, jos olet HUSissa tutkimuksissa?

Profile  

PostPosted: Wed Aug 31, 2016 12:29 

Hyvä vain, että tutkitaan kaikki mahdollisuudet. Ymmärrän itse kokeneena hyvin sen epävarmuuden mikäli diagnoosi ei ole... varma tai oikea. Pahempi vauihtoehto olisi olla ilman kattavia, kunnon tutkimuksia vuosikausia. Jaksamista.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]