Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 12:05

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Viitearvot muualla?
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 07:35 

Hei!

Olisin tiedustellut täällä, minkälaisia viitearvoja muualla maailmassa on esimerkiksi ferritiinille ja B12-vitamiinille, kun usein täällä mainitaan, että Suomessa arvot ovat liian laajat? Olisi kiva saada jotain kättä pidempää kinastellessani lääkärin kanssa… :D

Itse tuskailen jatkuvan uupumuksen, väsymyksen, suorituskyvyn laskun ja kipeiden lihasten kanssa, ja olen usein tänne eksynyt ihmetellessäni, mikä mua vaivaa. Kovatehoinen liikunta pahentaa oloani, mutta kevyellä rasituksella pystyn hyvin liikkumaan esimerkiksi pitkiä kävelylenkkejä ja vesijuoksua. Kognitiivisia oireita minulla ei (mielestäni) ole. Lihakset ovat pikkuhiljaa kiristyneet ja tuntuvat koko ajan koko kehossa epämiellyttäviltä, ja olen joutunut luopumaan useista liikuntalajeista. Väsynyt olen koko ajan, uni ei virkistä, vaikka nukun 9 tuntia yössä. Minulla on yliliikkuvat nivelet, ei mitään sijoiltaanmenoja mutta muuten aika selkeä, ja vatsaongelmia jonkin verran mutta liitän selvästi eniten mielialaani.

Olen muuttanut useasti ja käynyt milloin missäkin lääkärissä, välillä yksityisellä, välillä julkisella puolella. Nyt tekisi mieli saada näitä tuloksia kasaan ja, oireiden koko ajan pahentuessa pikku hiljaa, jotain apua. Tässä joitakin arvojani vuosien varrelta:

2014
S-TSH 1.04 (0.4-4)
S-T4V 11.18 (10-21)
Hb 129

2015
Hb 135

2016
S-TSH 1.24 (0.4-4)
S-T4V 11 (10-25)
Hb 129

2017
S-B12vit 225 (180-700)
S-ferrit 25 (5-90)
Fe-folaat 705 (yli 360)
S-TfR 1.0 (0.8-1.8)

Eli kaikki tietysti viitearvojen sisällä ja lääkäri totesi, että se mitä hän pystyy tarjoamaan nyt on psykiatrista tukea ja fysioterapeutin konsultaation… Nyt kun olen tätä foorumia lueskellut, ajattelin hieman kinastella tästä asiasta. Mitä voisin argumentoida, ja mitä kannattaisi tässä vaikka itsekseen yrittää? Ainakin tuota B12-vitamiinia kenties? Mitä haittaa siitä tai lisäraudasta voi olla, jos niitä ”turhaan” ottaa?

Profile  

Post subject: Re: Viitearvot muualla?
PostPosted: Sat Jan 14, 2017 08:39 

B12-vitamiinin viitearvojen alarajat ovat esimerkiksi Japanissa huomattavasti korkeammat, mutta minulla ei ole tästä kunnollista viitettä, se mainitaan esim. yhdessä kirjassa. Useimmissa muissa maissa ne ovat yhtä kököt kuin Suomessa. http://www.pernicious-anaemia-society.o ... c.php?t=21

Could It Be B12 on kuitenkin hyvä kirja liittyen siihen, että ne viitearvot ovat pielessä.

En ole varma, ovatko ferritiinin viitearvot missään maailmassa riittävät. Tässä on kuitenkin tutkimus, jonka mukaan rautalisä voi auttaa uupumukseen, jos ferritiini on alle 50: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22777991 Rautaahan voi ostaa itsekin ja paras muoto on bisglysinaatti. B12 olisi hyvä saada pistoksina, mutta se lienee epätodennäköistä noilla arvoilla. Pillereistä voi olla apua, mutta siitä ei ole takeita, eikä yleensä yhtä paljon kuin pistoksista. B12-ampulleja voi tilata Saksan Amazonista ilman reseptiä, mutta tulli saattaa viedä ne.

Rauta on liiallisina annoksina haitallista. Jos ferritiini on alle 100, ei rautaa kuitenkaan voi olla liikaa, ja rautavarastot täyttyvät hitaasti, niin ei sitä helpolla saa nostettua liian korkealle, jos lainkaan. B12-vitamiini on turvallista jopa miljoona kertaa suositeltua päiväannosta suuremmilla annoksilla. Sen kanssa kannattaa kokeilla myös metyylifolaattia eli folaatin aktiivista muotoa.

Aamukortisoli olisi syytä mitata, vaikka senkin viiterajoissa on ongelmia. Myös esim. keliakia, sisäilmasairaus ja borrelioosi olisi hyvä sulkea pois. Ehlers-Danlosin syndrooma olisi yksi mahdollinen selitys oireillesi. Siihen ei ole juuri hoitoja, mutta hyvänä puolena olisi se, että se on täysin kiistämättömästi olemassaoleva, fyysinen sairaus.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Jan 14, 2017 11:05 

Kiitos vastauksesta. Mihinkäs tuo aamukortisoli siis viittaa? Kilpirauhaseen? Keliakia ja borrelioosi täytyykin tutkituttaa vielä. Sisäilmaongelmiin en usko, kun olen niin monasti muuttanut viime vuosina ja vaikea uskoa, että joka paikassa olisi sama ongelma :D Eds olisi munkin mielestä lähimpänä mun oireita. Että siinä mielessä se fysioterapia on ihan asiallista.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 14, 2017 11:19 

Kortisoli on lisämunuaisen tuottama hormoni. Jos sitä on liian vähän, puhutaan lisämunuaisen vajaatoiminnasta. Se voi aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita ja olla pahimmillaan hengenvaarallinen.

Kaikki tässä ketjussa mainitut sairaudet/puutokset ovat tavallista yleisempiä niin CFS- kuin EDS-potilaillakin. Hyvin monella on useita vaivoja yhtä aikaa. Esim. CFS, EDS, kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisämunuaisen vajaatoiminta. Tai EDS, kilpirauhasen vajaatoiminta, B12-puutos ja alhainen ferritiini. Jne. Ja toisaalta pelkkä keliakia aiheuttaa usein puutoksia monista eri ravintoaineista, esim. juuri B12 ja rauta.

Minä veikkaisin, että sinulla ei ole CFS:ää. Toivotaan, että saisit apua esim. B12:sta ja raudasta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]