Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 02:09

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Na + K vuorokausi virtsasta
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 08:39 

Onko kellään täällä kokemuksia/tietoa tällaisesta ilmiöstä:

dU-Na 44mmol viite 130-240
dU-K 19mmol viite 60-90
Virtsamäärä: 1920ml

Verestäkin natrium ollut lähes poikkeuksetta alarajalla (137) kalium ala-keskirajalla (3.5-4)

Dg:t CFS ja Määrittämätön sidekudospoikkeavuus (EDS) löytyy.
Jonkinasteisia kilppari ja lisämunuaisongelmia myös epäilyksenä.

Profile  

Post subject: Re: Na + K vuorokausi virtsasta
PostPosted: Thu Jan 19, 2017 08:50 

Oletettavasti olet Polon potilas? Vai? Hyvin monella hänen potilaallaan on alhainen virtsan natrium ja joillain runsaasta suolaveden juomisesta huolimatta. Alhaisesta kaliumista en tiedä. Ainakin noin alhainen kalium varmaankin sulkenee pois diabetes insipiduksen.

Millä lailla syöt? Esim. kasviksia/hedelmiä?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 09:06 

Olen ja hän kyseiset labrat määräsikin albumiinien ja ferritiinin ohella ja otettu siis 09/2016

S-Prealb 0.20 g/l viite 0.23-0.37
P-Alb 36 g/l viite 36-48
S-Ferrit 29 ug/l "viite" 5-90

Suolavettä en pahoinvoinniltani pystynyt juomaan joten korvasin sen merisuolakiteillä. Pitemmän aikaan olen kuitenkin lisännyt suolaa vain ruokaan ja tällä hetkellä ravinto on pääasiassa sipsi painotteinen ainaisen suolanhimon vuoksi ja koska mikään ei tahdo mennä alas.

Eli syön todella huonosti.
Tällä hetkellä poikaystävän tekemänä 1 lämmin ruoka ja lopun ravinnon/kalorit kerään pitkälti juuri sipseistä dipin kanssa. N. Joka toinen päivä juon jäätelö-marja smoothien.

Testeistä tosin aikaa, silloin olin vielä paremmassa kunnossa joten olen voinut syödä silloin paremmin. Kuntoni romahti kyseisen kk alussa flunssan seurauksena ja painoni romahti 1.5kk aikana 45kg > 41kg

OP laittoi sisätaudeille lähetteen poissulkuihin, mutta heidän vastaushan oli masennus-syömishäiriö > psyk.polille :shock:
Juuri sitähän kysyttiinki ja varmasti auttaakin..

Maanantaina puhuttiin nopsaa ja tuumasi että uusinta testit osmolaatin kanssa, jos tulokset samaa luokkaa niin Florinefin aloitus. Oli projekti päällä ja lupasi soittaa takaisin muttei ole vielä kuulunut.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 10:32 

Sipseissä, jäätelössä ja marjoissa on kyllä reilusti kaliumia, vaikkei ruokavalio muuten kovin ihanteellinen ole... Proteiinia tarvitsisit lisää, kuten prealbumiinkin kertoo. Jos ei muuten mene alas niin proteiinijuomia, itse tehtyjä proteiinismoothieita tai aminohappoja jauheena/pillereinä. Sairaan olisi hyvä saada proteiinia lähes 100 g päivässä. Se on aivan olennaista, elimistö ei yksinkertaisesti toimi ilman.

Syötkö rautaa alhaiseen ferritiiniin?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 10:48 

Kirjoitin samaan aikaan seuraavaa:

Jos vaan voit juoda, juo tuoremehua, jotta saisit kohotettua kalium-arvoa. Se olis tärkeää sydämen hyvinvoinnin vuoksi.

Ananas, avokado, banaani, papaija, kuivatut hedelmät, soija ja pähkinät ovat hyviä kaliumin lähteitä.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 10:49 

Hmm, olisikohan siinä syy miksi tuntunut että niillä mustikoilla voisi täyttää vaikka koko sheikkerin :roll:

Proteiinin kanssa hankalaa ollutkin, oikeastaan aina ja nykyään etenkin, sillä kaikki mistä sitä saisi etoo.
Tai kun oikeastaan kaikki etoo.
Proteiinipirtelöillä yritin ravitsemus tilaa kohentaa pitkään aiemmin, mutta eivät mene enää sellaisenaan. Pienen määrän käytän smoothien sekaan korvaamaan maidon, maku tulee silloinkin heti läpi.
Erään EDS potilaan suosittelemana ollut tarkoitus tilata tiettyjä aminohappoja amazonilta, rahatilanne ei vain ole sallinut.

Juuri muutama päivä sitten täältä kirjasin ylös että olit suositellut joskus rautaplussaa ja pitäisi saada poikaystävä hakemaan. Aiemmin en ole päässyt aloittamaan kun selvittänyt sitä sopivinta.

400mg Kalium kapselit poikaystävä toi, mutta olen aika varauksella niitä syönyt miettien jos liian nopialla nostolla pistääkin jotain sekaste.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:05 

Kiitos Jatta vinkeistä!
Olenkin jotenkin unohtanut tuon tuoremehun pois, varmaan kun siirryin juomaan itsetehtyjä mikä jäi sen haastavuuden takia. Pitääkin palata sen juomiseen, kaupan tai saa poikaystävä veivata/lingota taas :P

Valitettavasti mikään muu mainitsemistasi aineista ei menisi alas pakollakaan. Banaania tosin käytän välillä säälittävissä määrin smoothiessa.

Sydämen toiminta näissä arvoissa eniten pelottanutkin, ongelmia sen kanssa kun riittänyt vuosia. Olenkin poikaystävälle "ennustellut" että varmaan 10v sisään tulee vajaatoiminta ellei lakkaa lyömästä ennen sitä.

Hienoa kuitenkin huomata kuinka täällä osataan heti neuvoa tällaisten suhteen.
Ravitsemusterapeutti jolle minua yritetty vuosia patistaa takaisin antoi aina vain saman ainoan vinkin ravitsemustilaani:"lisää toinen maitolasi aterian oheen". :roll:

Profile  

PostPosted: Thu Jan 19, 2017 11:17 

Joo, sehän se ongelma on, että kun ruokahalu on huono, proteiini helposti ällöttää. Mutta IMO mustikkasmoothien sekaan saa hyvin laitettua proteiinijauheita. Itse käytän etenkin hamppua sekä selvästi miedompaa kurpitsansiemenproteiinia. Myös heraproteiineissa on maun puolesta isoja eroja, miten "maitomaisilta" ne maistuvat, niin merkin mukaan kuin senkin, onko -isolaatti vai -konsentraatti vai jokin sekoitus.

Kookosvesihän on ylivoimaisesti paras kaliumin lähde. Niistähän on maustettuja versioita tai voi itse maustaa.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 20, 2017 01:50 

Oletko kokeillut esim. banaanin jäädyttämistä ja soseuttamista
-> banaanijäätelön syöntiä.

Pakastettu banaani maistuu normaalia makeammalta tai niin ainakin kuvittelen huonon makuaistin perusteella.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 20, 2017 03:40 

Oletko laittanut smoothiehin kaurahiutaleita? Jos vaan maittaa, niin kauran aminohappokoostumus on ihanteellinen. Vaikkei siitä paljoa proteiinia saakaan, niin pienikin lisä on aina lisänä päivän potissa ja samalla saat siitä mineraaleja ja kuitua. Saatko syötyä pähkinöitä tai manteleita sipsien kanssa. Niistäkin saat proteiineja ja terveellisiä kasvirasvoja. Entä maistuu idut? Mungpavut, sinimailanen, kickherne, linssit yms? Niitäkin voi lisätä smoothiehin.

Tsemppiä ruokavalion kanssa!

Profile  

PostPosted: Fri Jan 20, 2017 06:14 

Minä olen viime päivinä, kun paino on tupannut putoamaan syyttä, mm. keittänyt toisen kaurapuuron iltapäivällä aamupuuron lisäksi ja syönyt muuta lisää. Olen nyt ostanut myös proteiinijuomia. Minullakin menee välillä albumiini ja prealbumiini alle viitten. Ihoon tulee kuoppia, kun siitä poistuu rasvaa (tai vettä).

Kirjoitin toisaalla infektioista oireiden syynä. Infektiot voivat aiheuttaa minulle laihtumista. Matala albumiini kertoo siitä, että ainesosia menee puolustusmekanismin tehostamiseen, ns. "akuutin vaiheen proteiineihin".

Ai niin täytyypä mennä juomaan proteiinijuoma (Valion pro feel), sitä oli tarjouksessa, kun viimeksi ostin. Kauhea himo siihen onkin, voisin juoda sitä paljon, mutta siinä taitaa olla aika paljon sokeria.

Profile  

PostPosted: Sat Jan 21, 2017 03:38 

Hypokalemian kanssa painineena voin kertoa, että tuloksia saa vain 1-4g/vrk (Kaleorid) annoksella. Esimerkiksi Florinef ja adrenaliini ovat minulla vaikuttaneet kaliumarvoihin.

Kaleoridia saa apteekista ilman reseptiä, mutta se on haettava samalla tavalla kuin reseptilääkkeet tiskiltä. Rauta voisi parantaa ruokahaluasi, joten ehdottomasti söisin sitä sen 200mg/vrk c-vitamiinin kanssa tyhjään vatsaan.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 22, 2017 02:35 

Itse painoin pahimmillaan juuri tuon 42 kg. Mutta nykyään kai jo 10 kg enemmän.
Rasvaa kannattaa syödä. Voita, oliiviöljyä ja kookosöljyä joka päivä.
Minulla syy ruokahaluttomuuteen oli kilpirauhanen ja matala kortisoli.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 03, 2017 06:15 

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!
Vastaavia miettinytkin tavalla tai toisella mutta jääneet vaiheeseen. "Rasvalisää" käytänkin ja banaani pääsekin ensimmäiseksi pakkaseen. Pitää tässä jostain aloittaa kunhan hiukan tokenen, rankka viikko takana ja siksi ole osannut vastatakaan, vieläkin aika hukassa.

Suunnitelmana oli että parempi että lähden treelle ravintoinfuusioon x 3 ja vikalla kerralla olisi tiputettu mahdollisesti myös rauta. Ei puhunut enään florinefista, tuumasi että ihan hyvä etten neuproa tässä tilassa ole aloittanut vielä ja puhui adrenaliinista ohimennen, vissiin oli ajatteli että kunnon kohennettua kokeiluun.

Otettiin virtsan Na + K ja lisäksi se osmol ennenkuin sinnepäin suuntaan. Tänään tuli tulokset ja olivat lievästi sanoen hämmentävät. :shock:

dU-Na 156
dU-K 40
Virtsamäärä 1900ml
U-Osmol 446 mosm/kgH20 viite: 600-1200

Olen jatkanut päivittäistä sipsien syöntiä n.60-100g/pvä. Voisiko olla niistä tämä muutos?
Mihinköhän tuo osmol näissä tapauksissa mahtaisi viitata? Aldosteroni syynä vaiko liikajuominen? Tosin janossako sitä pitäisi elää :roll:

Selvää taitaa kuitenkin olla että tiputukseen on turha lähtiä?

Kortisoli ollut 323 (suurinpiirtein)
TSH 2.32
T4 17
Ettei niidenkään lukemat ymmärtääkseni hääppösiä ole, joten varmaan tietty useampia asioita tässä taustalla.

Paino kuitenkin noussut viikon aikana puoli kg, syytä en tiedä. Olisiko sekin sipseistä vai voisiko berocalla olla vaikutusta.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 03, 2017 06:18 

Eikä muuten löytynyt lähiapteekista rautabisglysinaattia.
Olisikohan muuta suositella vai pitääkö koittaa jostain muualta yrittää saaja?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]