Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 07:07

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2009 09:11 

Pitkästä aikaa ehdin tänne lukaisemaan. Minä olin ensin suppeassa unitutkimuksessa yksityisesti, maksoi aika plajon, mutta en muista mitä. Se oli varmaan sellainen "salkku"-tyylinen tutkimus. Sen mukaan mulla oli uniapnea ja sain sitten lähetteen TAYS:iin unipolille. Sitten jouduin tappelemaan sen CPAP-laitteen kanssa kai kolme kuukautta, oli ihan kamalaa. Kun ei hoito auttanut, laittoivat lopulta laajaan unipatjatutkimukseen, jossa selvisi, ettei mitään uniapneaa ollutkaan!!! Niin ja jossain vaiheessa ennen tuota laajaa tutkimusta muistan kun kaksi lääkäriä tutkivat papereitani ja merkitsevästi katsoivat toisiinsa kun lukivat tuosta suppesta tutkimuksesta, jotain puhuivatkin siitä, ettei kovin luotettava ole... Eli en siis suosittele siihen suppeaan turhaan tuhlaavan rahojaan.

Tuosta laajasta selvisi, että mulla oli normaalia enemmän syvää unta. Muuta kummaa ei kai ollut. Paitsi sitä onkin pitänyt kysellä teiltä muilta, näettekö heti unia kun nukahdatte? Mulla alkaa aina nukkuminen unilla, mutta nyt kuulin että se olisikin harvinaista. En sitten tiedä, eipä ole ollut aikaa perehtyä aiheeseen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2009 09:20 

Minä näen unia välittömästi, jos olen tosi väsynyt. Muulloin taas en. Olen aina ajatellut, että se on normaalia, jos on väsynyt. Ehkä sinä olet koko ajan väsynyt sellaisella tavalla, että siirryt heti REMiin? Millaiseksi koet unesi, ovatko ne villejä, ikäviä, runsaita, vai "sellaisia kuin unet nyt yleensä ovat"?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 04:10 

............

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 12:57, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 06:50 

Satupienelle hyvät unet! semmoiset, joista selviää, onko jotain vialla tai ei.

Mistä johtuvat valve- tai mitä selkounia ne ovat? Hetkittäiset filkminpätkät valveilla ollessa, aamulla tai illalla. Olisikohan hypernatremia syynä? Liika kilpirauhaslääkitys?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 07:18 

Minulla ne johtuvat ylettömästä väsymyksestä/unenpuutteesta; muulloin niitä ei koskaan tule.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 09:03 

Hypernatremian oireita
Neurologic :
Thirst
Weakness
Seizure
Coma
Intracranial bleeding
Disorientation
Irritability
Hallucinations
Voivat ne johtua hypernatremiasta, jota minulla on.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 09:06 

Minusta hypnagogiset ja hypnapompiset hallusinaatiot ovat vähän eri asia kuin normaalit hallusinaatiot (noita em. tiloja voi tulla ihan terveillekin ihmisille, eivätkä tarkoita että (mielen)terveydessä olisi mitään vikaa). Luulen, että jos hypernatremia aiheuttaisi hallusinaatioita, silloin ihminen olisi muutenkin jo aika huonossa jamassa. Lukuisat erilaiset tilat/sairaudet/myrkytykset voivat aiheuttaa hallusinaatioita, mutta yleensä vasta pitkälle edenneenä.

Voin toki olla väärässäkin, mutta tämä on silti varsin vankka mielipiteeni.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 10:14 

Voihan se olla, että kilpirauhaslääkitys aiheuttaa niitä. Niitä ei ole ollut ennen kuin nyt Armour-lääkityksellä. Ehkä aivotoiminta on pitkään jatkuneen alitoiminnan jälkeen vilkastunut. Mutta tuo kuivuminenkin on nyt lisääntynyt, tosin nestetasapainohäiriöitä on ollut joskus ennenkin. En ymmärrä aina juoda tarpeeksi, vaikka joskus on mitattu n. 2,5 litran juomisia. Odotan tutkimuksia huhtikuussa.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 12, 2009 05:33 

.........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 12:57, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 19, 2009 09:27 

...........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 12:58, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 19, 2009 09:40 

Minä sain unitutkimuksessa nukuttua 3-4 tuntia (sekä oman että virallisen mielipiteen mukaan), josta REM-unta oli tosi vähän. Mutta "normaaliksi" se tulos kirjattin, ihan absurdia sinänsä.

Ei kyllä ihme jos väsyttää, jos noin paljon on käytännössä heräämisiä. Ei pulssin pitäisi nousta yöllä sataan. Sinänsä ihan oikea analyysi, että sympaattinen hermosto on todennäköisesti yliaktiivinen. Siihenhän Polo määrää alfasalpaajaa, mutta sinullehan tamsulosiini ei sopinut (kuten ei minullekaan).

Toivottavasti pääsisit kokeilemaan sitä baklofeenia. Siitä voisi olla apua.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 19, 2009 11:05 

.........

Last edited by satupieni on Tue Sep 28, 2010 12:58, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 01:02 

Näkeekö unia muulloin kuin REM-unessa? Näen paljon unia ja ne jatkuvat herätyskellon torkkujen välissä (jonka takia olenkin aikamoinen torkuttelija)..

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 10:51 

satupieni wrote:
Vuoteessaoloaika 8t 49min, josta unen kokonaismäärä 7t 35 min. (ihmettelen tätä, koska kuvittelin olleeni hereillä iät ajat ennenkuin nukahdin. Tämä kuulemma liittyy siihen että havahdun unesta vähän väliä)
.. Hassua vain että tuosta laajasta tutkimuksesta kävi ilmi että sinä yönä nukuin riittävästi REM unta vaikka olo oli aamulla aivan karmea
Jotain täytyy tukimuksessa olla vialla, jos oma havainto on noin erilainen. Mitähän se voisi olla ?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 11:10 

Unet ovat REM-vaiheessa aina ja normaalisti menee n. 1,5h että siihen pääsee, mutta on silti ihan normaalia, että voi torkahtaessakin nähdä unia. Ilmeisesti väsymyksen määrä vaikuttaa.

En usko, että Sadun tutkimuksessa oli vikaa, joskus on vaan sellainen olo että "olisi valvonut koko yön", vaikkei oikeasti ole.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]