Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 06:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Verenpaine
PostPosted: Sat Jan 31, 2009 02:46 

.

Last edited by tiuku on Thu Sep 30, 2010 08:59, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 31, 2009 03:06 

Ei tuo vielä ole _kovin_ alhainen - monella CFS:ää sairastavalla jää yläpainekin alle sadan (tosin voi olla, että sinultakin saisi alhaisempia lukemia, jos mittaisi esim. heti kun olet noussut pystyyn). Siitä voi tosiaan seurata tuota silmien mustenemista ylös noustessa. Periaatteessa lääketiede on sitä mieltä, ettei alhaisesta verenpaineesta ole haittaa, mutta käytännössä verenpaine voi olla niin alhainen, ettei esimerkiksi seisominen tai edes istuminenkaan onnistu lainkaan.

Sinänsähän alhaiseen verenpaineeseen ja verenpaineen heittelyyn on runsaasti erilaisia lääkkeitä, mutta runsas nesteiden ja suolan nauttiminenkin auttaa monia. Myös lakritsista voi olla apua. Alhainen verenpaine voi kertoa myös lisämunuaisen vajaatoiminnasta - suosittelen harkitsemaan Hoidot-alueella kuvattua kortisonikokeilua. Eräs verenpaineen nostoon käytetyistä lääkkeistä, fludrakortisoni, muistuttaa hydrokortisonia, mutta vaikuttaa paljon enemmän nestettä keräävästi ja verenpainetta nostavasti ja paljon vähemmän immuunijärjestelmään yms.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 31, 2009 06:36 

Tiuku: minulla sama juttu. Verenepaine on oikeastaan aina ollut alhainen, jos nousen ylös niin huimaa, silmissä mustenee ja korvissa soi, joudun varmuuden vuoksi ottamaan tukea että pysyn pystyssä. Kuitenkin verenpaineeni on viime vuosina noussut, se on ollut aikaisemmin niin että yläpaine oli 100 tai alle. Ehkä minulle on kehittymässä vanhuusiän korkea verenpaine, sitä on suvussa.

Lääkärit ovat muuten aina vain tyytyväisiä kun on alhainen verenpaine, vaikka muistan lukeneeni että se kyllä osaltaan voi olla mukana aiheuttamassa väsymystä tai jotain? Tai joku sanoi minulle siitä. Muistin huonontuminen näyttää myös tulevan iän mukana..

Jos tykkä lakritsasta niin sitä varmaan kannatta syödä. Itse en syö sokeria joten olen juonut lakritsateetä, aika jännänmakuista, joskin aika imelää.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 04, 2009 08:15 

Minulla on usein molemmat paineet alle sadan. Matalimmillaan on ollut siinä 90/48. Yläpaine minulla harvoin on yli tuon 110 ja alapaine on yleensä siinä 50-60 luokkaa. Minulla on verenpainemittari kotona joten useinkin tulee mittailtua ja seurattua myös pulssia silloin kun on oikein huono olo. Minulla on aina ollut matala verenpaine ja huimaa yleensä myös aina nopeasti noustessa ja kauan seistessä.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 08, 2009 11:53 

Minulla lääkäri/terkkarikäynneillä lukemat on aina esim. 85/115 tms. normaalia, mutta sitten kotona mitatessa ne voi olla esim. 60/90. Ongelmia tämä aiheuttaa lähinnä kuumalla ilmalla, saunasta suihkuun mennessä ja kuumeen noustessa vähänkin korkeammaksi. Pystyyn noustessa ei onneksi yleensä huimaa.

Olen muuten pohtinut johtuuko herkästi korkealle nouseva syke siitä, että sydämen pitää matalan paineen vuoksi pumpata ahkerammin. Onko muut huomanneet tällaista yhteyttä?

Profile  

Post subject: Re: Verenpaine
PostPosted: Tue Sep 26, 2017 01:53 

Itsellä ollut 80/60 luokkaa mikä oli pari vuotta sitten arkipäivää. Ennen sairastumista ja A:n jälkeen (vaikka tauolla) nykyään useimmiten aika ihanteellisissa 120/80 tuntumissa vaikkakin hyvin vaihdellen, matalasta korkeampaan. Seisoessa ennen romahtanut.

2kk kestäneen kriisivaiheen aikana ollut enemmän koholla.
Nyt kuitenkin lukemat kiinnitti huomioni:
Levossa 112/74 pulssi 114
Seisoessa 141/101 pulssi 176
Paineiden osalta kyllä oli samaa luokkaa helmikuun kriisissä ennen tippaa, pulssi tosin ei tuollaista ole näyttänyt silkasta ylös nousemisesta (tai muutenkaan)

Eilen alkoi kortisoni tauko, mutta odotin enemmän paineiden romahtamista. En vissiin hypovoleeminenkaan voi näillä luvuilla olla?

Edit: Pystyssä 170/111, 161
Aika hurjaa on nousu :shock:
Muutaman minuutin jälkeen tosin laski 150, sen pitemmälle pystynyt mittaamaan kun jalat olisivat pettäneet.

Mitähän mahtaa näyttää aamulla..

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]