Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Oct 22, 2017 07:41

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Lisämunuaisten vajaatoiminta
PostPosted: Sun Jan 01, 2017 07:47 

En koskaan syö sokeroituja jogurtteja vaan maustamatonta turkkilaista (10% rasvaa), johon sekoitan auringonkukansiemeniä tms. Mutta pitääpä kokeilla tuota maissitärkkelystä!

Täytyy kysyä verensokerisensoria jos vaikka irtoaisi lainaan. Mutta ihan ensiksi kokeilen tuota hydrokortisonia aamuyöstä seuraavan kerran, kun on liian aikainen aamuherätys tiedossa.

Minähän en käytä normaalisti kortisonia, paitsi kyypakkausta flunssan häätämiseen (toimii hyvin mutta vaatii minulla ison annoksen, 2 tablettia heti kun huomaan flunssaoireiden iskevän ja vielä kolmas muutaman tunnin päästä. Pienempi annos ei flunssaa pois käännytä.)

Profile  

PostPosted: Sun Jan 15, 2017 04:15 

Kävin sähköpostikeskustelua uuden MCAS-kirjan kirjoittaneen lääkäri Lawrence B. Afrinin kanssa lisämunuaisongemien yhteydestä syöttösolutautiin (MCAS). Hänen mukaansa eriasteiset lisämunuaisongelmat ovat MCAS-potilailla huomattavasti yleisempiä kuin normaaliväestöllä. Syytä tähän ei vielä tiedetä (eikä sitä, onko kyseessä MCAS:ään suoraan liittyvä ilmiö vai ei), koska aiheesta ei vielä ole olemassa tutkimusta. Kyseessä on siis vain laajasta potilasaineistosta tehty havainto.

Yhteys on joka tapauksessa minusta mielenkiintoinen.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 28, 2017 11:50 

Osaakohan joku sanoa tähän jotain. Minulla on krooninen migreeni, tulehduksellinen suolistosairaus ja kilpirauhasen vajaatoimint,a johon käytän sekä tyroksiinia että lioa. Kaksi vuotta sitten suoli tulehtui ja jouduin kortisonikuurille. Se sitten venähti, tai välillä lopetin sen hetkeksi ja sitten taas uudestaan. Sain edellisen kuurin lopetettua joulukuussa ja silloin vaikutti hyvältä.

Mielenkiintoista on, että kilpparihormonien tarpeeni vaihtelee tosi rajusti kortisonikuurien aikana ja jälkeen. Kun aloitin kortisonin, jouduin pian nostamaan annosta tosi paljon ja jatkuvasti. Sitten kun rupesin pudottamaan kortisoniannosta reilummin myös kilpparihormonien tarve väheni. Kun olin lopettanut kortisonin kokonaan olin pahasti liikatoiminnalla vaikka lopetin hetkeksi kilpparihormonit. Sitten meni jokunen viikko ja jouduin taas nostamaan annosta ylöspäin. Hetken aikaa vointi oli mitä mainioin, sain jopa pitkään kadoksissa olleen libidoni takaisin. Nyt on taas tullut jokin romahdus ja vointi on samanlainen kuin joskus muutama vuosi sitten, kun yritin saada kilpparilääkkeiden annosta kohdalleen.

Päätä särkee etenkin aamuisin ja iltaa kohti. Se on tietynlainen kipu, ei migreeniä. Nukahtaminen tuottaa ongelmia, mutta herään liian aikaisin. Sydän lyö liian nopeasti etenkin aina makuulla ollessa. Ajattelu on tahmeaa. Migreenejä on normaalia useammin. Energiaa ei oikein ole. Vajaa- ja liikatoiminnan oireet vaihelevat jopa saman päivän aikana.

Kuulostaako tämä lisämunaisten vajaatoiminnalta?

Otan kilpparihormonit aamuin illoin. Käytössä b-vitamiinit, rauta ja liuta muita vitamiineja ja hivenaineita ym., joista ei tunnu olevan mitään hyötyä. Minulla ei ole lääkäriä, joka osaisi sanoa tähän juuta tai jaata. Tai sanovat ne aina, että lopeta liotyroniini kun se pistää sydämen hakkaamaan... Mutta minulla vajaatoimintakin saa sen riehaantumaan. Mietin uskallanko kokeilla prednisonia pienellä annoksella ja katsoa auttaako se. Miksi lisämunuaisten vajaatoiminnassa käytetään yleensä hydrokortisonia?

Profile  

PostPosted: Wed Mar 01, 2017 12:12 

Lisämunuaisen vajaatoimintaa hoidetaan yleensä hydrokortisonilla, koska se on elimistön oma hormoni, koska yleensä vajaatoiminnassa tarvitaan myös mineralokortikoidivaikutusta ja koska varsinkin aiemmin on oltu huolissaan kortisonin vaikutuksesta uneen (vaikka IMO kortisoni pienillä annoksilla enemmänkin parantaa unta). Itse uskon, että moni kyllä hyötyisi prednisonista tai metyyliprednisolonista, mutta ne sitten vaativat yleensä fludrakortisonia lisäksi.

En valitettavasti oikein osaa muuta sanoa, kuin että itsellänikin kilpirauhasen vajaatoiminta nosti leposykettä, jopa 20 BPM minuutissa ja että otathan raudan vähintään 4 h eri aikaan tyroksiinin kanssa. Aikaväli on huomattavasti pidempi kuin muuten vastaavissa yleensä, mutta olen oman kokemukseni perusteella todennut, että se ei ole liioittelua. Enterohepaattinen kierto "kierrättää" kilpirauhashormoneja ruoansulatuskanavassa, vaikka ne neljässä tunnissa ovatkin imeytyneet.

Paljonko sinulla oli ferritiini siis?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Mar 01, 2017 08:56 

Joo, otan raudan iltapäivällä. Ferritiiniä eikä mitään muutakaan ole tutkittu, koska lääkärini haluaa vain siirtää minut liovastaisen erikoislääkärin huoleksi. Yksityiseen puoleen minulla ei ole varaa. Aikaisemmin kun minulla oli tätä samaa se korjaantui sillä, että vaihdoin Azamunin LDN:ään, mutta LDN ei pitänyt suolta remissiossa eli sitä en voi kokeilla. Uskon, että toi Azamun pistää mun kropan enemmän sekaisin kuin lääkärit uskoo, mutta ainoat vaihtoehdot tällä hetkellä ovat leikkaus tai biologiset lääkkeet :(

Profile  

PostPosted: Fri Mar 03, 2017 02:08 

Mulla sanoi lääkäri juuri toisinpäin että tyroksiini saa sydämen hakkaamaan ei lio. Ja lopetinkin koko thyroksiinin lääkärin määräyksestä.
Mullekkin tarjottiin Azamunia julkiselta mutta kappas kummaa yksityisellä löydettiin hoidettavia ongelmia suolesta. Tulehdus ja hiiva.

Sairas vuodesta 98. MCTD, CFS, IBS, Raynaud,TOS?, selkäkipu, ADD, yliliikkuvuus?, skolioosi, borrelia, mykoplasma, aurallinen migreeni, keliakia, vilja-allergia, anafylaksia, matala IgM, hormonipuutoksia, lantion toiminnanhäiriö, dysautonomia.

Profile  

PostPosted: Wed Mar 29, 2017 12:38 

Hei, epäilin itselläni oireiden perusteella lisämunuaisten vajaatoimintaa ja tilasin 24 h mittauksen. Osaisikohan kukaan tulkita seuraavia tuloksia:
Klo 8:00: 4,5 ng/ml
Klo 12:00: 2,6
Klo 17:00: 1,4
Klo 22:00: 0,4
Arvot ovat käyrien alarajoilla, mutta kuitenkin viitteiden sisällä ja päivän kulku oikeansuuntainen. Voiko minulla silti olla näiden arvojen perusteella lisämunuaisten vajaatoiminta?
Dhea oli taasen päinvastaisesti yläkäyrien yläpuolella, eli todella korkea.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 24, 2017 02:12 

Raportoinpa tänne. Funktionaalinen lääkäri epäili lisämunuaisen vajaatoimintaa ja aloitti HC-korvaushoidon helmikuussa. Söin pientä annosta (5 mg aamulla ja 5 illalla) 6 viikkoa päivittäin ja unirytmini korjaantui :shock: Minulla on siis ollut uniongelmia 20 vuotta. Myös aamuinen pahoinvointi ja ryytymys poistui.

Yleensä hoitoa kuulemma tarvitaan huomattavasti pidempi aika, 6-12 kk. Jostain syystä minulle riitti tuo 6 viikkoa. Sen jälkeen söin vielä 10 mg kahtena päivänä viikossa joitain viikkoja ja nykyään otan vain tarvittaessa stressiannostelua.

Olisi tietysti ollut tosi kiva, että tämä ongelma olisi hoidettu 20 vuotta sitten hoitamalla kortisolitasot kuntoon eikä koukuttamalla minua unilääkkeisiin :evil:

Profile  

PostPosted: Mon Jul 24, 2017 02:25 

Minä ja Polo olemme miettineet pitkään, että kuinkahan iso osa uniongelmista johtuu kortisolista. Itsehän en yksinkertaisesti nukahda ilman kortisonia, joillain voi kortisolia olla iltaisin liikaakin.

Aamupahoinvointi perusterveillä ihmisillä on aika yleinen vaiva sekin, tunnen useita siitä kärsiviä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]