Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 05:56

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 215 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
Author Message
 Post subject: Re: EDS ja muut sidekudossairaudet
PostPosted: Tue Oct 18, 2016 09:25 

Tuo tryptaasitutkimus, johon HAKE viittaa, ilmestyi vihdoin eilen vertaisarvioituna tieteellisenä artikkelina.

http://www.nature.com/ng/journal/vaop/n ... .3696.html

Sen voi toki lukea ilmaiseksi Sci-Hubista, kuten melkein kaikki muutkin tieteelliset artikkelit.

http://www.nature.com.sci-hub.io/ng/jou ... .3696.html

(Jos linkki ei toimi, kokeile Reload-nappulaa tai mene http://www.sci-hub.io ja laita linkki hakukenttään.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jun 14, 2017 05:09 

Olikos se niin, että EDS:ään voi liittyä se, että ihmisellä on liian pieniä elimiä? Olen koko aikuisikäni tiennyt, että minulla on normaalia paljon pienemmät keuhkot. Nyt kuulin juuri korvalääkäriltä, että nieluni on epänormaalin pieni, suunnilleen samaa kokoa kuin 5-vuotiaalla lapsella! Hyvin omituista. Olen toki ilman mitään ongelmia pienen nieluni kanssa elänyt yli 40 vuotta joten en nyt siitä jaksa stressata.

Lisäksi tädilläni, joka tulee juuri siitä sukuhaarasta, jossa meillä esiintyy voimakasta yliliikkuvuutta, on normaalia pienempi sydän, mikä oli vasta aivan hiljattain todettu jossain tutkimuksessa. Tätini on 75-vuotias.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 14, 2017 05:20 

Käsittääkseni kyllä. Itselläni on tietääkseni vain poikkeuksellisen pieni leuka, käytän sen takia hammaslääkärin ohjeesta lasten kokoista TMJ-hammassuojaa. Hampaiden mahtumisessa ei ole silti ollut juuri ongelmia, ehkä siksi että hampaani ovat aika pieniä. EDS-ihmisillähän on usein tosi isokokoiset hampaat.

Pieni nielu on varmaan siinä mielessä riskaabeli, että jos tulisi jokin kurkunkannentulehdus tms, joka voi tukkia hengitystiet, se kenties selvästi nopeammin estää hengityksen. Mutta nämähän ovat nykyään harvinaisia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 15, 2017 02:23 

Sle oire pamahti kun istuin auringossa.
Vaikka oli housut jalassa ja olin vain 10min auringossa niin reiteen tuli Livido reticularis!

Profile  

PostPosted: Mon Jul 17, 2017 06:34 

Minulle endokrinologi tänään ohimennen sanoi, että minulla voisi olla sekamuotoinen sidekudossairaus. Valitin vuosia tai vuosikymmeniä nielurisoissani sisällä muhivaa mahdollista tulehdusta, joka välillä turvottaa risaa ja aiheuttaa nielemisvaikeutta. Limailuakin on nenänielussa. Nielurisa purskauttelee välillä jotakin sisuksistaan, minkä jälkeen paine siellä ja nielemisvaikeus helpottavat.

Koska minulla on ACE taas koholla, niin mielestäni minulla voisi olla granulomatoottinen sairaus. Sehän on usein koholla niillä, joilla on sarkooma tms. Minulla keuhkojen knölit ovat sarkoomalle "väärissä" paikoissa (2011 tutkittu). Kukaan ei tiedä, mitä ne knölit ovat mistä tulleet.

Sanoin, että suuni kuivuu toisinaan ja silmänikin nyt joskus. Kauan sitten kuivumisia oli enemmän, ehkä noin v. 2008. Silloin minulta poissuljettiin Sjögrenin syndrooma negatiivisilla vasta-aineilla ja epätyypillisellä sylkirauhasten tulehduksella. Kukaan ei ole selittänyt, miksi minulla on lymfosyyttitulehdusta sylkirauhasissani. Ehkä se on edelleen ja ajoittain pahenee ja syljeneritys silloin vähenee. Suun kuivuutta on nykyään toisinaan yöllä erityisesti vasemman nielurisan seudulla, se risa oireilee nyt pahemmin kuin oikea.

Sanoin lääkärille, että nielurisaerite on valkeahkoa ja siinä on usein ikään kuin sädesienipesäkkeitä, ei tyypillisä proppuja, koska ne eivät haise mädälle. Suuni maistuu joskus yöllä oudolle - ei mädälle kuten proppuinen suu.

Mykoplasma-vasta-aineeni ovat vähitellen mukavasti laskussa sieltä vuoden 2015 alusta lähtien. Vasta-aineet tekevät siksakkia vuosien varrella. Lääkäri sanoi, että mykoplasma ei voi olla minulla jatkuvasti. Hän sanoi, että vasta-aineiden nousu silloin tällöin voi olla epäspesifinen, johtua muista infektioista. Voihan se niinkin olla, mutta mikä pöpö niitä viime vuosien infektioita sitten on aiheuttanut ja onko se pöpö minulla jatkuvasti ja aktivoituu uudelleen...

Valitin nivel- ja jänneoireita. Kerroin, että peukaloni siirtyvät keskelle kämmentä nivelrikkojen vuoksi, vaikkei minulla oikeasti ole peukalo "keskellä kämmentä". En saa kämmeniä sormineen litteiksi, en voi esimerkiksi ponnistaa itseäni lattialata ylös auttamalla kämmenillä lattiasta. Sormien keskinivelet ovat ikään kuin turvonneet, ainakin levinneet sivuilta. Ne nivelet ovat aamuisin jäykät. Kämmenissä on pihatöiden tekemisestä turvotusta. Lieneekö rikkaruohojen kitkentä tehnyt näitä juttuja.

Kokonaisuutta ajatellen voisi kai minulla ollakin jokin mixed type sidekudossyndrooma, vaikkei Sjögrenin syndroomaa voitu osoittaa. Fysiatri on joskus sanonut minulla olevan yliliikkuvuutta. Selkäydinkanavani on lantion alueella kaventunut ja hermojuuria on puristuksessa. Teen pihatöitä kyllä ihan hyvin melkein jalat suorina kumartumalla, vaikka se asento ei ole kovin suositeltavaa. Niska siinä ainakin väsyy.

Tuli tässä vielä mieleen serkkuni skleroderma, josta kuulin tänä kesänä. Hän oli ollut joulun sutuun niin huonossa kunnossa, että sukulaiset empivät, että selviääkö hän siitä elolle. Kai hän vielä elää.Tuo skleroderma minua mietityttää. Onkohan se perinnöllistä? Perinnöllisä sairauksia näyttää suvussani olevan. Aikaisemmissa sukupolvissa on tapahtunut useita lähisukulaisavioliittoja.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 215 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15

All times are UTC + 2 hours [ DST ]