Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:27

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Lisämunuaisten vajaatoiminta
PostPosted: Fri Jun 06, 2014 12:05 

Moi!
Kirjoittelin tänne aika aktiivisesti 7 vuotta sitten, kun etsin epätoivoisesti diagnoosia. Oireet sopivat CFS:än, mutta myös kilpirauhasen+lisämunuaisten vajaatoimintaan (tai "lisämunuaisuupumukseen", kuten sitä silloin nimitin). Loppuvaiheessa ennen diagnoosia mukaan tulivat myös melko rajut kivut.

Kun lopulta pääsin asiallisiin tutkimuksiin, paljastui vakava hypokortisolismi. Korvaushoidon saatuani aloin voimaan aikaisempaan verrattuna todella hyvin. Kilpirauhasarvotkin asettuivat kohdalleen, eli niiden heittely oli johtunut vain hypokortisolismista. Kipujen osalta epäiltiin selkärankareumaa kun todettiin HLA-B27 positiivisuus. Diagnoosia ei tullut, mutta ilmeisesti jonkinlainen kohonnut riski siihen on, ja kipuoireeni joka tapauksessa liittynee tuohon kudostyyppiin.

Missään vaiheessa en sitten kuitenkaan alkanut voimaan hyvin. Kivut, unettomuus, mieliala- ja kognitiiviset ongelmat ovat jatkuneet koko ajan. Nyt tosin näkyy jo valoa tunnelin päässä ja pystyn opiskelemaan osapäiväisesti. Hiljattain olen alkanut epäillä, että osittain oireiluni johtuu edelleen puutteellisesta hypokortisolismin hoidosta, ja nyt yritän selvitellä asiaa ja kokeilla muunlaisia lääkitystapoja kuin perus kaavamainen HC. Lastenendokrinologit ohjeistavat, että akuutisti ilmenevä kipuoireyhtymä on seurausta pitkään jatkuneesta hypokortisolismista/liian pienestä kortisoniannoksesta, ja tilanne pitäisi hoitaa melko aggressiivisesti eli nostamalla annos kolminkertaiseksi n. viikon ajaksi. Mitään sellaista ei minun kohdallani tehty - näyttääkin siltä, että lapsipotilaiden hoito on paljon paremmalla tolalla kuin aikuisten. En tiedä onko kortisoninostosta tai mistään muustakaan enää mitään hyötyä kipuoireyhtymän taltuttamiseksi, koska tilanne on jatkunut niin pitkään ja varmaankin hyvin pitkälle hermokipua. Kokeilu on nyt kuitenkin päällä. (Jännä juttu muuten, nyt kolminkertaisella HC-annoksella nukun paremmin kuin perusannoksella vaikka korkeiden kortisonimäärien "pitäisi" aiheuttaa unettomuutta...)

Oikeastaan se pääasia, miksi kirjoitan, on tämä viesti: jos sinulla on lisämunuaisten vajaatoiminnan oireet ja s-korsol alle 500, se on aihe lisätutkimuksiin. Huom, siis, raja todellakin on 500 nmol/l ja ne labrojen viitteet saa heittää roskakoriin. Lisämunuaisten vajaatoiminnan asiallisesta diagnosoinnista löytyy tietoa tästä:
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/040513.htm

Oleellinen lainaus: "Sekundaarisessa lisämunuaisten vajaatoiminnassa poikkeamat hormonituotannossa ovat marginaalisia. Mikäli aamun kortisoli on alle 0.10 umol/l, lisämunuaisen vajaatoiminta on todennäköinen, kun taas yli 0.50 umol/l osoittaa normaalia intaktia HPA-akselia. Dynaamiset HPA-akselin testit ovat usein tarpeellisia sekundaarisen lisämunuaiskuoren vajaatoiminnan poissulkemiseksi."

Ja toinen mistä voi olla hyötyä (Endokrinologian oppikirjasta 2009): ”Jos seerumin kortisolin perusasrvo on yli 300 nmol/l, omat kortisolireservit ovat yleensä riittävät lukuunottamatta estrogeenia käyttäviä, joilla kannattaa käyttää raja-arvoa 400-500 nmol/l. Jos seerumin kortisolin aamuarvo on alle 200 nmol/l, potilas ei tule toimeen ilman glukokortikoidia.”

-> Riippuen siis mitkä s-korsol arvot ovat, näitä argumentteja kannattaa käyttää.

Ja, niin kauan kuin lisämunuaisten vajaatoimintaa ei ole poissuljettu, suosittelen lämpimästi unohtamaan myös funktionaalisen puolen käsitteen "lisämunuaisuupumus", koska se ainoastaan sekoittaa tilannetta ja saattaa jumiuttaa tutkimukset julkisella. Pahimmassa tapauksessa varsinainen vajaatoiminta jää diagnosoimatta ja et saa tarvittavaa hätäensiapua mahdollisen lisämunuaiskriisin yhteydessä. On myös virheellinen käsitys, että lisämunuaisten vajaatoiminta olisi aina "lopullinen"/"parantumaton" ja lisämunuaisuupumus puolestaan hoidettavissa. Vajaatoimintaa on myös lievempää sekundaarista muotoa, josta lisämunuaisten kortisolituotanto voi hyvinkin elpyä. Tällainen tilanne on usein esim. pitkään jatkuneen kortisonihoidon seurausta.

Lisämunuaisten vajaatoimintaa sairastavien tilanne sekä diagnosoinnin että hoidon suhteen on surkea. Suurin ongelma on lääkärien ja muun hoitohenkilökunnan tiedon puute. Ei kannata siis lannistua jos tutkimukset meinaavat kariutua, vaan viedä sinnikkäästi tietoa hoitotahoille.

Ja vinkkinä myös lisätietoa etsiville: addisonin tauti -termiä käytetään potilaiden ja joskus lääkärienkin puhekielessä myös sekundaarisesta tautimuodosta. Esim fb:ssä on monia Addison-ryhmiä, joissa on kaikenlaisia lisämunuaisten vajaatoimintaisia edustettuina.

Yritän nyt vähän aktivoitua tälläkin foorumilla ja neuvoa jos joku tarvitsee apua tällä saralla. Muutenkin jos kohtalotovereita löytyy niin ilmoittautukaa!

Profile  

Post subject: Re: Lisämunuaisten vajaatoiminta
PostPosted: Wed Jun 11, 2014 10:49 

Moi,
olipa kiinnostava postaus. Sain hypotyreoosi-diagnoosin v. 2003, sen todennäköinen aiheuttaja kaulan alueen sädehoito (1991). Kaikki lääkitys on ollut vaikeaa, nyttemmin syön pieniä määriä pelkkää T3:sta ja se toimii ok, mutta lihas- ja nivelsäryt sekä jumissa olevat aivot ja olematon muisti ovat ne isoimmat ongelmat edelleen.

Kiinalainen akupunktiolääkäri sanoi jo kauan sitten, että ongelmani ei ole kilpirauhanen vaan lisämunuainen.

Sitä on tutkittu, paljon. Kaikissa labroissa (sitä on mitattu jo kymmenisen vuotta) aamuarvot huitelevat aivan pilvissä. Ensimmäisessä MDD-sylkitestissä taas käyrä meni täysin väärin päin. Aamuarvot ok ja sitten ne singahtivat yli paperin kohti iltaa ja yötä.

Yritin funkkari-lääkärin kanssa lääkitä tätä pienillä annoksilla kortisonia. Joidenkin arvauksien mukaan aamulla otetun kortisonin olisi pitänyt tasata myös yön korkeat arvot. Ikäänkuin kertoa kropalle, että tavaraa riittää. Ei toiminut, kortisoni teki minusta levottoman ja hermostuneen. Toinen sylkitesti vuosi sitten näytti kauniin keskiarvoisen käyrän, mutta myönnän juoneeni kahvia sinä päivänä - en selvinnyt ilman. Ainakin käppyrä meni oikein päin.

2011 elokuussa vietin yön sairaalassa ja minusta otettiin kolmen tunnin välein kortisolimittaus. Tulos näyttää tältä (ensimmäinen on kellonaika):

08.25 811
11.10 583
14.30 740
17.15 352
20.20 200
23.30 187
02.00 56
05.00 546
08.00 757

Oli muuten muutama verikoe… Kaupungin parhaat endot pitivät tätä normaalina tuloksena, mitä se varmaan onkin. Näinkin perusteellisen tutkimuksen syynä oli toistuva (todennäköisesti edelleen) hyperkalsemia, lievä hyponatremia, holterin tulos ja ennen kaikkea hyperpigmentaatio: rusketun todella helposti (ja olen ruskea ympäri vuoden), mitä en aiemmin tehnyt. Sitten on nuo kaikki androgeenien puutteen aiheuttamat oireet: häpy- ja kainalokarvoituksen häviäminen ja olematon libido.

Kortisoli on tutkittu myös vuorokausivirtsasta, ja se oli 41 nmol (viite 30-145). ACTH ja PTH viitearvoissa. Feokromosytooma poissuljettu kahdesti.

Minulla on kaikki lisämunuaisen vajaatoiminnan oireet, jotka sopivat toki mainiosti myös cfs:ään. En ole silti varma sen diagnoosin oikeellisuudesta, koska minulla ei ole jatkuvaa kuumeilua, infektioita tms. Itse asiassa en ole juuri koskaan sairaana, siis perinteisessä flunssassa. Olen syönyt vuoden LDN:ää, lopetin pariksi viikoksi kun lääkkeet loppuivat enkä saanut mentyä apteekkiin. Kivut lisääntyivät jonkun verran ja jatkoin sitten sen käyttöä (3 mg aamuisin).

Olen muuten samaa mieltä tuosta "lisämunuaisen uupumus" -termistä.

Muut sopivat oireet ovat huono kuuman sieto, suolanhimo (salmiakki!) ja vapina kun stressaannun. Kaapissa on edelleen kortisonipurkki ja välillä mietin, pitäisikö sitä testata uudelleen.

Ai niin, ja ferritiini on aina ollut todella matala, alimmillaan 4, korkeimmillaan 26. Muita kokeita on tehty roppakaupalla, mutta nämä tässä mainitut ovat ne, joissa ollut eniten ongelmia. Paitsi MCV ja MCH jotka olivat joitakin kertoja alle viitteiden silloin kymmenisen vuotta sitten, se aiheutti joitakin lisätutkimuksia. B12 pilvissä sekin silloin kun mitattiin (2010), yli 1000.

Mielenkiintoista muuten, että kiinnostavin lisämunuaistutkimus tehdään Oulussa. Käyttävät ilmeisesti myös sylkitestejä.

EDIT: Muistin juuri, että sairastin syksyllä vyöruusun. Se lie kuitenkin infektio…!

Profile  

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 12:26 

Sinänsähän kortisolitestit ovat hankalia, että ei voi tietää mikä on kullekin ihmiselle riittävä kortisolimäärä. Ainakaan tietääkseni ei ole mitään, mihin sitä voisi verrata (kuten joidenkin verikokeiden kanssa tuloksen voi suhteuttaa muihin arvoihin). Mikä tahansa muu sairaus on valtava stressi kropalle ja vaatii siten enemmän kortisolia kuin perusterve ihminen, jolla on vain se lisämunuaisvajari. Suomen viitearvot nyt yleensä tuppaavat olemaan sellaisia, että reunoilla jo menee pahasti pieleen (kilpirauhasarvot, B12, ferritiini jne).

Olen miettinyt myös sitä, että ehkä on jokin fysiologinen syy siihen, että iltaisin monella erittyy enemmän kortisolia. Entä jos se ei olekaan virhe, vaan sille on jokin syy?

Onko hyperpigmentaatio siis nimenomaan Addison-tyyppistä? Sitähän voi tulla muistakin syistä kuin kohonnut ACTH/MSH. Jos sinulla kerran on normaali ACTH. Sen viitearvoista en tosin tiedä mitään, kun minulla on aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.

B12 ei sinänsä voi olla liian korkea (ts. mikään määrä B12:ta itsessään ei ole liikaa, jotkut nostavat veriarvonsa jopa 20 000:een), mutta tuhatta hipovat arvot ilman B12-lisää viittaavat mahdollisiin maksaongelmiin. B12 varastoituu maksaan ja sitä pääsee sieltä karkuun tms. Jos olet käyttänyt B12:ta (muutenkin kuin monivitamiinissa), sitten ei toki mitään.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 09:26 

Eräs viisas psykiatri kerran sanoi, että ihmiseltä pitäisi mitata kaikki hormonitasot kesällä, terveenä, rakastuneena ja 17-vuotiaana. Siinä olisi sitten optimitasot naulattu loppuelämäksi.

En muista söinkö mitään B-vitamiinivalmistetta siihen aikaan, kun tuo mittaus tehtiin. Toisen kerran se on näköjään mitattu 11 vuotta sitten, jolloin se oli 634. Nyt syön pelkkää B12 (metyylikobalamiini, suussa liuotettava) ja mielestäni se tuntuu toimivan. Jonkinlainen B-kombo on kuulunut vitamiiniprotokollaan aika pitkään, eli voi hyvin olla että sellainen oli käytössä tuohon aikaan. Nyt lopetin kombon kun halusin eroon foolihaposta.

Maksa-arvot on aina olleet normaalit ja niitäkin on mitattu taajaan, vai voiko olla maksaongelmia, jotka eivät verikokeissa näy?

Niinhän se on, että kaikki terveyden ja normaalin määrittelyt tehdään verraten dataan, joka perustuu keskimääräisen yksilön kehon toimintaan. Ehkä korkea iltakortisoli viittaa "leirinuotion vartija" -tyyppin, jonka tehtävä ihmisen evoluutiossa on ollut valvoa muiden unta? :D

Nyt tosin oli minullakin jo normaalin näköinen käyrä.

Sairaala tulkitsi hyperpigmentaation Addison-tyyppiseksi, se on sellaista "likaista", joskin taipeissa sitä ei ole. Mitkä muut syyt voivat aiheuttaa hyperpigmentaatiota?

EDIT: Plasman ACTH on mitattu 2009 (aamulla), viitearvoksi ilmoitetaan <46 ja arvoni oli 31.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 10:10 

Maksa-arvojahan on aika monta eri, mutta en tiedä voiko maksassa olla ongelmia jos ne perusarvot ovat normaalit. Maksasairauksia tunnen huonosti. On myös sanottu, että joskus kohonneet B12-arvot johtuvat siitä, että epäaktiivisia B12-muotoja kertyy vereen ja siten onkin puutos. Tämä on varmaan todennäköisempi selitys.

Tosiaan myös toisen aivolisäkehormonin MSH:n eritys tummentaa ihoa, se on se oikea "tummennushormoni", ACTH on vain niin samankaltainen, että se mahtuu samoihin reseptoreihin. En tiedä miksi MSH olisi koholla, se liittyy kai lähinnä lihavuuteen ja insuliiniresistanssiin, mutta harvemmin sitä kyllä näkee hyperpigmentoituneita lihavia ihmisiä...

Myös hemokromatoosi voi aiheuttaa ihon tummumista, mutta se on erilaista, kun syykin on erilainen. Ja hemokromatoosihan harvemmin naisia vaivaa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 05:12 

Rebel wrote:
Oikeastaan se pääasia, miksi kirjoitan, on tämä viesti: jos sinulla on lisämunuaisten vajaatoiminnan oireet ja s-korsol alle 500, se on aihe lisätutkimuksiin. Huom, siis, raja todellakin on 500 nmol/l ja ne labrojen viitteet saa heittää roskakoriin.

Voiko jostain erottaa sen, onko aamun korkea korsol-taso merkki hyvin voivasta lisämunuaisesta vai muiden sairauksien aiheuttamasta stressitilasta? Itsellä viimeksi aamun s-korsol oli lähempänä 800 ja sillähän ei pääse tutkimuksiin julkisella puolella, kun "ei se ainakaan matala ole".

Jo herääminen labraan kesken unien on minulle kova stressi, joka oireilee sydämen tykytyksenä, vapinana ja huonona olona.

Sylkitestin tulos pari vuotta sitten oli sellainen, että aamulla meni tulos viitealueen ylärajalla (aivan sairaan aikaisin piti nousta sitä sylkeä putkeen tuuppaamaan) ja illalla juuri ja juuri alarajan yläpuolella.

Pitäisikö teettää sylkitesti uudelleen, vai saako tätä asiaa mittautettua mitenkään / missään Suomessa?

Aloitusviestin linkissä mainituista yhtä aikaa esiintyvistä sairauksista minulla on "vain" kilpparin vajis (piilevä, mutta pienen lääkityksen vaativa), diabetes ja vitiligo. :roll:

Profile  

PostPosted: Mon Jun 16, 2014 01:02 

Olen tullut siihen käsitykseen että korkea s-korsol voi olla merkki sekä kohtuunormaalisti toimivista että viimeisillään hoosiannaa huutavista lisämunuaisista. Olen itsekin aina superstressaantunut sairaalassa ja syömättä, ja usein olen saanut 700-800 lukemia.

Kortisolia nostaa ymmärtääkseni kaikenlainen häiriö kropan muissa hormoneissa eli siinä mielessä korkea luku voi kertoa että kehon tsemppi on kovaa. Vasta sitten kun lisämunuaiset on niin kriittisessä tilassa että mitään ei irtoa, niin verikokeetkin alkaa näyttää (lääkäreille) diagnostisesti kiinnostavia lukuja. Useimmiten silloin on kyseessä jo aika vakava tila.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 29, 2016 02:12 

Tuntuu omalla kohdalla kortisoliarvo jatkuvasti vaihtelevan. Loppukesästä otetussa labrassa oli yli 400 ja nyt ennen joulua otetussa 70. Tätä pienempää arvoa ilmeisesti edelsi jonkinlainen Addisonin kriisi, sillä edellisen illan/yön oli kovaa päänsärkyä, heikotusta, käsien tärinää ja oksentelua. En tiedä miten luotettava testi edes on jos testiä edeltävän yön on suurimmaksi osaksi valvonut?

Nyt ei siis kevään jälkeen ole kortisoni ollut käytössä.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 31, 2016 09:07 

Valvomisenhan pitäisi nimenomaan nostaa kortisonia, jopa varsin paljonkin. Tuo 70 kuulostaa jo vaaralliselta arvolta. Tähän tautiin voi kuolla. Oksentelu on niitä oireita, joista pitäisi mennä päivystykseen. Ainakin pitäisi doupata reilusti kortisonia.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 05:08 

Minulla on aina aikaisen heräämiseen liittynyt suunnaton huonovointisuus. Useimmiten näin on, vaikka olisin nukkunut suunnilleen riittävästi, siis edes 6-7 tuntia. Tähän liittyviä oireita ovat mm. pahoinvointi (en yleensä oksenna mutta oksettaa enkä pysty syömään), huimaus, vapina, palelu, suunnaton ärtyisyys sekä kalpeus, jopa kasvojen "viherrys".

En ole koskaan ajatellut, että tuo voisi johtua alhaisesta kortisolista! Ja nuo oiret tosiaan iskevät kun joudun heräämään esim. klo 7 aamulla rippumatta unen määrästä.

Olen kokeillut sitä kyypakkauksen murusta aamuisin mutta en ole huomannut vaikutusta. Ehkä tarvitsisin isomman määrän kortisonia tuohon olooni?

Tästä syystä en ole koskaan pystynyt esim. syömään aamupalaa, koska olen aina voinut aamuisin huonosti. Iltaisin pystyn väsyneenäkin toimimaan mutta aamuisin ei tahdo pysyä taju päässä.

Burn outejahan minulla on takana jo 3 kpl ja tiedän, että olen useita kertoja vetänyt kroppani yli suorituskykyni ylärajan. Unihäiriöistä olen kärsinyt 20 vuotta.

Tuo aamuinen karsea olo ei ole helpottanut, vaikka olen muuten viime aikoina ollut varsin hyvässä kunnossa enkä ole kärsinyt yleisestä väsymyksestä enää.

EDIT Minulla on joskus mitattu melko alhainen aamukortisoli, joka oli silti "normaali", muistaakseni arvo oli 183. Aamuisin minulla on myös verensokeri joskus todella alhaalla, mitä huonompi olo sitä alempana se on. Yleensä huonovointisena verensokeri on ollut välilä 2.0-2.5 mutta se nousee normaaliksi nopeasti päivän aikana. Jos saan aamulla nukkua riittävän myöhään, verensokeri on herätessä normaali.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 05:45 

Aamuinen huonovointisuus ja aamupalaan kykenemättömyys on käsittääkseni aika yleistä. Moni ihan terve tuttu valittelee samaa. Kaverini sai saman ongelman aloitettuaan e-pillerit, mutta muuten hän on terve kuin pukki, elää erittäin aktiivista elämää lukuisine harrastuksineen ja matkoineen.

En osaa kyllä sanoa, mikä se syy sitten olisi, mutta en usko että ainakaan kaikkien ihmisten aamupahoinvointi johtuu alhaisesta kortisolista. Vielä jos hydrokortisonikaan ei auta. Tuskin kaikilla verensokeristakaan, en keksi miksi esim. e-pilleri laskisi kaverini verensokeria...

Toki voi olla mahdollista, että sinulla verensokeri laskee alhaisesta kortisolista ja otat sitä tavallaan liian myöhään, jolloin sokeria on vaikeampi saada ylös. Verensokeri 2, jos mittari näyttää oikein ja mittaustekniikka on oikea, on jo todella alhainen.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 06:14 

Tuo verensokeri 2.0-2.5 on mitattu minulla lukuisia kertoja työterveydessä, kun kärsin aamuisin töissä todella voimakkaasta huonovointisuudesta, huimauksesta jne. Tuolloin mitattiin aina myös matala verenpaine ja korkea pulssi ja huonovointisuuteen liittyy aina hikoilua ja tärinää. TT-lääkäri ei tehnyt asialle mitään, ihmetteli lähinnä sitä, miten voin olla tolpillani, kun verensokeri on 2.0.

Tuo aamuoloni ei edes ole pelkkää huonovointisuutta vaan pahimmillaan olen todellakin täysin toimintakyvytön tuollaisina aamuina, oloni on välillä niin heikko, että en parhaimmallakaan tahdonvoimalla välttämättä pääse liikkeelle ja välillä olen joutunut konttaamaan vessaan. Parin tunnin unien jälkeen olen kuitenkin ihan normaalissa vedossa. Vähintäänkin outoa. Töissä ollessani pystyin yleensä vaikuttamaan hiukan aikatauluihini, enkä joutunut heräämään seitsemältä kuin harvoin. En varmaan olisi työelämästä selvinnyt ilman tuota mahdollisuutta. Silti oli päiviä, jolloin oloni oli niin karmea, että minut lähetettiin kesken päivän kotiin (itsehän en oma-aloitteisesti kotiin lähtenyt, vaikka olisin ollut kuinka huonossa kunnossa). Ylensä olo parani päiväunien jälkeen.

Viimeiset 4 työvuottani pystyin säätelemään omia aikataulujani siten, että en aloittanut töitä ennen kuin klo 11 ja jatkoin illalla klo 19/20 saakka sekä lauantaisin. Tuota rytmiä elimistöni pystyi sietämään.

Tämä on kyllä omituinen juttu. Löytäisin mieluusti jonkun keinon selvitä noista aamuista, jolloin nykyäänkin pakko esim. aikaisen aamulennon takia päästä sängystä ylös klo 6. Koko matkaseurueen reissupäivä menee sitten minun hoivaamiseeni matkapäivän ajan.

Pitääpä tehdä tuo kortisolin sylkitesti. Jospa minulla ei jostain syystä kortisolia erity aamuisin normaalisti. Tai sitten tämä on vain joku ominaisuus jolle ei voi mitään :(

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 06:40 

Aikaisemmin kun käytin lisämunuaisen vajaatoimintani hoitona hydrokortisonia jouduin ottamaan sitä nukkumaanmennessä ja aamuyöllä, tai muuten en nukkunut, vaikka moni virallinen ohje sanoo, että ei klo 18 jälkeen. (Nykyään käytän metyyliprednisolonia, jota riittää yksi annos päivässä.) Heräätkö aamuyöllä vessaan? Jos heräät, se olisi hyvä aika ottaa kortisonia. Jos et, niin tuskin sitä varten kannattaa erikseen herätä.

Saisitkohan jostain lainaan verensokerisensorin. Ne itse laitteethan maksavat useita satasia ja yksi sensori, joka kestää merkistä riippuen 1-2 viikkoa, maksaa parikymppiä. Verensokeri voi tehdä aamuisin kaikenlaista jännää. On ainakin kaksi eri nimettyä ilmiötä, joissa se nousee aamuisin, toisessa pari tuntia ennen heräämistä ja toisessa välittömästi heräämisen jälkeen. Jälkimmäisen olen itse todentanut sensorilla. Laskemisesta en ole kuullut, paitsi diabeetikoilla.

Mitä syöt illalla viimeisenä ja mihin aikaan?

Auttaisikohan illalla otettu beeta-alaniini, joka lisää glukoneogeneesiä... Ei olisi ainakaan kovin kallis kokeilu.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 07:17 

Herään kyllä useimmiten aamuyöllä (joko vessaan tai ihan muuten vaan) ja minun on usein vaikea saada uudestaan unta. Se voisi olla hyvä aika kokeilla hydrokortisonia.

Syön yleensä useita tunteja ennen nukkumaanmenoa. Useimmiten hedelmiä ja jogurttia tms., joskus leipää (yleensä gluteenitonta).

Menen nukkumaan myöhään, klo 24-01 välillä, koska en saa nukuttua aiemmin, vaikka olisin kuinka väsynyt. Tai jos saan, herään 02-03 maissa enkä enää nuku loppuyönä.

Olen parin viikon päästä lähdössä reissuun ammulennolla ja hirvittää jo valmiiksi se, että tulen todennäköisesti olevaan aivan hirveässä kunnossa koko matkapäivän, ja pilaan myös puolisoni matkan sillä, että olen suunnilleen kantokunnossa siihen asti, kunnes pääsen hotellille nukkumaan muutaman tunnin unet :(

Luulisin, että saan halutessani verensokerimittarin sairaalasta lainaan. Minulla on ollut sellainen kotona kerran ennenkin lainassa puolisen vuotta, kun tuota aamuista sokeriongelmaa tarkkailtiin. Sain silloin kaikki liuskat ja muut tykötarpeet siinä mukana. Vai onko sensori eri asia kuin se perinteinen mittari?

Beeta-alaniinia en ole kokeillut mutta voisin kyllä kokeilla! Kiitos vinkistä :)

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 07:28 

Kannattaa kokeilla syödä jotain vähähiilarisempaa tai jotain tosi hidasta hiilaria, gluteeniton leipä, hedelmät ja jugurtti eivät sellaisia yleensä ole (no, sokeriton jugurtti ehkä). Itsellä ei tulisi nukkumisesta mitään, jos söisin esim. ruisleipää iltapalaksi, koska verensokeri romahtaisi täysin. Aikoinaan käytin joissain lääketieteen oppikirjoissakin opetettua vinkkiä maissitärkkelyksen sekoittamisesta veteen ja juomisesta, kuumentamattomana se on yllättäen hyvin hidas hiilari. Mutta nykyään syön vain suhteellisen vähähiilihydraattista iltapalaa.

En kyllä tiedä auttaako tuo, jos kyse on pelkästä glukoneogeneesin ongelmasta eikä liiasta insuliininerityksestä (lisäksi). Silloin varmaan kannattaisi panostaa enemmän maissitärkkelykseen tms kuin vähähiilihydraattisuuteen. Jos ongelma on vain öisin niin silloin sen on melkein pakko liittyä glukoneogeneesiin, joka siis on syy miksi normaali ihminen kestää paastoa jne ihan hyvin. Elimistö pystyy valmistamaan sokeria, vaikka ei söisikään.

Glukoosisensori on koko ajan ihossa (laite vastaa yleensä nappiparistoa + laastaria) ja mittaa verensokeria tyyliin 5-15 minuutin välein laitteesta riippuen. Näin saadaan aika hyvin pyydystettyä äkilliset ja unenaikaiset muutokset. Niitä on vain tosi hankala saada lainaan jos ei ole ykköstyypin diabeetikko. Jos sinua pidetään jo "verensokeritapauksena", ehkä se voi helpottaa, mutta monilla sairaanhoitopiireillä lienee tiukka politiikka asiasta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]