Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 07:49

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: verisuoniongelmat
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 01:09 

Minulla on ollut viimeaikoina jaloissa ongelmaa, esimerkiksi pitkällistä palelua ja jalkapöytien omituisia lämpötilatuntoja. Joskus laskimot pullottavat jalkapöydissä. Joskus on ollut pakahtumisen tunnetta jaloissa. Isovarpaiden tyvinivelet punoittavat ajoittain. Fysiatri on sanonut, että vasemmassa jalassani ei oikein tunnu pulssi.

Tänä iltana (1.12.) jaloissani oli oikein kunnon kohtaus. Verisuonet alkoivat tuntua oudoilta molemmissa jalkapäydissä. Sänkyyn mentyäni rupesi oikein pakottamaan laskimoita, jotka pullottivat kovasti. Jalat viimein lämpenivät muualta paitsi kantapäät olivat pitkään kylmät.

Mietin kaikki mahdolliset sairaudet sängyssä ollessani, vaskuliitti eli verisuinitulehdus mukaan lukien. Mutta sehän on valtimoiden tauti.

Tänä iltana pullotti myös vasen nielurisa, kun taas jonakin toisena iltana purskautin oikeasta risasta veristä möhnää. Nyt ei vasen vielä purskahtanut. Tuntui vain täyteläiseltä niellessä. Lisäksi kitalakeen tuli kipeä punainen läikkä. Tuolla kroonisella tulehduksella voisi ehkä olla yhteyttä jalkaongelmaan.

Voisko jalkavaivani olla neuropatiaa? Samanlaista jalkongelmaa oli 1980-luvulla: vääriä lämpötilatuntoja jalkapöydissä ja verisuonten pullotusta. Lisäksi oli pahemmat jalkojen kivut ja palelemiset noin vuoden. Silloin oli paljon muitakin oireita, ja CFS:n on ajateltu alkaneen silloin.

Nyt olen juomassa kolmatta mukillista vettä, ja tuntuu kuin verisuoni-ikävyys pikku hiljaa vähenisi. Minullahan on ollut viime päivinä voimakkaita janokohtauksiakin. Olisiko kuivuminen syynä jalkojeni verisuonikipuihin ym. jalkaongelmiini? Onko nielurisatulehduksella myös syytä? Onko borrelioosi syyllinen?
Kolmas mukillinen vettä on nyt juotu, täytyy käydä uudelleen nukkumaan. Tai ottaa vieläkin vettä, koska nyt vasta janon tunne alkaa ilmetä. Vatsakipujakin on ollut, ja nekin taitavat nyt mennä pois. Korvissa humisee. Rususuolavettä yritin tänä iltana ottaa, mutta se maistui kamalalta.
Nämä nestetasapainovaivat ovat kovin samanlaisia kuin minulla oli 2013 kevättalvelalla ja keväällä. 2013 oli paha vuosi infektioineen.

Profile  

Post subject: Re: verisuoniongelmat
PostPosted: Tue Dec 02, 2014 01:11 

Varmaan kannattaisi kokeilla testata varpaita pulssioksimetrillä. Se kertoo onko vika verenkierrossa vai ei. Itse hankin juuri pulssioksimetrin (en tosin tähän tarkoitukseen), maksoi kolmisenkymppiä.

Ei kai vaskuliitti ole vain valtimoiden sairaus? Silloinhan puhutaan arteriitista.

Olitko kokeillut mahdolliseen neuropatiaan lipoiinihappoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 08:43 

Olen kyllä testannut varpaat, happitilanne on OK. Runsas vedenjuominen ilmeisesti auttoi yöllä.
Oikeassa polvitaipeessa on nyt sykkivää kipua, ei kuitenkaan tasaisesti pulssin tahdissa.
Mahdolliset aiheutuvat veritulpat pelottavat.
Lipoiinihappoa en ole kokeillut.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 03:03 

Quote:
Mutta sehän on valtimoiden tauti.

Vaskuliitti voi iskeä vaikka pienimpiin verisuoniin, oireena on silloin esim. ääreishermoston vaurioituminen. Ei-systeemisessä vaskuliitissa ei yleensä edes esiinny ANCA vasta-aineita, diagnoosi voi silloin olla mahdollinen vain hermo-biopsilla.

Image

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 05:29 

Olin yleislääkärillä. Hän poissuljetutti verikokeella verisuonten tulehduksen ja tulppavaaran P-FIDD-arvon mittauksella. Se oli normaali. Niinpä nyt ajatuksenani on neuropatia.

Keskusteltiin monisairaan vaikeuksista saada tutkimuksia ja hoitoa. Kilpirauhaslääkärille hän kehotti menemään, mutta sanoin että sinne joutuu jonottamaan kuukausia, se ei tähän hätään auta. Eikä hän ole lähettänyt minua sairaalan polille ei kilpirauhasasian eikä lisäkilpirauhassairauden eikä nestetasapainohäiriöiden vuoksi. Tämä endokrinologi sanoo minua haasteelliseksi tapaukseksi, eikä ole pystynyt selvittämään mitä moninaisten oireideni takana on.

Puhelinaikaa endokrinologille tämän päivän lääkäri suositteli. Sanoin, että minun tilanteeni on niin monimutkainen, ettei sitä voi selvittää puhelimessa. Todettiin että vastaanotolle pääsisi kuukauden päästä. Sitten varasin kuitenkin puhelinajan, vaikka se on vasta 15.12. Neurologilla käynnistä oli puhetta, sinne en ole vielä varannut aikaa.

Alfalipoiinihappoa hankin kun kävin kaupungissa. Jalat ovat edelleen omituiset, mutta verisuonet eivät nyt kipuile. Sukkia ne eivät oikein siedä eilisestä lähtien, jotain aistiherkistymää niissä jalkapöydissä on. Ostin uusia sileitä ja kiristämättömiä sukkia ja pörrösukat. Nyt on kahdet pörrösukat päällekkäin, mutta jalat ovat kylmät.

Jokuvaan, vaskuliittia minä olen aiemminkin itselläni epäillyt, mutta ei ota lääkreillä tuulta oikein mikään selvitys. Tosin ANCAt ovat olleet negatiiviset, kuten sanoit voivan olla. Eikös Wegenerin granulomatoosi voi olla poskiontelossa? Minulla on ollut limakalvopaksunnosta ja kroonsita tulehdusta poskiontelossa monta vuotta. Granulomatoottisen sairauden merkkinä minulla on ollut joskus ACE ja lysotsyymi koholla. Sarkoidoosia silloin epäiltiin, mutta määrittämättömät keuhkokasvaimeni ovat epätyypillisessä paikassa sarkoidoosia ajatellen.

Omituista minulla nykyään on se, että uloste on tullut paksummaksi ja kovemmaksi, niin että pylly aina repeää ja veri vuotaa. Suoli varmaan on jotenkin lepsu. Vatsakipua on monena päivänä ollut jonkin verran. Ajattelen sen johtuvan lisäkilpirauhasliikatoiminnasta. Kilpirauhaslääkityksestä minun pitäisi varmaan lopettaa tyroksiini Thyroidin rinnalta ihan kokonaan.

Albumiini/kreatiniini-suhteen tulosta en ole vielä saanut. Se kuvaisi munaisten toimintaa. Onhan se hyvä, että sellainenkin kerran elämässä tarkistetaan.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 06:09 

Jos on kroonisesti moniongelmainen niin ENMG olisi aika captain obvious mikäli ei ole aiemmin tehty. Aika laajan joukon sairauksia sillä saa poissuljettua. Lähetteen saaminen voi olla työlästä, neurologit ovat tarkkoja ketä ottavat vastaan. Voi olla 3kk jonoa, että pääsee neurologian erikoislääkärille ja siitä 2-3kk eteenpäin, että pääsee tutkimukseen. Yksityisellä maksaa varmaan jotain 400-500 euroa riippuen laajuudesta.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 08:59 

ENMG on tehty joistakin lihaksista fysiatrin lähetteellä yksityisesti. Piti sulkea pois lihas-hermotauti. Ei jalkaterästä ole kuitenkaan lihaksia tutkittu. Eiköhän täällä ole kuitenkin aika paljon neurologeja, joille pääsisi, mutta en tiedä kenelle menisi. Kuka osaisi neuropatioita selvittää. Neurologeista ei ole oikein hyvää kokemusta. Heillä ei taas ole sisätautitietoutta, mitä minun moniongelmaisuuteni selvityksessä tarvitaan.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 02, 2014 11:05 

Neuropatia tutkitaan enmg.n tapaan, mutta siinä tehdään kvantitatiiviset tuntokynnysmittaukset. En muista, että tuikittiiko siinä myös neuloja.

http://www.finnanest.fi/files/neuropaat ... lainen.pdf

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Wed Dec 03, 2014 10:14 

Kiitos mielenkiintoiseta linkistä. Tämä minun tilanteeni kun on kovin vaihteleva, niin jos tilaa tuommoisen tutkimuksen niin sitten kun sen saa, oireet vovat olla sillä hetkellä vähäisemmät. Hintaa voisin kysyä.

EDit: Siellä, missä ENMG on tehty, se maksaa 250 (Kela on jo vähennetty). KNF-tutkimusta ei voida tehdä siellä. Mutta kai siitä ENMG:stä voisi tehdä variaatioita neuropatiaan soveltuen?

Neurologiajan olen tilannut, joten homma on tältä osin hallinnassa.

Profile  

PostPosted: Sat Dec 06, 2014 07:11 

Oletan, että oireiden vaihtelu ei vaikuta tulokseen olkoon sitten kyse hermovauriosta tai neuropatiasta. Senhän sinä voit tarkistaa lääkäriltä.

CFS, EDS, kaular. relatiiv. spin.stenoosi, autonom.h. oireisto, TOS, selkäkipu, neuropatia, palleatyrä, gastrospareesi, hypotyreoosi, uniapnea, adenomyosis, punajäkälä, DHEA- ja kalsiumvajaus, DM, rectumprolapsi, oudot lihakset

Profile  

PostPosted: Sun Dec 07, 2014 11:33 

Pitäisiköhän minun ehdottaa jotain, että voisiko olla esimerkiksi neuropatia? Evät ne ala mitään tutkia, jos sillä hetkellä ei ole raflaavia oireita. Kai neuropatia voi verisuonikivunkin tehdä, vai kuvittelenko sen. Neurologisia puutoksia on todettu, mutta diagnoosia ei ole niistä tehty (paitsi niska/kaulaihaksissa oleva dystonia). Nyt ei ole kipuja muualla kuin niskassa.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 07, 2014 11:55 

http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto46_2.pdf

Profile  

PostPosted: Sun Dec 07, 2014 01:07 

pulla wrote:
Pitäisiköhän minun ehdottaa jotain, että voisiko olla esimerkiksi neuropatia? Evät ne ala mitään tutkia, jos sillä hetkellä ei ole raflaavia oireita. Kai neuropatia voi verisuonikivunkin tehdä, vai kuvittelenko sen. Neurologisia puutoksia on todettu, mutta diagnoosia ei ole niistä tehty (paitsi niska/kaulaihaksissa oleva dystonia). Nyt ei ole kipuja muualla kuin niskassa.

Mikäli sinulla on valkoiset tai siniset ja kylmät sormet/varpaat sekä vaurioituneet kynsivallit tai on pyköjä, niin näyttöä olisi.

Minulla oli ukkovarpaan kova särky päällä, johon kipulääkkeet eivät juuri auttaneet ja ihon kirityminen, kute käy mm. Raynaudin s. Verisuonikipua oli käsissä ja jaloissa.

Jalkojen lihasatropia oli todettu jo 2014, koska jalkapohjien ihossa oli tapahtunut muutis ja kävely oli epävarmaa. Ukkovarpaiden ja niiden tyven iho oli pehmeää. kuin vauvan pylly lääkärin mukaan ja tunsinhan itsekin käveleväni jalkaterien ulkosyrjillä, mikä juuri teki kävelyn epävarmaksi.

Mm. EDS kuuluu ns. hansikas- ja nilkkasukkaneuropatia. Minulla neuropatia on noussut sääriin.

Muissakin sidekudostaudeissakin voi olla neuropatiaa, kuten SLE, Skleroderma.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 01:42 

Sain yksitysisellä terveysasemalla tehdyn verisuoniultrauksen tuloksen ( en saanut lähetettä polille!). Lievää arterioskleroosia on alaraajojen valtimoissa, lähinnä sisäkalvon paksuntumaa. Voisin aavistella, että se on tässä iässä (60+) yleistä.

Mutta vasemamssa jalkaterässä, jossa on se poikittaiskaaren laskeuma ollut jo kymmeniä vuosia, on jotenkin alikehittynyt valtimo, "ilmeisesti hypoplastinen", sen virtaus ei tule kunnolla näkyviin. Voisikohan minulla oll muitakin hypoplastisia verisuonia?

Fysiatri ei löytänyt silloin aikaisemmin kunnolla pulssia siitä jalkapöydästä. Mutta kummalista, että taas eräs neurologi oli löytävinään pulssin ja tämä neurologi sanoi, ettei ole tuntopuutoksia eikä oikein mitään vikoja.

Mitähän noista tuloksista pitäisi aajatella. En voi mennä lähetteen tehneelle fysiatrille, koska vuorovaikutus oli surkeaa, eikä hän tehnyt niitä asioita mitä alunperin lupasi.

Kaiken kukkuraksi olen telonut oikean polveni kaatumisessa. Polvi on ajoittain kipuinen, mutta ei varmaan nivelkierukka- tai nivelsidevammoja ole. Serrapeptaasia olen alkanut käyttää ja alfalipoiinihappoa.

En tiedä millaiselle lääkärille minun pitäisi mennä. Ei löydy kokonaisuutta huomioon ottavaa. Onkohan minun tapauskessani jotain hoitoa olemassa (kun myös epäilen kollageenini heikkoutta)?

Profile  

PostPosted: Wed Jan 14, 2015 01:53 

No, EDS:äänhän sinänsä ei ole pillerihoitoja, paitsi joidenkin mielestä metyylifolaatti, vaikka yksittäisiin vaivoihin niitä voi ollakin. Arterioskleroosiin varsin hyvä hoito on K2-vitamiini (K1 ei auta): se saa kalsiumin kulkeutumaan verisuonen seinämien sijaan luihin ja joidenkin mukaan auttaa jo olemassa oleviinkin kalkkeutumiin. Tietysti jos käytät yhä Marevania, se ei sovi... Enkä tiedä miten se suhtautuu mahdolliseen hyperparatyreoosiin (joka voi varmaan pahentaa arterioskleroosia?). Verenkiertoa parantavia aineita on paljon, mutta nekin melkein kaikki vaikuttavat Marevaniin. Jos käyttää jotain jalkojen verenkiertoa parantavaa luontaisrasvaa paikallisesti, se tuskin haittaa Marevania.

Hypoplastisista verisuonista en tiedä.

Ainakin polveen varmaan tuo serrapeptaasi on hyvä, jos annos on riittävän suuri. En ole varma mikä on "riittävän suuri", koska itse käytän bromelaiinia.

Ehkä reumalääkäri olisi noiden vaivojesi kannalta paras, jos olisi hyvä (esim. täälläkin useassa ketjussa listattuja EDS:n tuntevia).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]