Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaikeus löytää oikea lääkitys
PostPosted: Wed Dec 03, 2014 05:04 

Olen kamppaillut kilpparin vajaatoiminnan kanssa varmaan kymmenisen vuotta. Pari vuotta sitten kunto alkoi mennä niin huonoksi, että aloin etsiä tyroksiinille vaihtoehtoa. RT3-arvo oli tosi korkea, joten aloitin liotyroniinin. Olo helpottuikin jonkin verran, mutta pelkällä liolla en pystynyt olemaan pitkään sydänoireiden ja energiatason nopean vaihtelun takia. Otin sitten käyttöön Armourin, mutta se ei yksinään riittänyt, vaan tarvitsin lioa lisänä. Nyt päätin sitten siirtyä tyroksiini + liotyroniini -yhdistelmään, eikä kunto ole vieläkään ihan ok. Tämä on niin turhauttavaa!

Viimeisimmät arvot olivat

TSH: 0,02
T4V: 15
T3V: 4,6

Viitteitä en harmi kyllä muista kaikista, mutta T3V:n ylärajaviite oli 6. Lääkärin mielestä nuo on tietysti liian korkeat arvot TSH:n takia, mutta ei taida olla mitään tieteellistä syytä uskoa?

Minulla kävi annoksen kanssa pieni moka vähän aikaa sitten, jolloin otin parin viikon ajan liikaa lioa. Olin vähän tärisevä, hikinen ja sydän hakkasi ihan hurjasti. MUTTA samanaikaisesti olo oli normaaliin verrattuna tosi energinen ja mikä parasta, ikuinen niskajumini ja päänsärkyni katosivat. Kun madalsin annoksen, niin ne palasivat. Sydän lyö nopeaan edelleen, mutta on rauhoittunut. En tiedä onko minulla esim. CFS:stä johtuvaa sydänoireilua, vai johtuuko se kilpparista.

Ongelma on nyt se, että en tiedä mitä tässä enää voisi yrittää. Rauta-arvot on kunnossa, seleeniä syön, samoin B12-vitamiinia, D-vitamiinia ja magnesiumia, kortisolit on ok... Tiedän päänsäryn ja lihasjumituksen liittyvän vajaatoimintaan, mutta en vain saa annosta kohdalleen. Mitä seuraavaksi?

Profile  

Post subject: Re: Kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaikeus löytää oikea lääkitys
PostPosted: Thu Dec 04, 2014 12:08 

Viitearvot:
http://huslab.net/ohjekirja/2832.html
http://huslab.net/ohjekirja/2836.html
http://huslab.net/ohjekirja/2775.html

Yleistä:
http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/tk ... audet.html

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 10:44 

Sinulla olisi varaa nostaa annosta, jos vain pystyisit. Nostettiinko sinulla Armour tarpeeksi korkealle? Onko sinulla beetasalpaajaa, esim. Tenoblock, jolla voisit suojata sydäntä? Minulle ei esimerkiksi Bisoprolol tai Emconcor sovi ollenkaan vaan pahentavat rytmiongelmia. Rytmionglmat ovat minulla jo 1980-luvulta, mistä ajasta minun CFS on ajateltu alkaneen.

Minulla on kilpirauhaslääkitys ollut kahdeksan vuotta. Olen viimeiset vuodet ollut Thyroidilla. Alkuvuonna 2013 minun piti mukamas matalan TSH:N takia alentaa lääkitystä, ja hankalaa on ollut. En pysty enää nostamaankaan enkä alentamaan, kun en tiedä onko lääkitys esim. reislusti liian matala. Syksyllä yritin ottaa lisäksi Thyroxinin, koska kesällä T4V meni alle viitteen. Jotain ihme ristiriitaa on siinä, millaista Thyroxinin tai jopa Thyroidin lisäys aiheuttaa olooni. Aikasemminkaan Thyroxin Thyroidin tai Armourin rinnalla ei ole ollut hyvä idea. Nyt yritän jatkaa Thyroidilla murusen Thyroxin-lisäyksen kanssa, jotta saisin ulosteen löysemmäksi mutta se ei vaikuttaisi nestetasapinoon ja nukkumiseen kielteisesti.

Jos nostan kokonaisannosta, niin tulee kävellessä vannemainen puristus ylävatsaan. Minulla on eteisvärinävaara. Sen vuoksi en uskalla nostaa reilusti. V. 2010 oli korkein annos ja voin aika hyvin, mutta sitten tuli eteisvärinä ja annosta alennettiin. Viime vuonna siis alennettiin sitä edelleen. sattoi olla vikatikki...

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 12:08 

Beetasalpaajaa käytän tarvittaessa. Minulla käy aina niin, että annosnostojen jälkeen (jos nostan T4:ää) olo on hetken aikaa hyvä, mutta sitten palaan takaisin lähtöruutuun. Eli epäilen, että T4 muuntuu käänteiseksi T3:ksi. T3:a nostaessa sydän riehaantuu, energiataso heittelee ja on koko ajan nälkä. Armouria kun yritin nostaa pelkästään riittävän korkeaksi, T4 alkoi mennä yli viitteen, mutta T3 pysyi viitteen keskivaiheilla.

Olen niin väsynyt tähän, etenkin kun mulla ei ole edes lääkäriä, jolta voisi kysyä neuvoa. Omalääkäri uusii kyllä reseptit, mutta ei muuten tiedä asiasta mitään. Olen käynyt useilla yksityislääkäreillä, mutta ne olivat kaikki jotain puoskareita tai eivät muuten vain osanneet.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 01:04 

Kyllä sinulla sitten on mieluummin puutetta T3:sta. Minulla Armouria tai Thyroidia nostaessani riittävästi T3V menee sitten yli ennen kuin T4V. Ei se T3V olisi sinulla sitten alkanut nousta enemmällä T4:n nostolla ja hiukan T3:n vähennyksellä?

Ei ole hyvä, jos sydän riehaantuu korkeasta T3:sta. Minä en ollut alunalkaen juurikaan herkkä Thyroxinin tai Armourin nostoille. Mutta sitten tuli eteisvärinä. Luulen, että sen tuloon oli kyllä lisäsyynä infektioni ja elimistön kuivuminen. Minulla oli ajoittain nestetasapainohäiriöitä. Olin puutarhahommissa, oli kuuma ja jano, enkä mennyt ajoissa juomaan. T3V oli kylläkin korkealla. Armourannos oli 3 kpl 60 mg:n tablettia päivässä. Olin pitkään 2,5 Thyroidin annoksessa, mutta viime vuonna se pudotettiin 2:een. Nyt minulla on 2 Thyroidia ja muru Thyroxinia.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 02:29 

Paljonko sinulla siis oli ferritiini?

"Otin sitten käyttöön Armourin, mutta se ei yksinään riittänyt, vaan tarvitsin lioa lisänä." Oliko tämä siis huono yhdistelmä vai miksi vaihdoit? Viesteistäsi saa sellaisen kuvan, että Armour + T3 voisi olla paras yhdistelmä, kun keksit oikeat arvot. Viitearvoistahan ei tarvitse juuri välittää, esim. TSH tai T4, kun olo on se joka kertoo, ovatko arvot kunnossa. Sinulla sydän tuntuu riehaantuvan T3:sta, mutta ei "liiasta", T4:stä, vai?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Dec 04, 2014 06:47 

En muista enää ferritiini-arvoa, mutta se oli ilmeisesti oikeasti ihan hyvä.

Jätin Armourin pois sen kalliin hinnan takia ja koska sopivan annoksen löytäminen tuntui liian vaikealta, kun yhdessä tabletissa on useampaa hormonia. Tyroksiiniin ei sydän (tai koko kroppakaan) tosiaan tunnu reagoivan niin vahvasti, tai pikemmin tyroksiinille ei tule melkein ollenkaan vastetta pitkällä aikavälillä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]