Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 06:28

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: HSP & CFS
PostPosted: Sun Dec 28, 2014 09:45 

Kuinka moni on kuullut käsitteestä hsp - highly sensitive person eli suomeksi erityisherkkä ihminen? Melko tuore käsite, jota on alettu tutkimaan 90-luvulta. Kyseessä on siis hermojärjestelmän herkempi reaktio ja havaitseminen, syvällisyys, pohdiskelu, tunneherkkyys, aistiherkkyys.. 15-20% ihmisistä ja eläimistä(!) syntyy tällä biologisella poikkeavuudella. Se on siis synnynnäistä. Itse olen hsp ja tajusin sen vuosi sitten. Olen tehnyt havainnon että moni cfs-potilas kokee olevansa hsp! On myös löydetty 10kimpun geenipoikkeavuus hsp -ihmisiltä, ja kaikkein mielenkiintoisinta on että poikkeavuus on endorfiinien tuotannossa. Onko tässä syy miksi ldn auttaa myös cfs:ään, jos potilas on myös hsp? Olen varma että hsp ja cfs liittyvät toisiinsa.

HSP piirre ei siis ole sairaus, vaan ominaisuus. Tästä voi googlata lisää.

Profile  

Post subject: Re: HSP & CFS
PostPosted: Mon Dec 29, 2014 04:29 

Suomeksi on ilmestynyt pari kappaletta kirjoja jotka käsittelee erityisherkkyyttä: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522402141

Yritin käydä tänään kirjastosta lainaamassa, mutta kaikki 6 kpl on varattuja ja jonot kuulemma pitkät, voisi tuon kirjan omaksikin hankkia.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 30, 2014 06:59 

Uskon yhteyteen.
Samoin uskon, että erityisherkkyys on taustalla autoimmuuni-, allergia jne sairauksissa.

Profile  

PostPosted: Tue Dec 30, 2014 07:11 

viewtopic.php?f=19&t=1537

Profile  

PostPosted: Tue Dec 30, 2014 08:18 

Hei, itse heräsin tähän hps- juttuun jokin kuukausi sitten, nimittäin olin vuosia miettinyt sitä miksi koen asioita niin eritavalla, olen liiankin herkkä ja kärsin siitä. Olin ajatellut olevani jollain tavalla autistinen/Asperger (pojallani diagnoosi ensin mainittuun)mutta sitten luin pari artikkelia netistä ja googlasin lisää.

Oli iso helpotus ymmärtää mistä kaikki on johtunut, miksi lapsuus oli yhtä kärsimystä, miksi on vaikea solmia ihmissuhteita, luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
Mielenkiintoista oli nyt lukea tästä tällä palstalla, tieto ei nyt ainakaan lisää tuskaa, päinvastoin :)

Profile  

PostPosted: Fri Jan 02, 2015 06:06 

Janna Satrin hyvää kirjaa nimeltä Sisäinen Lepatus olen aiheesta lukenut, myös Elaine Aronin kirjoja. Termiin törmäsin joskus alkuvuonna ja se osui kyllä niin nappiin kohdallani, että oksat pois. Erityisherkkyys ja CFS ovat olleet niin iso minua ja persoonaani, että uskon että niillä on kyllä väistämättä jonkinlainen syvempi yhteys.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 06, 2015 12:17 

Itse ajattelen, että erityisherkkyys on jonkinlainen Aspergerin alatyyppi tai muuten autismin kirjoa. Autismin kirjo on aika laaja asia, eihän kaikilla autisteilla ole mitään sosiaalisia ongelmia ja osa kokee olevansa ennemmin "hyperempaattisia".

Autismin kirjo taas tunnetusti yhdistyy hyvin vahvasti EDS:ään/kollageenipoikkeavuuksiin ja nämä taas CFS:ään. Tästä blogipostauksessanikin: http://www.hankalapotilas.net/2014/02/m ... airauksia/ (Kannattaa lukea myös kommentit, vaikka niitä ei paljon olekaan.)

Itseeni sopii aika monia erityisherkkyyden piirteistä, vaan kehenpä ns. älykköön ei sopisi. En halua ko. termiä itsestäni käyttää, se ei selitä minusta mitään mitä en jo tietäisi tai ymmärtäisi. :->

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 02:10 

Mielenkiintoinen blogaus! Linkitin sen facebookin hsp-ryhmään, saatiin hyvää keskustelua aikaiseksi että voiko hsp-piirre olla autismin kirjoa. Tälläinen tuli vastaan: http://erityisherkat.wix.com/erityisher ... minen/crr9

Minä tunnistan itsessäni asperger-piirteitä, etenkin sosiaalisesti, koska olen introvertti. Mutta koska hsp voi myös olla ekstrovertti, silloin ei esiinny lainkaan aspergerpiirteitä. Siinä mielessä en usko että sitä voi autismin kirjoon luokitella, vaikka jotain yhteyksiä on..

Profile  

PostPosted: Wed Jan 07, 2015 02:49 

Monien mielestä myös AD(H)D kuuluu autismin kirjoon eikä se kai edellytä introverttiutta. On sinänsä erittäin hyvä kysymys, että mikä on se "ydin" joka saa ihmisen kuulumaan autismin kirjoon, kun ihan autistejakin on niin erilaisia, vaikka jätettäisiin HSP ja AD(H)D yms ulkopuolelle. Toiset ovat aisteiltaan yliherkkiä, toiset aliherkkiä. Toiset epäempaattisia, toiset yliempaattisia. Jne.

"HSP on yleensä hyvä lukemaan sosiaalisia tilanteita ja toisten tunnetiloja (riippumatta siitä, kuinka seurallinen hän on). HSP on yleensä kiinnostunut monesta erilaisesta asiasta eikä vain erityisen kiinnostunut tietystä yksittäisestä asiasta. HSP:llä on usein vilkas mielikuvitus."

Tuo teksti esittää aika erikoisia oletuksia autisteista. Usealla tuntemallani autistilla on hyvät sosiaaliset taidot ja usealla on myös monia kiinnostuksen kohteita. Vilkas mielikuvitus nimenomaan liittyy usein autismiin. Esim. scifi- ja fantasiapiirithän ovat täynnä autisteja! Olen erään yhteisön IRC-kanavalla, jossa kaikki ovat scifi/fantasiaihmisiä ja siellä on paljon tosi autistisia ihmisiä.

Eräs hollantilainen autistikaverini julkaisi juuri esikoisfantasiaromaaninsa Yhdysvalloissa. Hänellä on myös iso kaveripiiri ja vaikuttaa sosiaalisesti pärjäävän oikein hyvin. Jonkun mielestä hän voisi olla enemmän HSP kuin autisti. Kuitenkin hän on autismin takia sairaseläkkeellä. Hänelle suurin ongelma on kuormittuminen. Hän voi keskittyä vain yhteen asiaan yhtä aikaa ja hän kärsii myös aistiyliherkkyydestä.

En ole HSP:hen niin hyvin perehtynyt kuin Aspergeriin (johon olen perehtynyt paljon, koska mieheni ja useimmat parhaista ystävistäni ovat lähes varmasti diagnosoimattomia Aspergereja), mutta minusta tuntuu kuin sitä haluttaisiin sijoittaa erilleen autismista parista syystä. 1) Koska HSP ei ole sairaus, sitä ei haluta sekoittaa sairauksiin - toisaalta monen autistin mielestä autismikaan ei ole sairaus tai häiriö, vaan sekin on ihmisen ominaisuus. Autismiin myös suhtaudutaan varsin ennakkoluuloisesti 2) Joillain HSP-ihmisillä on ehkä virheellisiä käsityksiä autismista (kts. yllä) 3)

(Tämän kommentin saa halutessaan postata eteenpäin johonkin.)

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 04:34 

Mielenkiintoista... olen 100% varmasti erityisherkkä, ollut syntymästä saakka. Luultavasti minulla on eds (ei dg) ja cfs on ollut minulla myös pitkään. En jaksanut perehtyä linkin antiin nyt, ehkä toiste...

Profile  

PostPosted: Mon Jan 19, 2015 09:29 

Jossain sanotaan että erityisherkkyyttä ei tule sekoittaa autismiin, mutta eikös kaikki aspergerit ole aina erityisherkkiä. No, en tiedä. Ihan mielenkiintoista.

Erityisherkkyys on aina synnynnäistä, se ei ilmesty yhtäkkiä elämään. Toisin kuin cfs! Cfs:n puhjettua tämä ominaisuus tuntuu vahvemmin, mutta esim. aistiherkkyydet on mielestäni cfs oireita, koska en ole niitä aiemmin kokenut. Olen enemmän tunneherkkä ja aistin ilmapiirin ja ihmisten tunteet tarkasti.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 19, 2015 12:04 

Mielestäni asperger ja erityisherkkyys liippaavat aika läheltä, mutta tuo hsp on enemmän sellaista artistimaisuutta mielestäni. Aspergerit ovat sosiaalisesti hyvin kömpelöitä eivätkä osaa lukea sosiaalista kommunikointia kovinkaan hyvin vaan joutuvat sitä opettelemaan. Esim. silmiin katsominen voi rasittaa hermostoa tosi paljon ja itsellä on kyllä sitä, tosin itse olen myös introvertti, ollut hyvin ujo ja on minulla sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Itse ajattelin joskus yrittää hakea asperger-diagnoosia, mutta jätin sen kun terkkarilääkäri tokaisia vaan, että ei tällaisia muotidiagnooseja enää yli 20-vuotiaille yleensä anneta. Mietin, että oliko kyseinen lääkäri vähän tyhmä vai mielenvikainen. Itse tosin en allekirjoita aspergerista sitä, että empaattisuus puuttuisi. Minä olen empaattisempi kuin suurin osa ihmisistä joita tunnen, mutta ehkä se on enemmänkin sitä erityisherkkyyttä.

Profile  

PostPosted: Mon Jan 19, 2015 01:36 

Tein jonkun aspergertestin jonka mukaan minulla on as-piirteitä. En mielestäni tekisi diagnoosilla silti mitään. Pystyn ihan hyvin sulautumaan joukkoon, vaikka sopivaa työtä on todella vaikea löytää. No, eipä tässä töitä pysty tekemäänkään tämän sairauden takia, ei edes opiskella. :roll:

Profile  

PostPosted: Mon Jan 19, 2015 02:56 

Minä en allekirjoita tuota "Aspergerit ovat sosiaalisesti hyvin kömpelöitä". Tai voihan se olla, että kaikki tuttuni ovat sen joutuneet opettelemaan, mutta stereotypian vastaisesti useimmat Asperger-tuttuni pärjäävät hyvin sosiaalisesti. He ovat hyviä keskustelukumppaneita, katsovat silmiin, käyttävät ja ymmärtävät huumoria, kasvonilmeitä ja kehonkieltä, useimmat ovat empaattisia jne. Kuitenkin heillä on selviä Asperger-piirteitä muuten, esim. vaikeus "nähdä metsää puilta"/suhteellisuudentajun heikkous, erityiskiinnostuksen kohteet, lievä paranoia, ylikuormittuminen, aistiyliherkkyys, oudot ruokatavat ja/tai rutiinihakuisuus. Ja eräskin on jopa sairaseläkkeellä autismidiagnoosin takia. En usko, että sitä kovin helpolla saa.

Ymmärrän sinänsä, että koska yleinen käsitys on, että Asperger-ihmiset ovat niitä jenkkileffojen sosiaalisesti kyvyttömiä nörttejä, niin jos itse ei ole sellainen, on helpompi samaistua HSP:hen kuin autismiin. Mutta minusta ne eivät ole kovin eri asioita. Ehkä eri asioita, mutta kuitenkin hyvin lähellä oisiaan. Ehkä ne ovat vain hieman eri kohdassa samalla spektrillä.

Minusta monella ihmisellä Asperger-piirteet ovat selvästi voimistuneet iän myötä (esim. eräästä ennen hyvin sosiaalisesti kyvykkäästä kaveristani on tullut sellainen, että hän ei keskustele enää lainkaan, ainoastaan puhuu loputtomasti omista asioistaan), joten siinä mielessä uskon, että HSP:kin voisi voimistua aikuisiässä.

Ehkä hieman aiheen vierestä, mutta olen käyttänyt nyt oksitosiinia jonkin aikaa ja se vahvistaa herkkyyttä sille, millaiset "vibat" ihmisestä tulee. Ei niinkään herkkyyttä sen aistimiselle, vaan kuinka tärkeältä se tuntuu. Sitä on vaikea selittää, omasta mielestäni olen ollut sille aina herkkä, nyt vain enemmän. Miehelläni on tosiaan lähes varmasti Asperger, mutta hän ei ole halunnut kokeilla oksitosiinia. :-P

Profile  

PostPosted: Mon Jan 19, 2015 07:18 

Onpas mielenkiintoinen aihe, ja mielenkiintoista kun lukee wikipediassa aika eri tavalla ruotsiksi aspergerista kuin suomeksi:

"Aspergers syndrom (AS) är en diagnos inom autismspektrum och en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Inom diagnossystemet DSM-IV krävs i sammanfattning att personen har en normal till hög intelligensnivå samt normal språklig förmåga och specifika intressen, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga. För att ställa diagnosen är det även nödvändigt att symtomen framträder under tidig barndom och att det leder till en signifikant funktionsnedsättning i det dagliga livet. Aspergers syndrom medför nedsättningar i förmågan till socialt samspel/social kommunikation, ibland också vad gäller planering/organisationsförmåga, fantasi/föreställningsförmåga och kroppshållning/kroppsrörelser. Personer med Aspergers syndrom kan uppvisa ett annorlunda beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som ohyfsade, ouppfostrade [1] eller blyga."

"Aspergerin oireyhtymä eli Aspergerin syndrooma (AS)[1] on geeni- tai kromosomimutaatiosta johtuvaa[2] autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermoston elimellistä poikkeavuutta, joka aiheuttaa neurobiologisia ja neuropsykologisia erityispiirteitä. Osa Aspergerin oireyhtymään liittyvistä erityispiirteistä vaikeuttaa elämää, mutta oireyhtymään liittyy myös vahvuuksia. Aspergereilla esiintyy muun muassa laadullisia ja usein myös määrällisiä poikkeavuuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja ei-kielellisessä viestinnässä. Ulospäin havaittavat poikkeavuudet viestinnässä ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ovat tyypillisesti suurimmillaan ennen kouluikää ja vähenevät aikuisikään mennessä."

Minulle oli uusi asia tuo autonomisen hermoston todettu poikkeavuus aspergereilla. Silti näkisin että hsp:t on eri ryhmä kuin AS, nimenomaan siinä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja empaattisuudessa. Olen mielestäni ollut aina erityisherkkä ja olen aina osannut lukea ihmiset hyvin, ollut hyvä intuitio ja ollut herkkä tunteman vahvaa empatiaa. Sairastumisen myötä tullut sitten tuo poikkeava aistiyliherkkyys joka tuo hankalia oireita ilman lääkkeitä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]