Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 06:44

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Punajäkälä
PostPosted: Tue Apr 05, 2016 07:04 

Minulla punajäkälä tulee suuhun kun uupumus on kovimmillaan. Se paranee kun välttelee riittävän kauan aikaa rasitusta. Ilmeisesti tämä liittyy CFS:aan, kun uupumuksen lisääntyessä tulee muitakin ongelmia, jotka sitten taas häviävät yksi kerrallaan kun uupumus helpottaa. Näitä muita oireita ovat mm silmien kuivuminen, limakalvojen ärtyneisyys, äänihuulien ja äänen ongelmat ja allergiset reaktiot, kaulan imusolmukkeiden kipu ja ruokayliherkkyyden oireetkin lievenevät uupumuksen vähetessä. Tietysti tyypillisemmätkin CFS oireet helpottavat samalla. Yleensä viimeisenä helpottavat kognitiiviset oireet.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 23, 2016 10:04 

Yhdellä tutulla oli kiusallinen haavauma peräaukossa, ja hän välttyi yllätyksekseen leikkaukselta paikallisesti käytetyllä aloe veralla. En tiedä mistä valmisteesta oli kyse, mutta ilmeisesti riitti, että se ehti aina jonkin aikaa olla kosketuksissa haavakohtaan.

Auttaisikohan aloe vastaavasti paikallisesti käytettynä valkojäkälään...?

Profile  

PostPosted: Tue Feb 14, 2017 08:43 

Minä luulen, että limakalvojen punajäkälä on parantunut tai ainakin tuntuu siltä tai tunto on heikentynyt.

Yli kuukauden kyynyspäässä on ollut jkv kipeä ihomuutos. Peilin avulla katsoessa ei näytä psorilta, olisko punajäkälää? Siitä on ainakin yli 30 vuotta kun minulla oli jotakin molemmissa tai toisessa kyynyspäässä jokin ihomuutos ja muistelen hoitaneeni sen pois kortisonilla. Pj voi uusia. Kontrollikäynti on vasta keväällä, odotellaan... en halua mennä lääkäriin tämän takia.

Profile  

PostPosted: Tue Apr 04, 2017 10:24 

Olin pj-kontrollissa. On kuulemma sen verran rauhallisen näköistä muutosta, että yritetään pärjätä ilman lääkehoitoa. Pj säilyy ihossa/limakalvolla, vaikka muutos häviäisi. Tähän saakka en ole pärjännyt, vaan olen joutunut aloittamaan hoidot uudestaan, kun pläntti on aktivoitunut ja aiheuttanut tuskallisia oireita... Se pläntti on kaikkein arimmassa paikassa. Eihän se muuten mitään ellei se pj lisäisi syöpäriskiä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]