Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 04:11

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: CFS, migreeni ja LDN
PostPosted: Sat Apr 04, 2015 01:00 

Mitä tulee mieleen näistä kolmesta asiasta?

Itselläni migreeniä ennen minulla oli parisen vuotta Hortonin neuralgiaa, mutta sitten se katosi ja tilalle tuli migreeni. Näinhän ei tietenkään pitäisi voida olla mahdollista olevan, mutta oli. Olin tuolloin 18v. Sen jälkeen migreenit ovat vaivanneet satunnaisen epäsäännöllisesti, yleensä syksyisin runsaasti (kerran viikossa) ja muulloin harvemmin (kerran kuussa). Verenpaineeni oli ihan ok. Sittemmin, kun verenpaineeni nousi, migreenit eivät vaivanneet sen harvemmin eikä useamminkaan, ja kun sain sopivan verenpainelääkkeen vuosien jälkeen, migreenit eivät helpottaneet tai pahentuneet siitäkään. Minullahan on epätyypillisenä CFS-potilaana nimenomaan ongelmia korkean verenpaineen (165/110) kanssa.

Migreenit tuntuivat helpottavan jonkun verran kun sairastuin CFS:ään. Lisäksi sen jälkeen, kun olen syönyt LDN:ää, migreenejä ei ollut käytännössä lainkaan. Viimeisen puolen vuoden aikana on ollut kaksi migreeniä, mikä on siis todella, todella vähän, etenkin kun ottaa huomioon, että syksyhän tuli ja meni. Edes vilkkuvat loisteputket eivät ole laukaisseet minussa enää migreenejä, vaikka ennen LDN:ää sellainen oli takuuvarma migreenin lähde.

Käsittääkseni ikänikään ei selittäisi tuota, ainakaan koska olen mies, heh, koska olen nykyään 36v. Hortonin neuralgiaa oli 16-18v, migreeniä 18v alkaen, CFS tuli 33-vuotiaana ja LDN alkoi vasta reilu puolisen vuotta sitten.

Osaako joku selittää tätä tai kertoa omista kokemuksistaan migreenin ja LDN:n/CFS:n suhteen?
(muina sairauksina minulla asperger+adhd)

Profile  

Post subject: Re: CFS, migreeni ja LDN
PostPosted: Sat Apr 04, 2015 09:10 

Aika monella LDN auttaa migreeniin. Itselläni ei, mutta migreeniä on muutenkin harvoin. Jotkut lisäravinteet ovat siihen auttaneet, mutta on vaikea sanoa tarkalleen mitkä, kun syön monia jotka voivat auttaa migreeniin, kuten Q10, lipoiinihappo ja metyylifolaatti, ainakin tuo jälkimmäinen minusta auttaa. Niin ja kudzu. Vääränä päivänä kuusta (ja usein myös sen jälkeen) saan 95 % ajasta migreenin sen jälkeen kun aloitin estrogeenikorvaushoidon, sitä ennen luku oli ehkä 60 %. Minulla siis sekä pillerit että estradioli, niin estrogeenitasot laskevat aika voimakkaasti. Tähän ei tunnu auttavan mikään, kudzu vähän.

Miksi LDN sitten auttaa migreeniin? Joko siksi että se vähentää aivojen tulehdusta, siksi että se lisää endorfiinien eritystä tai - Polon mielestä siksi - että se vaikuttaa autonomiseen hermostoon.

Tuota Horton -> migreeni -prosessia en kyllä osaa selittää. Mielenkiintoista kyllä, että verenpainelääkkeesi ei vaikuta migreeniin. Onko kyseessä sitten verisuoniin vaikuttava lääke ollenkaan vai esim. diureetti? Annat ymmärtää, että verenpainelääkettäsi olisi vaihdettu(?), vaikuttivatko ne aiemmat lääkkeet migreeniin?

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Apr 04, 2015 09:31 

Maija wrote:
Onko kyseessä sitten verisuoniin vaikuttava lääke ollenkaan vai esim. diureetti? Annat ymmärtää, että verenpainelääkettäsi olisi vaihdettu(?), vaikuttivatko ne aiemmat lääkkeet migreeniin?

Enalapriilia syön. Aikaisemmista lääkkeistä en osaa sanoa, koska pystyin käyttämään niitä niin lyhyen aikaa sivuvaikutusten vuoksi.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 04, 2015 09:24 

LDN on pystynyt ehkä hieman lievittämään migreeniä/migrenööttistä päänsärkyä, mutta se kehittyy yhtä herkästi kuin aiemminkin. Adrenaliini on auttanut paremmin.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 27, 2016 08:56 

Löysin ihan sattumalta tiedon siitä, että normaalisti silmänpainetaudissa käytetyt beetasalpaajasilmätipat voivat auttaa myös migreeniin - ja nopeasti. http://ophthalmologytimes.modernmedicin ... -eye-drops

Minähän käytin aikoinaan beetasalpaajia kohtauslääkkeenä migreeniin, mutta jouduin lopettamaan kun ne alkoivat pahentaa hypoglykemiaa. Nykyään käytössä selekoksibi, jossa huonona puolena 2 h kesto ennen kuin se toimii. Kukaan ei ole suostunut määräämään triptaaneja. Suostuisikohan noita tippoja.

Itse veikkaisin erilaista vaikutusmekanismia kuin tuo artikkeli, nimittäin suoraan kolmoishermon kautta. Jay Goldsteinin CFS-hoidoista osa oli silmätippoja, joiden hän uskoi vaikuttavan näin. Toki mekanismeja voi olla useampikin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Aug 28, 2016 08:07 

http://www.cortjohnson.org/blog/2016/04/11/migraine-me-cfs-fibromyalgia-oxygen-lactate-triad/

Migraine, ME/CFS and Fibromyalgia – Low Oxygen, High Lactate Disorders? -tutkimuksen mukaan CFS ja FM-potilailla on muita useammin (55-75%) migreeniongelma. Migreenitutkimuksen mukaan tiedetään, että migreeniin voi kuulua hypoksia (veren alhainen happipitoisuus) ja lisääntynyt laktaatti, mikä voi avata uusia hoitovaihtoehtoja CFS ja FM.ssä.

Veren lisääntynyt laktaattitaso voi aiheuttaa väsymystä ME / CFS potilaiulle. Useat tutkimukset osoittavat, että lisääntynyt laktaattitasot voi olla mm. aivoissa, lihaksissa ja ehkä suolessa sekä CFS ja FM-potilailla. Vielä ei tiedetä miten/milloin laktaattikertymä kehittyy, syynä voi olla mm. hypoksia tai alhainen happipitoisuus.

Laitoin aikoinaan Pololle tiedon tästä jutusta, tässä oli kuulemma sitä tietoa mitä hän tarvitsi ja hän pääsi jutun perusteella 2 tutkimuksen jäljille. Mnjan, löytyiskö tästä sulle vastausta.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 09:20 

Miulta kai just tutkitaan tuota happi ja laktaatti ongelmaa.
Ja miullahan on noita kohtauksia ollut nyt 1.3 lähtien melkein joka toinen päivä.
Naltreksoni ei poistanut miulta migreeniä ja nyt laitoin tauolle. Otan q10 ja toivon parasta. Aloitettu myös tyroksiini.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 12:01 

Sielulintu, sinä sen sanoit! Ilmeisesti thyroxinin lihasjännitystä lievittävä vaikutus on se syy, miksi olen pääässyt migreenin kanssa helpommalle puolelle. Ylävartalon osalta on se tunne, kuin olisin päässyt pois pakkopaidasta.

Nyt odottelen, että milloin pääsen jalkojen sauhteen helpommalle tasolle. Haaveilen tässä, että pääsen vielä aloittamaan koiruuden kanssa (yli)pitkät lenkit metsissä.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 11:12 

Olen pikkasen hämilläni näistä "kohtauksistani". Nyt luulen että kyseessä ei ole migreeni vaan alhainen verensokeri. Miten nämä voi erottaa toisistaan?
Olen nyt aamulla ottanut intiaanisokeria vedessä ja kohtausta ei tule niinkuin yleensä aamulla. Ja kokeilin myös kohtauksen aikana ottaa intiaanisokeria niin 15min ja kohtaus meni ohi.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 06:31 

Verensokerimittari maksaa noin 20 euroa. Sellaisen voi yrittää saada lainaan myös terveyskeskuksesta.

Alhainen verensokeri voi aiheuttaa myös migreenin, mutta sen ei pitäisi mennä ohitse, vaikka sokeria nostaisi.

En suosittele intiaanisokeria verensokerin nostamiseen, sillä se tulee aika helposti vauhdilla alas.

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 07:58 

Kaverilla koko eliniän jatkunut migreeneily loppui arginiinilla

Profile  

PostPosted: Thu Sep 01, 2016 08:07 

Arginiinia ei yleensä suositella CFS-potilaille.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 04, 2016 01:11 

Tämä on varmaan silmämigreeni. Luin että hormonisairaudet, allergit ja oliko kuivuminen voivat olla syitä.

Kohtaukset lähtee pois primaspanilla mutta en voi syödä sitä kun vatsa menee kipeäksi lääkkeestä. Onkohan muita tuohon silmämigreeniin aineita?

Oksikloriini lääke laukaisi prednisolonin kanssa tämän kohtaus helvetin.

Profile  

PostPosted: Sun Sep 04, 2016 02:17 

Jos beetasalpaajasilmätipat toimivat tavalliseen migreeniin, luulisi niiden auttavan myös silmämigreeniin...

Profile  

PostPosted: Mon Sep 05, 2016 03:05 

Olen käyttänyt LDN:ää pari kuukautta, mutta migreenit (ei ole koskaan diagnosoitu, paitsi itse) vaivaavat yhä tiettyyn aikaan kuukaudesta. Ikävä kyllä LDN näyttää heikentävän Panacodin tehoa ja olen jo hiukan epätoivoinen, kun Panacodilla sain monesti estettyä kovaa päänsärkyä kehittymästä siihen migreeniksi luokittelemaani tilaan asti, jossa makaan sängyssä pää halkeamispisteessä ja oksennan puolen tunnin välein vuorokauden ajan. Minulla LDN ei ainakaan vielä ole poistanut migreenejä. Harmi. Pitäisi varmaan pyytää jotain lääkettä Panacodin tilalle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]