Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 02:58

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rasitusvammoista toipuminen
PostPosted: Thu Jun 11, 2015 02:28 

Kuinka hyvin/nopeasti toivutte erilaisista rasitusvammoista kuten hiirikädestä/tenniskyynärpäästä, penikkataudista tms?

Itselläni ne tuntuvat kestävän todella kauan. Esim. nyt minulla on jo kolmisen kuukautta ollut plantaarifaskiitti (kantapään/jalkapohjan kipu), joka tuli kun yhtenä päivänä seisottuani useamman tunnin tietokoneen ääressä vaikkei seisominen edes ollut ihan yhtäjaksoista. Kipu ei alkujaan ollut kovinkaan paha, joten maalaisjärjellä ajatellen tuntui että sen pitäisi parantua parissa päivässä, kun vain varoo kävelemästä ja seisomasta liikaa. Toisin kävi, levosta huolimatta jalka on edelleen kipeä ja tulee todennäköisesti käymään entistä kipeämmäksi kun kesän aikana tulee käveltyä enemmän. Edellisellä kerralla sama vaiva kesti kaksi vuotta. Tenniskyynärpää taas on ollut kipeä viime elokuusta lähtien, eikä sekään ole vielä ihan parantunut vaikka paljon parempi onkin. Se samaten alkoi lievänä ja älysin alusta asti varoa rasittamasta sitä, mutta varomisesta ei ollut mitään hyötyä.

Profile  

Post subject: Re: Rasitusvammoista toipuminen
PostPosted: Tue Jun 30, 2015 12:45 

Pahoittelen myöhäistä vastausta. Bromelaiini on erittäin tehokas nopeuttamaan rasitusvammojen toipumista ja sillä yleensä tulee merkittävää helpotusta jo vuorokaudessa, jos annos on riittävä, eli ainakin 500 mg päivässä, voi ottaa 1000:kin. Valitettavasti tällaisia valmisteita on usein vaikea löytää Suomesta. Pahakin vamma voi parantua täysin muutamassa päivässä.

Jatkuvat tai mystisesti iskevät rasitusvammat voivat johtua - tiedän omasta kokemuksesta - kilpirauhasen vajaatoiminnasta (joka kerää nestettä kudoksiin) ja/tai alhaisesta verensokerista.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 02:13 

Olen jonkin aikaa käyttänyt Higher Naturen Bromelain-valmistetta. Sen vahvuus on 9 milj FCCPU ananasentsyymiä. En tiedä mitä se on mg.na. Ilmeisesti siitä on ollut apua tai ainakin lihaskrampit ja rannekanavaoireet ovat lievittyneet eikä säärisärky ole niin kovaa.

Profile  

PostPosted: Tue Jun 30, 2015 10:07 

Entsyymiyksiköitä ei voi suoraan konvertoida milligrammoiksi, vahvuus per milligramma vaihtelee (siksi tuo 500 mg ei ole kovin eksakti yksikkö). Omassa 500 mg kapselissani on 1200 GDU:ta per kapseli, tuossa sinun on netin mukaan 600 GDU:ta per kapseli. Jos otat tuon ohjeessa annetun määrän kolme kapselia päivässä tyhjään vatsaan, se on varmasti riittävä määrä. Hieman kallis tuo valmiste näyttää tosin olevan.

Itse aikoinaan harkitsin jopa bromelaiinin maahantuontifirman perustamista Suomeen. :-P

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 10:32 

Pitääpä tutkia löytyisikö kaapista vanha bromelaiinipurkki. Olen aina välillä syönyt sitä flunssien/poskiontelotulehdusten yhteydessä ja siihen se on tuntunut auttavan ainakin jonkin verran.

Mielenkiintoinen tuo rasitusvammojen yhteys kilpirauhasvaivoihin. Minullahan on muutaman kerran ollut tsh vähän vajaatoiminnan puolella, mutta se on aina palautunut normaaliksi seurantamittauksessa ja kun muissa arvoissa ole ollut heittoa, lääkärit ovat olleet sitä mieltä ettei mitään vikaa ole. Fysioterapeutti puolestasn arveli kerran, että tämä minun raditusvammaherkkyyteni voisi olla kytköksissä yliliikkuviin niveliin ja löysiin sidekudoksiin.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 10:55 

Kannattaa pitää mielessä, että Suomessa TSH:n viiterajat ovat mitä sattuu - yläraja on yleensä 3.5 tai 4, vaikka pitäisi olla 2. Käytännössä jos sinulla on koskaan ollut mikään kilpirauhasarvo yhtään viitteiden ulkopuolella, kärsit hyvin todennäköisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta. CFS-naisilla se tuntuu muutenkin olevan lähes väistämätön ongelma pidemmän päälle. Vajaatoiminta voi myös osaltaan selittää oireiden vuodenaikavaihtelua.

Varmasti sidekudospoikkeavuuskin voi osaltaan vaikuttaa, mutta ei se kaikkea selitä. Kun minulla oli kilpirauhasen vajaatoiminta hoitamattomana ja alihoidettuna, rasitusvammat olivat jatkuvia. Sittemmin ei ole näkynyt plantaarifaskiittia, penikkatautia tai akillestendiniittiä, vaikka sääret yhä helposti kipeytyvätkin, kun turvotustaipumusta jäi jonkin verran.

Minulle alhaisesta verensokerista tuntuu tulevan "mystisiä" rasitusvammoja, esim. minulla on ollut vasemmassa jalkaterässä kolmessa eri kohtaa rasitusvammatyyppinen oire, jolle en ole löytänyt mitään vakiintunutta nimeä. Nykyään jos minulle tulee lieväkin kolotus mihin tahansa kohtaan, otan heti bromelaiinia, niin nämä eivät pääse pahenemaan.

Profile  

PostPosted: Wed Jul 01, 2015 03:23 

Jep, bromealiini on kallista, mutta on kokeilu menossa. Saatan yrittää hankkia piratsepaamireseptin ja kokeilla sen tehoa.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 01:51 

[quote="Maija]Minulle alhaisesta verensokerista tuntuu tulevan "mystisiä" rasitusvammoja, esim. minulla on ollut vasemmassa jalkaterässä kolmessa eri kohtaa rasitusvammatyyppinen oire, jolle en ole löytänyt mitään vakiintunutta nimeä.[/quote]

Ettei olisi mortonin metatarsalgia? Se on rasitusvammalta vaikuttava kipu jalkapöydän päällä, mutta on oikeasti tiettyjen varvasluiden välissä oleva hermopinne, jonka kanssa pitäisi mm. huomioida riittävä kenkien leveys ja ettei ole liikaa korkoa. Itselläni esim. lenkkarin nauhojen solmimisen kanssa on oltava tarkkana ettei ne tule liian kireälle ja aiheuta tuota.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 02, 2015 02:10 

En nyt muista, että missä kaikissa paikoissa sitä on ollut, mutta se tulee aina eri kohtaan, minusta ei ole ollut kahdesti samassa paikassa. Lisäksi noita vastaavia on ollut myös polvissa ja polvien lähellä.

Kenkäni (El Naturalista) ovat leveitä ja pyöreäkärkisiä. Joissain on pikkuisen korkoa, toisissa ei käytännössä lainkaan. Noita vammoja on tullut molemmilla kengillä.

Jos eivät ole rasitusvammoja, niin uskoisin ennemmin triggerpisteisiin, koska itselläni ainakin hypoglykemialla on huomattavia negatiivisia vaikutuksia lihaksiin. Joskus toki triggerpisteet voivat aiheuttaa hermopinteitä, kuten iskiaksessa.

Tarkoittikohan Jatta muuten piroksikaamia? Se on tulehduskipulääke. Pirasetaamihan on aivolääke.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 18, 2016 08:40 

Minä googletin itselleni nyt kantakalvon tulehduksen.
Vasen jalkaterä on ollut pitkään ongelmallinen, jotakin laskeumaa siinä on ollut. Siinä on viallinen verisuoni jalkapöydässä. Oireita on ollut ensiksi päkiässä ja jalkapohjan ulkosyrjässä, sitten myös nilkassa, polvessa, nivusessa ja lonkassa.

Kolme päivää sitten kipeytyi istumisen jälkeen saman jalan kantapää hyvin astumisaraksi. Jos kantapäätä kopautti lattiaan, niin se sattui, muuten ei mitään kipeää aluetta siinä ole tuntunut. Sitä voimakasta astumisarkuutta oli pari päivää. Eilen jalka oli parempi, mutta tänään, kun olen kävellyt ja seisonut jonkin verran, kantapää on taas aika arka. Käytän siihen Voltaren fortea.

Tuleekohan tuosta pitkällinen vaiva. Luin, että pitäisi venyttää pohjetta ja jalkapohjan jännettä. Minkäs teet, kun pohkeet kramppaavat kivuliaasti usein ja kiristyvät muutenkin. Olen alkanut käyttää magnesiumsuihketta pohkeeseen, mutta ei se ole auttanut. Lisäksi käytän magnesiumsitraattia tabletteina. Ikävä vaiva nyt marjastusaikaan. Olisivat minun entisetkin vaivat jo riittäneet.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 18, 2016 11:46 

Bromelaiinilla paranisi todennäköisesti päivässä parissa. Myös arnikkivoiteesta on luultavasti iso apu.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 21, 2016 05:50 

Arkailen sen mahdollisia haittavaikutuksia. Vatsavaivoja ja vaikutusta veren hyytymiseen? Saan yleensä mustelmia helposti. Miten bromelaiini vaikuttaa siihen? Priaspan-100 on käytössä.

Profile  

PostPosted: Thu Jul 21, 2016 09:43 

Ainakaan minulla bromelaiini ei vaikuta mustelmataipumukseen mitenkään, vaikka ottaisi isoilla annoksilla. Olen kyllä muista jutuista sellaista huomannut: nykyään yhtenäkin päivänä ylimääräinen kortisoniannos tekee helposti pieniä mustelmia. EPA taas aiheutti sen että mustelmista tuli valtavan suuria. Bromelaiiniahan on tutkittu leikkauksista toipumisen auttajana, joten ei siihen ainakaan kovin suurta verenvuotoriskiä lity.

Melkein mikä tahansa lääke tai lisäravinne voi aiheuttaa vatsavaivoja, bromelaiinilla ei minusta ole mitenkään erityisen huono maine tässä suhteessa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]