Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 11:10

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Homesairauden kesto
PostPosted: Thu Jul 23, 2015 08:48 

Tulipa mieleen outo teoria ja kysymyksiä omaa sairauttani koskien..

Mulla CFS alkoi sen jälkeen, kun olin 13-14 vuotiaana sairastanut sairauden, jolle ei saatu selkeää diagnoosia. Olin ensin viikon kovassa kuumeessa ja sen jälkeen todettiin sydänpussin tulehdus. Jouduinkin sairaalaan, jossa vielä todettiin keuhkopussin tulehdus ja vähitellen tuli myös maksa- ja munuaistoiminnan häiriöitä sekä muuta "pienempää". Noin pari kuukautta kesti tätä vakavaa tilaa, sen jälkeen aloin hitaasti toipua. Taudinkuvalle ei ikinä saatu selkeää etiologiaa, vaikka se vakava olikin ja olin kriittisessä tilassa tuon sydänpussin keräämän nesteen vuoksi.

Tämä tapahtui 1990-luvun alussa, ja siihen aikaan ei kai paljon homeesta puhuttu. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että siitä asunnosta jossa silloin asuin, on löydetty hometta. Mahdollisesti olen siis altistunut homeelle silloin, ja aloinkin miettiä oliko kyseessä kuitenkin homesairaus. (Siis se kuumesairaus tulehduksineen, ei tämä nykyinen tila)

Useimmissa tapauksissa homeoireet kai helpottavat, kun pääsee pois homealtistuksesta. Itsehän jouduin siis pian sairaalaan, ja sikäli homealtistus loppui, mutta onko mahdollista että homeen synnyttämä tauti jää jotenkin "muhimaan" elimistöön ja pahenee? Tautini oireissa oli mm. sahaavaa kumetta ja nokkosihottumaa, joita kuvataan homealtistuksen oireina.

Itselläni on myös EDS, joka ilmeisesti myös altistaa homesairauksille. Sain sekä EDS että CFS diagnoosit vasta vuosi sitten, ja olen nyt 39-vuotias. Olen ollut 13-vuotiaasta alkaen työkyvytön, väsymys on sen verran pahaa. (Ei työkyvyttömyyseläkettä, elän tällä hetkellä toimeentulotuella). En ole ikinä ajatellut että tämä lapsuuden sairauden syy saattaisi ratketa, mutta tuli vaan tällainen asia mieleen, kun kuulin sen asunnon homeongelmasta.

Profile  

Post subject: Re: Homesairauden kesto
PostPosted: Fri Jul 24, 2015 08:19 

Minä altistuin suunnilleen tuon ikäisenä koulussa homeitiöille eräässä luokassa, tosin niin moni muukin. Väsymykseni on ollut jo lapsuudesta saakka, mutta teini-iän jälkeen se paheni huomattavasti.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 24, 2015 10:06 

Itselläni ei ole varsinaista homealtistusta, mutta en usko, että pelkkä homealtistus on aiheuttanut Katrin tapauksessa noin rajua sairautta, varsinkaan jos sitä ei ole edeltänyt muu oirehdinta. Pitkällä aikavälillä homealtistus varmasti tekee tekosiaan elimistössä ja mm. alentaa vastustuskykyä.

Mutta kuten äskettäin annoin itselleni kertoa, CFS-oireiden puhkeamiselle tyypillistä on ns. double hit, eli päälle iskee esim. raju flunssa, mutta samanaikaisesti päällä on toinen vastustuskykyä alentava tila kuten kova stressi, äskettäin koettu menetys, yms. yms.; homealtistus voi olla yksi tällainen tekijä.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 24, 2015 10:24 

Työkaverini altistui ja sairastui homeen takia. Hän ei voi enää tehdä kenttätyötä, vaan on joutunut homeettomaan sisätyöhön. Hänelle jäi ääni matalaksi ja karheeksi, Jos hän jossakin haistaa honeen, niin äkkiä pakoon ettei vaan ääni mene kokonaan. Hänelle jäi pysyvä herkkyys ja haitta. Työterveyslaitos tutki hänen altistumistaan.

Potilaskaverini sairastui homeen takia, niin että jokin arvo laski niin alas, että kun se menee nollaan, niin hän kuolee. Hänet on toistakymmentä kertaa elvytetty. Hän oli lounaissuomalaisena Lahdessa hoidossa homeen ja APECEDin yhteisoireiden vuoksi. Häneelekin jäi pysyvä haitta ja herkkyys. Ei voi asua enää missään muussa kuin entisajan hirsitalossa, Mikään "nykyajan muovipussitalo" ei sovi, siilä hänellä ei ole varaa ostaa hyvin rakennerttuia taloa, johion pitäis laittaa koneellinen homeen/ilman pudistus, niin ettei tulis ulkoa korvausilmaa.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]