Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Hengitysvaikeudet
PostPosted: Tue Aug 11, 2015 11:53 

Minulla on viikkko sitten alkanut paheneva hengitysvaikeus. Aluksi sitä oli vain aamupäivisin tai rasituksen jälkeen. Elen sitä oli melkein koko pöivän ja tänään on edelleen puolen yön maissa.
Äsken oli pulssikin 125, mutta on alenemassa, kun olen ottanut joku aika sitten beetasalpaajaa.

Tämä on käsittämätöntä, aina tule lisää oireita. Kävin yleislääkärilläkin tänään. Happosalpaajaan antoi reseptin. En ole ottanut sitä tänään, kun aamulla olisi tarkoitus mennä verikokeisiin. Otatin eilen natriumin, kaliumin ja osmolaalisuuden mutta en saanut siinä labrassa ionisoitunutta kalsiumia, jonka olisin halunnut. Na ja K olivat OK, mutta osmolaalisuutta en saanut vielä tänään.

Ylävatsaan koskee, vatsa on kokonaisuudessaan turvonnut. pallea ei pysty paljon liikkumaan. On pitänyt hengittää hyvin pienesti ja joskus välillä haukotella, mikä ei aina onnistu. Kaulassa oleva kuoppa menee syvälle kunnon hengityksessä. Alavatsa roikkuu, niin kuin olisi vettä täynnä, rytkähtelee astuessa. Se ei ole minulle normaalia.

Joskus on ripuli, joskus tulee päivässä monta kertaa normaalia ulostetta ikään kuin sitä olisi varastoitunut johonkin pitemmältä ajalta. Joskus suoli on ihan löpsö, uloste on harvinaisne paksua, mutat ei kovaa. Väliilä se on teerenpaskojen tapaisia ohuita pökäleitä. Ehkä suoli on silloin ihan krampissa.

Posket ja huulet punoittavat, mutta huulten ympärys on vaalea. Naama on myös ruskeaan vivahtava (ettei vain olisi keltaisuutta?), oikeastaan olen aika hyvän värinen, ehkä olen siis ruskettunut.

Nyt koskee myös vasempaan lonkkaan. Se on vaiviutunut, koska vasen jalkaterä on virheasennossa ja sen vuoksi myös polvi.

Fysioterapeutti kokeili tänään, että vatsalihakset ovat hirmu tiukat. Hän yritti irrotella ja venytellä niitä. Navan seutu on ollut kauan yhtenäistä patjaa, joka ei liiku mihinkään.

Kai sitä pitää alkaa käyttää huomenna sitä esomepratsolia, jos se vaikka auttaisi tuohon hengityspulmaan. Mietin myös hyperventilaatiota. Mutta hapetus aste oli 98 %, joten ei ole hyper- eikä hypoventilaatiota. Tosin eilen kun oli huimausta ja nostin kädet ylös, niin ne olivat ihan valkoiset. Puhuminen ja rappujen nousu olivat vaikeita ilmeisesti hapen puutteen vuoksi. Ehkä sydänkin joskus löi liian tiuhaan, ja siihen tulee kyllä silloin hapenpuute.

Profile  

Post subject: Re: Hengitysvaikeudet
PostPosted: Wed Aug 12, 2015 12:46 

Olisko sulla gastropareesi. Minulla on se liittyen CFS.n, sillä en pode diabetestä. Otan aina yöksi Primperania. Todettiin sivulöydöksenä vatsalauklun tähystyksessä, kun se tehtiin anemian vuoksi. Jatkuvasti täynnä oleva maha aijeutti refluksia ja hengitysvaikeuksia sekä pahensi IBS-vaivaa.

Tietysti käytän vatsansuojalääkitystä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01870

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duouo97536.pdf

Profile  

PostPosted: Wed Aug 12, 2015 02:58 

Kysyin mahdollisesta gastropareesista toissapäivänä endokrinologilta. Hän kielsi sen suoralta kädeltä, ettei ole. Kortisoli oli noussut kesäkuun aika matalasta arvosta, jopa minun aikaisempia arvoja korkeammaksi n. 470:een. Hän sanoi jyrkästi, ettei hypokortisolismia ole.
Se mikä oli minulle uutta, hän sanoi, että jotkut ovat niin herkkiä punaiselle lihalle, että jo kerran sen syönnistä tulee vaivoja. Matalaa albumiinia hän ei kommentoinut lainkaan.

Yksi toinen lääkäri kehotti minua käyttämään Esomepratsolia mahdolliseen happovaivaan. Happovaiva voisi aiheuttaa sitä hengitysvaikeutta. Pyysin sitä omepratsolia mieluummin miedompana, koska joskus kauan sitten söin sitä (40 mg) kuukauden ilman parannusta, tilanne melkein paheni. Silloin syyksi osoittautui Helikobakteeri, joka sitten häädettiin.

Tänään tilanne on taas permepi kuin yöllä, vaikka en ole ottanutkaan sitä happolääkettä vielä. Jos hengitän vain pinnallisesti ja vain istun, niin ei sitä hengenhaukkomista-haukottelua yleensä ole, mutta joskus liikkuessa tulee niitä ylimääräisiä haukotusyrityksiä.

Kävin tänään kaupungissa mittauttamassa vielä T3V:n, tuumorinekroositekijä-alfan, ionisoituneen kalsiumin, epäorgaanisen fosfaatin ja aktiivisen D-vitamiinin (S-D1,25). Endokrinologi kehotti nostamaan D-vitamiiniannoksen 35 mikrogrammaan. Siksi oli tärkeää saada tietoon lähtöarvo D-1,25:stä (ollut reilusti koholla joskus, vaikka D-25 on ollut keskimääräinen tai mieluummin alakanttiin). Luuntiheysmittauksessa kävin, koska lisäkilpirauhassairauteni vie kalkkia luista. Nyt oli taas luu huonontunut reisiluun kaulassa osteopenian rajalle. Viimeksi on ollut selvästi osteopenia v. 2008, mutta sitten arvo on noussut normaalialueelle.

Lisäkilpirauhasliikatoiminta voi tehdä yävatsavaivoja. Pelkään, että se on tässä hengitysvaikeuskuviossa mukana. Suomessa liikatoimintaa ei hoideta jos ei ole oireita (tai ei ole alle 55-vuotias). Minulla pitäisi olla kalkki huomattavasti koholla, selvä osteoporoosi tai munuaiskivet ym. sellaista, että hoidettaisiin. Siis lisäsairaudet pitäsi tulla. Toisaalta monet oireeni sopivat lisäkilpirausliikatoiminnan aiheuttamiksi. Mutta siitä asiasta vaietaan.

Tuli tänään vielä mieleen, että onkohan kilpirauhaslääkitykseni liian matalalla ja se aiheuttaisi limapöhöä vatsaonteloon (löllyy poikkeuksellisesti!). Suolen seinämässä voi myös olla vettä.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 12:25 

Se on hankalaa kun on paljon monenlaisioa ongelmia. En osaa neuvoa sinua enempää. Kirjoitat toisella sivulla, että "Minulla oli taas pahoinvointia tänä aamuna. Ja sitä seurasi ripulia ja hengitysvaikeutta. Hengitysvaikeus aiheutuu vatsan löllöydestä ja palleakireydestä?" Minulla juuri nuo ongelmat helpottivat kun alettiin hoitaa priperanilla gastropareesia. Voithan pyytää pahoinvointiin primperania jotta pystyisit syömään paremmin. Ei sinun ole pakko käyttää lisäravinnejuomia, voit käyttää luisäproteinin lähteenä edullisempia fitness-proteineja, esim heraproteiini. Niistä voi tehdä juoman tai smoothien. Sillä voisi korjautua matala albumiini. Toimii hyvin isällä.

Syön hyvin harvoin punaista lihaa, syön yleensaä kanaa ja joskus sikaa. Puinaisen lihan syöntiu tökkii, menee vain jauhelihana.

Minun hengitysvaikeudet liittyvät joko EDS.n tai CFS.n. On todettu selkeä hypoksia.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 11:14 

Tänään ajattelin, että olisivatko vatsalihakseni menneet heikoiksi, ja siksi alavatsa roikkuu melkeinpä pussina. Rupesin jumpaamaan vatsaliikkeitä. Täytyy ottaa se ohjelmaan joka päivä. Vatsanpeitteestä näyttää lähteneen rasvaa tai vettä, kun se on tullut kuoppaiseksi. En ole pystynyt konnolla syömään vime aikoina. Marjat olen lopettanut kokonaan. Lisäksi liian täyttä mahalaukkua täytyy varoa.

Lisäsin eilen kilpirauhaslääkettä murun, jonka olen joku aika sitten pudottanut. Auttaisikohan tuo siihen ylävatsavaivaan ja hengitykseen.

Heraproteiini tuntuu minusta kovin suolaiselta, kun en oikein siedä paljoa suolaa. Täytyy koettaa ottaa sitä tosi vähän kerrallaan. Apteekin proteiinijuomasta sanottiin , että sen sokeri voi aiheuttaa ilmavaivoja. Niitä minulla on jo paljon ennestään tämän hengitysvaikeuden aikana. Ei se ilma tule runsaina paukkuina vaan vähän kerrallaan. Alhaalla suolessa tuntuu ikään kuin ulostus- tai pierupainetta. Yritän supistella vatsalihaksiani, jotta paine tulisi pois, mutta ei välttämättä tule. Tänään on varmaan taas suoli krampissa, kun uloste oli ohutta. Eihän siellä silloin oikein kierrä mikään helpolla, jos se kestokrampissa on.

Mykoplasman jälkimainingeissa minulla oli painetta ruuansulatuskanavan ylä- sekä alapäässä. Nyt sitä ei ole enää niinkään yläpäässä. Olisikohan tämä kaikki vielä mykoplasman jälkijuttuja. Sanotaan, että se pöpö voi jäädä elimistöön olemaan.

Lähden käymään pyörällä keskustassa. Saa nähdä, mitä vaikutusta sillä on hengitykseen ja pulssiin. Joku aika sitten söin, ja vatsa on taas aika pinkeänä.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 01:49 

Miten tuo raudan saanti? Miulla teki/tekee huono seerumin rauta hengitysvaikeutta. Floravital Salus mehu on hyvä aine ja sisältää myös C-ja B vitamiineja.

Osta puhdistamon suklaa riisiproteenia ja sekoita veteen. Laita myös joukkoon MCT-öljy ja glutamiinijauhetta 1 kuuppa. Auttaa mahaan!

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 02:28 

pulla wrote:
Tänään ajattelin, että olisivatko vatsalihakseni menneet heikoiksi, ja siksi alavatsa roikkuu melkeinpä pussina. Rupesin jumpaamaan vatsaliikkeitä. Täytyy ottaa se ohjelmaan joka päivä. Vatsanpeitteestä näyttää lähteneen rasvaa tai vettä, kun se on tullut kuoppaiseksi. En ole pystynyt konnolla syömään vime aikoina.

Jumppa auttaa lihaksiin, mutta ei löystyneeseen sidekudokseen, joka on roikkuvan vatsapussin ja kuoppien takana varsinkin nyt kun se tulee esiin heikon ruokahalun ja siitä johtuvan kudoskadon seurauksena. Kannattaa silti jumpata ja liikkua eli pitää huolta lihaksista ja lihasvoimasta

pulla wrote:
Lähden käymään pyörällä keskustassa. Saa nähdä, mitä vaikutusta sillä on hengitykseen ja pulssiin. Joku aika sitten söin, ja vatsa on taas aika pinkeänä.

Tuo vatsan pinkeys, ruokahaluttomuus ja suoliongelmat viittaavat jonkinlaisiin ruoansulatusongelmiin. Ulosteesi voi olla löysää siksi, että ravinteet ja nesteetr eivät imeydy kunnolla.

Profile  

PostPosted: Thu Aug 13, 2015 09:55 

Kävin tänään taas kaupungissa lääkärillä. Hän kuunteli selvästi kiinnostuneempana kuin muut ja kokeli vatsan, jossa ei huomannut erityistä. Mutta verenpaineet ja pulssi olivat mitä sattuu. Paljon aikaa meni haastatteluun, koska sairauksia on niin paljon. Puhuin kuin juna. Tuntui, ettei mitään muuta ehditä.

Sitten hän ehdotti uutta aikaa, jotta hän ehtisi paremmin kokoamaan runsaan asian ja ehkä tekemään sitten lähetteen sisätautipolille. Minä annoin fysiatrin laatiman kolmesivuisen yhteenvedon, minkä luettuaan hän sitten tekee lähetteen polille. Kysyin, että kauankohan sinne kestää päästä, kun syyskuun puolivälissä olisi kuntoutukseen meno, toivottavasti ei satu samaan aikaan. Hän sanoi, että kyllä varmaan ennen sitä aika tulee olemaan.

Ostin tänään proteiini-energiajuomaa ja join yhden pullollisen. Ostin myös riisi-kana-valmisruokarasian, ja lämmitettyäni ahmin sen iltapäivällä nopeasti nälkääni. Se meni hyvin, kun se maistui hyvälle eikä siinä ollut paljon kamalia mausteita. Onpa sitten ollut koko illan ähky entisen tukkoisuuden ja turvotuksen lisäksi.

Olen ilmeisesti aika kuivunut, koska vaikka söin kamalasti, niin paino on minimissä, jossa se harvoin on ollut. Juominen auttaa jonkin verran oireisiin. En ymmärrä, miten minun pitää niin paljon juoda, vaikka ei ole erityisen janokaan. Kai se keitetty puolikypsä riisi vetää vettä. En uskalla suolavettä juoda, kun Floridral-ripulijuomankin suola aiheuttaa suolan maun huuliin.

Voi olla, että yöstä tulee vaikea. Pitää kai ottaa lisäbeetasalpaajaa. Kaupungissa oli verenpaine 194/104, pulssi varmaan yli sataa koko ajan, kun se oli sitä kotiin tullessakin. Näillä mennään eteen päin, ehkä koko yö seisten tai kävellen. Pikaista apua ei kai sitten voi saada muuten kuin jäämällä kokonaan nesteruualle...

Olen odottanut niin hartaasti pääsyä sinne Kelan kuntoutukseen, joka olisi alunperin ollut vasta joulukuussa mutta sen alkuosa onkin nyt sitten jo syyskuun puolivälissä. Siellä olisi ehkä mahdollista tehdä minulle monioireisen hoito- ja tutkimussuunnitelma ja selvittää missä jatko voisi olla. Ehkä olen liian optimistinen?... Mutta jospa poliklinikkakäynti olisi ennen sitä ja auttaisi asiassa...

Siellä sisätautipolilla olen käynyt kerran, yksityislääkärin lähettämänä, runsaaan pissatuksen vuoksi v. 2009. Muutama verikoe otettiin, ei edes vesihormonia ADH, mistä ylimalkaisuudesta olen aika katkera. Itse tutkitutin sitten sen ja vesipaastokokeen ym. Vesihormoni laski vesipaastossa, kun sen pitäisi nousta. Diabetes insipidus -diagnoosia taitaa olla aika vaikea saada. Maan guru on v. 2009 kuitenkin sanonut, että minulla voi olla lievä hypotalaminen diabetes insipidus. Mutta täällä päin siihen ei uskota.

Noita Sielulinnun ehdottamia aineita en pysty tähän hätään hankkimaan, tarvitsisi käydä kaupungissa sitä varten. Olen tällä viikolla jo neljänä päivänä käynyt siellä ja työstä tämä huonokuntoisena käy. Kuntakeskuksessa pyörällä käytyäni ja kotiin tultuani jonkin ajan päästä tuli takykardiakohtaus. Se oli sysäys siihen tämänpäiväiseen lääkärillä käyntiin.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 14, 2015 05:13 

Voisivatko oireeni johtua mahdollisesta palleatyrästä?
Pystyn hengittämään pinnallista hengitystä ihan hyvin olessani iisisti, mutta rasitus ja lisähaukkomiset ovat sitten eri asia. Pulssi voi silloin nousta paljon.
Oire pahenee aina syönnin jälkeen.

Pulssi on nyt 60, kun olen ottanut normalin beetasalpaajani noin tunti sitten. Voisiko liian matala kilpirauhashormoni aiheuttaa palleatyrän tai happovaivan tai mahdollisen refluksin? En tiedä, mikä olisi minulle paras kilpirauhashormonin annos, koska oireita on melkein joka tapauksessa.

On vaikea luottaa poikkeavan sidekudoksen olemassa oloon, kun siitä ei voi mitään painavia todisteita saada. Nivelten yliliikkuvuus on venyvä käsite. Voi olla niin, että jotkut nivelet ovat yliliikkuvia ja jotkut eivät ole ja nivelrikot ovat jäykistäneet osan nivelistä.

Suolaiuosta en uskalla ottaa ainakaan paljon, koska en tiedä miten se vaikuttaa minuun ja mielestäni olen välillä aika sairas. Pitäisi yrittää pärjätä pinnallisella hengityksellä muutama viikko, jolloin ehkä pääsen sinne sisätautipolille. Nyt on taas viikonloppu, ja on vaikea päästä minnekään lääkäriin, julkisen puolen päivystykseen varsinkaan ei pääse.

Toivon, että happosalpaaja alkaisi auttaa. Mutta se voi taas pahentaa mahdollista hiivainfektiota. Kieli on taas tullut valkean ja punaisen kirjavaksi, mitä lieneekin.

Raudan käyttö ei mahdu minun päiväohjelmaani nyt, kun käytän Esomepratsolia.

Profile  

PostPosted: Fri Aug 14, 2015 08:59 

Ilmeisesti kilpirauhasen vajaatoiminta voi tosiaan aiheuttaa jopa palleatyrän.

Poikkeavan sidekudoksen voi havaita myös muuten kuin nivelissä ja ihossa, esim. korvia voi yleensä höröttää tavallista enemmän ja nenä on "lötkö".

En taaskaan muista, olitko sitä kookosvettä kokeillut. Se pitää nesteet sisällä ilman natriumia.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Aug 14, 2015 10:44 

Pujo kukkti nyt voimakkaasti, mikä voi pahentaa myös hengitysongelmia

Profile  

PostPosted: Sat Aug 15, 2015 09:32 

Eilen ei tilanne ollut enää kovin paha eikä aikaisin tänä aamuna (olen kyllä herännyt jo puioli kolmelta enkä oel nukkunut sen jälkeen). Eilen illala tai tänä aamuna tunsin pientä hetkittäistä kipuilua vasemmassa leukanivelessä ja hampaissa. Aamulla alkoi olla vasemmalla myös nielemisvaikeutta. Eilen illalla taisi tuntua vasemmalla nielussa alhaalla jotakin karkeutta, ajattelin sitä muruiksi tai mahdolliseksi refluksioireeksi. Takanielu oli jo viikko sitten jossakin vaiheessa ärtynyt, kun söin happamia marjoja, mutta se meni ohi. Jotakin siis tapahtuu suuni alueella, koska kielikin kasvaa nyt karvaa.

Vähitellen on alkanut kipuilu vasemmalla korvan ympäristössä ja ohimossa. Sitähän minulla oli ainakin pari vuotta kroonisena, mutta sitten ei ole ollut. Poskiontelotulehdus oli viimeksi tänä vuonna mykoplasman aikana helmikuussa. Epäilen, että minulla on nyt taas poskiontelotulehdus. Korvatorvetkin rusahtavat niellessä. Lämmönnousua oli tuossa joku päivä puolisen astetta, tänään myös. Vähän olen viluinen, kädet aivan kylmät, kun muutenkin yöllä lämpötila laskee jo syksyn merkeissä. Täytyy kokeilla poskiontelon huuhtelua...

Luulen, että tämä on laajempikin infektiotauti, sekä vatsassa että poskiontelossa ja ties missä. Lieneekö kesäkuun lopun uusi, kipeä imusolmukekin ollut jo tähän liittyvä. Vasen jalka on hankala kaikin puolin, lonkkakin kipuilee. Onkohan mykoplasmapahulainen jäänyt elimistöön? Tai sitten on Borrelia tai muita punkin levittämiä pöpöjä. Joka paikassa, missä puhun Borrelian positiivisesta sksalaistuloksesta, asiasta vaietaan tai kielletään. Viimeksi punkkeja oli minulla viime syksynä.

Joo, kyllä korvalehdet kääntyvät eteenpäin kaksin kerroin vaikka sulkemaan koko korvan. Eikö se ole normaalia? Onhan korvalehdessä elastiinia erityisen paljon, tarkoituksena tehdä rustosta joustava. Se tieto, että on sidekudospoikkeavuus ei oikein taida auttaa mitään. C-vitamiini ja glukosamiini voisivat auttaa, jos uskaltaisi niitä ottaa nyt. Glukosamiini aiheuttaa runsaasti ilmaa, jota on jo ennestään. C-vitamiini on hapan. Marjat ovat poissa käytöstä. Söisin niitä valtavasti, jos olisin terve.

Kookosöljyä minulla ei ole. Joku kehotti kayttämään yleiskunnon parantamiseen aloe veraa. Sitä en ole aloittanut, kun vatsa on huonona ja muutenkin olen herkkävatsainen. Jos pullon avaa, niin se pitäisi käyttää noin kuukauden kuluessa. Haluan kokeilla ensin vaikuttaako happolääkitys. Ehkä pääsen kuukauden sisällä sinne sisätautipolille... mutta voi olla turha toivo, että siellä kovinkaan paljon tutkittaisiin. Ainakaan kytköksiä muihin sairauksiin ei tutkita. Kun sydänpolilta pyysin v. 2010 päästä vatsatutkimuksiin, kun epäilin vatsavaikeusieni aiheuttavan sitä eteisvärinää, niin minulle tokaistiin: "Täällä tutkitaan vain sydäntä!" Ei ollut sopivaa kaivella pitkällisen eteisvärinän syitä. Terveydenhuollon kokemuksista vuosien varrella ihminen tulee helposti kyyniseksi.

En tiedä tuosta pujosta. Hengitysongelma ei ole mielestäni keuhkoissa. Pef-mittaus on siinä 380-390.

Antibiootit mielestäni auttavat tilanteessani jonkin verran (hieman viiveellä) noin puoli vuotta. Nyt on se puoli vuotta mennyt. Samoin tapahtui v. 2014. Keskikesällä on ollut vähän parempaa aikaa.

Profile  

PostPosted: Sat Aug 15, 2015 10:25 

Ei korvalehtien pitäisi noin paljoa taipua.

Jotkuthan ovat sitä mieltä, että EDS:ään auttaisi metyylifolaatti. Onhan sillä tällä foorumillakin muutama saanut tosi hyviä tuloksia. Glukosamiinista ja C-vitamiinista tai muista kollageeniin vaikuttavista aineista (esim. kontroitiini, MSM ja pii) ei ole tietoa, auttavatko ne. Nivelrikkoon voivat toki auttaa. Glukosamiini ei välttämättä ole CFS-potilaalle niin hyvä, voi yhden tutkimuksen mukaan aiheuttaa rasituksenjälkeisiä lihaskipuja. Muista tuollaisista ei pitäisi olla haittaa.

Nyt on käsittääkseni liikkeellä enterovirusta, joka on muutenkin loppukesän tauti. En tiedä voiko se vaikuttaa poskionteloihin, mutta muihin hengitysteihin ja vatsaan kyllä.

Aloe vera on yleensä tosi hyvä ja rauhoittava vatsalle. Jos FODMAPit eivät sovi, sitten voi olla eri juttu.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Aug 15, 2015 08:49 

Maija wrote:
Ei korvalehtien pitäisi noin paljoa taipua.

Ennemmin näkee sitä, että korvalehdet suoristuvat ja painuvat liki kalloa sekä
reunat rullaantuvat, sillä rustojen ja sidekudoksen elastisuus heikentyvät. Tämän huomaa selkeesti, kun tutkailee iäkkäämpien ihmisten korvalehtiä.

Minun korvalehdet ovat painuneet kalloon kiinni, van silmälasien sankojen kohdalla on rakoa. Olen nukkunut enimmäkseen kyljellään, siinä on yksi muutoksen tekijä.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 06, 2015 05:52 

Hengitysvaikeutta on ajoittain. Ikään kuin pallealihas ei toimisi. Ei pysty vetämään syvään henkeä. Pinnallinen hengitys onnistuu, mutta kuulemma se ei ole hyväksi. Jännä, että pystyin kävelylenkillekin, vaikka hengitys on kireää. Happisaturaatio sormessa 97-98.

Viime yönä olin varmaan kuivunut, koska sitten, kun join aika paljon ja otin ripulijuomaa saadakseni elektrolyytit kohdalleen, tilanne korjaantui.

Luin josktakin, että on olemassa hengitystukiliivejä kuntoilijoille!

Pitäisiköhän minun mennä keuhkolääkärille vai gastrolääkärille?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]