Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Wed Nov 22, 2017 03:52

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Hengitysvaikeudet
PostPosted: Mon Nov 16, 2015 06:56 

Hengitysvaikeudet jatkuvat. En tiedä, mistä saisin apua tähän. Kai täytyy ruveta taas hengitystä hisdastamaan alas 4:ään per minuutti...

Olen tänä vuonna ehkä asidoosissa, koska hengitys on keskimäärin nopeampaa kuin ennen. Kävin korvalääkärillä tänään tarkastuttamassa ruokatorven lähtökohdan. Siellä on edelleen turvotusta ärsyyntymisen merkkinä.

Se Doximedköhän pilasi ruokatorveni. Tosin lisäkilpirauhassairauteni voi myös tehdä sen. Hyperparatyreoosia ei hoideta Suomessa ennen kuin on tullut pahat oireet.

Profile  

PostPosted: Wed Nov 18, 2015 10:51 

Minulla taitaa olla verenpaine liian korkea. Mittasin äsken, verenpaineet (3 mittausta) 152-172/85-93, pulssi 57-61. Mitenkähän saisi verenpaineen alas ilman että pulssi menee liian alas? Syvä hengitys on edelleen vaikeaa. Olen juonut ripulijuomaa ja vettä ja aion vielä kitata vettä. Minulla on ikään kuin lihakset pienentyneet ja pinnassa on paksu roikkuva "selluliitti-iho".

Olikohan se syödessä tullut kohtaus, josta kirjoitin tuolla verikaasuanalyysi-kohdassa, jokin allergiakohtaus? Jotakin iloista asiaakin: Laitoin tänään katajapensaaseen talvivalot.

Last edited by pulla on Thu Nov 19, 2015 05:29, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 19, 2015 05:28 

Vasta neljännessä laboratoriossa tänään sain verikaasuanalyysin. Jouduin kävelemään kaupungilla mielettömästi (tänä iltana on sitten varmasti mojovat krampit).

Tulokseni viittaa näin maallikon arvioimana lähinnä lievään metaboliseen alkaloosiin. Sitä luulen minulla olleen ajoittain jo parikymmentä vuotta. Ihan mielenkiintoinen koe tuo oli. Miksihän se ei ole monien laboratorioiden listoilla? Erittäin simppeli koe sormenpäästä kapillaaariverestä, mutta analyysilaite puuttuu laboratorioista. En tiedä sitten sitä, että kuinka luotettava koe se on. Ehkä paremman arvion saisi laskimo- tai valtimoverestä.

Happo- emästasapaino - Theseus (Opas hoitotyöhön, kirj. S. koskimäki) (googleta).

Eiköhän aika monilla epäillä hyperventilaatiota. Silloin tuo koe olisi paikallaan! Minulla ei kuitenkaan ehkä ole hyperventilaatiota.

Jos veren hapettumisessa keuhkoissa olisi vikaa, niin silloin pitäisi olla asidoosi, mitä ensin epäilin. Pulssioksimetri sormessani osoittaa normaalia happitilannetta kapillaareissa. Lisäksi yllätyksekseni minulla on keskimääräistä parempi keuhkofunktio huolimatta pienten keuhkoputkien ahtaudesta. Näin ollen asidoosia minulla ei liene, ellei sitten rasitustilanteessa. Hidas normaalihengitystiheyteni (esim. istuessa) viitannee myös hyvään happitilanteeseen.

Kokeesta ilmenee, että munuaiseni korjaavat jossakin määrin pH:tani. Olenkohan joutunut alkaloosiin nyt erityisesti mahahapon "menetyksen" vuoksi, kun olen käyttänyt protonipumpun estäjää. Tosin en ole käyttänyt sitä muutamana viime päivänä.

Tämänpäiväinen yleislääkäri kehotti aloittamaan Pulmicortin, sillä ajatuksella, että Mycoplasma olisi tehnyt hallaa keuhkoilleni. Se ihmetyttää, että Mycoplasma oli helmikuussa ja erityisesti hengitysoireet alkoivat heinä-elokuussa ja menivät välillä pois ja ovat alkaneet taas lokakuussa. Lievää lämmönnousua on ollut viime akoina, ja nielurisat erittävät paljon.

Visibliniä suositeltiin ylävatsan tukkoisuuteen(pallean kireys, mahan hidastelu ja turvotus). Minusta suuri merkitys hengitysoireiden kehittymiselle on mahan täytteisyydellä. Hengitysoire pahenee heti kun syön jotakin. Viimeisen vuorokauden aikana on myös oireessa ajoittain mukana tiheälyöntisyys ja verenpaineheittelyt. Heti, kun nousen aamulla sängystä, niin pulssi poukaisee ylös.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 19, 2015 09:10 

Sopisivatkohan nuo ruoan aiheuttamat oireet tähän: https://en.wikipedia.org/wiki/Roemheld_syndrome

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2015 03:52 

Voisihan se olla tuotakin. Nyt on hirveästi ilmaa suolessa, miehellä sama ongelma nyt. Onkohan meillä joku vatsapöpö. Voikohn maitohappobakteereita syödä liikaa? Kevätpuolellla varmaan söin liikaa Precosaa. Joku kehotti jättämään sen pois - oireet hävisivät.

Kun heräsin, join vettä jonkin verran. Ylävatsaa painosti ja alkoi suoli möngertää. Veden juonti panee usein suolen liikkeelle. Alkoi oikein nälkäkouristukset, ja söin pari voileipää. Pulssi nousi äkkiä korkealle liikkuessani, mutta laskeutuikin äkkiä. Siis sydän tuntuu olevan ärtynyt. Hengitysvaikeuteen otin Ventolinea.

Olen mielestäni mennyt aika huonoon kuntoon, eikä kukaan lääkäri ota tosissaan, että järjestäisi monipuoliset perusteelliset kokeet, että mikä mättää. Paino putoaa tahtomattani, täytyyhän joku vika olla. Tietysti se etten voi syödä kaikkia ruokia vaikuttaa. Eilen söin vauvan purkkiruokaa muun lisänä. Ei ollut ensimmäinen kerta tänä vuonna.

Nykyään on vaikea edes löytää leipää, jossa ei olisi jonkin sortin jyviä tai rouheita. Eilen löysin kauraleivän, jossa ei ole. Kaikki rouheet, esim. pähkinä-, jäävät nielurisoihini ja kielen taakse valleculoihin ja muhivat siellä pitäen tulehdusta yllä.

Hampaistoni on huono, joten en mielelläni syö mitään raakasalaattia tms. vihanneksia. Porkkanaa syön keitettynä. Nyt en uskalla kaikkia marjojakaan syödä. Kesällä piti lopettaa happamat marjat, joita joka kesä olen pystynyt syömään valtavasti. Nyt epäilen, että olisin allergisoitunut pakastevadelmille. Hedelmiä kyllä syön.

Pyysin lokakuussa sisätautipolillla pääsyä ravintoterapeutille, mutta siihen ei sanottu mitään. Joulun edellä on vielä käynti siellä "keskustelemassa" asioista, tuskin siellä mitään tutkimuksia järjestetään muuta kuin ne lokakuun perusverikokeet. Varmaan psykologille passitetaan.

Kuinkahan huonoon kuntoon ihmisen pitää mennä, että ruvetaan auttamaan julkisella puolella jotenkin. Jos minulla olisi anoreksia, niin ehkä sitten autettaisiin. Niin tai jos olisi paniikkihäiriö, niin silloin otettaisiin ensiapuunkin hengitysvaikeuden vuoksi. Olen vain liian lunki ollakseni sairas. Mutta vauhkotakaan ei sovi, se ei auta terveydenhuollossa.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 20, 2015 03:17 

Tänään hengitysvaikeus on vähempänä. Se voi johtua siitä, että vasemman nielurisan sisältö on alkanut tyhjentyä. Oikeaahan pitää lypsää tyhjäksi nykyään ainakin kerran viikossa. Vasen ei ole vuosiin tyhjentynyt, mutta viime vuosina ehkä kerran tai kaksi olen saanut sieltä jotakin.

Pari pävää sitten syödessä oli kuin puukolla olisi risaa leikattu. Ruoka ilmeisesti puhkoi sen ja ehkä poisti jotakin. Kun katsoin peilistä, tuloillaan oli jonkin verran ja ne sain sormella painamalla pois. Sekin teki kovin kipeää.

Tänään on taas tuntunut siellä jotakin. Sain ennen lenkille lähtöä kivuliaasti puristeltua sieltä aikamoisen möykyn. Puristelun jälkikipu tuntui nielurisan ja korvan välillä. Tänä aamuna herättyäni korvan seutuun ennakoivasti jo jomotti. Nielurisan onkalon paine varmaan säteili sinne.

Minullahan 2013 alkuvuoden Mycoplasman jälkeen keväällä alkoi korvansudun kipuilu n. puoleksitoista vuodeksi. Sen jäkeen sitä on ollut vain harvakseltaan ja mielestäni aina infektioiden aktivoitumisen aikaan. Korva- hammas- ja neuroklinikat tutkivat syytä, mutta eivät löytäneet! Pääsin mukaan sairaaloiden yhteiseen kroonisen kivun tutkimukseen. Siinä tullee toinen haastattelu joskus 1-2 vuoden päästä. Kipuilualue oli leukakulman alta korvan ympärisöön tai suoraan korvan sisälle ja ohimoon asti, ei aina samassa paikassa.

Olen muistiinapanoissani jo v. 2013 keväällä ounastellut nielurisan takaista paisetta, mutta eivät korvalääkärit sitä myöntäneet. Olen edelleen sitä mieltä, että vasemman nielurisani takana on varmaan enemmänkin sitä möhnää, jota nyt on alkanut tulla. Möhnä ylläpitää pientä jatkuvaa tulehdusta. Ovatkohan hengitysvaikeutenikin ym. oireet siitä tulehduksesta johtuvia?

Nielurisaleikkausta on arvioitu monta kertaa, mutta riskit ovat suuret ja risat pienet. Vasemman puolen kraateri menee suoraan korvaan päin. Siitä kai johtunee melkein kokoaikainen vasemman korvan hurina. Oikeakin on tässä rytäkässä taas pitkästä aikaa joskus huutanut jonkin kerran. Pientä lämmönnousua, n. 0,5 astetta, on ollut viime aikoina ajoittain.

Olen ottanut tänään Ventolinea ja Pulmicortia ja huuhdellut suuta Gum paroexilla. En tykkää tuosta suun huuhteluaineesta, koska sitä aina syljen mukana menee vähän ruokatorveen ja se ärsyttää siellä.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 12:12 

En tiedä passaako tähän ketjuun tulla puhumaan omista hengitysvaikeuksista, mutta en uuttakaan viitsi samasta asiasta aloittaa.

Hengitysvaikeus alkoi muutama vuosi sitten ja tuolloin liittyi lähinnä rasitukseen; työt, jotka ennen eivät aiheuttaneet mitään normaalisa suurempaa hengästymistä/tykytystä, alkoivat olla toisinaan ylivoimaisia. Tilanne oli välillä paremp, välillä huonompi. Toisinaan pystyin jopa tekemään jotain liikunnallista. Nykyisin hengityvaikeus on lähes jatkuvaa. Kurkussa on pala usein ja henki ei vain kulje. Happisaturaatio on ollut hyvä, ja minulle on hyperventilaatiota annettu diagnoosiksi. Vaikka siis olen hengittänyt aivan normaalisti, syvähengitystäkin yrittänyt. Se ei aina onnistu, mutta toisinaan. Tämä vaiva on kamala. Lääkärit väittävät että olen paniikkikohtauksessa/masentunut ja kehottavat liikkumaan. Mutta kun en pysty, liikunnan jälkeen (kevyenkin) tärinsen ja olen huonovointinen lopupäivän.

Huumori on aika heikoilla tässä vaiheessa elämää. Toiset suunnittelevat tulevaisuutta mutta itse toivon vain ettei kunto romahda entisestään, ainakaan vielä tänään. Kun on lapset ja kaikki (paljon) hoidettavana. Eikä kukaan lääkäri ymmärrä eikä ota tosissaan. Yksityiselle ei ole varaa lähteä nyt ja auttaisikokaan se. Aloe Vera auttoi vatsavaivoihin mutta en nyt tiedä oliko se maksa-arvojen nostaja, joten en ole uskaltanut sitä ottee enää. q10 ei ole minusta tehnyt mitään vaikutusta. Rytmihiriöt ovat ennallaan. Olo on yhtä nuutunut kuin ennenkin.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 12:07 

Kyllä vain, tämän ketjun otsikko on laajasti Hengitysvaikeudet. Ihan hyvä, jos muutkin tuovat esiin otsikkkoon liittyviä oireitaan, niin niistä voi tulla jollekin jotakin vihjettä. Ei kai paniikkikohtauksessa voi jatkuvasti olla? Hyperventilaatiota voi aiheuttaa jotkut sairaudetkin. Rasituskin voi sitä aiheuttaa, jos pulssi (ensiksi) nousee liikaa. Ei minullakaan normaali hengitysrytmi ole nopea: esim. istuessa 8/min. Tänä vuonna olen pannut merkille ainakin ajoittain nopeutunutta hangitystä esim. 15/min tuntui joskus pahalta.

Oireet ja sairastelu rästittävät koko ajan lisää tekemisiäni - voihan se olla minulla se, että harmittelen, kun en saa niin paljon aikaan kuin haluaisin. Kyllä minä teen hommia kuin pieni eläin. Jos on vaikeaa, niin aloitan helpommista töistä, joiden suorittaminen tuo tyytyväisyyttä edes jonkon verran.

Olisiko sinullakin metabolinen alkaloosi kuten minulla? Onko sinulta tehty varsinaista veruikaasuanalyysiä? Minullakin on O2-tilanne normaali, CO2:kin on normaali, mutta emäsylimäärää on ja bikarbonaatti on koholla, pH ylärajalla.

Minun hengitysvaikeuteni ovat ehkä jotenkin mahasta riippuvaisia. Mitähän siellä mahassa lienee vialla?

Eilen oli hyvä päivä, mutta tänään taas alkaa olla samaa ongelmaa. Olen ruvennut epäilemään kilpirauahslääkitystä. Thyroidin pureskeleminen ja sitten nieleminen tuntuu ikävältä jälkikäteen kielen takaosassa. Joku lääkäri kerran esitti sellaisen ajatuksen, että sian kilpirauhasvalmisteelle voi tulla allergiseksi (siloin minulla ei ollut tällaisia oireita). Hän otti esimerkiksi ennen käytetyn eläinperäisen insuliinin.

Olen pannut merkille, että ongelmia tulee jonkin aikaa Thyroidin oton jälkeen. Syön sen jälkeen (15 - 30 min) aamiaisena puuron, ja joskus puuro jää jököttämään mahaan turvotukseksi ja aiheuttaa hengitysvaikeutta.

Eilen otin kokonaista 2 tablettia Thyroidia (murulla olen säädellyt: yleensä 1+1 tai 1+ iltapv-annoksesta muru pois). Illalla olin vesijuoppo, mutta nukuin sitten aika sikeästi klo 6:een käymättä pissalla. En käsitä, miten paljon sitä vettä pitää juoda... Aamulla oli hiki ja tukala olo. Lämpö oli kielen alta jopa 36,5, kun minun normaali on 36,3. Tosin minulla on viime aikoina ollut ajoittain lämpöilyä nielurisan kroonisen tulehduksen vuoksi (joskus n. 0,5 astetta). Paino putosi reilusti huolimatta iltayön juomisesta. Mihin se vesi häipyy?

Jätin tänään Thyroidin aamuannoksen ottamatta ennen aamiaista. Otin sen sitten myöhemmin, en pitänyt tuntia väliä, koska ajattelin, ettei silloin tulisi lääkkeen imeytymispiikkiä. Hieman tuli hengitysoiretta, mutta sitten jonkin ajan kuluttua kahvin (1kkp + leipää +banaani) juotuani tuli enemmän.

Tuon Thyroidin otossa voisi tehdä erilaisia kokeita. Ottaa sen esimerkiksi reilusti erillään kaikesta muusta. Tietysti kahvi voi olla pahasta. Olen välillä yrittänyt olla ilmankin. Onhan se mahdollista, että minun pitäisi edelleen alentaa Thyroidin annosta. Sitä on 2010 lähtien vain alennettu, enkä pysty enää nostamaan.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 23, 2015 02:52 

Joku CFS-asiantuntija (olikohan Sarah Myhill) oli yllättäen sitä mieltä, että kilpirauhaslääkkeet pitäisikin ottaa ruoan kanssa! Mikä on tietysti eri näkemys kuin kaikilla muilla.

Kyllä thyroidille voi tosiaan tulla allergiseksi, mutta en sitä insuliiniin vertaisi, kyllä tuollaiset proteiinit ovat ihan eri lailla immunogeenisiä, vielä pistoksena annettuina.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Dec 07, 2015 02:24 

Mulla ollut samanlaista oireilua, siis sekä noita vatsaoireita että hengitysvaikeuksia (joita on yhä silloin tällöin), lisäksi mm, sydänoireita.

Oireesi sopivat minusta MCAS-diagnoosiin (joka tosin Suomessa ei ole virallinen diagnoosi). En osaa kyllä sanoa, miten saisit siihen tuolla diagnoosilla lääkkeet. Mä olen saanut mutta lähinnä allergian ja astman ym. tautien hoidon "nimissä" kaikki sopivat lääkkeet MCAS-tautiin ja mun oireet on menneet lähes kokonaan ohi. Toki rajoitteet säilyy (esim. ei oikein siedä liikuntaa, kuuma & kylmä ilma ei tee hyvää jne.) mutta esim. vatsaoireet on menneet kokonaan ohi, samoin suurin osa ruokayliherkkyyksistä.

Eli mun mielestä voisi olla myös MCAS. Hoito on yllättävän helppo, suurin osa lääkkeistä löytyy käsikaupasta (paitsi tuo hengitysvaikeuksiin parhaiten auttava Montelukast/Singulair ei ole käsikauppalääke).

Profile  

PostPosted: Thu Dec 17, 2015 08:16 

En osaa sanoa tuosta MCAS:sista. Tänään lääkäri ehkä epäili tuberkuloosia tai aortan "mutkaa". Hän kysyi mahdollisesta tubikontaktista. Sanoin olleen lapsena kontaktin, mutta on myöhemmin poissuljettu. Ylävatsalla on toisinaan nyrkinkova moukura, joka estää syvään hengittämisen. Lääkäri teki lähetten ultraukseen. Itse ajattelen, että 2010 tähystyksessä tehdyn sappirakon poiston jälkeen on muodostunut sidekudoskiinnikkeitä.

Tuo lääkäri oli kyllä aika sadisti. Pitäisi kiertää kaukaa, mutta kun polin lääkäreitä ei voi valita. Olin altavastaajana ja vieläkin särkee päätä, vaikkei normaalisti juuri koskaan särje.

Profile  

PostPosted: Thu Dec 17, 2015 10:55 

Ikävää, että oli huono lääkärikäynti. Ne on meille niin tuttuja :(

Onko sisäilmaongelmat suljettu pois? Mites, onko mitään, mikä auttaa hengenahdistukseen, siis kotikonsteja? Onko enemmän vaikeutta saada keuhkot täyteen (joutuu "haukkomaan ilmaa"), vai uloshengityksessä (keuhkot ei tyhjene), vai onko ongelma lähinnä yleinen hengästymisen tunne? Liittyykö hengenahdistukseen esim. huimausta tai raajojen pistelyä (eli happi ei riitä kropassa)?

Mun faijalla oli tuollaista mahaoireisiin liittyvää hengenahdistusta. Se liittyi jotenkin mahan alueen tai ruokatorven tms. hermostoon, mutta en yhtään muista, mikä siinä tarkalleen oli ongelmana ja miten se hoidettiin. Hänelle tuli erityisesti ruuan jälkeen hengenahdistusta.

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 06:44 

En tiedä sisäilmasta, onko siinä ongelmaa. Silmien ympärykset ovat joulukuussa olleet turvoksissa jonkin verran ja silmiä on jotenkin kirvellyt. Olen arvellut sen kuivuudeksi - silmät ovat myös vähän vuotaneet. Aikaisemmin minulla on ollut Sjögren mietinnässä. Sylkirauhasbiopsiassa oli lymfosyyttitulehdusta, mutta se ei ollut tyypillistä Sjögrenille. Silmät ja suu olivat aikanaan kuivat (sicca syndrooma), mutta lienevät parantuneet kilpirauhaslääkityksellä. Nykyään on taas suukin joskus paperinkuiva yöllä. Tai sitten joskus on sylkivuotoa, että pitää pitää nenäliinaa suun alla.

On siis vaikeaa saada keuhkoja aina täyteen. Joskus tulee paljon haukotuksia ja venyttelyn tarvetta, kädet pitkänä kattoa kohti. Minusta tuo on jotenkin yhteydessä ruuansulatukseen. Kun mahalaukussa ruoka jää jököttämän pitkäksi aikaa, niin pallea ei pääse liikkumaan kunnolla. Joku möykky kehittyy mahalaukun kohdalle joskus, ikään kuin se mahalaukku olisi krampissa kuin nyrkki. Ei siihen hengitysvaikeuteen mikään konsti auta kuin aika. Joskus runsas juominen auttaa esim. yöllä. Sitten lähtee suolisto liikehtimään.

Huimausta minulla ei juuri koskaan ole. Pinnalllisesti hengittelemällä pärjään, pitää yrittää olla vetämättä syvään henkeä ja haukottelematta. Ei tule hapenpuutetta. Minulla on mielestäni metabolinen alkaloosi, (ei siis hyperventilaatiota, joka aiheuttaa respiratorisen alkaloosin). Minulla on sellainen ajatus, että minun pitää mielellään olla aina liikessä, jotta pärjään, ettei tulisi alkaloosia. Paikallaan olo on varmaan pahasta. Kun teen raskaita puutarhatöitä, niin hengitysoire häviää! Eräs lääkärikin antoi joskus minun ymmärtää siihen suuntaan. Oma selitykseni on, että liikun henkeni edestä (saadakseni alkaloosin normalisoitumaan). Verikaasut on analysoitu vain kaksi kertaa, ja alkaloosi on oma päätelmäni tuloksesta, kukaan lääkäi ei ole vielä snaonut niistä mitään, joten selitykseni on vielä epävarma.

Minulla on toisinaan oikean alaraajan pistelyä, ja näinä päivinä vasemman yläraajan pistelyä enenevästi. Vasen olka on loukkaantunut joskus ja leikattu ja siinä yläraajassa on ollut hermotulehduksia. Siinä on myös ollut toiminnan vajavuutta, nopeat toistoliikkeet (DDK) ovat onnistuneet huonosti tai ei lainkaan. Erään antibiootin jälkeen kainalossa oli paljon kutinaa - ja tilanne parani. Viime päivinä on ollut usein kainalokutinaa ja lihasten kutinaa tai särkyjä raajan eri osissa. Ilmeisesti jotakin tapahtuu sen raajan hermoissa. Myös kämmenessä ja ranteessa tapahtuu, siinä on aiemminkin ollut ganglio ja nyt taas lienee ganglio tai rannakanavan ahtauma.

Olen laihtunut tänä vuonna neljä kiloa, siinä se keikkuu kolmen-neljän kilon alenemassa. Jos syön illalla proteiinia, esim. pari kananmunaa, niin seuraavana yönä saattaa lähteä kilo aamutyhjäpainosta. Päivisin paino saattaa olla muutaman kilon enemmän kuin aamulla. Se, että turvotuksia on mm. silmien ympärillä voisi viitata munuaisten tehottomuuteen. Minullahan on lisäkilpirauhasen liikatoiminta, joka voi tehdä munuaiskiviä ja vaikka mitä hallaa, esimerkiksi mahalaukulle ja haimalle. Suomen lääkärit eivät siihen usko (vrt. parathyroid.com).

Profile  

PostPosted: Sun Dec 20, 2015 08:49 

Kuulostaa mutkikkaalta. Mulla on ollut vuosia tuota, ettei keuhkoja saa vedettyä täyteen ja raajat puutuu/pistelee, happisaturaatio on kroonisesti hiukan liian alhainen (yleensä 95%) joten lievää hapenpuutetta on ollut kehon ääreisosissa, erityisesti sormet + jalkaterät. Tähän liittyy usein jotenkin hutera olo päässä. Nyt vaiva on mennyt pitkälti ohi.

Profile  

PostPosted: Wed Jan 06, 2016 01:12 

Onpa sinullakin, potilas, ollut hankalaa. Hyvä, jos oireesi ovat vähentyneet. Onko sinulta mitattu syöttösoluja jotenkin, tai jotakin niiden eritteitä? Eli miten se MCAS voidaan todentaa? Minun hengitysvaikeuteni on ollut toistaiseksi kokonaan poissa, ehkä eilen oli aavistus sitä kahvin juonnin jälkeen.

Isäsi maharoireisiin liittyvä hengenahdistus on kiinnostava. Kai se on vagushermon ärsytystila. Katsotaan nyt, kuinka kauan lääkäreiltä menee tuon yhteyden "keksimiseen". Kyllä vatsaoireenikin oli hengitysoireiden lisäksi jo polille 14.8.15 tehdyssä lähetteessä mainittu: "...Potilas kokee hengästyvänsä puhuessakin. Vatsa turvonnut ja ajoin löysällä, ei varsinaista kipua. Virtsaa erittyy runsaasti..."
Ensikäynnillä 13.10.15 poliklinikalla on lääkäri kirjoittanut: ” Enenevästi väsymystä, hengästymistä, ollut myös ylävatsakipuilua, vatsan turvottelua... Antibioottikuurin jälkeen potilas kokee vointinsa kohentuneen. Viime aikoina on alkanut esiintyä taas pientä oireilua, lähinnä ruokatorven yläosan paineentunnetta ajoittain.”

Itse olen 17.12.15 poliklinikan toiselle lääkärille ehdottanut hengitysoiretta vatsajutuista johtuvaksi. Polin lääkärin kirjeessä 30.12. sanotaan mm.: "Potilaan hankalin oire on siis hengitysvaikeus ja tähän assosioituva suolen toimintahäiriö, ei pysty hengittämään syvään, koska suolen alueella "on jotakin". En tarkoittanut sykkivää aorttaa sillä jotakin-sanalla (lääkäri kiinnitti huomiota voimakkaasti sykkivään aorttaani), vaan mahdollisesti krampissa olevaa mahalaukkua tai kiinnikkeitä jotka ehkä joskus kurovat suolen mutkan nyrkkimäiseksi kovaksi möykyksi.

Sieltä sisätautipolilta tuli eilen laboratoriolähete (päiv. 30.12.15), jossa tutkitaan helikobakteeria, ulosteen mahdollista verta ja Elastaasi-1. Sentään jotakin siellä jatkuu... Huomenna haen purkit. Vien polille aikaisempia laboratoriotuloksia helikon häädön tuloksista. Monta kertaa se on todettu häädetyksi ja olevan poissa, viimeksi tämän vuoden huhtikuussa. Ulosteen elastaasi-1 on myös tutkittu huhtikuussa ja todettu normaaliksi. Tutkitutin sen mahdollisen haimatulehduksen poissulkemiseksi, koska minulla oli sellaisia oireita, jotka olisivat voineet sopia siihen.

En ole joulukuun 17. pv:n jälkeen voinut keskustella hoidostani. Sieltä vain määrätään, mitä tehdään. Yleensä pitäisi keskustella, ja ottaa huomioon jo tiedetyt asiat ja potilaan itsensä tekemät havainnot ja arvelema oireiden aiheuttaja. Luulen, että helikobakteerin saaminen on nykyään aika harvinaista. Tuskin olen sitä runsaassa puolessa vuodessa saanut, ja kaikki vuoden 2006 helikohäädön jälkeiset näytteet ovat olleet negatiivisia. Lieneekö aikaisempi helikoinfektioni ollut jo lapsuudesta asti...

Jos käyttäisin mahahappolääkkeitä jatkuvasti, niin mitä kaikkia bakteereita saisinkaan! Lopetin ne syksyllä lyhyeen, kun ne vain pahensivat tilannetta. Pulmicortin lopetin myös nieluoireiden vuoksi, samoin lopetin nenäkortisolin. Ehkä minun pitää kuitenkin aloittaa Avamys uudelleen, koska vasemmalla puolella on nielussa iltaisin tai aamuisin sitkeää limaa, ja on muita vasenpuolisia oireita.

Seuraavaksi yritän yksityispuolella selvittää mahdollisia ruoka-aineallergioita. Monet oireet varmaan menisivät pois, jos pystyisin nostamaan kilpirauhaslääkitystä. Joka läpi on kuiva: suu, silmät, peräaukko ja emätin. Lisäksi jalkapohjat ovat niin kuivat, että lattialla paljain jaloin ei ole "pitoa". Voihan se suolikin olla "kuiva", jos muuallakaan ei ole tarpeeksi nesteen/liman eritystä. Millähän tuota eritystä voisi piristää, tuskin parasympaattisen hermoston dumppaamisella.

Koska keskusteluyhteys sisätautipolin lääkärin kanssa on vaikeaa (ei saa esittää monia oireita tai tarkkoja oirekuvauksia eikä omia arveluitaan), niin tutkimuspolku on todella mutkainen ja hidas. Tutkimuksia hidastaa varmaan resurssien puute (vai mikä?), tutkitaan ehkä yksi oire tai mahdollinen syy kerrallaan - menee kuukausia. Ensin tuntui siltä, että hyväksytäänkö tilannettani ollenkaan sinne tutkittavaksi.

Olisiko monioireisten/-sairaiden kohdalla kuitenkin edullisempaa ottaa suuri tutkimuspaketti kerralla, kun on sisätautipolille kerta päässyt? (Vrt.: v. 2009 raapaistiin siellä hiukan sivuten nestetasapaino-ongelmaani mutta ei edes vesihormonia mitattu! Tämä ongelma minulla on nykyäänkin ajoittain, sitä ei tämä sisätautipoli myönnä, vaikka maan paras asiantuntija on sanonut, että todennäköisesti minulla on lievä hypotalaminen diabetes insipidus).
Ei passaa mennä ehdottelemaan polin lääkäreille omiaan. On hyvä, että minulla on edes jalka sisätautipolin oven välissä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]