Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sun Nov 19, 2017 06:59

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject: Re: Hengitysvaikeudet
PostPosted: Sat Feb 13, 2016 07:48 

Pulssioksimetrihän ei kerro koko totuutta kudosten happitilanteesta. Polo on tähän perehtynyt paljon. Happea voi olla suonissa ilman että se menee kudoksiin tms.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sat Feb 13, 2016 08:32 

pulla wrote:
MCAS on niin tuntematon lääkäreiden keskuudessa, ettei siitä voi edes puhua. He sanovat varmaan vain, että on ärtynyt paksusuoli. Tosin oireita on minulla nielussa ja ruokatorvessakin. Vasemmasta poskiontelosta kai valuu limaa nieluun, vai tulleeko se nielurisasta. Lima vaikeuttaa nielemistä. Peräpää myös ärtyy ja iho siellä. Tyksissä ei ainakaan voi puhua MCAS:ista, eikä enää mistään muustakaan ennen kuin on mahantähystys tehty. Se lienee melkoinen rääkki puhkiuupuneelle. Olen aikamoisessa prässissä. Taistelutahto on mennyt, alistun.

Ei siitä kukaan virallisesti täällä puhu. En ole ainakaan törmännyt. Paitsi eläköityneeseen lääkäriin. Sitä kun ei sido sairaalan viralliset höpinät, se saa käyttää omaa ajatteluaan.

Mutta ne lääkkeet voi ostaa ihan käsikaupasta ja alkaa omin päin käyttää niitä, toki omalla vastuulla. Mulla oli helpompi, kun oli lääkäri ohjeistanut käytön. Noin 4-6 viikossa pitäisi näkyä, toimiiko lääkitys ollenkaan. Huomattavasti halvemmalla pääsee, jos lääkkeet tilaa Briteistä nettiapteekista.

Ymmärrän, että taistelutahto on mennyt, sinulla on ollut tosi rankkaa. Voimia!

Profile  

PostPosted: Sat Feb 13, 2016 09:47 

Laitoin palautetta Tyksin sisätautipolin toiminnasta.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 13, 2016 10:14 

pulla wrote:
Jatta, onko sinulla sormipulssioksimetri? Sillä pystyy toteamaan hapenpuutteen. Minulla happitilanne on hengitysvaikeudessa kuitenkin suht. normaali.

Pulla, minulla on todettu erittäin vaikea-asteinen obstruktiivinen uniapnea ja kaksoispaine/bi-pap-hoidon aikaiset, öiset hypoksiat. Hypoksiat ovat korjautuneet, kun ostin happirikastimen Tampereelta.

Silloin kun olen reissussa, niin olen ilman happilisää ja tulee pulssioksemetriseurannassa esiin happiproten laskuna jopa 89, päänsärkynä, väsymyksenä sekä levottomana nukkumisena. En osaa enää nukkua ellei ole bipap päällä.

Käyn kontrolleissa keuhkopolilla ja nyt syksyllä on keuhkopolin laitteella viikon happi-pulssi-seuranta siten, että olen osan öistä ilman happilisää. Keuhkopolilla on otettu arteria-astruppeja, joiden mukaan on hiilidioksidiretentiota ja happipitoisuus alentunut. Polo tietää nämä jutut, on tyytyväinen keuhkopolin hoitosuunnitelmaan.

Keuhkopolin seurannat riittää, tiedän ja tunnen hapetustasoni, siksi en ole ostanut omaa mittaria. Vajauksesta kertoo mm. huonosti nukuttu yö, päänsärky ja voimattomat lihakset. Bipap tuuttaa, mikäli laite ei ole kunnolla tai on liian pitkä hengityskatkos. Bipapista pystyisi katsomaan, näyttää ikonin, että miten meni yö.

Last edited by Jatta on Sat Feb 13, 2016 10:24, edited 3 times in total.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 13, 2016 10:15 

tuli 2 kertaa, poistin toiston

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 02:43 

Sinulla Jatta on niin selvä tuo syy ja hapen puutos. Minä luulen, että minulla on mekaaninen syy pallean-vatsan seudulla. Hengitys on silloin pinnallista tai raskasta. Lihakset eivät toimi kunnolla tai ylävatsalla on ahdasta.

Eilen illalla hengitysrytmi oli 15 kertaa minuutissa, joka on minulle paljon. Kun happea on niukasti, niin voin nopeuttaa hengitystä eikä hapen puutetta pääse syntymään. Se nopeutunut hengitys vain tuntuu raskaalta, kun on tottunut hitaaseen (esim. 8/min).

Hengityshän ottaa osaa pH:n säätelyyn. Voi olla, että hengitysvaikeuteni liittyvät pH:n häiriöihin.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:58 

Pulla, sen voi mitata verikaasuanalyysilla (http://huslab.net/ohjekirja/3649.html).

"Happoemästasapaino voi häiriintyä respiratorisesta tai metabolisesta syystä. Hengityksen heikkeneminen voi johtaa pH:n laskuun ja pCO2:n nousuun (respiratorinen asidoosi). Tila voi johtua sentraalisesta (unilääkkeet, opiaatit, aivotuumorit ja -traumat ym.) tai keuhkoperäisestä (RDS, pneumonia, keuhkoödeema ym.) syystä. Hyperventilaatio johtaa respiratoriseen alkaloosiin. Tämäkin voi olla sentraalista (mm. keskushermoston infektio, salisylaattimyrkytys, kuume, hysteria) tai keuhkoperäistä (astma, respiraattorin ylikäyttö).

Metabolisen asidoosin perussyynä voi olla mm. epätasapainoinen diabetes, kudoshypoksia (maitohappoasidoosi), munuaisten vajaatoiminta, tubulaarinen asidoosi, maksan vajaatoiminta, hyperkalemia, myrkytykset (metanoli, etyleeniglykoli) tai suoliston alueen nestemenetys (bikarbonaatin menetys). Metabolinen alkaloosi voi seurata mm. bikarbonaatin liikakäytöstä, mahanesteen (hapon) menetyksestä tai hypokalemiasta.

Tutkimus tehdään ensisijaisesti valtimoverestä (aB-HE-Tase, aB-VeKaas). Laskimonäytettä (vB-HE-Tase, vB-VeKaas) käytetään mm. yhdessä valtimonäytteen kanssa, kun niiden happipitoisuuksien vertailusta halutaan saada käsitys kudosten hapensaannista. Perifeerinen laskimonäyte yksin kuvaa lähinnä vain metabolisia happoemästasapainon muutoksia, ei niinkään respiratorisia muutoksia ainakaan koko elimistön kannalta."

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 06:26 

Minulla on tehty tuo verikaasuanalyysi (kapillaariverestä sormenpäästä). Se mielestäni osoitti lievää metabolista alkaloosia. Mutta jos hengitys on kiihtynyt, niin silloin on mieluummin asidoosi.
En tiedä, mikä minulla pitäisi olla normaali hengitystiheys. Se useimmiten on aika matala, joten lieneekö minulla se alkaloosi melkein aina. Mutta viime vuonna se alkoi olla keskimäärin vähän korkeampi.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 06:33 

Tästä kuvasta näet labrojesi perusteella, mistä on ollut kyse.

Attachments:
400px-Acid-base_nomogram.svg.png
400px-Acid-base_nomogram.svg.png [ 86.97 KiB | Viewed 6962 times ]
 Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 07:02 

Tuossa on tuo hiilidioksidi eri mittayksiköissä. Minulla se on normaali, hiukan viitteen keskivälin yläpuolella. pH:n ja bikarbonaatin perusteella asetun normaalin oikean yläkulman paikkeille. Minulla ei ole mitattu H+:aa, vaan emäsylimäärä, joka on vähän yli viitteen 2,6 (viite -2,5 - +2,5). Kai silloin H+ on pienehkö?

S. Koskimäen Happo- emäs tasapaino opas on hyvä, siinä tulkinta kohdallani osuu aika hyvin. Esim. rytmihäiriöitä on, hengitys on hidas.

"Standardibikarbonaatin (HCO 3 - ) ja emäsylimäärän (BE)
noustessa kehittyy metabolinen alkaloosi. Elimistö pyrkii
kompensoimaan tilaa sekundaarisella hypoventilaatiolla.
Alkaloosissa ilmenee aluksi lieviä neurologisia oireita,
mutta ne voivat yltyä lopulta kouristuksiin ja tajuttomuuteen.
Valtimoiden supistuessa ilmenee vasokonstriktiota. Lisäksi
sydämen minuuttivirtaus vähenee, mikä altistaa rytmi-
häiriöille. Alkaloosi vaikeuttaa hapen siirtymistä kudos-
tasolla soluihin."

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 08:04 

pulla wrote:
Elämä olisi mukavaa, jos edes joskus olisi hyvä olo. Niitä erittäin hyviä oloja on kovin harvoin vuodessa.
Olen pannut merkille, että viime aikoina minun oloa on auttanut jäätelö, erittäin makea sellainen. Jäätelökakkua oli, jossa oli suklaisia levyjä eilen ja tänään. Tänään iltapäivällä söin sitä kahvin kanssa. Nyt kestin jopa kahvia, jota en kuntoutuksessa voinut juoda lainkaan enkä kotonakaan sen jälkeen kovin monta kertaa ole juonut. Tapahtui jotakin käsittämätöntä. Ei tullut hengitysvaikeutta. Läksin lenkille, kun en ollut aiemmin tänään ehtinyt menemään sinne. Se sujui harvinaisen hyvin. Sitten on ollut harvinaisen hyvää oloa. Olen tehnyt vaikka mitä. Mistähän tämä kertoo?

Aloin kylläkin eilen käyttää kalaöljykapseleita. Vahingossa eilen otin vielä Primaspan-100:a. Yhdistelmästä seurasi mustelmia. Tänään en enää Primaspania ottanut. Aloin myös uudelleen käyttää monivitamiinia, jonka lopetin kuntoutuksen aikana vatsavaivojen vuoksi. Vatsavaivoja on kylläkln ollut muulloinkin kuin kuntoutuksen aikana.

Mielestäni voin syksyn sopeutumisvalmennuskurssin aikana varsin hyvin, ja tammi-helmikuun vaihteen kuntoutuksessa vatsa oli jopa parempana, kuin oli ollut sitä ennen tammikuussa. (Kuivumisia sen sijaan tuli kuntoutuksen aikana ja erittäin paljon valvomista.) Olisikohan niin, että runsas kortisoli ja adrenaliini auttavat oloani. Sanoinkin kuntoutuksessa, että tämän 2 viikon kurssin jaksan vain rnsaalla kortisolilla ja adrenaliinilla. Syksyn sopeutumiskurssin jälkeen oireita rysähti paljon esille, mm vatsavaivat. Arvelin sen johtuvan stressihormonien pudotuksesta. Se kurssi oli todella rankka pitkine matkloineen ja yöpymisineen ennen kurssia ja sen jälkeen. Olin ihan yllättynyt, miten sen jaksoin.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 08:21 

Pulla,

- silloin kun olen väsynyt tai hapoilla ja/tai hengitysfrekvenssi on nopea, niin palleahengitys tuntuu liian raskaalta ja en muka saa tarpeeksi happea, niin pallea ei osallistu hengitykseen van putoaa pois pelistä; olen oppinut ohittamaan hyperventilointikommentit
- sitähän voi tarkkailla/kokeilla, millä alueilla hengitys tapahtuu, kun hengittää nopeasti, sitä ei yksinkertaisesti pysty hengittämään pallean tuella
- pahimmillaan nopean hengitysrytmi vaatii avukseen rintakehän apulihaksaet vaikka en tekisi mitään
- tiedän että 24-v olen havainnut, että minulla on tavallista nopeampi hengitys ja pienissäkin rasitustilanteissa käytän apulihaksia
- toisinaan lopetan kaiken tekemisen ja yritän rentoutua, että hengitys tasaantuisi
- hengitän yli 20 kertaa/min normitilanteessa
- tulkitsen nopean hengityksen olevan riippuvainen lihas- ja yleiskunnosta

Profile  

PostPosted: Tue Feb 16, 2016 10:17 

Miulla hengitykseen auttaa metyylifenidaatti. Sen aikana ei ole aamulla hengenahdistusta.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 17, 2016 11:56 

Nyt nestepaastokokeen jälkeen minulle on tullut taas poikkeuksellista uneliaisuutta. Sitähän minulla taisi olla erityisesti ennen joulua. Iltapäivällä olisin halunnut nukkua, nukahtelin katsellessani TV:tä. Oikeaan nukkumaanmenoaikaan ei sitten nukuttanutkaan ollenkaan. Uni oli katkonaista ja palelin melkein koko aamuyön. Aamulla sama uneliaisuus jatkui. Oli oikein pakko virkistäytyä tekemällä jotakin.

Muistan yöstä sen, että parikin kertaa heräsin apneakohtaukseen. syynä oli kurkussa oleva räkä. Sitä limaa on alkanut olla taas enemmän. Pitäisiköhän vasen poskiontelo tutkituttaa ultralla. Aivan kummallista, että nestepaastoa edeltävän yön nukuin suht. hyvin. Olisi luullut, että olisi ollut päinvastoin. Mutta jännitys tulevasta oli täysin poissa sinä yönä.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 13, 2017 06:47 

Minulla on ollut ennen joulua alkaen taas samanlaista hengitysvaikeutta ajoittain kuin v. 2015. Eilen oli kyllä vaihteeksi ihan hyvä päivä, mutta sen edellisenä yönä valvoin kahdesta lähtien. Valvomiseen ei ollut mitään syytä uni vain oli kadoksissa. Sitten lähempänä aamua alkoi koskea vatsaan. Se vatsakipu meni kyllä pois.

Tänään oli sitten taas vähän sitä hengitysvaikeutta. Iltapäivästä lähtien on koskenut vatsaan. Söin kylläkin sellaista leipää, jossa oli pähkinöitä. Ne pähkinät eivät ehkä sula minulla.

Vatsa turpoilee joskus. Se kai on syynä, että ei voi hengittää syvään. Istuminen lysyssä voi myös ärsyttää palleaa. Kun minulla on se istumisvaikeus ja pään kannatteluvaikeus, niin en koskaan saa työtuolissa hyvää asentoa. Valun aina lysyyn, vaikka välillä yritän ryhdistäytyä. Mistähän tuollainen vuosikymmeniä kestänyt istumisvaikeus oikein johtuu?

Nyt voi käydä samoin kuin vuonna 2015, jolloin jouduin lopettamaan marjojen syönnin. Hieman tuntuu siltä, että käyttämäni marjat puurossa tai viilissä ehkä ärsyttävät vatsaa. Toivottavasti en joudu niitä lopettamaan. Olen nimittäin niiden käyttöä syksyllä lisännyt, jotta saisin tarpeeksi kuitua kun en käytä paljon vihanneksia. Eikä hedelmiäkään ole juuri ostettu, kun omat omenat loppuivat. Porkkanoita käytän keitettynä.

Eivät Tyksissäkään v. 2015 ruvenneet selvittämään hengitysvaikeuden syytä. Olen käynyt tammikuussa yleislääkärillä, mutta ei hän ymmärtänyt mitään asiasta. Hän sanoi vain, että jos se vain jatkuu ja jatkuu, niin pitää tulla uudestaan. Mitä hän sittenkään siihen keksisi...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]