Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 07:07

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject: Re: Hengitysvaikeudet
PostPosted: Fri Jan 20, 2017 05:54 

Hengitysvaikeusia oli noin kolme viikkoa. Ne loppuivat yden valvotun yön aikana ja muuttuivat aamuyöstä vatsakivuksi. Valvoessani ei ollut mitään oiretta ennen vatsakivun alkua. Vatsakipuja oli sitten muutamana päivänä silloin tällöin. Vatsa meinasi mennä kovaksi. Yhtenä toisena yönä heräsin hammaskipuun. Se loppui kuitenkin aamuyöstä. Jossakin toisessa kohdassa oli vielä hampaissa joskus pientä kipuilua. Oli myös kipuilua vasemmassa nilkassa, nivusessa ja vasemmassa olkapäässä ja olkavarressa. Oikealla oli ristiluun sivulla ja häpyhuulessa pistosta.
Jouduin vatsaoireiden vuoksi välillä lopettamaan marjojen syönnin ja muutenkin kaventamaan ruokavaliotani. Sitten tuli kamalaa nälkää ja paino putosi kilon, vaikka söin useammin nälkääni.

Nyt olen keksinyt, että nämä oireet, jotka alkoivat hyvin äkkiä 20.12 2016 hengitysvaikeuksilla, olivat jonkin infektion aiheuttamia. Oireita ei ole enää. Joku lääkäri voisi luulla, että minulla on hyperventilaatiota ja paniikkia, kun oireilen. Ei ole. On aivan kummallista, että olo muuttui ihan täysin, näinä päivinä ei ole ollut minkäänlaista hengitysvaikeutta. Olen jo ottanut marjat mukaan ruokavaliooni En pysty provosoimaan hengitysvaikeutta tai panikoimaan tahallani. Lääkärit eivät keksi syytä näille oireille.

Minä olen sitä mieltä, että kysymyksessä on virus tai bakteeri. Se voi olla minulla kroonisena ja aktivoitua uudelleen tai tartuntoja tulee uudelleen. Onhan minulla mykoplasmakin ja borelioosikin kiikun kaakun. Mutta, voi olla niin, että minä sairastan tavallisia virusinfektioia, flunssia omituisin oirein. Omituisia oireita on ajoittain ollut vuosikymmeniä. Nyt tuli mieleeni, että sirastan harvoin flunssaa tavallsin oirein. Hyvä niin. Mutta epämääräiset oireet ajoittain vuosikausia aiheuttavat ihmetystä, että mikä minua vaivaa.

Nyt ajattelen niin, että minulla on hyvin ärhäkkä puolustusjärjestelmä, joka estää tavalliset flunssat, joita monet potevat monta kertaa vuodessa. Minä pääsen ilman pahaa räkäflunssaa, mutta on noita outoja oireita. Minulla on kuitenkin melkein jatkuvana sitkeää limaa nenänielussa, pientä oirehdintaa vasemmassa nielurisassa. Oireiden aikana suu kuivuu, mutta se ei ole jatkuvaa. Silmätkin ovat viime aikoina joskus olleet kuivat.

Olen sitä mieltä, että infektiot aiheuttavat minulle vähäistä ja joskus outoakin oirehdintaa. Olen jo aikaisemmin pannut rytmihäiriöt (pahimmillaan jatkuvat eteisvärinät) infektioiden piikkiin. Lisäksi pahimmat kuivumiset ovat useimmiten infektioiden yhteydessä. Endokrinologi sanoi, ettei minulla ole diabetes insipidusta, koska nestetasapaino-oireeni ovat kausittaisia tai kohtauksittaisia. Hän kirjoitti lausuntoon, että niiden syy ei ole selvillä. Minun mielestäni syy on varsin selvä. Voihan joku virus tehdä hallaa aivoissa siinä kohdassa, jossa nestetasapainoa säädellään. Lisäksi minulla lienee vaurioitunut janokeskus. Se, etten tunne janoa kuin kovin kuivuneena, pahentaa nestetasapainohäiriöitäni.

Profile  

PostPosted: Fri Jan 20, 2017 06:02 

Flunssan puuttuminenhan ei tarkoita, että immuunijärjestelmä toimisi välttämättä erityisen hyvin. Se voi toimia myös erityisen huonosti (anergia), koska flunssan oireet ovat nimenomaan immuunijärjestelmän itsensä aikaansaannosta.

Kirjallisuus ei tunnu tuntevan kausittaista diabetes insipidusta. Johtuuko se siitä, että ne joilla se on saavat kuulla, ettei sellaista ole olemassa, eikä kukaan saa diagnoosia? Koska minulla sellainen on ollut, kuten olen kertonut, ja muuttui sitten täysipäiväiseksi diabetes insipidukseksi. Occamin partaveitsen mukaan olisi lievästi erikoista, että aiemmat oireet olisivat olleet jotain ihan muuta ja simsalabim, nyt minulla onkin, ihan erillisenä vaivana, diabetes insipidus. Sitä en tiedä, mikä sen kausittaisuuden aiheuttaa.

Itse en koskaan yhdistänyt sitä infektioihin, mutta eihän se tarkoita, ettei se muilla voisi johtua viruksista tai bakteereista. Onhan aivolisäkeen vajaatoimintaan virallisestikin yhdistetty ainakin tuberkuloosi, myyräkuume ja syfilis - viimeisin on tietysti spirokeetta, kuten borreliakin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Mon Feb 13, 2017 06:10 

Uniapneatestien mukaan sitä ei minulla ole edes lievänä ja kaikki keuhkot, sydän yms oli näyttäneet ihan normaalilta. Ainoastaan happisaturaatio oli normaalia vähän alempi, eli 93 ja jotain, kun sen pitäisi olla yli 96. Lääkäri ei kuitenkaan ollut kommentoinut sitä mitenkään, eikä määrännyt mitään jatkotutkimuksia. Onko kellään käsitystä onko tuo sellainen lukema, jota olisi syytä selvitellä edelleen, vaikkei keuhkolääkäri siihen ottanutkaan kantaa?

(Ai niin, toinen poikkeava, josta ei myöskään mitään kommentoitu, oli se että spirometriassa Ventolinen oton jälkeiset puhallukset oli heikompia kuin ennen sitä tehdyt. Ilmeisesti nämäkin silti meni juuri normaalin rajoissa.)

Taustaksi: Minulla on hyvin usein nukkumaan mennessä nenä tukossa (vasomotorinen nuha) ja tuntuu ettei saa kunnolla henkeä. Se onkin selkeästi osasyynä nukahtamisvaikeuksiini. Nytkin tuon uniapneatestin yönä kävin laittamassa kuorsausteipin nenään, kun tuntui ettei saa kunnolla hengitettyä, kun oli vielä ne viiksetkin siinä tukkimassa nenää. Jokailtaisena lääkityksenä on Avamys-suihke, pahempina aikoina otan lisäksi Duactia nukkumaan mennessä. Nenän huuhdon sarvikuonolla melkein joka ilta ennen Avamysin ottoa. Avamys tuntuu sitä käyttäessä siltä, että eihän tämä mitään auta, mutta jos sitä lakkaa käyttämästä, sitten eron kyllä huomaa. Tuomen kukinnan aikaan joudun käyttämään myös montelukastia ja Ventolinea (joskus muulloinkin) tuoksuyliherkkyyteen, joka oireilee astmatyyppisesti, vaikkei astmaa ole.

Tästä uniapneaselvityksestä muuten nyt vihdoin kävi ilmi miksi anestesialääkäri oli laittanut lähetteen testeihin: Leikkauksessa hengitysputken poiston jälkeen oli tullut jotain hengitysvaikeuksia, ilmeisesti uloshengitykseen liittyen, jos oikein ymmärsin. Muistan, että kun nukutettaessa hoitaja laittoi happimaskin, tuntui että se oli liian kovalla, ettei saanut kunnolla hengitettyä ulos. Myös nukutuksesta herätessä oli sellainen olo, että heti vieressä olleen happinaamarin huomattuani laitoin sen nenän eteen ja pidin siinä melkein koko sen 2,5 tuntia minkä makoilin heräämössä hereillä ollen.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 2 hours [ DST ]