Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ruusufinni / couperosa
PostPosted: Sun Dec 06, 2015 04:44 

Minulla on viimeisten noin 10 vuoden aikana näin talviaikaan poskien iho reagoinut voimakkaasti jo pieneenkin pakkaseen ja/tai tuuleen. Poskiin turpoaa punaisia sorminkin tunnettavissa olevia laikkuja, jotka saattavat jäädä useammaksi päiväksi näkyviin. En ole koskaan tullut kysyneeksi asiasta lääkäriltä, mutta oman diagnoosini mukaan minulla on ollut jonkin asteista couperosaa niin kauan kuin muistan: posket ovat aina punaiset ja alkavat oikein helottamaan mitä erilaisemmista syistä. Nyt kun pohdin, raaskisinko varata aikaa ihotautilääkärille tuon pakkasturvottelun takia, hoksasin, että tätä turvottelua on kestänyt suunnilleen yhtä kauan kuin väsymysoireyhtymääkin. Voiko näiden välillä olla yhteyttä? Minullahan pääoireena on kuumeilu, eli yksi selitys voisi olla ihan vain, että kuumeen aiheuttama poskien jatkuva punoitus olisi jotenkin herkistänyt ihoa entisestään.

Maija ainakin kertoi couperosan vaivanneen - olisiko hyviä (hajusteettomia) vinkkejä sen hoitoon? Olen astmatyyppisesti oireilevan tuoksuyliherkkyyden vuoksi käynyt niin vainoharhaiseksi kosmetiikan suhteen, ettei pätkääkään haluttaisi ruveta summissa kokeilemaan mitään voiteita, mutta tuo turvotus tulee nykyään jo niin pienestä ulkona olosta, että pakko kai yrittää jotain.

Profile  

Post subject: Re: Ruusufinni / couperosa
PostPosted: Mon Dec 07, 2015 11:02 

Varmaan ruusufinni voi liittyä CFS:ään. En ole nähnyt tästä yhteydestä puhuttavan, mutta ruusufinni on yhdistetty mm. suolistoflooran häiriöihin - kuten CFS:kin. Probiootti voisi siis auttaa.

Minulla couperosa, joka siis on ollut aina, on niin lievänä, etten ole jaksanut tehdä sille mitään. Sekä liian vähäinen että liika kortisoni aiheuttavat minulla kasvojen helottelua, etenkin kuumassa ja jos joutuu kumartelemaan alas, esim. kaivaessa jotain laukusta tai alakaapista. En edes osaa sanoa miten minulla iho reagoi nykyään pakkaseen, paitsi punoittamalla, kun en voi olla pakkasella ulkona. :-P

Jotkuthan käyttävät kosteusvoiteena pelkkiä siihen soveltuvia kevyitä öljyjä, kuten jojobaöljyä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]