Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:29

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
 Post subject: Re: MCAS ja CFS
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 03:10 

Suolistobakteerien kunto on tietysti tutkittava kaikilta. Minulta ainakin on tutkittu. Useasti. Ja suolisto tutkittu muutenkin. Kaikki on erinomaisesti.

Kortisolit mitataan joka vuosi. Erinomaiset arvot.

Erinomainen hoitovaste MCAS-lääkitykseen.

Profile  

PostPosted: Thu Feb 18, 2016 07:02 

Päätin ostaa natriumkromoglikaattinenäsuihketta ja kokeilla sitä, kun minulla on kroonista tukkoisuutta (vaikka Polon mukaan se johtuukin autonomisesta hermostosta ja uskon, että hän on oikeassa) ja nyt viime aikoina krooninen urtikaria, joka oli vuosiksi taltutettu LDN:llä ja hevoskastanjalla, on tehnyt paluuta. Kuuluuko sen polttaa noin paljon? Olen tottunut että esim. oksitosiininenäsuihke tuntuu ikävältä, mutta nytkin nieleminen sattuu tosi inhasti (siis tuntuu siellä mistä nenäontelo liittyy kitalakeen) 10 minuuttia molemminpuolisen suihkaisun jälkeen. Kenties liittyy säilöntäaineisiin tms, mutta aika inhaa.

Dragon's bloodkin saapui postissa, luettuani siitä enemmän se alkoi kiinnostaa monestakin syystä ja olen sitä laittanut finneihin. Eilen kokeilin ottaa yhden tipan sisäisesti. Pari tuntia myöhemmin väsähdin, siihen aikaan illasta kun yleensä piristyn, olin loppuillan tosi väsynyt, alkoi paleltaa ja yöllä pissatti hurjasti. En tiedä liittyykö siihen, pitää kokeilla uudestaan niin että on muutama päivä välissä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Feb 18, 2016 07:39 

Juu miulla ainakin ne silmätipat vaan ärsytti.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 01:10 

FB-päivitys, jossa yhdistettiin MCAS dysautonomiaan.

Attachments:
MCAS.jpg
MCAS.jpg [ 229.25 KiB | Viewed 2491 times ]
 Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 01:24 

Ja vielä Pinterestistä löydettyä: "Find Your POTS Cause: The Wide World of Mast Cells (Sourced)."

Alkuperäislähde: https://www.google.fi/search?q=dysauton ... T2aMeSu6gL.

Attachments:
MCAS2.jpg
MCAS2.jpg [ 41.83 KiB | Viewed 2482 times ]
 Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 02:02 

Maija: Minulla Glinor kirvelee joskus. Aluksi kirveli nielussa mutta kun totuin siihen, niin kirvely on lakannut.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 19, 2016 06:20 

Täältä voi ladata Driscollin kappaleen MCAS:stä: https://www.dropbox.com/s/tydbstrp0ravb ... l.pdf?dl=0.

Profile  

PostPosted: Sat Feb 20, 2016 04:40 

Juu, kyllä se on nyt 100 % varmasti tuo dragon's blood, joka pissattaa aivan järjettömästi. Taitaapa siis enemmät sisäiset kokeilut jäädä väliin, ulkoisesti vaikuttaa ihan lupaavalta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Feb 24, 2016 06:37 

Mäkin olen miettinyt koliinin lisäämistä ruokavalion kautta, mutta vielä se ei onnistu.

Uudessa ICD-10 ehdotuksessa erotellaan kyllä idiopaattisen mcas:än muista tyypeistä. Muistaakseni siinä oli myös primäärinen MCAS, sekundäärinen MCAS ja monoclonal MCAS. Luulen, että siinä oli vielä muita.. Koska nyt JOS muistan oikein, ainakin Molderings on tunnistanut yhden mutaation MCAS:ssä eli siinä tapauksessa voidaan ehkä joidenkin kohdalla diagnosoida primäärisen MCAS:än. Ja jossain tapauksissa voidaan ehkä tunnistaa että esim. homealtistus on laukauissut sekundäärisen mcas:än (tai että mcas on seuraus EDS:stä?). Sellaisen vaikutelman olen saanut kun olen seurannut niitä keskusteluja tän ICD-10 ehdotuksen ympärillä muissa ryhmissä.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 24, 2016 08:05 

Koskahan tuo tautiluokitus saadaan Suomessa sitten hoitokäytäntöön...

Kuulostaa kuitenkin hyvältä, kiitos infosta, knyttet!

Profile  

PostPosted: Wed Feb 24, 2016 11:04 

potilas wrote:
Koskahan tuo tautiluokitus saadaan Suomessa sitten hoitokäytäntöön...

Kuulostaa kuitenkin hyvältä, kiitos infosta, knyttet!

Jaa'a, sitä minäkin mietin.. Luulin (ja monet muut myös) että tämä ICD-10 uudistus mitä tehdään siellä jenkeissä nyt olisi kansainvälinen mutta ilmeisesti se ei tuu olemaan. :(

Tässä on ne ehdotetut MCAS koodit:

Mast Cell Activation Disorders (MCAD)
Mast Cell Activation Syndromes (MCAS), primary
(Mono)clonal MCAS (MMAS; mastocytosis criteria not met)
Mastocytosis, with primary MCAS (Refer to Mastocytosis with primary MCAS)
MCAS, secondary
MCAS, idiopathic
MCAS, other
MCAS, unspecified

En sitten tiedä miten erotetaan idiopaattisella ja "unspecified" tai "other" mcas:llä. Mutta ehkä se sitten selviää kun saamme tietää enemmän

Profile  

PostPosted: Fri Mar 04, 2016 11:39 

Taas törmäsin ihan sattumalta mielenkiintoiseen MCAS-aiheiseen tutkimukseen, tuolta löytää useita saman tutkijaryhmän tuotoksia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?ter ... lin+autism

Eli heillä on syöttösoluihin liittyvä teoria autismista, ovat kokeilleet hoitona luteoliinin ja kversetiinin yhdistelmää, joka avoimessa tutkimuksessa auttoikin. Tosin avoimet tutkimukset autismissa raportoivat turhankin usein usein positiivisia tuloksia.

EDIT: Itse olen kokeillut luteoliinia artisokkauutteen muodossa, kuuluu osaksi kiisteltyä CILTEP-protokollaa, mutta en huomannut koko protokollasta mitään.

Profile  

PostPosted: Fri Mar 04, 2016 12:17 

Kversetiini kyllä toimii, mutta näyttää siltä, että minulla on kaapissa myös luteoliinia. Tilasin sitä Potilaan vinkkaaman MCAS-bloggarin Lisa Klimasin ansiosta. Täytyypä laittaa testiin. :)

Profile  

PostPosted: Wed Mar 16, 2016 10:40 

MCAS:lla yhteys autismin kirjon häiriöihin lapsilla:

https://www.deepdyve.com/lp/springer-jo ... 6page%3D3#

Vapaasti suomennettuna abstraktista: Lapsilla, joilla on mastosytoosi tai MCAS, on kymmenkertainen autismin kirjon häiriöiden esiintyvyys. Autismin kirjon häiriöitä esiintyy näissä tapauksissa yhdellä lapsella kymmenestä, kun normaaliväestössä autismin kirjon häiriöiden esiintyvyys on yhdellä sadasta lapsesta.

Tuosta osoitteesta ei pysty kopsaamaan tänne suoraan.

Profile  

PostPosted: Thu Mar 17, 2016 12:12 

Syöttösoluja epäillään myös POTSin aiheuttajaksi: https://vimeo.com/158857166. Kohdassa 02:45.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 92 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]