Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 12:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: EDS, Asperger ja ulkonäkö
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 10:15 

Fysiatri tai perinnöllisyyslääkäri. Fysiatreista Harri Hämäläinen lienee paras tähän.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jan 20, 2016 10:16 

Ok, kiitos! Tsekkaan hänen vastaanottoajat sitten!

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 01:32 

Aina kun näen tuon yllä olevan Maijan kuvan, ihailen sitä, kuinka kaunis se on.

Minulla on AS-diagnoosi, mutat en ole sitä juuri mainostanut missään. Lukuisten muiden diagnoosien lisäksi minulla on M35.9 Määrittämätön systeeminen sidekudospoikkeavuus.

Olen ehkä ikäistäni nuoremman näköinen, tosin kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ajoittain helttojen roikkumista leuan molemmin puolin. Silmäluomet ovat raskaan oloiset, oikea roikkuu usein puolivälissä pupillin päällä. Kulmakarvoja on lähinnä nenänpuoleisessa osassa kulmaa, ulompana vain hyvin vähän, joten kaarevuutta on vaikea arvioida. Tosin kulmat näyttävät menevän sivuille aika lailla alamäkeä. Kitalakeni on korkea ja kapea, samoin hammasrivit ovat lähekkäin, joten kieli ei meinaa mahtua suuhun enkä saa kaunista, leveää hammasrivihymyä. Huulet ovat aika kapeat.

Katsettani on joku sanonut pistäväksi. Se kai on tyypillistä asseille. Nenänvarsi ei ole erityisen kapea, mutta sitten sierainten kohta on kyllä paljon leveämpi.

Minulla on ollut istumisvaikeutta vuosikymmeniä. Vaikka nyt on harjoituksilla yritetty vartalon lihaksia vahvistaa, niin ei se istuminen ole paljon parantunut. Lisäksi on skolioosia jonin verran. Päätähän minun pitää kädellä tukea, mutta niskaheikkouden on ajateltu johtuvan dystonaista. Tosin neurologi on kieltänyt sen jotuvan dystoniasta. Mistä sitten? Minulla on moninivelrikko, siellä täällä on todettu sitä. Lannerangassa selkäydin on muutamassa kohdassa puristuksessa ja hermojuuria on puristuksessa.

Kämmenet saan vielä lattiaan, mutta monessa paikassa on iän myötä tullut jäykkyyttä ja kireyttä. Lihaskalvoni jämähtävät pian, vaikka saisin faskiakäsittelyä. Pelkään, että minulle on tullut suolistokiinnikkeitä sappirakonleikkausessa v. 2010.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 03:13 

"Monilla Asperger-henkilöillä esiintyy myös poikkeuksellisia hormonipitoisuuksia. Esimerkiksi tavanomainen kouluympäristö nostaa tutkimusten mukaan vireys- ja stressihormoni kortisolin pitoisuuksia aspergereilla enemmän kuin muilla lapsilla -- Lievästi autististen naisten aivot ovat rakenteellisesti maskuliinisempia kuin muiden naisten aivot."

(Tiedän, että tämä ei kuulu topiciin, mutta en löytänyt parempaa paikkaa kysyä asiaa. Saa siirtää, minne kuuluu!)

Eli itse olen kokenut, että minun sisällä asuu renttumies (ja olen nainen). Samaan aikaan minulla on testosteroni hieman yli viitearvojen. Johtuukohan se sisällä asuva renttumies siitä testosta vai voisiko kyseessä olla lievä autismi/asperger?

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 03:27 

Kyllä korkea testosteronitaso voi vaikuttaa myös sukupuoli-identiteettityyppisiin juttuihin. Esim. CAH-naiset ovat tavallista yleisemmin lesboja, transsukupuolisia ja cisheteropoikatyttöjä. En ole varma miten korkeita tasoja tuohon vaaditaan ja pitääkö ne olla syntymästä/sikiöajasta asti. Itsehän olen käyttänyt testosteronihoitoa enkä ole havainnut sen vaikuttavan tuohon puoleen mitenkään. Ehkä sen pitäisi olla jo kohdussa vaikuttaakseen.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 21, 2016 04:21 

CAHissa oireet johtuvat androgeenimetabolian, natriumhomeostaasin ja glukokortikoidien synteesin häiriöistä = kuulostaa ihan minun ongelmilta.

Minulla ei ole miesmäisiä piirteitä ulkonäössä, mutta kaikki muu löytyy, mitä CAHin oireiksi mainitaan Wikissä. * Eli en näytä mieheltä eikä ole hypertrofisuutta "siellä". :mrgreen:

"Tila voi olla hengenvaarallinen, koska siihen voi liittyä oksentelua, kuivumista ja suolatasapainon häiriöitä." Kaikkia noita on ollut ja varsinkin ennen Florinefia. :|

Profile  

PostPosted: Sun Apr 30, 2017 09:59 

Ankufi wrote:
minulla on testosteroni hieman yli viitearvojen. Johtuukohan se sisällä asuva renttumies siitä testosta vai voisiko kyseessä olla lievä autismi/asperger?
Missä sinulta mitattiin testosteroni?

Profile  

PostPosted: Sat May 06, 2017 10:36 

On mitattu sekä julkisella että yksityisellä. On aika helposti saatavilla oleva verikoe.

Profile  

PostPosted: Sat May 06, 2017 10:40 

Helposti ja helposti. Naisilta ei yleensä mitata testosteronia, ellei ole syytä epäillä sen liikamäärää, koska Suomessa ei yleensä katsota naisten testosteronipuutosta ongelmaksi. Miehiltä mitataan aika usein, jos on syytä epäillä puutosta.

Minulta ei koskaan mitattu Suomessa testosteronia (no, eipä kyllä naishormonejakaan), vaikka lukuisia kokeita on tehty. Puutos löyty Belgiassa.

Profile  

PostPosted: Sat May 06, 2017 11:15 

Jos lääkäri epäilee liian korkeita testoja, on testien saaminen kohtalaisen helppoa. PCO(S)-epäily yleisimpänä on sellainen. Ehkä kannattaa vastaanotolla epäillä hormonihäiriötä, että pääsee testeihin. Suomessa ei noteerata hormonipuutoksia, vaikka ne olisi alle viitteiden.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]