Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 08:36

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Fibromyalgia, muuta sairaudet ja mekaaniset nivelvaivat
PostPosted: Wed Jan 27, 2016 10:40 

Olemme Raudanpuutos-ketjussa puhuneet asiasta. Polon teoria on, että koska kudokset eivät saa tarpeeksi happea, keho "repii" ferritiinistä kaiken irti lähtevän raudan hemoglobiiniin, joka voi olla puolestaan jopa korkea. Näin minulla ja joillain muilla onkin.

Muita mahdollisia syitä ovat esim. imeytymishäiriö suoliston heikon kunnon takia ja kenties elimistön heikko kyky tuottaa joitain proteiineja, esim. Polo uskoo että energiavajeen takia voi tulla rT3:a, en tiedä voisiko sama juttu aiheuttaa ferritiinin tuotannon epäonnistumisen.

En muuten ole varma olenko sanonut, että epäilen EDS:n ja hemokromatoosin yhteyttä, periytyisivät yhdessä kai geenien fyysisesti läheisen sijainnin kautta. Vaikka ei siis missään nimessä yleinen yhteys, yhdellä kaverillani todennäköisesti on ja netissä on hieman puhetta aiheesta.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 28, 2016 08:59 

Pitääpä tsekkailla tuota rautaketjua ja ulista raudanpuuteasioita sinne.

Ankufi wrote:
Unestasta saa rauta IV:n hintaan 712 € (omavastuu 685,00 €). Sitä ennen testaisin vielä säännöllistä raudansyöntiä suurenevin annoksin.

Vedin nestemäistä maltoferia n. 150mg, about joka toinen päivä, pari kuukautta nyt ainakin ja sen jälkeen satunnaisemmin. Ja ruuasta huolehdin et menis paljon vihreää (nokkonen, pinaatti, tuore ja kuivattu basilika). Käytän paljon mm. kauraleseitä, yrttejä, soijarouhetta ja tummaa kaakaojauhetta /tummaa suklaata, joissa pitäisi kaikissa olla rautaa (tosin kaakaoon sekoittuu usein maitoon eikä rauta välttis imeydy). Tuttujen mukaan syön "järkyttävän terveellisesti", monipuolista (kala)-lakto-ovo-kasvisruokaa, (no gluten) järkevinä annoksina, yleensä omatekemää. Silti rauta-arvot on huonot ja sen lisäksi mun painoni nousee koko ajan (tai siis en mä painoa uskalla ees tsekata, mut vaatekoko, erityisesti housukoko suurenee) :(

En kyl tiedä mistä repisin rahat tuohon rautatankkaukseen, mut voi olla että täytyy vaik ruinata jostain lainaksi rahat. ...Mulla on BTW edelleen niin punaiset posket (couperosa) et en ees näytä aneemiselta.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 28, 2016 10:38 

Painon/housukoon suureneminen kuulostaa kovasti kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Ja alhainen ferritiini voi vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jan 28, 2016 12:35 

Miullakin samaa vikaa ferritiinissä. Jopa laski kun aloin rautaa nauttimaan.
Itte olen tuota kilpirauhasasiaa vatkaillut mutta kun arvot parani seleeni rauta jodi hoidolla mutta nyt en tiedä missä mennään.

Profile  

PostPosted: Thu Jan 28, 2016 06:36 

Päivän Hb 119. Edellisen kerran otettu lokakuun alussa, silloin oli 110. Lisäraudasta on ainakin osa imeytynyt, eikös tuo yhdeksän pykälän nousu noin 4 kk oo itseasiassa ihan hyvä? Ferriittejä multa ei oo tsekattu kuin tosiaan noi tossa jossain tammikuun puolenvälin tietämillä.

...Puhetta oli hoitajan kanssa että ehkä noi kilpirauhasarvot ois syytä kanssa mitata. Juurikin toi housukoon pieneksi jääminen yms oireet.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 03, 2016 09:41 

Päivittelen tänne vähän kuulumisiani, vaikkei tässä nyt mitään ihmeellistä kerrottavaa olekaan. Anemiaa on tutkailtu tuolla julkisen puolella ja lääkärin mielestä syynä on mun kala-kasvisruokavalioni sekä tulehduskipulääkkeet. Itse olen vähän epäillyt että refluksitautiin käyttämäni esomepratsoli heikentäisi raudan imeytymistä, lääkärin mielestä ei.
Rautalisää olen kiskonut 200mg/vrk maltoferia (hemirautaa) ja siihen päälle vielä runsaasti vihreää yms ja kyllä se on väsymykseen auttanut. Labroista selvisi ettei ole esim sisäistä verenvuotoa, helico-bakteeria tms. Rautavarastot (ferritiinit) ovat edelleen alhaiset (5 tai 6) mutta jokin transferritiini tms on noussut eli rauta sittenkin imeytyy vaikka ei sitten mienkään liian tehokkaasti niin kumminkin. Folaatit ja B12 oli hyvät.

Niveloireet ja kivut ovat jokseenkin ennallaan eli välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia. Jalan nivelrikko (tyvinivel) on jälleen turvonnut ja alkaa punoittaa. Niska helpotti aika paljon kortisonipiikeillä mut vähitellen tossa taas alkaa pahentua. Mitään tulehdusta tms ei kuitenkaan ole, noissa jaloissakaan, sanoi yleislääkäri. Särkyyn mulla on kokeiltu yhtä sun toista, viimeksi norspan-huumelaastaria. No ei sopinut ei, ihan hirveä pahoinvointi yms eikä ne kivut ees hävinneet minnekään... Fysioterapeutilla oon käynyt ja olen menossa muutaman kerran vielä. Seuraavaksi allasjumppana kun melkein kaikki mitä olen koettanut tehdä on kostautunut joko aikaisempien kipujen pahenemisena tai uusien ilmaantumisena. Esim toi niska pahentui heti kun koetan pitää yllä hyvää ryhtiä.

Osteopaatilla kävin, oli vähän et ei oo nyt hyvä, hänestä jalassa ja niskassa on joku tulehdus eikä pysty kuin vähän helpottamaan oireita. Toivon ja oottelen että rahatilanne parantuisi niin voisin mennä uudestaan käymään yksityisellä fysiatrilla. Positiivisena uutisena pääsen kelan kustantamaan fibromyalgia sopeutumisvalmennukseen.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 03, 2016 11:24 

Kyllä esomepratsoli heikentää raudan imeytymistä. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15455980 Ei se nyt hirveän hyvin imeydy jos ferritiini on yhä hirvittävän alhainen. Paljonko hyvät B12 ja folaattisi olivat?

Nivelrikkoon voi auttaa moni lisäravinne, tunnetuimpien glukosamiinisulfaatin (-hydrokloridi ei toimi), MSM:n ja kondroitiinin lisäksi esim. kurkumiini, bromelaiini, boswellia, omega-3-rasvat, mangaani ja boori. Näillä voi olla vaikutusta siihen itse prosessiin, eikä vain kipuun. Ja tuon jälkimmäisen listan mömmöt voivat helpottaa myös muita oireita.

Profile  

PostPosted: Sun Apr 03, 2016 11:35 

Metyylifolaatti alkoi yhtäkkiä tehdä mulle pahoinvointia. Jouduin lopettamaan. Pitäisiköhän kokeilla myöhemmin pienemmällä annostuksella? Aluksi ei ongelmia ollut. Rautavalmistetta (ei sisällä foolihappoa/folaattia) menee entiseen malliin + B12.

Rauta-arvojen tsekkaus 2 viikon päästä. Juurikin muuten HUSLABissa. Pitää varmistaa, että ottavat puhtaan neulan ennen verikoetta :?

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 12:49 

Metyylifolaatin aiheuttamat ongelmat voivat johtua siitä, että annos on liian suuri, B12:ta on liian vähän tai kaliumia on liian vähän. Varmaan kannattaa kokeilla pienentää annosta. Paljonko kaliumarvosi ovat tyypillisesti olleet?

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 08:50 

Minulla on taas nivelrikko pahempana.

Last edited by pulla on Sun Apr 17, 2016 01:01, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 12:47 

Kalium-arvoni oli viimeksi 4.2. Se on pyörinyt välillä 4.0-4.4. B12-arvoa en muista, mutta sen muistan, että se oli lähellä ylärajaa. Saan uudet labratulokset näistä tosiaan parin viikon päästä.

Taidan sitten kokeilla metyylifolaattia pienemmällä annoksella.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 04, 2016 01:13 

Rauta on tunnetusti pro-oksidantti. Senkin takia sen kanssa on hyvä ottaa myös C-vitamiinia (joka lisää myös imeytymistä). Jossain tutkimuksessa todettiin, että myös E-vitamiini yhtä aikaa on hyvä asia, koska se on antioksidantti.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 16, 2016 09:19 

Maija wrote:
Kyllä esomepratsoli heikentää raudan imeytymistä. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15455980 Ei se nyt hirveän hyvin imeydy jos ferritiini on yhä hirvittävän alhainen. Paljonko hyvät B12 ja folaattisi olivat?

Nivelrikkoon voi auttaa moni lisäravinne, tunnetuimpien glukosamiinisulfaatin (-hydrokloridi ei toimi), MSM:n ja kondroitiinin lisäksi esim. kurkumiini, bromelaiini, boswellia, omega-3-rasvat, mangaani ja boori. Näillä voi olla vaikutusta siihen itse prosessiin, eikä vain kipuun. Ja tuon jälkimmäisen listan mömmöt voivat helpottaa myös muita oireita.

Kiitos Maija artikkeli-linkistä! Tulipahan nyt sitten kunnollista tukea omille päätelmille (ja vitsi noita lääkäreitä :( )
B12 mulla oli 1197 ja folaatti 817.
Ferritiini tosiaan edelleen 5, hb 118 mut P -Transferriinireseptori (P -TfR) 1.7 mg/l (PHKS raja-arvot 0.8-1.8 eli kuulemma tarkoittaa että ferritiiniä imeytyisi, no siitä 200mg/vrk annoksesta ainaskin).

Mä oon taloudellisistä syistä karsinut pois tosi paljon noita lisäravinteita. Käytössä Glukosamiinisulfaattia-MSM-kondroitiinia käytän, aika amerikkalaisella annostuksella (ts. noin tuplasti Suomimaksimiin nähden); D-vitamiini & omega3:a kapselina, hieman sinkkiä ja magnesiumia. B12-sarjaa oon vähentänyt ja siis noiden päälle se rauta 200mg/vrk + c-vitamiini 500mg. Kurkimiinia jonkun verran. Koen, että sain jonkinverran hyötyä yhdistelmästä ubikinoni+ruusujuuri+karnosiini, mutta suomihinnoilla noi on yli satasen paukku ja siksi tuo setti on jäänyt sivuun. Booria oon käyttänyt joskus, en huomannut silloin mitään eroa mutta eihän se vielä mitään takaa. Joten eiku hommaamaan uusia lisäravinteita ja testaamaan saisko noista apua.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 16, 2016 09:26 

pulla wrote:
Minulla on taas nivelrikko pahempana.

*empatiahalaus*. Veikkaan, että tiedän hyvin miltä sinusta tuntuu. Toivottavasti saat jostain hyvää hoitoa.

Profile  

PostPosted: Sat Apr 16, 2016 06:49 

Minä en ole tuohon transferriinikokeeseen oikein perehtynyt, mutta joskus alhainen ferritiini voi johtua myös sinkin puutteesta. Esomepratsoli huonontanee myös sen imeytymistä.

Q10 on netissä halpaa ja sataprosenttista kuivattua ruusujuurta saa Ruohonjuuresta, varmaan muualtakin, 5 eurolla paketti. Tai ainakin ennen sai... Karnosiinia ei valitettavasti saa kovin halvalla oikein mistään. Beeta-alaniinihan voi tarjota karnosiinin hyödyt useimmille paljon edullisempaan hintaan, koska se muuttuu elimistössä karnosiiniksi. Sitä saa halvalla bodarikaupoista ja -hyllyistä. Grammaa lähentelevät kerta-annokset sitä voivat aiheuttaa kihelmöivää tunnetta, joka on täysin vaaraton, mutta epämiellyttävä. Mutta jauhetta on helppo ottaa vähemmän kerralla.

Kurkumiinissahan on olennaista, että valimiste on hyvin imeytyvä, kuten Meriva-kurkumiini, jota on monilla merkeillä. Erot imeytymisessä voivat olla jopa 20-kertaisia, joten tässä ei kannata pihistellä. Mutta tämän ehkä tiesitkin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]