Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Tue Nov 21, 2017 08:41

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Bruksaus ja vagushermon toiminta
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 02:45 

Bruksauksella voi olla aivan valtava vaikutus uupumukseen, verenkierto-ongelmiin ym. Jopa viidesosa meistä bruksaa. Jos sinulla on vagushermo-ongelmia, hoida ihan ensimmäisenä bruksaus pois.

Keskustelinpa aiheesta hammaslääkärin kanssa. Olen bruksaaja. En narskuttele hampaita mutta puren niitä voimakkaasti yhteen yön aikana JA päivän mittaan. Hammaslääkäri ehdotti botox-hoitoa, koska piti purentakiskoa riittämättömänä. Miksi?

Koska purentakisko suojaa vain hampaita, eikä siis auta bruksauksen mukanaan tuomiin muihin ongelmiin joita hän listasi mm. huono unen laatu, uupumus, verenpaineongelmat, verenkiertohäiriöt, rytmihäiriöt, raajojen puutuminen, kylmyys ja pistely (koska hapenkuljetuksessa eri elimiin on ongelmia) , pääkivut, neurologiset oireet, tinnitus, jopa ahdistuneisuus, ADHD jne.

Bruksaus kuulemma vaikuttaa vagushermon toimintaa lamaavasti ainakin sekä niska-hartiajäykkyyden välityksellä että kolmoishermon välityksellä (kolmoishermo on suoraan yhteydessä vagushermoon).

Hoito voi löytyä myös akupunktiosta. Myös leukajumppaa, purulihasten hierontaa ja leuan rentoutusharjoituksia suositeltiin. Osa ihmisistä pystyy ns. oppimaan pois bruksauksesta.

Jos bruksaa öisin, pitäisi aamulla ensimmäisenä aktiovoida vagushermo pesemällä kasvot jääkylmällä vedellä. Jos bruksaa myös päivisin, kannattaa kylmäkäsitellä naamaansa myös päivän aikana.

Olen tätä nyt kokeillut pari viikkoa. Vaikutus on ollut merkittävä, esim. ei huimaa koko ajan ja kädet eivät enää ole kylmät eivätkä sormet puudu.

Profile  

Post subject: Re: Bruksaus ja vagushermon toiminta
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 02:49 

Minulla on purentakiskon sijaan hammassuoja (trainer), tämä on oikeasti tarkoitettu lapsille ennen oikomishoitoa, mutta hammaslääkäriin mielestä tämä sopii minulle, kun minulla on niin pieni suu. Ja sopiikin. Minäkään en narskuttele, mutta puren hampaita yhteen. Hammassuoja rentouttaa leuat ja pitää ne oikeassa asennossa, eli (nimestään huolimatta, englanninkielinen nimi on siksi kuvaavampi) sen tehtävä on muukin kuin vain suojella hampaita.

TENS on usein hyvä rentouttamaan kasvojen lihaksia, sitä ei toki voi käyttää päänahan lihaksiin. Ja sitten on tietysti triggerpisteinjektion, en tiedä miksei hammaslääkäri niitä maininnut. Eli triggerpisteisiin ruiskutetaan lidokaiinin kaltaista paikallispuudutetta. Apu on yleensä pitkäkestoisempi kuin akupunktiossa, näitä on vain hankala saada.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:02 

Eli toinen modaaminen vielä tähän kommenttiin: Laitoin samasta aiheesta ja samanaikaisesti Potilaan kanssa topicin. :mrgreen: Otin omastani tämän bruksausteeman pois ja jätin tVNS- sekä HBOT-hoidot.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:18 

Lidokaiinista en tajunnutkaan hammaslääkäriltä tivata. Joku raja kai täytyy olla siinä, miten paljon naapuria asioillaan vaivaa :mrgreen: Pitääkin kysyä mun hoitavalta hammaslääkäriltä, olisiko lidokaiinipistosta tarjolla, kun botox ei oikein näin äkkiseltään ainakaan innosta.

Siitä oli kyllä puhetta, että oikomishoidosta on myös apua, jos sille on tarvetta. Varmaan siis myös tuosta mainitsemastasi trainerista voisi olla apua. Mäkin tarvitsisin kyllä lasten mallin. Jotain puhetta oli myös leukaluun virheasennosta mutta sitä en nyt tarkemmin enää muista.

Tuo bruksauksen yhteys vagushermon ongelmiin oli mulle uusi ja kiinnostava tieto, kun monet mun jäljellä olevat vaivat (lähinnä huimaus, verenkiertohäiriöt) kyllä voisivat selittyä vagushermon huonolla toiminnalla.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:49 

Quote:
TENS on usein hyvä rentouttamaan kasvojen lihaksia, sitä ei toki voi käyttää päänahan lihaksiin.

Jostakin olen lukenut, että sitä TENSiä on ainakin kokeiltu myös päänahkaan. Tiedätkö mitä riskejä siinä on?

Paikallispuudutteet voivat olla lääkeyliherkille riski. Itse sain joko lidokaiinista anafylaktisen reaktion tai sitten se oli HAE-kohtaus siitä, että suusta otettiin kudosnäyte.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 03:56 

TENSiähän ei suositella käyttämään aivojen alueelle, mutta vaikka onnistuisi löytämään tiedon siitä, millä lailla se on turvallista, käytännössä se on hankalaa, koska elektrodit pitäisi saada kunnolla kiinni ihoon, ja useimmilla meistä kasvaa päässä tukkaa... On jotain TENS-laitteita kai jotka toimivat eri lailla, olen kuullut esim. seksileikkeihin tarkoitetuista versioista (jaiks) ja sielläkin voi olla tiettyä hankaluutta tarraelektrodeilla.

Joidenkin mielestä TENSiä ei saisi naamassakaan käyttää, mutta itselläni ei ole ollut ongelmia, tosin en otsaan uskaltaisi laittaa, poskissa olen vain pitänyt. Ja kaula on kielletty vagushermon takia, voi mennä taju.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 05:12 

Amerikkalaisen klinikan mainoksesta:

Botox injections offer an effective treatment for many medical conditions including muscle twitching, tics, spasms, migraines, cervical dystonia and other neurological disorders.

Other conditions it is effective against include writers cramp (known as dystonia ) and spasms caused by multiple sclerosis and strokes.

The results of treatment are often most effective in two to six weeks after the injection, and the effect will continue to last for up to six months. However, for precise control over symptoms, Botox injections are required every 3 to 4 months.

Lähde: http://www.neurologyaustin.com/procedures2.php.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 05:24 

Oho, tosi mielenkiintoista. En tiennyt eikä ole tullut ajatelleeksi että hampaiden pureminen yhteen voi vaikuttaa niin moneen asiaan ja vagushermoon. Uskon, että mulla on ongelmia vagushermon kanssa joten siksi olen alkanut pestä kasvojani kylmällä vedellä aamuisin ja iltaisin. En ole kuitenkaan miettiniyt niin paljon miten se on vaikuttanut. Ainakin ummetukseen se ei ole auttanut. Puren hampaat yhteen öisin mutta päivisin myös. Vähemmän nykyään kun olen oppinut rentoutumaan paremmin ja huomaamaan jännitykseni.

Mä kävin pari vuotta sitten YTHS:llä narskutteluryhmässä missä saatiin hyvät ohjeistukset leukajumppiin ja venytyksiin. Silloin tein niitä aika ahkerasti ja huomasin kyllä että jännitys lievittyi. Pitäisi alkaa tehdä niitä taas. Mulla on 12-vuotiaasta saakka ollut ongelmia niskakipujen ja jäykkyyden kanssa

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 06:14 

knyttet wrote:
Oho, tosi mielenkiintoista. En tiennyt eikä ole tullut ajatelleeksi että hampaiden pureminen yhteen voi vaikuttaa niin moneen asiaan ja vagushermoon.

Nämä asiat olisi helpompi tietää, jos lääkärit tai edes hammaslääkärit kertoisivat potilailleen tästäkin ongelmasta :(

Tässä linkissä (englanniksi) vagushermon toiminnasta. Lähteet eivät kyllä ole tieteellisesti vakuuttavia mutta kyllä tämä muuten aika asialliselta katsaukselta vaikuttaa:

http://selfhacked.com/2015/07/30/28-way ... -about-it/

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 06:30 

Self Hacked vaikuttaa mielenkiintoiselta blogilta ja erityisesti tuo vagushermokirjoitus. MUTTA tuon bloggaajan suosittelema ICES-laite herättää kyllä sellaista epäluuloa, että vaatii hieman googlettamista..

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 07:21 

ÖÖööhhhh... mitä tarkoittaa "BRUKSAUS"?!?

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 07:22 

Ankufi wrote:
Self Hacked vaikuttaa mielenkiintoiselta blogilta ja erityisesti tuo vagushermokirjoitus. MUTTA tuon bloggaajan suosittelema ICES-laite herättää kyllä sellaista epäluuloa, että vaatii hieman googlettamista..

Samaa mieltä. Muutenkin näyttäisi, että hänellä on joitain kytköksiä suosittelemiensa laitteiden tai valmisteiden tuottajiin.

Ihan kiinnostavaa infoa mutta vaatii kriittistä lukemista.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 07:25 

Hän suosittelee todella monia eri juttuja, on itse todennut että saa jotakuinkin kaikista niistä rahaa jos joku ostaa linkin kautta - niin kuin terveyssivustojen ylläpitäjät tyypillisesti saavat.

En ole perehtynyt ko. ICES-laitteeseen riittävän hyvin, jotta osaisin sanoa voiko se oikeasti olla hyödyllinen, mutta en usko, että hän sitä kaupallisista syistä suosittelee.

mmjan: Bruksaus = hampaiden narskuttelu.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 08:04 

Mmjan, bruksismi Wikipedian määrittelemänä: https://en.wikipedia.org/wiki/Bruxism ja Duodecimin määrittelemänä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00356.

Profile  

PostPosted: Sun Feb 14, 2016 08:36 

Hei te vagushermo-ongelmaiset,
- menettääkö teistä kukaan tajunnan mm. nauraessa, oksentaessa, yskiessä, ponnistellessa, kyykyssä tai wc-pytyllä ponnistellessa
- minä, siskoni ja isäni menetämme

bruksaus on myös minun ongelma. Pidin purentakiskoja aikani ja sitten opettelin yöllä ja päivällä olemaan kielenreuna hampaiden välissä. Siitä on vaikea opetella pois.

En pure niin lujaa, että muovipaikat menis halki. Yhdestä hampaasta tippuu purentapinnan paikka välillä pois, kuten nyt on tippunut

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]