Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 12:18

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Imeytymishäiriö (malabsorptio) CFS:ssä
PostPosted: Mon Feb 22, 2016 12:55 

DG:nä IBS II, joka ei ole pitänyt kutiaan enää vuosiin. Nyt kuitenkin on alkanut tabletit tulla kokonaisia ulos, eli eivät imeydy. Mitäs tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Maitohappobakteerit ovat käytössä ja reilun kuukauden välein otan vitamiinit suoraan suoneen.

Profile  

Post subject: Re: Imeytymishäiriö (malabsorptio) CFS:ssä
PostPosted: Mon Feb 22, 2016 03:50 

Hei. Mie taas änkytän precosasta ja symbioflorista. :)
Miulla tuli jostakin antihistamiinista vatsakipeeks joskus se tais olla benadryl. Niissähän voi olla sellasta.
Miullakin tuo IBS ja colon allergica ja ties mitä...
Glutamiini rauhottaa ihan hetkessä mahaa niin sellasen ostat saa purkissa prismasta herajauheiden luota.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 04:02 

Kiitos Sielulintu vinkeistä. Precosaa käytän, ja symbiofloria vieläkin jännitän. Benadryl on kyllä hyvä johtolanka, sillä sitä käytän; jätän ensi yönä ottamatta. Glutamiinia tilasin jo viime vuonna, mutta vieläkään en sitä valmistajan viivästyksien vuoksi ole saanut. :mrgreen:

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 07:32 

Lääkkeiden imeytyvyyttä voi parantaa jauhamalla ne. Isältäni tuli diabeteslääkkeet läpi kokonaisina, kun ne alettii jauhaa, niin verensokeri on paremmin pysynyt hyvänä ja tasaisempana.

Jossain lääkkeissä voi lukee, että on nieltävä kokonaisena, voi olla että niiden on tarkoitus imeytyä suolessa.

Profile  

PostPosted: Mon Feb 22, 2016 08:45 

Jatta, kiitos vinkistä! Pistän testiin.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 09:05 

Kiitos,

Mikäli lääkkeiden läpi tulo kokonaisena ei koske kaikkia lääkkeitä, niin rytmität niiden lääkkeiden oton kokeilemalla eri vaihtoehtoja

Voit hidastaa lääkkeiden kulkua suoliston läpi esim.
- käyttämällä kuitulisää, Visiblin, ellet kärsi ummetuksesta
- vähennät lääkkeiden kanssa otettavan nesteen määrää ja juot nestettä lisää myöhemmin
- mikäli otat aterian yhteydessä lääkkeet, niin voit vähentää senkin nestepitoisuutta
- aterian jälkeen mahalaukun tyhjentymisnopeus riippuu ruoan laadusta, sillä esim. hiilihydraattipitoinen ravinto tyhjenee mahalaukusta nopeammin kuin rasvapitoinen

Lisäksi voit ottaa huomioon sen seikan, että aterian jälkeen mahalaukku tyhjenee km. neljässä tunnissa ja kokeilet mikä rytmi on parasta lääkkeiden otolle

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 09:28 

Hieman olen tuon kanssa jo pelaillut. Otan suurimman osan tableteista yötä vasten, jolloin ne pysyvät sisällä pisimpään. OP määräsi minulle albumiinikokeen, sillä sen lisäksi, että olen hieman läpipasko, olen alkanut pakonomaisesti oksentamaan 1-3 kertaa viikossa. Eli haastavaa on tämä tasapainon ylläpitäminen. :|

Täytyy kokeilla näitä ja kellontarkkaa syömistä. Se kuulemma auttaa verenkiertoa mukautumaan paremmin ruokailuun.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 09:48 

Onko mitään osuutta LDN.llä? Mitä annosta käytät ja oletko kokeillut muita annoksia? Otatko LDN.n yöksi. Mitä tekis jos ottaisit sen aamulla ja muut lääkkeet illalla.?

Ystäväni lopetti LDN.n käytön, niin siihen loppui joka-aamuinen ripuli. Otti illalla. Hän kokee nykyään pärjäävänsä ilman LDN.ää.

Oletko tutustunut IBS-suolen FOODMAP-ruokavaliota.

http://www.tervevatsa.fi/ibs-aertyvae-suoli/

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 10:22 

Tuo ei kyllä kuulosta hyvältä. Joskus CFS:ään voi liittyä oksentelua, mutta tuohan voisi johtua monesta muustakin syystä.

En minä tiedä mitä se albumiinikoe hirveästi auttaa - jos oksentaa ja lisäksi jutut eivät imeydy, niin aliravitsemushan siitä lähes väistämättä seuraa (tietysti jos aliravitsemuksen dokumentoinnilla voisi saada halvemmalla tiputushoitoa tms, mutta en tiedä toimisiko tämä käytännössä).

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 10:47 

Käytän LDN:ää, jota otan yötä vasten sen 4,5mg. Harvoin olen pitänyt yhden yön tauon, jos on ollut kovemman kipulääkkeen tarvista. Hyvä idea, voisin testata siirtoa aamuun tai parin päivän taukoa.

Vaikuttaa mielenkiintoiselta linkiltä, vaikka olen kyllä kokeillut aika laajalti eri ruokavalioita. Nyt enemmänkin kosteuttavaa ja tulehdusta estävää ruokavaliota, sillä IBS-oireiden kriteerit eivät kohdallani enää täyty.

Olet Maija oikeassa. Albumiinikoe ei tosiaan auta muuten kuin siinä, että näkee itse missä mennään. Jo valmiiksi hypokalemiaan taipuvaisena ei ole hyvä yhdistelmä tuo manaaminen ja se, että kaliumtabletit eivät imeydy. :shock:

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 11:11 

Suosittelen kaliumtablettien tilalle kaliumglukonaattia jauheena, se on paljon hellempää vatsalle. Ja tietysti kookosvettä jos sitä sietää.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 11:43 

OP kysyy joskus, että olenko kokeillut 3mg annosta, mikä on yleisempi annos maailmalla.

Otan nykyään LDN 3mg aamuisin, sillä illalla otettuna oli uniongelmia. On niitä yhä edelleen, vähemmän.

Oksentelin 10 vuootta sitten jokapäiväisesti, kun saati kova pää-niskasärky hallintaan niin loppui oksentelu. Mielestäni myös väsymys aiheutti sitä. Mikähän sulla sitä aiheuttaa?

IBS voi muuttaa muotoaan. Oli löysän suolen syy mikä tahansa, niin kannattaa kokeilla Foodmappia. Itse olen jättänyt tuoreet kasvikset pois, ne aiheuttivat vatsavaivoja

Last edited by Jatta on Wed Feb 24, 2016 12:04, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: Tue Feb 23, 2016 11:48 

Quote:
Suosittelen kaliumtablettien tilalle kaliumglukonaattia jauheena, se on paljon hellempää vatsalle. Ja tietysti kookosvettä jos sitä sietää.

Hyvältä kuulostaa, laitan molempia tilaukseen. Kiitos!

Profile  

PostPosted: Wed Feb 24, 2016 10:29 

Maija wrote:
En minä tiedä mitä se albumiinikoe hirveästi auttaa - jos oksentaa ja lisäksi jutut eivät imeydy, niin aliravitsemushan siitä lähes väistämättä seuraa (tietysti jos aliravitsemuksen dokumentoinnilla voisi saada halvemmalla tiputushoitoa tms, mutta en tiedä toimisiko tämä käytännössä).
Ei matala albumiini eikä laihtuminen ole Tyksissäkään mitään auttanut. Eikä kuivuminen.
Onneksi vatsaoireeni ovat nyt vähissä.

Kävin eilen nestetasapainon parhaalla asiantuntijalla Helsingissä. Käynti maksoi n 250 €. Minulla on "rajapintainen diabetes insipidus". Sain aivolisäkkeen magneettikuvauslähetteen. Olisi yritettävä puhua se jostakin kautta julkiselle puolelle, mutta luulen ettei se onnsitu. Tyks voi olla suuttunut, koska tein aika negatiivisen palautteen vatsa- ja hengitysoireitteni tutkimisesta ja hoidosta.

Lisäkilpirauhassairauteni on kiistämätön, vaikka täällä sitä ei oikein noteerata, ainakaan mahdollisesti sen aiheuttamia oireita. Jos haluan siihen leikkauksen, niin lähete lisäkilpirauhaskuvaukseen ja leikkaukseen järjestyy ainakin yksityispuolelta. Siis näinkin pitkälle voidaan asiassa mennä yksityiskautta. Meillä päin yksityisetkin lääkärit ovat välinpitämättömiä asiassa saati sitten julkisella puolella.
Minulla on ikää jo aika paljon ja riskejä leikkauksissa. On erittäin vaikeaa tehdä päätös leikkausasiassa.

Profile  

PostPosted: Wed Feb 24, 2016 08:14 

pulla: hoidossa tapahtuu ikäsyrjintää Suomessa. Keski-ikäinen saa hoitoa mutta esim. 70-vuotiaalle se on usein paljon vaikeampaa. Samoin hyvin nuorten monioireisten on vaikeampi saada hoitoa. Ei se hoidon saaminen nyt täällä toki kenellekään helppoa ole, aikamoista taiteilua vaatii.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]