Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 25, 2017 08:43

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Vatsavaivat
PostPosted: Sun May 08, 2016 01:17 

Mahani oli vuoden huonossa kunnossa mutta on nyt ollut jo huhtikuusta lähtien parempi. Tähystykseen pääsy kesti kuukausia.

Perjantaina 6.5. oli se gastroskopia. Se oli ihan helppo toimenpide. Mutta jälkikäteen on ollut vatsakipuja lähinnä syönnin jälkeen, alkuun myös jomotusta muulloinkin. Tänään lounaan jälkeen oli oikein ikäviä kouristeluja, suolet mutkuilivat kovasti, noin puoli tuntia. Lääkäri ei maininnut mitään jälkioireista. Kuinkahan kauan noita kipuja voi olla? Onko jollakin olut? Saanko näytteenotosta nyt mahahaavan?

No - se siitä tähystyksestä. Mutta mistähän johtuu jonkin verran atrofinen mahalaukun limakalvo? Ehdotin lääkärille mhdollista kilpirauahaslääkityksen mataluutta, mutta hän sanoi, että se johtuu iästä. siis minulla 68-vuotiaalla on jo limakalvo surkastumassa?

Profile  

Post subject: Re: Vatsavaivat
PostPosted: Sun May 08, 2016 02:04 

Näytepala on pieni, puhutaan jopa alle 1mm paloista. Aiheuttaisko sulle nyt ongelmia ilma, sitä mahalaukkuun puhalletaan ilmaa paremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Aiheuttaisko myös tuntemuksia se, että olet ollut tutkimuksen takia ravinnotta, herkät suolesi reagoivat...

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/mika-hapoton-maha/#.Vy8bq4SLTtQ
Atrofia, mahalaukun limalvojen surkastuminen, voi olla joka kymmenien vuosien tulos, voi aiheuttaa mahan hapottomuuden. Sitä ­pelätään mahasyövän riskin takia. Riskin suureneminen on kuitenkin niin vähäinen, ettei sen vuoksi kannata esimerkiksi alkaa seuloa hapotonta mahaa. Helikobakteerin vähenemisen myötä atrofinen gastriitti on käynyt harvinaisemmaksi. Nykyään hapotonta mahaa tavataan lähinnä hyvin iäkkäillä ihmisillä.

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/hapottoman_mahan_hoito
Mahalaukun atrofia johtuu yleensä vasta-aineista, joita joillakin ihmisillä muodostuu mahan limakalvon soluja vastaan. Tapahtuma on hyvin hidas, ja kestää 20–30 vuotta ennen kuin limakalvo on kokonaan atrofioitunut. Tämän tärkein haitta on B12-vitamiinin puute. Vitamiini tarvitsee ohutsuolesta imeytyäkseen mahalaukun tuottaman valkuaisaineen, jota nimitetään "sisäiseksi tekijäksi". Kun tätä tekijää ei atrofisessa mahassa muodostu, B12-vitamiini ei pysty imeytymään elimistöön.

Profile  

PostPosted: Sun May 08, 2016 08:19 

Kiitos Jatta, kun usein selität asioita todella hyvin!
Niin, olin sen vaaditun kuusi tuntia ravinnotta ja vedettä. Ohjeissa sanotaan, että voi syödä normaalisti, kun nielun puudutus on häipynyt, mutta kuumia ruokia ja juomia ja karkeaa ruokaa pitää välttää kuuden tunnin ajan. Söin puolen tunnin päästä mukanani ollutta kaurapuuroa ja ripulijuomaa ja sitten vähän myöhemmin kaupungilla ostoksilla oltuanii täytetyn patongin veden kera. Kantamuksia oli aika paljon, kun bussilla tulin kodin lähelle. Tutkimus ei yleensä vaadi sairauslomaa, mistä päättelin, että voi elää ihan normaalisti. Ja sekin oli, että se koe meni älyttömän hyvin, ei mitään kipuja tai muuta haittaa ollut. Kehuttiin mallipotilaaksi.

Mielestäni ilmaa tuli jo samana päivänä hirveästi pois alakautta. Eikä vatsassa ollut yimääräisen ilman tuntua eikä turvotusta. Kumma on se, että suolisto mutkuilee kipujen aikana erityisen paljon, joku vaikuttaa kivun aikana suoliston liikkeisiin. Eipä taida huomenna uskaltaa syödä kanaa.

Eilen kyllä työskentelin mökillä pihalla aika paljon, kun oli sovittu homma ja apumieskin oli mukana. Mutta se sujui kyllä aika hyvin. Tänään olen ollut aika väsynyt ja illalla olen nukahdellut monta kertaa television katseluun. Jos istun ryhdittömänä lysyssä, niin rintakehän alaosa painaa vatsaa. Luulen, että se on jokus ennenkin aiheittanut vatsaongelmia.

Luin jostakin, että joillakin on ollut kipuilua hyvinkin pitkään kokeen jälkeen. Monilla kylläkin ovat maha ja ruokatorvi olleet huonossa kunnossa jo ennen koetta, mutta minulla oli hyvää aikaa. Lääkärit eivät näköjään siitä kivusta mainitse, kuten ei ohjeessakaan ollut. Olisi syytä mainita, että sellaista voi tulla, jotta potilas ei turhaan ihmettelisi. Kun soitin päivystykseen ja kyselin, niin Panacodia tai Litalginia ehdottivat (odotin muuten puheluun vastaamista 1,5 tuntia). En huolinut Panacodia, mutta Litalgin-resepti on nyt olemassa, jos tarvitsen. Tietenkin huomenna tarvittaessa voin ottaa yhteyttä sinne, missä koe tehtiin.

Profile  

PostPosted: Mon May 09, 2016 09:51 

Kiitos,

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että suoliväänteet ovat kovat ja kivuliaat, mikäli satun ottamaan liikaa jotain, kuten joulunaikaa tulee syötyö liikaa luumua torttujen kanssa.

Kokemasi mutkuilu saattaa olla sitä, että ilma pullistaa suolta.Mikäli tunnet, että suolessa on ilmaa, niin primperan auttaa siihen hyvin, reseptilääke. Käsikauppavalmisteitakin on, jotkut niistä auttavat viiveellä kuten minifoam.

Profile  

PostPosted: Tue May 10, 2016 09:40 

Onko kokemusta Azamunista? Lääkäri antoi respan mutta en sitä uskalla syödä.

Profile  

PostPosted: Tue May 10, 2016 03:16 

En tunne tuota Azamunia.

Kummallista, että vatsavaivat ovat nimenomaan keskipäivällä, kun syön lounasta. Olin tänään kaupungissa ja söin vain jotakin sämpylää kahvin lisäksi aamupäivällä. Mutta keskipäivällä bussissa söin yhden banaanin ja se aiheutti vatsakivun. Söin sitten kotiin tultuani pari Linbdströmin pihviä. Pientä jomotuksen tapaista on vielä nyt iltapäivällä. Illemmalla syöminen ei aiheuta kipuja.

On vähän huono juttu, jos jo hyvä mahatilanteeni huononi mahantähystyksen vuoksi. Varmaan lääkärit keksivät, että olen jännittänyt mahantähystystä ja kivut johtuisivat siitä. En todellakaan jännittänyt. Minua kehuttiin mallipotilaaksi, se oli harvinaisen helppo koe.

Voisikohan se mahan limaklavon atrofia johtua viime vuoden mykoplasmainfektiosta tai doximed-kuureista? Olen sitä mieltä, että "doxi" poltti ruokatorveni pahasti - siitä se viime vuoden nielemisvaikeus. Doxi nimittäin voi tehdä ruokatorven tulehdusta, miksei sitten myös mahalaukun limakalvon vauriota.

Kävin otattamassa joitakin verikokeita, mm. T3V, ionisoitunut Ca, kortisoli, PVK, PTH ja D-vitamiini. En ala ottaa D-vitamiinikokeita pitkän D-vitamiini"paaston" jälkeen, koska en ole ennenkään niin otattanut. Cityterveyden laboratoriohoitaja ei tuntenut sellaista käytäntöä, että pitäisi pitempään kuin näytteen ottopäivänä olla ottamatta D-vitaminia. Jos muutan menetelmää, niin saatu arvo ei ole vertailukelpoinen aikaisempien kanssa. Kyllä minua kiinnostaa enemmän se, että paljonko minulla on D-vitamiinia käytettävissä vähimmillään normaaliannostuksen aikana (nykyään minulla annos on 30 mikrogrammaa päivässä) kuin se paljonko minulla on varastossa D-vitamiinia. Käytän D-vitamiinia kesät - talvet.

Profile  

PostPosted: Tue May 10, 2016 04:00 

Azamun on solunsalpaaja ja vahva immunosuppressantti. Pari tällä foorumilla on syönyt tai syö sitä edelleen Crohniin, esim. nappikauppias. Kaikissa immunosuppressanteissahan on se ongelma, että ne pidemmän päälle pahentavat autoimmuunisairauksia, koska ne ovat immuunipuutoksia ja niitä pitäisi hoitaa immunostimulanteilla (kuten LDN), ei immunosuppressanteilla. Azamun on useimpien vastaavien lääkkeiden tapaan myös maksatoksinen.

Minulla gastropareesi on pahentunut oltuaan välillä melkein poissa. Se oireilee yleensä 10:30-11:30 välisenä aikana, en tiedä miksi, mutta nykyään välillä myös illalla ja yöllä. Olisikohan sama kuin tuo sinun keskipäivän vaivasi, pulla? Outoa kyllä, että oireesi jatkuvat noin kauan tähystyksen jälkeen. Glutamiinia kannattaisi varmaan kokeilla, se on hyvä parantamaan mahan ja suoliston limakalvojen kuntoa.

Yleensä gastropareesi korreloi minulla muuten paremman voinnin kanssa, siksi onkin outoa että tänään oli aika pahat oireet, mutta muuten selvästi normaalia huonompi päivä. Ajoin hissillä kakkoskerrokseen niin hissistä tuli siinä ajassa "matkapahoinvointia"! Semmoinen etovuuden aalto.

Ei Suomessa kukaan tunnu tuntevan tuota D-juttua, alan oikeat asiantuntijat kyllä. Se heti vitamiinin jälkeen otettu tulos on minusta aika lailla turha.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed May 11, 2016 10:03 

Minusta olikin perin sairasta että lääkäri toteaa minun IgM olevan alhainen ja samaan syssyyn azamunia tyrkyttää.

Profile  

PostPosted: Wed May 11, 2016 04:29 

Vasta tanään pääsin hakemaan Litalginin, jonka reseptin sain viikonloppuna päivystykseen soiton ja gastroenterologian polin lääkärin konsultaation jälkeen. Ei kuulemma ole tavallista, että kipuja ilmenee gastroskopian jälkeen. Huomautin potilasohjeen korjaamisesta siinä suhteessa, että jälkikipuja voi joskus tulla. Tänään apteekissa proviisori selitti, että suolen lihakset kouristelevat. Ne ovat kai ärsyyntyneet venytyksestä, vaikka en kokenut mitään kipua silloin mahan ja suolen ilmalla täytön aikana.

Viime yöhä heräsin klo 24, oli suolen kouristuksia, enkä sitten enää nukkunut lainkaan. Aamulla kaurapuuron jälkeen makasin selälläni ja oli hyvä olo. Mutta päivän mittaan on pientä jäytämistä ollut. Lounaalla otin ensimmäisen (yhden) tabletin, kun olen lääkeherkkä. Ei se paljon näköjään ainakaan enää auta. Täytyy ottaa lisää.

Olisikohan tuo lihasten supisteluherkkyys minulla muulloinkin vatsavaivojen syynä. Olen kyllä lääkäreille maininnut, että joskus suoli on ilmeisesti krampissa, kun uloste on hyvin ohutta. Mutta ei siihen ole kukaan syytä kertonut. Joskus taas tulee ripuli ykskaks.

Profile  

PostPosted: Wed May 11, 2016 07:59 

Löysä uloste ja vatsakipu/suoli krampit kuuluvat yhteen, sulla voi olla colon irritable, IBS, jolle ei tunneta syytä, eikä ole kaikille tehoavaa hoitokeinoa. Ilmeisesti löysä uloste ärsyttää suolta ja pakottaa suolta tyhjenemään nopeammin ja siksi on kipuja ja spasmeja kuten ripulitaudissa. IBS ei tule sotkea ripuliin. Oireita voi pahentaa mm. FODMAP-hiilihydraattit, stressi ja matala D-vitamiinitaso.

Sappihappojen imeytymishäiriö aiheuttaa IBS:n kaltaisia oireita. Sappihappojen imeytymistutkimustestien (SeHCAT) mukaan, joka kolmannella on imeytymishäiriö, johon usein auttaa sappihappoja sitovat lääkkeet.

Profile  

PostPosted: Fri May 13, 2016 06:48 

Kipuja on edelleen tänään, on ollut viikko. Tähystys pilasi vatsan. On kuulemma muillakin käynyt niin. Pääsin kurkkimaan vähän minun tietojani. Siellä on kuulemma mahan funduksessa joku verestävä alue. Tähystäjähän puhui limakalvon atrofiasta eli surkastumisesta.

Googlailin vähän ja eteen sattui tämä:
http://emedicine.medscape.com/article/176036-overview

Olen nyt lisännyt sen murusen kilpirauhaslääkitykseen, koska T4V:n taso oli pudonnut. D-vitamiini oli pudonnut. Fosfaatti oli noussut nyt normaalimmaksi melkein alarajalta. Kortisoli oli pudonnut, mutta ei yhtä alas kuin viime keväänä. Lisäkilpirauhaseen liittyvät arvot PTH ja Ca ion olivat kuten ennen (primaarinen hyperparatyreoosi). Punasolujen keskitilavuus oli noussut, mikä on uutta suuntausta minulla, ennen se ollut mieluummin alarajan lähellä tai alle. Ehkä monivitamiini on auttanut.

Olen sitä mieltä, että näytteiden otto ärsytti surkastuneen ja verestävän limakavokohdan ja siihen koskee nyt. Helikobakteeria ei minulla pitäisi olla, on niin monta kertaa tutkittu. En ole tänään ottanut Litalginia, kun en saa sitä hirmu isoa tablettia nyt nielusta alas, ei ole viiliä, jolla sen saa menemään. Ehkä mies tuo sitä illalla. Vähän arastellen sitä käyttäisin. Ei kai mahahaavaan ole oikein mitään apuja, kun ei Somaciakaan eikä Rennietä voi käyttää. Taidan kokeilla silicatonicia.

Lisäkilpirauhasliikatoimintahan tekee happoisuutta, haimatulehdusta ym. vatsavaivoja. Se on semmoinen pirulainen tauti, ettei se ainakaan parane, vaan voi pahentua. Se voi tehdä hyvin paljon haittaa monessa kohtaa elimistöä, mm. verisuonissa. Hoito ei minun tapauksessani olisi helppoa. Kuinka monta sairautta minulle oikein mätkitään, kun nyt taas tuli yksi tuo mahdollinen atrofinen gastriitti. Katkera olen, kun ei tahdota missään ottaa todesta ja alkaa hoitaa. Pitäisiköhän tässä jo lannistaua ja antaa sairauksille periksi. Niin paljon on sisua mennyt apujen hakemiseen, jatkuvasti joku sairaus oireilee. En oikein mielelläni näkisi enää Tyksin sisätautipoliklinikkaa.

Minulla on soittopyyntö yksityiselle sisätautilääkärille ensi viikoksi. Tuosta Tyksistä kun ei tiedä, saanko gastroskopiatuloksen hoito-ohjeineen ehkä elokuussa. Lähete Tyksiin tehtiin viime vuonna elokuussa, eikä paljon ole tutkittu. Parempi, jos lähettävät postissa ohjeet, ettei sinne tarvitsisi mennä. Sitä paitsi kesälle on muutakin hommaa, en joutaisi käymäänkään siellä.

Off topic, nilkka on taas kipeä.

Profile  

PostPosted: Sat May 14, 2016 09:25 

Mahahaavaan voi auttaa glutamiini, jonka mainitsinkin, ja lakritsijuuri, jos se sopii lääkkeidesi ja sairauksiesi kanssa. Ilman niitä olisin saanut jo mahahaavan silloin kun olen tarvinnut tulehduskipulääkkeitä paljon, esim. hammassäryn yhtydessä. Ne ovat todella tehokkaita.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue May 17, 2016 03:50 

Nuo tähystysvaivat kestivät viikon ja nyt tilanne on ihan OK.

Profile  

PostPosted: Thu May 19, 2016 09:23 

Itte sain tuosta Litalginista vaarallisen valkosolujen aleneman.
Mulla se vaan väsytti mutta ei se mitään sairautta paranna pahentaa vaan.

Profile  

PostPosted: Thu May 19, 2016 02:04 

Lopetoin sen Litalginin aika vähään käyttöön (ei se poistanut vatsakipuja). Vatsa oli sitten ihan hyvä, mutta tänään on alkanut olla kävelyssä ylävatsan puristusta. Johtuisikohan se siitä mahalaukun verestävästä alueesta. Sitä puristusta on ajoittain 2010 lähtien. Toivottavasti vatsavaivat eivät tule takaisin. Mustikoita olen päivittäin syönyt puurossa, olisivatkohan nuo mustikat pahasta? Viime kesänä piti marjojen syönti lopettaa pitkäksi aikaa kokonaan. Marjojen happo ei ehkä sopine. Jos siellä mahassa on verestävä alue ollut pitkään, niin se ei kai siedä happoa, jota tavallisesti atrofisessa mahassa on vain vähän. Tosin viime keväänä gastropaneelikokeet olivat normaalit, eli ei happo- eikä entsyymiongelmaa.

Aamulla oli vähän nielemisvaikeutta, se aiheutunee nenästä/poskiontelosta tulevasta sitkeästä limasta. Eilen olin jalkojen fysioterapiassa, ja tänään nilkka taas jostakin syystä oireilee enemmän. Se vaihtelee kummasti.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]