Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Nov 20, 2017 06:41

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Vatsavaivat
PostPosted: Thu May 19, 2016 05:14 

Ootko ajatellu että se olis se kuitu niissä marjoissa?

Profile  

PostPosted: Mon May 23, 2016 09:46 

Luulen, että se on mieluummin se happamuus. Mutta nyt on vatsan tilanne OK, syön myös marjoja. Vadelmia olen syönyt paljon viime päivinä. Jonkin verran olen ottanut myös omenasosetta. Mustikoissa kylläkin on ihan hirveästi kuitua. Ennen kuin saan kokonaisen rasiallisen syödyksi muutamien päivien aikana, niin voi olla lopulla jo jotakin oiretta.

En syö vihanneksia juuri koskaan, joten syön hedelmiä ja marjoja. Nyt puhutaan glukoosin vaarallisuudesta. En tiedä sitten, että pitääkö sellainen ottaa huomioon.

Profile  

PostPosted: Tue May 31, 2016 07:19 

Maijan mainitsemaa L-glutamiinia voisi kokeilla, kunhan pääsen kaupungissa käymään luontaistuotekaupassa. Lakristijuurta ei passaa käyttää. Pitäisiköhän minun käyttää rautaa? Raudan liikakäytöstähän varoitellaan.

emedicine.medscape.com -sivulta tutkin edelleen kroonista gastriittia:

Primary hyperparathyroidism

Massironi et al found evidence of a noncausal association between chronic autoimmune atrophic gastritis (CAAG) and primary hyperparathyroidism (PHPT). In a prospective study, they evaluated the prevalence of PHPT in 107 patients with CAAG and the prevalence of CAAG in 149 patients with sporadic PHPT. The results indicated that PHPT is about three-fold more prevalent in patients with CAAG than in the general population and that CAAG is about four-fold more prevalent in patients with PHPT than in the general population.[11)

Tiedetään, että lisäkilpirauhasliikatoiminta aiheuttaa maha- ja haimaongelmia. Minun oireitani ei uskota lisäkilpirauhasliikatoiminnan aiheuttamiksi. Kyllä Välimäki kuitenkin sanoi lisäkilpirauhasleikkauksesta, että se voitaisiin tehdä, mutta se ei välttämättä poista oireitani. Onko tämä ymmärrettävissä niin, etteivät oireeni välttämättä ole lisäkilpirtauhasliikatoiminnasta vaan jostakin somatisaatiosta tai mielen keksinnöstä?
Tyksistä ei tosiaankaan kuulu mitään. Se on sääntö, ettei sieltä saa oikein tietoa, että onko asiakas siellä vielä kirjoissa vai ei tai onko joku lähete tehty johonkin poliklinikkaan.

Viime (2015) elokuussa, jolloin lähete tehtiin sisätautipoiliklinikalle, olivat pällimmäisenä heikotuskohtaukset ja rytmihäiriöt, kun oli taas jokin infektio päällä. Niistä ei sitten ole juuri mitään mainittukaan, kun tutkimus keskittyi vatsaoireisiin. Hengitysvaikeuksiakin oli ajoittain viime vuonna.

Nyt on alkanut taas olla vasenpuolista nielemisvaikeutta. Valkosoluista limaa erittyy ainakin vasemmasta nielurisasta. Ne limaklöntit sitten ärsyttävät nielua, joka tuntuu vasemmalta välillä "turpealta". Kerkesin juuri kehua Maijalle, ettei minulla nyt ole nielun limaisuutta. Tosin vasemmanpuolinen päännyökkääjälihas on kamalan tiukka. Se tai jokin muu vasemmalla puolella ahdistaa pään kääntämisessä ja jossakin hetkittäisessä asennossa. Männyn siitepölyä on kamalasti täällä.

Mietin vieläkin sädesieniä, joita nielurisastani irtoaa ja menee syljen mukana mahaan, voisivatkohan ne tulehduttaa mahan limakalvon...
Viimeisen korvalääkärin ehdotus kroonisen nielutulehduksen hoidoksi olisi psykologilla käynnit vasemmanpuolisen tinnituksen hoitona. Sädesienistä ei puhelussa mainittu mitään (ehdotin käynnillä niiden tutkimista). Vuosia sitten terveyskeskuslääkärin ehdotus tinnituksen hoidosksi oli radion kuuntelu taustalla.

Profile  

PostPosted: Wed Jun 01, 2016 01:16 

Oletko Pulla kokeillut nieluun kolloidista hopeaa?
Vinkkinä myös isojen marja määrien syömiseen niin itse vedän blenderillä ihan nesteeksi ja kulautan alas. Muuten en pystyisi syömään isoja määriä.

Melatoniini myös poistaa tulehdusta suolesta.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 09:11 

Lisäkilpirauhashormoni on edelleen yli viitteen ja iosnisoitunut kalsium nyt viiteylärajalla eikä yli. On tavallista, että nuo vaihtelevat ajan kanssa. D-vitamiini on 61,9 (viitearvo yli 75).
Alkalinen fosfataasi on noussut hiukan yli viitteen, joten luusta lähtenee kalkkia tai on maksaongelmaa.
Ferritiini on 39,2, T3V 5,6, kun yläraja on 6,5. Kummallista, että vuosia kestänyt ikään kuin raudanpuute on viime aikoina häipynyt, punaslolujen koko on normaali.

Patologin vastaus oli, että mahan limakalvo on OK. Kumma, että tähystäjä sanoi sen olevan atrofinen. Vatsavaivoja ei paljon ole. Joskus on nielemisvaikeutta - se johtunee nielurisojen täyttymisestä möhnällä. Limaisuutta on nyt erityisen paljon nenänielussa ja henkitorvessakin. Aamuisin on joskus vaikea herätä. Rankan päivän jälkeisen päivän melkein makailen.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 30, 2016 06:52 

Se kalkki lähtee tuo alhaisen D-vitamiini arvon takia.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 06:55 

Olen kyllä hirmu paljon auringossa, joten pitäisi tulla D-vitamiinia paljon n. 30 mikrogramman purkkivitaiinin lisäksi. Tänäänkin olen saanut aurinkoa ihan liikaa, silmissä häikäisee jo, käsivarret aika ruskeat. Huomenna on taas lohta aimo annos.

Profile  

PostPosted: Sat Jul 02, 2016 06:58 

Kaikilla ihmisillä iho ei tuota D-vitamiinia kunnolla ja auringossa oleskelusta huolimatta voi olla puutos.

Millään ruoka-aineella ei tee mitään D-vitamiinin saannin kannalta, koska määrät ovat niin pieniä.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Wed Jul 06, 2016 10:24 

Kortisoli on minulla näköjään ollut toukokuussa 2016 287 viitteellä 138-690. Olisikohan tuo jotakin vuodenaikaisvaihtelua, kun se oli myös kesäkuun alussa 2015 matala (179). En ollut merkannut tuota toukokuun arvoa tilastoon.

Profile  

PostPosted: Sun Jul 17, 2016 04:26 

Tänä kesänä ei ole onneksi vielä tullut stoppia marjojen syönnille, toivottavasti ei tulekaan.
Toissapäivänä (15.7.) olin siis, kuten muualla olen kertonut autoreissulla Länsi-Suomessa. Kun mies oli kokouksessa, vietin aikaani baarissa sanaristikon ja teen kanssa. Ostin hämäykseksi myös viinerin, mutta minulla oli rasia maksalaatikkoa mukana ja voileipää. Istuin rauhallisessa nurkkapöydässä hieman piilossa ja söin mm. siitä maksalaatikosta puolet. Minulla oli hirmuinen halu päästä makuuasentoon tai ainakin saada jalat vaakatasoon. Istuimen reuna lienee painanut reisiini vaikka vaihtellin tiuhaan asentoa, oikeaan pohkeeseen alkoi pikkuhiljaa tulla jäytävä kipu. Minulla on toisinaan (kuten tänäänkin 17.7.) tuon tyyppisiä kramppeja, jotka eivät ala yhtäkkiä. Kärsin aikani siitä kivusta ja ajattelin lähteä kävelylle. Kävin lähtiessäni vessassa. Suoli oli taas ihan krampissa peräpäässä, vain ihan ohutta ulostetta tuli hiukan.
Ulkona kävely oli ensin hyvin hidasta ja vaikeaa. Oikean pohkeen kramppi alkoi hellittää, mutta sitten alkoi vasen kantapää kipeytyä pohjasta. Jonkin matkaa hiljakseen käveltyäni käännyin takaisin ja välillä istuskelin penkeillä. Kantapää oli älyttömän kipeä astua. Olimme lähteneet kotoa kahdeksalta ja kokous alkoi klo 11.30 ja päättyi n. klo 13, minkä jälkeen lähdimme kotiin päin (mies ajoi).
Kantapää oli astumisarka vielä eilisen päivän. Lisäksi oli särkyjä pohkeessä eri paikoissa. Tänään kantapää on parempi. Tänä aamuna oli siinä vasemmassa raajassa paha kivulias kramppi ja äsken meinasi tulla uudelleen.

Nuo peräsuolen kapenemiset (krampit ihmetyttävät). Niitä on monissa kohtauksissani (esimerkiksi ulostustarpeen, rytmihäiriöiden ja heikotuksen kanssa). Onkohan niillä yhteyttä alaraajojen kramppien kanssa? Tai liittyvätkö ajoittaiset virtsausvaikeutenikin niihin. Peräaukko on sormella koettaessani joskus helposti "sormenmentävä" mutta joskus hyvin kireä. Yhdyntävaikeutta on joskus. Lanneselässä on kylläkin selkäydinkanavan ja hermojuurien puristusta. Olisiko siellä kaiken syy? Minun vaivani ovat niin moninaiset, että on todella vaikea selvittää niiden syytä/syitä.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]