Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Fri Nov 24, 2017 05:03

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sädesienitauti, aktinomykoosi
PostPosted: Thu May 12, 2016 07:28 

Kuinkahan yleistä nykyään on sädesienitauti? Lapsuuskodin naapurin isäntä kuoli homepölykeuhkosairauteen. Hänellä lienee ollut sädesieni.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3091268/

Minulla on ollut ainakin 2000-luvulla, ehkä 1990-luvulla sädesienipesäkkeitä nielurisassa. Ei ole kauan kun viimeksi piti kaivamalla kaivaa sitä pesäkemassaa oikeasta risasta. Vasemmassa möhnät usein jäävät umpinaisiin koloihin ja purkautuvat harvoin. Vasemmalla on ollut näinä päivinä alhaalla nielussa jotakin karkeaa, se voi olla ulos purskahtaneita pesäkkeitä. Oikeasta risasta joku aika sitten veri tirsui, kun yritin puristella onkaloa tyhjäksi, en saanut kuin n. puolikkaan herneen kokoisen massan, joka mikroskoopissa katsottuna oli kokonaisuudessaan pesäkkeitä. Syvälle onkaloon jäi varmaan paljon sitä valkoista materiaalia. Kun risoja puristelee, niin voisi ajatella niitä sieniä pääsevän verenkiertoonkin. Niin sanottuja proppuja on aika monilla ihmisillä, mutta ne usein ovat vain risan onkaloon mennyttä ruokaa ja risasta irronneita soluja. Semmoista on minullakin joskus ollut. Kun sieni infektoi ja "syö" sen massan, niin tilalla on pesäkkeitä.

Risoissa tapahtuu syklisiä muutoksia, ensin ne aikansa keräävät ruokaa ym. massaa, turpoavat ja sitten aiheuttavat yskimistä, limaneritysta, nielemisvaikeutta, nivelkipuja, sairaudentunnetta ym. oiretta. Silloin ne alkavat olla kypsiä lypsettäväksi. Tyhjentäminen aina helpottaa sitten nielemistä ja oloa.

En tiedä, miten tähän pitäisi suhtautua. On mennyt kuin kuuroille korville maininta mahdollisista sädesienistä. Minullahan on keuhkoissakin tunnistamattomia pieniä knölejä, suurin n. sentin halkaisijaltaan. Voisivatkohan ne olla arpeutuneita pesäkekohtia, ne kun eivät ole kasvaneet vuosien varrella.

Minulla on ollut krooninen tonsilliittidiagnoosi ainakin vuodesta 2006 lähtien. Infektio on välillä hiljaisempi ja välillä aktiivisempi. Mietin sitä, että kuinka paljon tuo kuormittaa minun immuunipuolustustani. Lääkärit sanovat, että infektio on ja pysyy paikallisena siellä onkalossa. Sinne ei kylläkään antibioottikaan yllä, koska sinne massan sisään ei ole verisuonia. Kun peäsäkkeitä purskahtelee itsekseenkin suuhun (joskus olen meinannut tukehtua yöllä sellaiseen), niin niitähän menee mahalukkuun. Jos mahan pH ei ole tarpeeksi matala suojaamaan infektioilta (kun on limakalvon atrofiaa), niin eivätkö ne voi infektoida mahan ja suolistonkin?

Profile  

Post subject: Re: Sädesienitauti, aktinomykoosi
PostPosted: Thu May 12, 2016 08:52 

Erittäin mielenkiintoista, pulla! Minähän olen käynyt koko peruskouluni sädesienen vaurioittamassa rakennuksessa ja epäilen, että sieltä juontuvat monet ongelmani. Sairastuin mm. astmaan peruskouluaikana, myöhemmin se on mennyt ohi mutta muita keuhko-ongelmia on jäänyt.

Hyvin moni vanha koulukaverini on kroonisesti sairas, omasta ikäluokastani varmaan vähintään 30 %, vaikka olemme vasta nelikymppisiä.

Minulla muuten irtosi tuollaisia proppuja juuri nielurisoista silloin kouluaikana ja vielä monta vuotta sen jälkeenkin. Enää ei onneksi ole vuosiin sitä riesaa ollut.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]