Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Mon Dec 18, 2017 09:50

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ylikunto/ylirasitus
PostPosted: Tue Jun 16, 2015 06:15 

Onkos täällä ylikuntoa sairastavia tai jotenkin sitä kautta cfs:än saaneita? Itselläni näyttäisi krooninen ylikunto jääneen vain pahenevasti päälle. Istumalihaksetkin rasittuu tosi helposti, syöminen tuntuu liialliselta rasitukselta käsille jne kaikkea mukavaa. Tänään on vähän helpompi ollut näiden käsien kanssa, mutta nyt alkanut lähipäivinä tuntua että niskalihakset liikarasittuvat makaamisesta/nukkumisesta vaikken kumpaakaan edes harrasta mitenkään liikaa :/ vaikeaa on ja palautuminen alkanut tuntua mahdottomalta. Ja siis ylikunnon aikanaa liikunnasta sain ja sitten nuoruuden hurjastelut stressit yms piti sitä ylhäällä ja lopulta eskaloittivat sen tähän extremepisteeseen. :/

Profile  

Post subject: Re: Ylikunto/ylirasitus
PostPosted: Wed Jun 15, 2016 02:54 

En ole saanut ylikunnosta/ylirasitustilasta cfs:ää mutta POTSin kyllä, eli autonomisen hermoston säätelyhäiriön. Tähän vaivaan ei ole oikein muuta lääkettä kuin beetasalpaaja tasoittamaan hermoston ylireaktioita, pieni määrä keskushermostovaikutteista lääkettä(masislääkkeet, venlafaksiini ym) ja tärkeimpänä progressiivinen liikunnallinen kuntoutus alkaen pienillä rasituksilla esim. 5 min kävely ja riittävillä lepopäivillä.
Kokemusta on toipumisesta hyvään kuntoon tällä reseptillä, jopa niin että 3-4 liikuntakertaa viikossa koulun ja koulumatkapyöräilyn päälle.
Tsemppiä kuntoutumiseen ja elämänhallintaan!

Profile  

PostPosted: Wed Jun 15, 2016 05:01 

Samantyylisiä kokemuksia kuin manulla. Tosin en ihan noin paljon jaksa liikkua. Lähtötilanteessa kuitenkin jaksoin lähinnä maata sängyssä. Muutama kuukausi meni noin. Siitä lähdin liikkeelle 50 metrin kävelylenkeistä. Nykyään jaksan jo kävellä päivittäin 3-8 km, lisäksi teen kevyttä kahvakuulaharjoittelua kotona ja joskus pyöräilen.

Vaikea fyysinen ylirasitustila, sydän petti samassa rytäkässä ja muitakin oireita tuli, ei kuitenkaan CFS:ää.

Minulla on mennyt toipumisen nyt 3,5 vuotta ja prosessi on edelleen kesken. Lisäravinteet ovat olleet hyvänä tukena, samoin kunnollinen ruokavalio ja se, että olen saanut olla poissa töistä.

Vaatii aikaa ja malttia. Ikäkin varmaan vaikuttaa toipumiseen, olen itse 40-v.

Profile  

PostPosted: Thu Jun 16, 2016 09:34 

Ylirasittuja, minkälaiset sinun lihakset ovat? Minulla om poikkeavat ja olen verrannut tilaani ylikuntoon, jossa palautumista ei tapahdu juuri lainkaan. Siksi fysiatri on antanut ohjeeksi elää pacing-menetelmän mukaisesti.

En pysty pesemään enää astioita, yritän joskus tehdä sitä anopin luona. Lihakset eivät kestä minkäänlaista rasitusta, olen heikkovoimainen ja heikosti rasitusta sietävä. Rasitus vie lihasket maitohapoille, niin että kärsin krampeista ja kipeyttää lihaksia lisää. Ylämäkeen käveleminen on lähes mahdotonta, muuten pystyn kävelemään vähän, normaalia hitaammin.

Lihakset ovat koko ajan jännittyneet, mistä syystä olen hyväkuntoisen näköinen ja niinkuin muka kävisin salilla; tämä raajojen osalta. Vyötärönseutu toimii em. mielikuvaa vastaan. Lihasjännitys on vallannut koko kehon aina syviä lihaksia myöten. Koko aikana en ole pystynyt lisäämään liikunnan määrä. Joudun lepäilemään aiempaa enemmän.

Periferiasta on kadonnut ihon alainen rasvakudos. Minullahan on todettu olevan epätyypillinen neuropatia, minkä rajat vastaavat osittain kadonneen rasvakudoksen rajoja. kylmyysrajat ovat siirtyneet yhä ylemmäs; jaloissa se on polven yläpuolella.

Yli 10 vuoden aikana ei ole tullut selvyyttä, että miksi lihakset ovat tässä jamassa, vaikka asiaa ovat tutkineet fysiatrit ja neurologit. Yritän käynnistää uudestaan endokrinologiset tutkimukset.

Profile  

PostPosted: Fri Jun 17, 2016 04:58 

Minulla lihakset ovat palautuneet vähitellen kohti normaalia. Aina olen ollut hiukan helpommin väsyvä kuin kaverini, mutta olen kuitenkin rasituksesta palautunut melko normaalisti.

Kolmeen vuoteen ei lihasten palautuminen toiminut mutta nyt on alkanut palautuminenkin vähitellen toimia normaalisti.

Minulla on ylirasituksen syntymiseen vaikuttanut 15 vuoden liiallinen työnteko, liian kova treeni ja synnynnäinen sydän- ja keuhkovika.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]