Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Thu Nov 23, 2017 06:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kuivasilmäisyys
PostPosted: Mon Jun 27, 2016 09:29 

Millaisia apuja löytyy kuivasilmäisyyteen? Minulla tätä ilmenee mutta ei ole varmuutta onko kyse Crohnin taudin aiheuttamasta kuivasilmäisyydestä, CFS:aan liittyvästä kuivasilmäisyydestä vai jostakin muusta syystä esiintyvästä kuivasilmäisyydestä.

Olen kuitenkin huomannut, että silmien ärsyyntyminen lisääntyy kun olen kovin uupunut tai kun syön ruoka-aineita, joille olen yliherkkä. Lisäksi olen huomannut, että yli-kuormittuminen pahentaa sekä suoliston tulehdusta, että silmien ärsyyntymistä. Ulkomaisilta CFS-sivuilta olen löytönyt mainintoja, että kuivasilmäisyys on yksi CFS:n oireista. Onkohan sitä monella täällä?

Erikoislääkärin aika on heinäkuun lopulla mutta sitä ennen olen useasti joutunut käyttämään kortisonisilmäsalvakuureja ja päivittäin kosteuttavia silmätippoja. Mietin vain, että jos kuivasilmäisyys liittyy CFS:aan, niin vaikka olen sairastanut CFS:aa jo viisi vuotta, miksi silmäoireet alkoivat vasta vuosi sitten?

Profile  

Post subject: Re: Kuivasilmäisyys
PostPosted: Mon Jun 27, 2016 09:42 

Sjögrenin syndroomalta tuo kuulostaa, kun tietää tämän sairauden ja tähän liittyvät altistavat sairaudet.

Profile  

PostPosted: Mon Jun 27, 2016 10:27 

Kuivasilmäisyys CFS:ssä on hyvin tyypillistä eikä juuri koskaan johdu Sjögrenistä. Toki joskus Sjögren voidaan diagnosoida väärin CFS:ksi. CFS:ssä on ihan yleistä, että uusia oireita tulee vuosia tai jopa vuosikymmenien sairastamisen jälkeen.

Olennaista on varmistaa, ettei kyse ole kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Hyvinkin lievä vajaatoiminta voi kuivattaa silmiä, minulla se on ensimmäinen merkki siitä että kilpirauhaslääke on imeytynyt vaillinaisesti, esim. jos vatsa on ollut sekaisin. Välttämättä ei tule mitään muita oireita.

Minulla lisähappi kostuttaa silmiä selvästi - jopa niin paljon, että sen näkee selvästi päälle. Ennen happea silmäni olivat sameat, nyt ne ovat kirkkaan ja kostean näköiset.

Myös estrogeenin puutos voi kuivattaa silmiä. Belgialaislääkärini olivat vakuuttuneita siitä, että sameasilmäisyyteni johtui tästä.

Tyrniöljyn käyttö sisäisesti voi auttaa, siitä on ihan joitain tutkimuksiakin.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2016 09:22 

No, olen kyllä huomannut pari muutakin oiretta, jotka voisivat liittyä tähän silmien kuivuuteen. Kurkku on välillä ollut tosi kuiva. Sen on huomannut ruokaa niellessä ja joskus oli myös ongelmia nukkuessa kun kitalaki kuivui niin paljon, että se vaikutti limakalvon paksuuteen mutta se meni ohi.

Sitten on nuo syljeneritysrauhaset, jotka tuppaavat nykyään täyttymään ja sitten välillä ne tyhjentyvät kerrallaan niin, että sylkeä tulee oikein kunnolla suuhun. Mutta ei tuota kovin usein tapahdu. Ehkä kerran viikossa. Ja lapsena sitä oli myös enemmän mutta se lähes poistui teini-iän jälkeen. Nyt sitä on tullut taas takaisin pikkusen enemmän kuin lapsena.

Mutta jos tämä olisi Sjögren, niin olisiko diagnoosilla vaikutusta sairauseläkkeen saamiseen?

Profile  

PostPosted: Fri Jul 08, 2016 11:52 

Jos kyseessä olisi Sjögren tai saisit Sjögren-diagnoosin, se voisi tosiaan helpottaa eläkkeen saamista. Mutta tuskin se mikään automaatti silti on, käsittääkseni selvä enemmistö Sjögren-potilaista on kyllä työkykyisiä. Voisi kuitenkin olla ihan yrittämisen arvoinen juttu.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Thu Jul 14, 2016 05:38 

Sjögrenin syndrooma diagnosoidaan koepalalla eli biopsialla. Ilman sitä diagnoosia ei tietääkseni voida vahvistaa. Lisäksi verestä voi löytyä SS-vasta-aineita. Ne tutkitaan usein, vaikka lääkäri ei mainitsisi asiasta kirjoittaessaan lähetettä verikokeeseen. (Katsopa sinulle tehtyjä verikokeita, löytyykö niistä SS-A ja SS-B-vasta-ainetuloksia.)

Minulla kuivasilmäisyys alkoi paljon ennen CFS:ää ja siihen liittyy kurkun, nenän ja ylipäänsä limakalvojen kuivuus. Koska oireet olivat vaikeat, silmien alapunktapisteet leikattiin umpeen. Olen kuullut, että tätä leikkausta ei enää juuri suositella, mutta minulle siitä oli valtavasti apua. Leikkaus tehtiin HYKSissä.

Tyrnikapselit voivat tosiaan auttaa, samoin tyroksiinista oli apua ainakin silloin, kun aloin käyttää sitä. Myös suojaavista silmä- ja aurinkolaseista on paljon apua. Ja tietysti kannattaa kokeilla erilaisia silmätippoja ja käyttää niitä ahkerasti. Parhaita ovat minusta uudentyyppiset valmisteet kuten Thealoz Duo tai Optim Eye. Joillekin sopii silmävoiteet. Minusta ne ovat epämiellyttäviä, tuntuu että ne liimaavat luomet silmiin kiinni.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 15, 2016 01:44 

Miulla diagnosoitiin Sjögreni mutta diagnoosi oli väärä.
Usko on mennyt kyllä lääkäreihin.
Tuolla sjögren diagnoosilla ei todellakaan pääse eläkkeelle.

Profile  

PostPosted: Fri Jul 15, 2016 05:01 

Tuota Optim eyeä olen käyttänyt. Muut ovat aiheuttaneet kyynelkanavien ärtyneisyyttä. Nyt siitä tuli vielä paremmin voiteleva versio, joka kestää pidempään niin, että sitä ei tarvitse laittaa enää niin usein.

Luin, että A-vitamiinin puutos aiheuttaa silmien kuivumista. Pitänee pyytää silmälääkäriltä laboratoriolähete.

Profile  

PostPosted: Mon Jul 18, 2016 10:01 

Anteeksi, sanoin väärin, tarkoitin Optive Fusion ja Optive Plus -silmätippoja. En tiedä oletko kokeillut näitä, mielestäni parempia kuin pelkkä Optim Eye. Mutta hyvä jos olet löytänyt itsellesi sopivan tuotteen.

Mielenkiintoinen tieto tuokin, että lisähappi voisi helpottaa silmien kuivuutta. Pitäisi päästä sitä kunnolla kokeilemaan. Selvästi ainakin hormonipuutokset vaikuttavat silmiin. A-vitamiinilla voi olla jokin vaikutus, mutta uskoisin että yleensä taustalla on kuitenkin perussairaus kuten CFS tai kilpparin vajaatoiminta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]