Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 10:39

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Mykoplasmasta tietävät!
PostPosted: Fri Jul 22, 2016 11:10 

Moi! Mitenhän ihmeessä tuon mykoplasman kanssa pärjää, kun minulla se on kai krooninen.. Eli ekan kerran mykoplasma todettiin vuonna 2013 talvella pitkittyneen flunssan yhteydessä. Sain muistaakseni viikon antibioottikuurin ja paranin kokonaan. Seuraavan kerran vuonna 2014 syksyllä alkoi oudot oireet, esimerkiksi lihaskivut treenin jälkeen, kurkkukipua sillointällöin mutta ei kummempaa.Jouluna sain sitten keuhkokuumeen yhtääkkiä, horkalla nouseva kuume nousi 40 asteeseen, suoraan sairaalaan ja sain antibioottia suoneen 3krt/vrk. Tuosta paranin, mutta tulehdusta oli silti keuhkoissa vielä monen kuukauden jälkeenkin. Kunnes, taas tuli kuume, ja keuhkot tukossa, silloin otettiin taas mykoplasma testi ja se oli positiivinen. Sain kahden viikon kuurin doksisykliiniä. Tuli kevät ja tuntui että olin täysin terve koko kesän, eikä ollut mitään ongelmaa, kunnes syksyllä 2015 alkoivat taas treenatessa terveysongelmat, ja olin käytännössä flunssassa kerran kuukaudessa. No sitä rataa mentiin nyt sitten 2016 kesään, jolloin tuli taas kuumetta, ja keuhkot tukossa, menin sairaalaan ja todettiin alkavaa keuhkokuumetta, mutta ei kuitenkaan vielä akuuttia tulehdusta. Sain kahden viikon amorion kuurin ja tuntui että se puri. Olin taas terve pari viikkoa ja treenailin suht kovaa salilla, kunnes yllätys yllätys.. Viimeisemmässä treenissä tuntui taas jotain epämääräistä keuhkoissa. Taas aamulla keuhkoista tulee paksua limaa, ja vähän "oudon tuntuiset" keuhkot. En siis tupakoi. Kysymykseni kuuluukin teille, olisiko mahdollista, että minulla olisi taas mykoplasma? Lääkärit eivät suostu ottamaan kokeita, ei sitten millään, laittoivat astma testin ja pef tulokset suorastaan hyviä, joten astmaa ei ole.. Itse kallistun mykon puoleen, koska 2013,2014 se on ollut positiivinen, vuonna 2015 syksyllä en enää päässyt testeihin, vaikka olin varma flunssa, ja keuhko oireitteni kanssa, että on mykoplasma. Nyt 2016 olen taas jatkuvasti kipeänä, ja keuhkoissa tuntuu kokoajan, että olisi jotain "ylimääräistä". Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Profile  

Post subject: Re: Mykoplasmasta tietävät!
PostPosted: Fri Jul 22, 2016 11:44 

Täällä on jo vaikka kuinka monta mykoplasma-aiheista ketjua, siirrän tämän johonkin niistä.

Mykoplasma ei välttämättä viikon parin antibioottikuureilla parane, jotkut tarvitsevat jopa kuukausien kuurit. Eli se voi olla koko ajan sama myko, joka tulee takaisin. Tarvitsisit ehkä pidempää hoitoa.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Fri Jul 29, 2016 06:06 

Itse sain kesäkuussa kahden viikon docimycin kuurin mykoplasmaan ja se ei tuntunut tehoavan, epäilen että myko riehuu edelleen minussa. Pitäisi taas kerran mennä lääkärille, ehkä tällä kertaa jollekkin asiaan erityisesti paneutuneelle, ja koittaa selvittää onko se myko siellä edelleen. Oireina on lievää kurkkukipua, nuhaisuutta, lämpöilyä/kuumeilua, rohinaa, väsymystä ja tuota mainitsemaasi omituista tunnetta keuhkoissa.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 01, 2016 07:55 

Sellaista puhutaan, että mykoplasma voisi jäädä krooniseksi samoin kuin borrelia. Mutta lääkärit eivät oikein usko sitä.

Kuurin annostuksellakin on merkityksensä.
Minä olen saanut vuosien varrella paljon antibioottikuureja. Kaikki antibiootit eivät sovi minulle. Jotkut on jouduttu lopettamaan kesken, "doksi" on yleensä siedettävin. Minulla on jotakin infektiota kroonisena nielussa - ei ehkä mykoplasmaa. Mutta olen ehkä sairastanut muutaman mykoplasmainfektion.
Doxicycliniä tai Doximyciniä olen saanut useita kertoja annoksella 150 mg 1 kerta vuorokaudessa. Se ei ole vienyt nieluinfektiota lopullisesti pois. Sairastin viimeksi mykoplasman viime vuonna (2015). Alussa sain terveyskeskuksesta doksisykliiniä "poskiontelotulehdukseen" 10 vrk annoksella 150 mikrogrammaa/vrk. Sitten elokuussa sain yksityislääkäriltä Doximyciniä 2 x 100 mg vuorokaudessa. En muista kuinka pitkä kuuri oli, mutta se tuntui auttavan.

Mykoplasman jälkioireet saattavat kestää pitkään. Minulla mykoplasman ja antibioottien aiheuttamat oireet kestivät viimeksi yhteensä noin vuoden. Suu ja ruuansulatuskanava menivät huonoon kuntoon, osin ehkä antibioottien vaikutuksesta.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 22, 2016 02:30 

Minä miettisin ensin onko homeympäristöä, joka voisi herkistää infektioille, lisäksi voisin pyrkiä infektiopolille/infektiolääkärille tarkistuttamaan onko oma immuunipuolustus ok.

Suoliston bakteeritilanne on ainakin kehno noiden kuurien jälkeen, sitä pitäisi kohentaa.

Mykoplasmasta ja varsinkaan kroonisesta sellaisesta ei kannata puhua lääkärille yhtikästä mitään, sinä haluat selvyyttä infektiokierteeseen ja erityisesti keuhkojen tilanteeseen. Niin ja keuhkoista pitäisi ottaa röntgenkuva, voi siellä olla moni muukin asia pielessä kuin infektio.

Profile  

PostPosted: Mon Aug 22, 2016 07:58 

Voi sinne polille yrittää, mutta ei sinne kovin helpolla pääse.

Minä olin joitakin vuosia sitten Turussa infektiopolilla. Todettiin IgG3:n puutosta, joka oli todettu jo yksityispuolella, ja komplementin lektiinitien vajausta. Tulos ei aiheuta mitään toimenpiteitä, joten aika turha oli sielä käynti.

Vaikka kerron toimenpiteiden edellä immuunipuutoksestani, se menee kuin kuuroille korville.

Profile  

PostPosted: Fri Sep 23, 2016 03:56 

Mykoplasma on iskenyt minuun ja mieheeni kunnolla. Onko joku löytänyt hyviä keinoja, millä pääsee siihen liittyvistä rytmihäiriöistä/ rintakiputuntemuksista eroon?

Profile  

PostPosted: Fri Sep 23, 2016 04:08 

Voi harmi. Minä sairastin sen viime vuonna ja sen ja antibioottihoitojen jälkioireet kestivät yhteensä vuoden.

Onko teillä antibioottihoito?

Profile  

PostPosted: Fri Sep 23, 2016 05:28 

On ab-kuurit. Miehellä jo loppui ja minulla on vielä kolme päivää jäljellä. Molemmat sai vain kymmenen päivän kuurit, joten ongelmia on luvassa..

Profile  

PostPosted: Sat Sep 24, 2016 09:04 

Ensin tk piti helmikuussa 2015 tautiani virustautina, vaikka kotona olin suunnilleen menettänyt tajuni lattialle lyyhistyttyäni. En ole aikaisemmin pyörtynyt kuin lapsena kerran. Sain yksityiseltä kymmenen päivän antibioottikuurin. Oli taukoa kymmenen päivää, mutta sitten oli molemmissa poskionteloissa nestettä. Sain antibioottiresptin tk:sta puhelinsoitolla, mutta se oli väärä, minulle sopimaton. Jouduin hakemaan yksityiseltä uuden reseptin ja sain myös 5 päivän miedon kortisonikuurin (olikohan se yskään, en tiedä oliko se loppujen lopuksi lainkaan hyvä asia). Sitten elokuussa sain seuraavan kuurin (olenkin tässä ketjussa aiemmin kertonut noista).

Tutkituttakaa poskiontelot ja pyytäkää lisää antibioottia. Precosaa (saccharomyces boullardiita) ja maitohappobakteereita pitää ottaa runsaasti, ettei suolisto mene pilalle.

Minä rupesin innolla hillumaan puutarhatöissäni silloin alkuvuonna, kun olo parani. Se paraneminen oli niin ihanaa! Se huhkiminen varmaan kostautui, niin että oli sitten hankalia oireita koko vuoden.

Profile  

PostPosted: Mon Sep 26, 2016 08:43 

Pulla, kiitos vinkeistä. Nyt on kuuri popsittu ja vaikuttaisi siltä, että omalta osaltani en tarvitse enää jatkoa ab-kuurille. Miehelläni tosin rintakivut ovat ennallaan. Maitohapot ovat olleet ahkerassa käytössä.

Profile  

PostPosted: Mon Nov 07, 2016 01:14 

Mitä Ankufille ja kumppanille kuuluu?

Keräsin tähän mykoplasma-vasta-aineiden käyttäytymisen itselläni. En tiedä, onko noiden tulosten perusteella minulla kroonisena mykoplasma. Lääkärithän eivät tunne kroonista mykoplasmaa olevan olemassakaan, kuten ei kroonista borrelioosiakaan.
Vasta-aineet AbG ja AbM
TyksL 1.11.07 negat negat
Pulssi 10.3.08 133 +/- Infekt. alkuvuonna
Pulssi 25.3.08 118 -
Tervk 21.6.10 78 (<30?) negat Alkuv. oli 1. inf.
Meh 10.3.11 80 (<30) negat
Meh 25.1.13 194 (<45) negat Vaikea infektio
TT 9.2.15 <0,1(<10,0) 3,1(<10,0)
Tk 26.2.15 197 negat Vaikea infektio
Meh III-IV15 171 (<45) negat
Meh 17.8.15 159 (<45) negat
Meh 23.9.16 <0,1(<10,0) 1,9 (<10,0)
Vita 28.10.16 205 (<45) 0,3 (<1,1)Syysk. paljon oir.

En saanut tuohon valitettavasti nättiä taulukkoa. Tuosta huomaa, että AbG:n ja AbM:n suhteet toisiinsa nähden vaihtelevat (vaikka viitearvot ovatkin eri kerroilla erilaiset). AbG laskee minulla kahdessa vuodessa viitearvoonsa nähden tosi alas, joten olen silloin helposti altis uudelle infektiolle. Jossakin jutussa on vasta-aineiden sanottu kestävän korkealla useita vuosia.

Sain 2008 alkuvuonna penisilliinikuurin, mutta se ei auttanut oireisiin (siitähän sanotaan, ettei se auta mykoplasmaan, mutta ei tietysti myöskään viruksiin). Vuosi 2010 oli vaikea vuosi monien oireiden ja sairauksien vuoksi (mm. puoli vuotta jatkuvaa eteisvärinää, rytmi käännettiin vasta 6 kk:n päästä). Vuoden 2013 alussa alkoi eteisvärinä, joka käännettiin sähköllä vasta viikkojen päästä. Oireita on ajoittain vuodesta toiseen, eikä ole selvyyttä niiden syistä. Rytmihäiriöiden lisääntyminen liittyy mielestäni aina infektion/infektioiden aktivoitumisiin. Syyskuun 2016 oireissa oli erikoisuutena unirytmin häiriintyminen. Voisiko mykoplasma mennä keskushermostoon?

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 04:14 

pulla wrote:
Mitä Ankufille ja kumppanille kuuluu?

Oman mykoplasman hoito ei ole edennyt, koska en ole vielä osannut päättää mille lääkärille hakeudun seuraavaksi. En viitsisi tehdä hukkareissua ja hukata vielä lisää rahaa.

Profile  

PostPosted: Sun Jan 01, 2017 10:59 

Millainen kunto sinulla Ankufi on?
Kävin mittauttamassa omaan piikkiin Mykoplasma-vasta-aineet uudelleen, koska minua kiinnostaa se eikä infektiolääkärikään näytä tietävän, miten vasta-aineet yleensä menevät.
20.12.16 AbG oli 129 (viite <45) ja AbM oli 0,3 (viite <1,1).
Laskussa on AbG reilusti. Siis sairastinkohan syyskuussa sen taas. Välillä oli oikein hyvä kunto, mutta nyt on taas hengitysvaikeutta, jota oli loppuvuonna 2015. Haukotuttaa usein, enkä saa haukotusta "perille". Hengästyä ei passaa, vaan on käveltävä hissukseen ja hengitettävä pinnallisesti. Joskus on kummaa "hiukomisoloa", se ei ole hypogykemiaa, vaikea selittää mitä se on. Ylävatsaa painostaa ja ikään kuin olisi pientä jäytämistä oikealla kylkikaaren alla.

Profile  

PostPosted: Tue Jan 03, 2017 06:33 

Itse tiedän tuotteen, jolla ainakin omalla kohdallani paranin kroonisen mykoplasman ylähengitystieoireista (ei ole ollut enää kurkkukipua ja yskää sen jälkeen). Mykoplasman vasta-aineita ei ole mitattu sen jälkeen, joten en niistä tiedä. Jos jotakuta kiinnostaa, voin privaviestillä vinkata. En halua tässä mainostaa tuotetta, varsinkin kun joku voi sen homeopatiaan yhdistää, jota se ei ole.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours [ DST ]