Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 18, 2017 01:20

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: D-vitamiinin vaikutus syöttösoluihin
PostPosted: Mon Feb 13, 2017 11:14 

Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, miksi suuremmat annokset D-vitamiinia vievät minulta pois päänsäryn, kognitiivisia ongelmia, suolistotulehdusta ja silmätulehdusta sekä auttaa nukkumaan paremmin. Minua hoitaneet lääkärit eivät tuntuneet ymmärtävän asian päälle.

Aiemmin luin yhden kokeneen CFS-lääkärin kirjoituksen siitä, miten monet CFS-potilaat saavat selvää apua D-vitamiinista, kun sitä annetaan 125-250mg vuorokaudessa. Nyt sain yhdeltä toiselta keskustelupalstalta Facebookista seuraavan tutkimustiedon liittyen syöttösoluihin:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4154631/

Eli D-vitamiini onkin minun tapauksessani saattanut auttaa sitä kautta, että se vaikuttaakin suoraan lgE ja syöttösolujen vaimennuksen kautta oireisiini. Taas yksi mahdollinen vahvistus siitä, että minulla voisi olla jokin syöttösolutauti. Tosin tämä tutkimus oli tehty jyrsijöillä mutta se selittää silti melko hyvin minun kokemukseni oikeiksi. En olekaan hullu!!!

Oletteko muut kokeilleet suurempia annoksia D-vitamiinia syöttösolutauteihin?

Profile  

Post subject: Re: D-vitamiinin vaikutus syöttösoluihin
PostPosted: Fri Feb 17, 2017 04:22 

Minä käytän D-vitamiinia melko isoa annosta, mutta mulla ei maha kestä tablettimuotoista D:tä joten joudun käyttämään suusuihketta. En tiedä miten hyvin se sitten imeytyy. Kallistakin se on.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 17, 2017 09:31 

Mulla on sellanen teoria, että D-vitamiini stabiloi syöttösoluja kunnolla vain jos annos on riittävän suuri ja riittävän kauan aikaa. Kun minulle pistetään 2500 mikrogrammaa kerralla kankkuun, niin elimistö saa siitä juuri niin paljon kuin tarve vaatii, koska sitä on tarjolla ylenmäärin mutta kun oireet palaavat eli minulla noin 5 viikon päästä pistoksesta, ei elimistö saakaan enää tarpeeksi D-vitamiinia vaikka veren D-vitamiinipitoisuus onkin yli 75 nmol/L. Ilmeisesti tuokin vielä vaihtelee yksilöllisesti, että millä pitoisuudella minimissään oireet pysyvät poissa. Saisitkohan hankittua jollakin konstilla D-vitamiinia pistoksena? Olisi mielenkiintoista tietää, olenko oikeilla jäljillä asian kanssa. Tämä helpotus on minulla niin merkittävä, että jos se on kaikilla sama kuin minulla, niin pistettävä D-vitamiini pitäisi olla silloin standardihoitona kaikille syöttösolusairaille.

Profile  

PostPosted: Fri Feb 17, 2017 10:28 

Eihän sitä tarvitse pistoksia, jos pystyy nostamaan kapseleilla pitoisuudet paljon yli tuon, ja kyllä se onnistuu jos vatsa sietää kapseleita.

Toki on mahdollista, että pistettävä toimisi tehokkaammin, esim. B12-pistokset voivat toimia tehokkaammin kuin mikään oraalinen annos, vaikka oraalisillakin saa numerot huikeiksi. Mutta silloin pitoisuuksien tarkkailu on turhaa, muuten kuin toksisuuden välttämiseksi.

CFS 8/2000, LDN 3/2007, panhypopit 11/2011, hypoglykemia, gastropareesi. Pirasetaami, nimodipiini, Medrol, T3/T4, EST/PROG, staph vax, koukkumadot, Q10, ALA, bromelaiini, I3C, GTF, D/E/K2, Mg, Zn, M-B12, MTHF... Blogi

Profile  

PostPosted: Tue Feb 28, 2017 03:01 

D-vitamiinini pääsi loppumaan ja olin pari viikkoa ilman. Ihmettelin, kun olo alkoi olla väsynyt ja limaisuuttaa oli kurkussa. En tajunnut heti yhdistää D-vitamiiniin. Aloitin uudestaan pari päivää sitten ja olo koheni kummasti.

Kyllä se D vaan pitää muistaa. Uskoisin, että mulla vaikuttaa nimeomaan syöttösoluihin.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours [ DST ]