Krooninen väsymysoireyhtymä

Keskustelua kroonisesta väsymysoireyhtymästä ja siihen liittyvistä aiheista
It is currently Sat Nov 17, 2018 08:19

All times are UTC + 2 hours [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Solunsisäinen B12-vitamiinin puutos
PostPosted: Sat Mar 31, 2018 09:48 

Joo, AA on sama kuin +/+ ja COMT 472 = COMT V158M = rs4680. Eli "perusmuoto" on G ja toi + meinaa et se on muuntunut sitten A:ksi.

Entsyymiaktiivisuuksista piti jo viimeksi kirjoittaa: jos vain toisessa kromosomissa on epäedullinen muoto, ei kannata ajatella että koko entsyymin toiminta olisi häiriintynyt. Jos epäedullisen muodon aktiivisuus on vaikka 50 % normaalimuodosta, niin +/+ muodon omaavalla henkilöllä ko. entsyymin aktiivisuus on silloin 50 % "normaalista". +/- muodossa taas joka toinen elimistön tuottama entsyymi on "normaali" ja joka toinen häiriintynyt. Nämä kun yhdistetään, niin kokonaisaktiivisuus on tällöin 75 %.

COMTin kanssa rinnakkainen katekoliamiinien + serotoniin hajottajaentsyymi MAO A taas sijaitsee 23. kromosomissa. Eli mun tapauksessa kun olen mies, mulla on vain yksi näitä äidiltä saatuna. Mulla on tuossa MAO A:ssa toimintaa hidastava MAO A R297R T-muoto. Eli aika pitkälti kaikki mahdolliset välittäjäaineiden hajottamista hidastavat muodot löytyy.. Seurausten (ja korjauskeinojen) pohdinta on vielä kesken, mutta jos välittäjäaineet ovat sekaisin, ei se oloa kyllä paranna..

Profile  

PostPosted: Sat Mar 31, 2018 10:27 

Mistä ele oot saanut nuo entsyymiaktiivisuudet? Onko sinun testeissäsi mainittu myös ne? Minun testituloksissani ei ollut.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 31, 2018 10:35 

Ei kait noita aktiivisuuksia missään muualla määritellä kuin tieteellisissä tutkimuksissa, eikä mulla ole mitään hajua miten se siellä käytännössä tapahtuu. Mut siis kait tämä käytännössä menee niin, että otetaan joukko koehenkilöitä, määritetään entsyymiaktiivisuus ja yritetään löytää selittäviä tekijöitä tutkimussuunnitelman mukaisesti? Sitten havaitaan että tietty mutaatio selittää tietyn määrän aktiivisuuden muutoksesta ja joku toinen mutaatio sitten selittämättä jääneestä osasta jotain. Tästä sitten kirjoitetaan artikkeli ja mitä enemmän tulosta saadaan toistettua sitä varmempana tulosta pidetään ja käsitys ko. geenin vaikutuksen suuruudesta vahvistuu.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours [ DST ]